Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 12284
Sitter i Bergen og ser blandingen av idioti og tragedie ved stenging av nygårdsparken. og alt jeg tenker er: Seriøst. Ka faen?

Jeg syns vi burde kunne vite IQ resultat av norske politikere, og det burde være offentlige psykologiske evalueringer av hver enkelt. Sånn at vi kan luke ut det åpentbare mentalt egoistiske og holde narsissisme til ett etterlengtet minimum.

Hvis de tror at de representerer meg vil jeg vite mer om dem. For sånn det er nå? Seriøst, Ka faen?
Sist endret av mocp; 27. august 2014 kl. 18:49.
Nå begynner freakforum å bli litt for litt forum som det ikke er lurt å sammenligne seg med (Dagbladet, VGD etc.)

Men for å svare på noe av det du spør om, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så veldig over IQen til norske politikere. Det meste har som regel en mening, og de aller fleste vet hva de gjør.
Sist endret av Mirriran; 27. august 2014 kl. 18:50.
IQ er ikke en bestemmelse på hvor smart en person egentlig er, og hvorfor skal vi vite iq på politikerene? Politikerene sier hva de mener, så er det opp til deg hvilken du er på bølgelengde med.
mocp's Avatar
Trådstarter
Men vi bruker alle disse testene i det daglige liv med andre grupper av befolkningen. sant? Hvorfor ikke stille krav til makten? Kanskje jeg ikke er en god slave.
Sitat av mocp Vis innlegg
Men vi bruker alle disse testene i det daglige liv med andre grupper av befolkningen. sant?
Vis hele sitatet...
I hvilke grupper av befolkningen?

Sitat av mocp Vis innlegg
Hvorfor ikke stille krav til makten? Kanskje jeg ikke er en god slave.
Vis hele sitatet...
Dersom en politiker har karvet seg veien til toppen av kransekaka vil jeg tvilsomt tro at vedkommende er en idiot. IQ test eller ei, dersom politikeren har et godt poeng er ikke vedkommendes IQ spesielt relevant.
Sitat av mocp Vis innlegg
Hvorfor ikke stille krav til makten? Kanskje jeg ikke er en god slave.
Vis hele sitatet...
Dagens situasjon er slik at du er født i et demokratisk land - faktisk et av verdens frieste land å bo i. Er du misfornøyd med noe, kan du sutre så mye du vil over det uten å bli arrestert og henrettet.

Du har for øvrig full frihet til å melde deg inn i organisasjoner og politiske partier om du har lyst å forandre på systemet.
mocp's Avatar
Trådstarter
Frie meg vil handle øl klokken 04.00 og dra til en kompis for å se på våpensamlingen hans. Eller kompiser som ramler inn og samles i en bar kl 05.00. Norge er enkelt sånn. Du må reise vekk for å se hvordan liv er.

Vet du hva som gjør meg kvalm med norge? Vi har forbud mot alle våpen men det finnes voldelige ektemenn og ex'er der ute som gjør livet til ett helvete for kvinner og de skal ringe politiet som tar en halvtime mens de blir drept.

Vi lever i ett samfunn så tilbakestående at kvinner er forsvarløs. Tenk over den. Tenk en gang til.

Frihet for meg er at vi er fri, men det er vi ikke.

Jeg vet om andre og bedre land. Jeg drar der når jeg kan.
Sitat av mocp Vis innlegg
Frie meg vil handle øl klokken 04.00 og dra til en kompis for å se på våpensamlingen hans. Eller kompiser som ramler inn og samles i en bar kl 05.00. Norge er enkelt sånn. Du må reise vekk for å se hvordan liv er.

Vet du hva som gjør meg kvalm med norge? Vi har forbud mot alle våpen men det finnes voldelige ektemenn og ex'er der ute som gjør livet til ett helvete for kvinner og de skal ringe politiet som tar en halvtime mens de blir drept.

Vi lever i ett samfunn så tilbakestående at kvinner er forsvarløs. Tenk over den. Tenk en gang til.

Frihet for meg er at vi er fri, men det er vi ikke.

Jeg vet om andre og bedre land. Jeg drar der når jeg kan.
Vis hele sitatet...
Flytt til USA, så kan du oppfylle drømmen din om å bli skutt av ustabile folk
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av mocp Vis innlegg
Frie meg vil handle øl klokken 04.00 og dra til en kompis for å se på våpensamlingen hans. Eller kompiser som ramler inn og samles i en bar kl 05.00. Norge er enkelt sånn. Du må reise vekk for å se hvordan liv er.

Vet du hva som gjør meg kvalm med norge? Vi har forbud mot alle våpen men det finnes voldelige ektemenn og ex'er der ute som gjør livet til ett helvete for kvinner og de skal ringe politiet som tar en halvtime mens de blir drept.

Vi lever i ett samfunn så tilbakestående at kvinner er forsvarløs. Tenk over den. Tenk en gang til.

Frihet for meg er at vi er fri, men det er vi ikke.

