Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6479
Skal en tur til Krakow nå rett før jul for å chille/kjøpe julegaver/kjøpe billig øl. Alle sier at det er verdens flotteste by og shit, men er det virkelig sånn at alt er som en dans på roser der? Vil gjerne høre fra ALLE med erfaringer fra Krakow, både negative og positive! Var der sist i 2007 med klassen i forbindelse med Hvite busser, og da var det ikke mye frihet til å utforske ting på egenhånd.

1. Hvordan er det med tanke på kriminalitet? Lommetyver osv.?
2. Får man gjort seg forstått på engelsk?
3. Mener å huske at jeg var på Pizza Hut der en gang. Kan det ha vært tilfelle?
4. Er det trygt å ta taxi i Krakow?

PS. Er ikke interessert i saltgruvene. Var der i 2007 og det var mer enn nok saltgruver for resten av livet. Mener ikke at det ikke er verdt å besøke, men jeg er bare ikke så interessert i salt.

Takk for alle svar!
for meg er det én ting som gjør krakow til den fantastiske byen det er, nemlig saltgruvene.

dette er absolutt noe du bør sjekke ut, spesielt ettersom en av verdens mest kjente saltgruver - wieliczka - finnes nettopp der. den er så fantastisk at den i 1978 ble oppført på UNESCOS liste over verdens kulturarv.

http://www.krakowguiden.no/bilder/Saltgruven.jpg

jeg var selv i wieliczka for et år siden, og å få oppleve slik middelaldersk historie på nært hold var en helt unik opplevelse. at denne gruven har vært i drift helt siden da er rimelig utrolig å tenke på. dersom du interesserer deg for kunst, for eksempel leonardo da vinci, kan du finne dette maleriet hogget ut i salt hvis du besøker wieliczka. jeg er veldig facsinert av da vincis arbeid, så for meg var dette å slå to fluer i én smekk. i saltgruvene finner du en slags underjordisk by av kapeller, altere og masse skulpturer.

når du er i krakow er det rimelig enkelt å komme seg til wieliczka med offentlig transport. dette vil forhåpentligvis være til hjelp:

MPK i Krakow har flere busser som kjører dit. både 204 og 244 kjører ganske ofte på dagtid, og skulle du få lyst til å oppleve saltgruvene om natten kan du ta nr 904.

skulle det ellers være noe mer du lurer på, ikke nøl med å spørre. jeg har faktisk en brosjyre fra saltgruven i wieliczka som jeg tok vare på, denne kan jeg laste opp i .pdf og legge ut her hvis ønskelig