Jeg vet om andre og bedre land. Jeg drar der når jeg kan.
Vis hele sitatet...
Kult, jeg liker ett land hvor meget få har tilgang til våpen, og hvor privatpersoner ikke kan eie automatvåpen. Samtidig liker jeg lavest mulig mengder med folk med alvorlig alkohol/rusproblemer.*

Vet du hva som gjør meg kvalm med USA? Det at de tror at våpen løser problemer relatert til våpen. I mellomtiden blir folk drept hele tiden pga. disse våpenlovene.

Vi lever i ett samfunn hvor de fleste samfunnsgrupper er godt beskyttet og det er få politidrap og hvor man kan relativt lett bli beskyttet av politiet. Tenk en gang til.

Frihet for meg er at jeg kan stikke en tur til en storby uten å tenke på at flere rundt meg kan (lovlig) ha pistol i beltet, uten å oppgi formål.

Jeg vet om andre og bedre land, men siden vi er ett fritt land her i Norge er det ingenting som stopper deg fra å gjøre hva du vil.


(Ikke misforstå meg, jeg synes også at stengingen av parken var en god ide, men måten du skrev innlegget ditt på er arrogant og ignorant.)

EDIT: *kilde til uttalelsen.
https://ncadd.org/for-the-media/alco...ug-information
http://snl.no/alkoholisme
Sist endret av Freddy_fred5; 27. august 2014 kl. 20:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mocp Vis innlegg
Vet du hva som gjør meg kvalm med norge? Vi har forbud mot alle våpen men det finnes voldelige ektemenn og ex'er der ute som gjør livet til ett helvete for kvinner og de skal ringe politiet som tar en halvtime mens de blir drept.
Vis hele sitatet...
Eg mistenkjer at det er fleire kvinnfolk som vert skotne av valdelege ektemenn i USA, enn det er kvinnfolk som nyttar våpen for å forsvare seg mot valdelege ektemenn.

Det åleine er grunn til å ha restriktiv tilgang på våpen.

I tillegg er det artig at du set rusmiddelrestriksjoner opp mot vald, for eg tipper det er rimeleg god samanheng mellom dei to.

Så her vil eg påstå at det faktisk er du som viser lita evne til analyse, og ikkje politikarane.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Fikk ikke med siste linken min, men det er sirius:

http://www.sirus.no/Hvor+mange+alkoh...lY05hRHG0T.ips

NB: og med automatvåpen mener jeg helautomatiske, ikke halvautomatiske. Ikke at jeg hevder at halvautomatiske ikke er farlige, men de kan iallefall unnskyldes med bruk til jakt/sport. Helautomatiske har ingenting med presisjon å gjøre, og er kun egnet til å skade. (mener jeg, men det er litt individuelt)
Sist endret av Freddy_fred5; 27. august 2014 kl. 20:41.
mocp's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg mistenkjer at det er fleire kvinnfolk som vert skotne av valdelege ektemenn i USA, enn det er kvinnfolk som nyttar våpen for å forsvare seg mot valdelege ektemenn.

Det åleine er grunn til å ha restriktiv tilgang på våpen.

I tillegg er det artig at du set rusmiddelrestriksjoner opp mot vald, for eg tipper det er rimeleg god samanheng mellom dei to.

Så her vil eg påstå at det faktisk er du som viser lita evne til analyse, og ikkje politikarane.
Vis hele sitatet...
Så alt kommer ned til om politikerene og makt eliten skal stole på folk eller ikke. Hvem faen vet for vi har ikke prøvd det. Du maler ett bilde av folk uten kontroll som aldri stopper sine forsøk på å skade deg. Jeg sier at jeg kjenner mange folk og veldig få, om noen, plager meg. "Jammen jeg leste om alle de knivstikkende narkomane som zoombifizerer byen". Og jeg sier at jeg kjenner mange av de og tragedier vil bli håndtert.

Du stoler ikke på at folk har våpen, og jeg ser hvor du kommer fra helt klart, men tror ikke at hvis kvinner i norge hadde hatt rett til å ha våpen, ville gjort stor skade. Kvinner hadde holdt de våpenene unna oss ville gutter, tro meg

Jeg vet du er en mann som tenken slashdot, men jeg tror du er redd, og derfor tar feil. Du er redd for klimablabla og tar feil, du er redd for våpen og siden du ikke stoler på folk, tar feil. Beklager mann, for jeg syns du har mye godt å komme med, men du må tenke deg om og slutte å tro på ting du er redd for. Det er ikke sånn verden fungerer.

Se fremover, tenk på muligheter og drøm for en gangs skyld. Alt det farlige tar jeg og mange andre oss av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mocp Vis innlegg
Du stoler ikke på at folk har våpen, og jeg ser hvor du kommer fra helt klart, men tror ikke at hvis kvinner i norge hadde hatt rett til å ha våpen, ville gjort stor skade. Kvinner hadde holdt de våpenene unna oss ville gutter, tro meg
Vis hele sitatet...
Nei, eg stoler ikkje på at folk ville oppbevart dei på ein god måte. Sjølv i dag er det eit problem at ikkje alle oppbevarer dei, trass i krav om det, og relativt god opplæring. Feil oppbevaring vil føre til ulukker der unger får tak i våpen.

Dessutan er det naivt å anta at kvinnfolka hadde væpna seg i stor nok grad til å gjere store innhogg i problemet med ekteskapsvald. For det er ein psykologisk komponent der som gjer at dei ikkje dæljer brødfjøla i skallen på kallen sin, eller dolker brødkniven i han.

Dessutan er det ingenting som tilseier at ikkje ektemenna hadde kjøpt seg våpen på eigenhand heller. Alt i alt høyerst det ut som ei fantastisk dårleg løysing - og det er før du tar med at folk gjerne vert litt traumatisert av å drepe andre, og at eit psykologisk problem til neppe er det dei som er utsette for vald treng.
Sitat av mocp Vis innlegg
Beklager mann, for jeg syns du har mye godt å komme med, men du må tenke deg om og slutte å tro på ting du er redd for. Det er ikke sånn verden fungerer.

Se fremover, tenk på muligheter og drøm for en gangs skyld. Alt det farlige tar jeg og mange andre oss av.
Vis hele sitatet...
Fin hersketeknikk. Eg har tenkt gjennom standpunktet mitt, og det har relativt lite med frykt å gjere - tvert imot så vil eg påstå at ein våpenkultur der alle har tilgang til våpen vitnar om at dei fryktar noko i større grad enn personer som ikkje ønskjer fri flyt av våpen.
Sitat av mocp Vis innlegg
Jeg vet du er en mann som tenken slashdot, men jeg tror du er redd, og derfor tar feil. Du er redd for klimablabla og tar feil, du er redd for våpen og siden du ikke stoler på folk, tar feil. Beklager mann, for jeg syns du har mye godt å komme med, men du må tenke deg om og slutte å tro på ting du er redd for. Det er ikke sånn verden fungerer.

Se fremover, tenk på muligheter og drøm for en gangs skyld. Alt det farlige tar jeg og mange andre oss av.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt. Hvorfor skal man stole på at mer våpen i samfunnet vil skape mindre bråk? Er det mindre bråk i land med flere våpen?

Klimablabla er en såpass etablert sannhet at de fleste andre ser seg ferdige med å diskutere det. Vi er ikke hjernevaska eller naive, vi er kapable til å lese forskningsrapporter.
Jeg tror ikke politikere flest er dumme. Hadde de vært det hadde de ikke klart å oppnå makt. Du skal være ganske smart for å kunne manipulere andre, og overbevise andre om at de bør gi deg makt og innflytelse.

Problemet med politikerne slik jeg ser det, er at de bryr seg for mye om ideologi, og at de er for lite realister. Politikken styres etter hvordan ting burde vært, og ikke etter hvordan ting faktisk fungerer i virkeligheten.

De styrer landet etter hvordan kartet de har foran seg ser ut. Ikke etter hvordan terrenget faktisk ser ut.

Du trenger ikke være dum for å bli ideologisk forblindet. Faktisk tror jeg virkelig dumme mennesker driter i både politikk og ideologi.

Det handle om at folk lar seg forføre av visjoner og utopier. Det er mange som blir forelsket i et utopisk verdensbilde.
Sist endret av belisarius; 27. august 2014 kl. 21:19.
Gikk forbi Nygårdsparken idag, var hyggelig å se at vanlige mennesker kunne nyte den flotte parken med piknikk og kos, i stedenfor at den skulle være okkupert av narkomane og andre kriminelle
http://www.dagbladet.no/2014/08/27/n.../usa/34985471/

Dette er landet du ønsker vi skal bli. Ønsker deg lykke til på reisen over dammen. Når du kan.
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Gikk forbi Nygårdsparken idag, var hyggelig å se at vanlige mennesker kunne nyte den flotte parken med piknikk og kos, i stedenfor at den skulle være okkupert av narkomane og andre kriminelle
Vis hele sitatet...
Men de 20 + som nå ligger på rusakutten og ble funnet liggende rundt i Bergens gater med overdoser er ikke så viktig.

Mannen i gaten har alltid kunne benyttet parken. Stedet de narkomane oppholdt seg på er et minimalt område av parken.
Sist endret av Sjølvaste; 27. august 2014 kl. 23:16.
Delvis enig ang. IQ-testing, men en demokratisk type av teknokrati hadde vært fabelaktig.
Sitat av mocp Vis innlegg
Sitter i Bergen og ser blandingen av idioti og tragedie ved stenging av nygårdsparken. og alt jeg tenker er: Seriøst. Ka faen?

Jeg syns vi burde kunne vite IQ resultat av norske politikere, og det burde være offentlige psykologiske evalueringer av hver enkelt. Sånn at vi kan luke ut det åpentbare mentalt egoistiske og holde narsissisme til ett etterlengtet minimum.

Hvis de tror at de representerer meg vil jeg vite mer om dem. For sånn det er nå? Seriøst, Ka faen?
Vis hele sitatet...
¨


Politikerne er folket. Folket er politikere.
Og de folkevalgte blir jo da på en måte tverrsnittet av folket. Er mye teite folk så da må det bli noen teite politikere også. Det er prisen å betale for vårt demokrati. Du kan stille liste du også om du ønsker. Og du trenger ikke engang avlegge noen IQ test. Det er jo demokratisk.
Sitat av daxtux Vis innlegg
Delvis enig ang. IQ-testing, men en demokratisk type av teknokrati hadde vært fabelaktig.
Vis hele sitatet...
Så dersom du satset på en politisk karriære, og var en dyktig taler, hadde gode planer for fremtiden, forsto problemene godt og var flink til å løse de - at karriæren din plutselig skulle gå i grus fordi du scooret for lavt på en iq test? Det er virkelig det dummeste jeg har hørt, dette med å skulle teste intelligenskvotienten til politikerene. Selv om vi skulle tatt hele greia litt mer realistisk og målt intuitiv intelligens, Sosial intelligens, Språklig intelligens, kombinert med SQ, IQ, og EQ så ville det fremdeles ikke gjøre noen nytte. En av personene med høyest målte IQ i Norge er en Bilstereo selger. Han heter Stig Westerhus, har mer en 180 i IQ, og selger bilstereo. http://www.aftenposten.no/migration_catalog/article5514243.ece/BINARY/w980/F-Br%C3%B8dtekst-uke42cover.jpg
Til tross for den høye iq'en bil fremdeles denne mannen muligens mangle mange kritiske verdier for å klare seg som en god politiker, og trolig så vil de politikerene som sitter i styret idag utkonkurere Stig her med god margin da det kommer til politiske avgjørelser.
Sist endret av Relevant; 27. august 2014 kl. 23:55.
Har tydeligvis ikke mye å bidra med her i tråden da jeg har en våpensamling, er politiker, rangler på fylla i byen MED våpen i beltet og har ingenting mot at de fjerner overdrevent rusbruk / salg fra en flott park! (En av påstandene var fleip.. Gjett hvilken!) Ellers er Norge et land som ligger høyt på verdensstatistikken over antall våpen pr innbygger uten at det vises i draps-statistikken. Vi består stort sett av en (heldigvis) meget rolig og fornuftig befolkning her!
Sitat av woff Vis innlegg
Har tydeligvis ikke mye å bidra med her i tråden da jeg har en våpensamling, er politiker, rangler på fylla i byen MED våpen i beltet og har ingenting mot at de fjerner overdrevent rusbruk / salg fra en flott park! (En av påstandene var fleip.. Gjett hvilken!) Ellers er Norge et land som ligger høyt på verdensstatistikken over antall våpen pr innbygger uten at det vises i draps-statistikken. Vi består stort sett av en (heldigvis) meget rolig og fornuftig befolkning her!
Vis hele sitatet...

Tror vi lå like høyt som Canada på listen over våpen, pga mye jaktvåpen i Norge. Og både vi og Canada lå ikke veldig langt bak USA. Få drap i Norge med skytevåpen om vi ser over tid. Om jeg husker korrekt så var Canada også relativt lavt på lista der, mens USA var skyhøyt oppe.

Forskjellene gikk på at vi og Canada har stor andel jegere, noen konkurranseskyttere og få "våpen-gærninger" som fyller huset med alskens automatvåpen slik de kan i USA. Vi har jo også strenge regler for oppbevaring av våpen samt ferdsel med våpen. Feks en rypejeger har hagla i bagasjerommet under transport til og fra jaktområde, og ikke stukket ned mellom forsetene med 20 skudds tønnemagasin som i USA.

Er ikke noe for å myke opp regelverket for våpen i Norge. Har du en gyldig grunn og brukbar vandel så kan du kjøpe våpen i her i landet. Tror ikke engang alle dømte er ekskludert. Feks om du blir tatt med 5 liter heimert så tror jeg man fortsatt kan jakte elg. Eller om du har kjørt i 95 i en 60 sone.

Var ikke han komi-Valen involvert i noe skuddveksling borte i USA? Tror han fyrte løs med automatvåpen gjennom veggen fra soverommet og inn på badet og skjøt i stykker hele baderommet en sen natt. Politi involert og greier. Sikkert en vært en "lang natt" på byen og kom hjem med nedtur nerver el noe slikt. Resultatet var at siden han hadde tilgang på automatvåpen så bare skjøt han løs likegodt først som sist. Nå var det ingen der likevel, men vært litt kjipt om han hadde drept en hjemløs stakkar som feks skulle stjele seg en kneip og en rull dasspapir. Slikt skjer liksom ikke her.

Skal se om jeg finner den lista for å sjekke om jeg husker rett.
her har du den
http://en.wikipedia.org/wiki/Number_...ita_by_country

wikipedia men viser greit våpen søk påe på en forsker som heter Reid, ttror jeg skrv mye omdet for en stund siden.

Ellers så er Norge ett fritt land hvor du stortsett kan gjøre hva du vil. husk at i ett samfunn med lover så er lovene for det meste akseptert av majoriteten. Og myndigheters oppgave er jo å beskytte sine innbyggere.

Bare se på røykeloven,masse brk da den ble innført. Går litt langt nå kanskje, men alle tjener på at vi røyker mindre.
Og hvis du er misfornøyd meld deg inn i ett parti eller en organisasjon og jobb derfra.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Syns det er flott at parken tas tilbake til folket! Nygårdsparken er i utgangspunktet en veldig fin park, men de siste par tiår har ikke den vanlige mann i gaten ønsket å benytte den, fordi situasjonen har vært som den har vært.
At noen har tatt dumme valg i livet, burde ikke gå ut over alle oss andre
ArbeidsledigProletar
Sitat av tearz83 Vis innlegg
her har du den
http://en.wikipedia.org/wiki/Number_...ita_by_country

wikipedia men viser greit våpen søk påe på en forsker som heter Reid, ttror jeg skrv mye omdet for en stund siden.

Ellers så er Norge ett fritt land hvor du stortsett kan gjøre hva du vil. husk at i ett samfunn med lover så er lovene for det meste akseptert av majoriteten. Og myndigheters oppgave er jo å beskytte sine innbyggere.

Bare se på røykeloven,masse brk da den ble innført. Går litt langt nå kanskje, men alle tjener på at vi røyker mindre.
Og hvis du er misfornøyd meld deg inn i ett parti eller en organisasjon og jobb derfra.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at Norge ligger så høyt på lista er rett og slett at vi har mye jaktvåpen. Det er med andre ord ikke våpen beregnet for forsvar av heimen som er drar oss opp. (og la oss være glad det er sånn)

IQ-test av politikere er ikke bare udemokratisk, det er på toppen av det hele en uintelligent og lite gjennomtenkt "løsning". IQ er veldig smalt og finnes rimelig intelligente mennesker som ikke nødvendigvis har veldig høy IQ. I tillegg kan man "trene" IQen ved og rett og slett ØVE. Løse matematiske problemer osv.

Hvordan skulle man ha takla et FrP sausa opp på IQ-test-trening? :OOO It's a new threat to the world, smarte tilbakestående!
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Var ikke han komi-Valen involvert i noe skuddveksling borte i USA?
Vis hele sitatet...
Du blander to historier her.
Dusj-skyting i Oslo: http://www.adressa.no/kultur/article...resp%C3%B8rsel og: http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle251232.ece
LA: http://www.hegnar.no/sport_fritid/artikkel449851.ece og: http://www.side2.no/3436731.html
Respekterer at du ikke trives med hvordan den norske samfunn fungerer i dag og at du ytrer din mening om det, men er du sikker på at dette ikke er en slags desperasjonstråd for å finne noen som er enige med deg?

Politikerne har sine grunner til det dem gjør, men det å stille spørsmål til deres intelligens blir kanskje litt for drastisk.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Syns det er flott at parken tas tilbake til folket! Nygårdsparken er i utgangspunktet en veldig fin park, men de siste par tiår har ikke den vanlige mann i gaten ønsket å benytte den, fordi situasjonen har vært som den har vært.
At noen har tatt dumme valg i livet, burde ikke gå ut over alle oss andre
Vis hele sitatet...
Fint at parken blir fikset opp og gjort finere, for den er slitt, men det er vell ikke det som er debatten i den saken.

Om du gidder så google solidaritet, så gir du oss dine tanker rundt det begrepet.

Jeg har ikke hatt noe problemer med å bruke Nygårdsparken, så hvem er denne vanlige ¨mann¨ i gaten?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sier ikke at jeg ikke har medfølelse for disse menneskene. Men det betyr ikke at jeg synes det er riktig at dem har brukt parken slik dem har gjort i alle år.

Mann i gaten? Tja, barnefamilier, barnehager, osv osv.. Disse ønsker ikke å disponere parken, fordi den er fylt med sprøyter, dopselgere, og andre ting man ikke trenger å eksponere barn for
Sitat av djxfade Vis innlegg
Syns det er flott at parken tas tilbake til folket! Nygårdsparken er i utgangspunktet en veldig fin park, men de siste par tiår har ikke den vanlige mann i gaten ønsket å benytte den, fordi situasjonen har vært som den har vært.
At noen har tatt dumme valg i livet, burde ikke gå ut over alle oss andre
Vis hele sitatet...
Nygårdsparken er stappfull av folk som griller, pilser, spiller frisbee, turner, går på slakkline, skater og spiller kubb, hver eneste gang det er et solgløtt omtrent.
Har du i det hele tatt vært i parken de siste 10 årene og sett selv hvordan det er der, eller leser du bare BA?
Det lille området hvor narkisene oppholdt seg (hvor man kunne gå gjennom uten problemer, om man ikke ville gå til parken fra et av de mange andre stedene hvor de ikke var) er solfritt pga alle trærne, og ingen ville hengt ut der allikevel.
Om man absolutt skal sitte i skyggen av et tre ligger Botanisk Hage som er mye finere et par hundre meter fra den inngangen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En av de viktigste egenskapene en politiker kan ha, er tillit. Tillit til at han ikke gjør avtaler til fordel for seg selv og til ulempe for skattebetalerne. At norsk grunnlov, lov og forskrift binder han som den ville bundet mannen i gata. Du skal ha ganske lav iq for at det skal være relevant i politisk øyemed, alle kan jo bomme med en utalelse eller ha begrenset teknisk eller akademisk forståelse av en politisk "sektor", som fks ruspolitikk.

Ellers, det er vel ikke det at nygårdsparken i seg selv som objekt ble rydda opp i som er det som er negativt. Man må ta tilbake slumifisering i en by med jevne mellomrom. Det som provoserer er foreksempel hvis bergenske politikere sier på radiointervju samme dag at man ikke er ute etter å "ta" noen eller stresse miljøet, og så leser man om en bot på 10.000 for 1.2 g hasj dagen etterpå. Og at man sier at det er bygd ut et tilbud for å avløse nygårdsparken, og så er dette et tilbud som er mer detaljstyrt og mindre fritt enn nygårdsparken.

Samtidig, hva er det å tjene for politikere? Hvor mange andre enn liberale, humanister og narkiser selv er det som hadde fulgt opp denne uttalelsen fra en bergensk politiker: "Før Nygårdsparken ryddes opp, så står jeg personlig inne for at det skal stå klart nok boliger/hospits/midlertidige soveplasser slik at alle som ikke har noe sted å gå kan ta inn på en slik plass i forbindelse med opprydningen." De fleste hadde klappet litt, fulgt opp med en koselig twitter o.l, og så hadde det gått i glemmeboka til fordel for personlig vinning og utvikling senere. Situasjonen er ofte så stygg og forholdene så umenneskelige at man blir fortapt selv av å stå i det for lenge,

Kall meg gjerne negativ misantrop, men jeg har ikke tro på at den jevne byborger har hjerterommet som trengs ovenfor de narkomane. De er stygge, de er slitne, de er kriminelle. Noen er potensielt farlige eller mentalt forstyrret. At de en gang har vært barn som satt på husken eller lekte boksen-går er gått i glemmeboka, totalt. Man ser bare knekken og tannproblemene.

Står man på utsiden eller har stått på utsiden så vet man hvor jævlig det er å ikke ha noen penger, å ha personlige problemer man sliter med, å ikke se en utvei fra sitt eget hull. Men det er som når en person klarer å gjøre en varig kostholds og treningsendring: den nye mentaliteten avviser alt som var godt eller forståelig med hvordan man var før. Chips blir avskyelig og man hater på andre som fortsatt er feite.

Man legger den gamle personen bak seg og omfavner det nye og fine man har fått. Med et skråblikk er det den samme mekanismen som er i effekt når man blir resignert og gir opp å prøve å forbedre livet sitt. Klumpen i magen og de vonde følelsene vokser seg så store og sterke at man som enkeltmenneske konfrontert med sine egne mangler rett og slett ikke har noe å stille opp med.

Mine tanker går til alle de som sover ute, sover i kasjotten eller opptar en nødposisjon som gjør at de forakter seg selv mer på en sofa eller hos en av de få vennene som de har igjen.

Med lidelse kommer visdom, den "asketiske" livsstilen gir grobunn for samvittighet i et menneske. Men lidelsen kan også fortære alt som er igjen i et menneske, og bare gjør det til et instinktivt vanedyr, fullstendig i situasjonens vold.
Sist endret av meaculpaUIO; 28. august 2014 kl. 19:52.
▼ ... noen uker senere ... ▼
mocp's Avatar
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Så dersom du satset på en politisk karriære, og var en dyktig taler, hadde gode planer for fremtiden, forsto problemene godt og var flink til å løse de - at karriæren din plutselig skulle gå i grus fordi du scooret for lavt på en iq test?
Vis hele sitatet...
Der tar du alvorlig feil. Ideer er noe en og bare EN mann eier og leier til stat/kommune, som en slags utleie sheriff med rykte for å ha ideer.

Hvis vi hadde hatt en intelligent politiker, som jeg opprinnelig ba om, hadde hun/han plukket opp de gode ideene ved å snakke med smarte folk.

Så ja, intelligens er vesentlig viktig for å få ukorrupte politikere.

Du vet at du poengterte poenget mitt med det sant?

Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er virkelig det dummeste jeg har hørt, dette med å skulle teste intelligenskvotienten til politikerene. Selv om vi skulle tatt hele greia litt mer realistisk og målt intuitiv intelligens, Sosial intelligens, Språklig intelligens, kombinert med SQ, IQ, og EQ så ville det fremdeles ikke gjøre noen nytte. En av personene med høyest målte IQ i Norge er en Bilstereo selger. Han heter Stig Westerhus, har mer en 180 i IQ, og selger bilstereo. http://www.aftenposten.no/migration_catalog/article5514243.ece/BINARY/w980/F-Br%C3%B8dtekst-uke42cover.jpg
Til tross for den høye iq'en bil fremdeles denne mannen muligens mangle mange kritiske verdier for å klare seg som en god politiker, og trolig så vil de politikerene som sitter i styret idag utkonkurere Stig her med god margin da det kommer til politiske avgjørelser.
Vis hele sitatet...
Stig ville ikke komme derfra med alle danglebærene inntakt, den kan vi være enig om. Og siden det bare finner 3 typer i norge, deg, meg og stig, så har du helt rett.

Er du fremdeles i barneskolen og bryter freak.no sine regler om aldergrense? Jeg lurer. Jeg personlig vet om 18 personer som ville vært smarte løsningsorienterte politikere med høy intelligens, gode relasjoner, veldig regulerende syn ved analyse av all kommunikasjon.

Men lykke til med dine høyt scorende EQ idiot politikerene fordi politiet gir din mor 3 måneder i fengsel for å ta ærende litt sjeldnere for å unngå politistaten ved kjøping av marihujana for å roe nervene og kanskje litt til tante for å dempe kreft smertene.

idiot! (5 sider av alle saker)

Hva intelligent politiker opprettholder ett forbud mot en plante som hjelper kreftpasienters hverdag?
IQ tester nå!
Sist endret av mocp; 15. september 2014 kl. 22:14.
Jeg trur den grunnlegende feilen i ditt forslag er at IQ ikke gjenspeiler faktisk intelligens, men den teoretiske. Det er nok mange som forstår denne for eksempel, men ikke skjønner hvordan en ting påvirker en annen ting og hvordan skatter eller lover kan ha ringvirkninger.

Så du må nesten finne en test som tester politisk intelligens, jeg tviler på at det finnes fordi det er såpass subjektivt.

Vil også påpeke at anti-marihuana politikere er nok mer mot det fordi det er dems mening enn at de har sett på forskningen bak det, det er vel også sånn at forskningen på marihuana både er liten og at testene ikke helt stemmer med hverandre. Så du kan rope at det er en plante så lenge du vil, men det er mye som er naturlig og fortsatt mot loven, eventuelt skadelig for deg, blant annet marihuana.

Personlig er jeg for marihuana legalisering, men jeg skjønner også de som er i mot det. Spesielt med denne ideen folk flest har om det, at det er et vidunder dop som ikke har bi-effekter, men det er en helt annen diskusjon.

Sist vil jeg bare nevne at når du begynner med ad hominem argumenter virker du barnslig og det er et tegn på at du taper diskusjonen.
Sitat av mocp Vis innlegg
Er du fremdeles i barneskolen og bryter freak.no sine regler om aldergrense? Jeg lurer.
Vis hele sitatet...
Mens jeg mest lurer på hvordan du som er registrert i juli 2014, har kunnskap om at vi hadde en slik regel en gang for 10 år siden. Den er selvfølgelig borte for lengst, siden det er umulig å sjekke slikt, og alt for mange av de som tror at de er smarte eller har høy nok IQ til å bestemme over andre ofte oppfører seg så alt for ofte som om de gikk på barneskolen eller lavere nivå enn så.


Realistisk sett, hvis det du ønsker er å oppnå en verden fri for korrupsjon og det som tilsynelatende er idioti, så nytter det ikke med "IQ-testing". Jeg vet om mange IQ-smarte folk som selvfølgelig også er smarte nok til å skjønne at de kan tjene mer, enten politisk eller kontant ved å hjelpe de allerede sterke sidene og hindre at det som er billig og fornuftig å bruke blir sperret ute. Jeg kjenner også IQ-svake folk som ville gått over stokk og stein for å hjelpe noen som var i en svakere posisjon enn seg selv.

Det virker ikke som om du er ute etter IQ, du bare bruker det som et argument, noe som dessverre blir feil. Du ønsker at de som styrer skal ha en bedre moral, noe som jeg egentlig ikke kan si at er noe feil i. Problemet ligger i mennesker. Høy IQ er ikke noe som gir en person høy moral, og moral er noe som endrer seg etterhvert som tiden som går, det som var riktig i går er galt i dag.

Da, som jeg ser det sitter man igjen med to like umulige svar. Enten hugger man lovverket ut i stein og forer det inn i en datamaskin og lar den bestemme over oss alle. Ingen mennesker, ingen korrupsjon og ingen endringer i moral.

Det andre alternativet er å forsette slik vi har det nå og innse at det er herpet, men at det ikke er alternativer, bare svake variasjoner. Joda, du kan få inn IQ-sterke folk, men garanterer det at de vil ta hensyn til de svake folkene som stapper i seg rusmidler? Nei.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av mocp Vis innlegg
Der tar du alvorlig feil. Ideer er noe en og bare EN mann eier og leier til stat/kommune, som en slags utleie sheriff med rykte for å ha ideer. Hvis vi hadde hatt en intelligent politiker, som jeg opprinnelig ba om, hadde hun/han plukket opp de gode ideene ved å snakke med smarte folk.
Vis hele sitatet...
En topp politiker er garantert ikke dum, og i Norge er det aldri èn person som alene kommer med bestemmelser, men en hel gruppe som diskuterer det her. Argumentet ditt er irrelevant.
Sitat av mocp Vis innlegg
Så ja, intelligens er vesentlig viktig for å få ukorrupte politikere.
Vis hele sitatet...
Igjen, hvordan kan du dra inn Intelligenskvotient under humanitet og etiske holdninger? Kan love deg at Hitler var en skarp jævel, men han var ikke akkurat den snilleste i verden.
Sitat av mocp Vis innlegg
Du vet at du poengterte poenget mitt med det sant?
Vis hele sitatet...
Nei, det vet jeg ikke, forklar takk.
Sitat av mocp Vis innlegg
Stig ville ikke komme derfra med alle danglebærene inntakt, den kan vi være enig om. Og siden det bare finner 3 typer i norge, deg, meg og stig, så har du helt rett.
Vis hele sitatet...
Forklar hva du mener nå, det her ga ingen mening i mitt hode.
Sitat av mocp Vis innlegg
Er du fremdeles i barneskolen og bryter freak.no sine regler om aldergrense? Jeg lurer.
Vis hele sitatet...
Jeg bryter ingen regel om aldersgrense, uansett finnes det ingen aldersgrense, det er derimot en regel mot å kjefte på andre for å bryte regler, samt komme med personangrep.
Sitat av mocp Vis innlegg
Men lykke til med dine høyt scorende EQ idiot politikerene fordi politiet gir din mor 3 måneder i fengsel for å ta ærende litt sjeldnere for å unngå politistaten ved kjøping av marihujana for å roe nervene og kanskje litt til tante for å dempe kreft smertene.

idiot! (5 sider av alle saker)

Hva intelligent politiker opprettholder ett forbud mot en plante som hjelper kreftpasienters hverdag?
IQ tester nå!
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager har kreftbehandling og medisinell cannabis med iq testing av politikere å gjøre, og hvorfor kjefter du på meg på grunn av at det er ulovlig?
Nå er ikke IQ-systemet en pålitelig måte å måle intelligens, men jeg tror dette fort kan bli problematisk da det kan være litt dårlig PR for Frp - og da har vi allerede noen som kommer til å stemme imot det. :P
Det er mye man kan si om politikere, og så lenge de er mennesker som oss andre vil de gjøre feil eller ha laster som resten av oss. Likevel; i Norge har alle mulighet til å påvirke hvem som skal representere dem. Indirekte gjennom valg, men også direkte ved å engasjere seg i et politisk parti. Da kan du ikke bare stemme på partiet, du kan også være med å bestemme hvem som skal representere partiet.
Når du klager på "dumme" politikere klager du samtidig på alle som deltok på nomineringsmøtet og som stemte på partiet. Det innebærer at når bystyret i Bergen fatter et vedtak du mener er idiotisk så tyder det på at folk flest i Bergen er idioter...

En annen sak mange overser når de diskuterer politiske vedtak er at disse nesten aldri kan ses isolert. Når man vurderer åpningstider på utesteder er det en avveining av folks frihet til å gå på pub når de vil opp mot samfunnskostnader ved vold og rusrelaterte problemer, arbeidstagernes rettigheter, sikkerhetsvurderinger, mulighet for oppfølging og kontroll, hensyn til omkringliggende virksomheter og beboere og så videre. Samtidig er det en prioritering av saksbehandlingen i seg selv; er det viktigere å bruke tid på å endre åpningstidsbestemmelsene enn utbygging av nye sykehus (helsepolitikk), viktigere enn nye beredskapsplaner for politiet (justispolitikk), eller er kanskje dagens regler greie nok?
Det at en politiker, eller et parti mener noe annet om enn deg om f.eks legalisering av cannabis, stenging av nygårdsparken eller hva som helst annet. Er ikke det ensbetydende med at denne personen er idiot eller har lav IQ. Det finnes mange bakenforliggende grunner til at politikere bestemmer og vedtar som de gjør. Uten at disse argumentene kommer allmennheten til kjenne. På grunn av dette, kan enkelte saker fremstå som at politikerene ikke har peiling på hva de driver med.
Hvorfor politikere? Er det ikke andre grupper som heller bør testes dersom man skal teste noen? Hva med leger, advokater, dommere? Her snakker vi om enkeltmennesker som kan påvirke liv helt alene. Eller hva med kongen? Vi kan jo ikke ha en dum konge, for en skam. Ikke minst burde politiet testes, de har jo tross alt våpen på seg!

Eller så kan vi snu det på hodet. Siden politikere representerer folket, burde vi ikke da lete etter folk med lavere iq? De med downs syndrom har jo heller ingen representant, og enda verre, de døvstumme verken hører eller blir hørt i sine saker.

Nei ærlig talt, det er så mange andre kvaliteter jeg ser etter i en politiker. At politikeren har over 120 iq er totalt uinteressant. Moral, empati, ansvarlighet osv. er etter min mening mye bedre kvaliteter. At noen er smart eller har høy iq er heller ingen garanti for at ting går bra. Mugabe som styrer Zimbabwe har to mastergrader ved anerkjente universiteter. Og han ga nettopp sin egen kone en doktorgrad i filosofi etter to ukers studium!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Rimlig dustete med IQ test. Det vi bør gjøre noe med er hvem som rekruteres til politikere. Hvordan har det seg at det alle politikere spesielt på lokalt nivå er noen skrullinger som ikke representerer befolkningen i det hele tatt? Har diskutert dette med folk fra forskjellige kommuner og alle nevner det samme, politikerne er snodige utskudd. Det er kanskje ikke rart heller, for det høres ufattelig kjedelig ut å holde på med.. De mest oppegående menneskene jeg har snakket med kunne ikke tenke seg å se innsiden av møtetrommet deres engang.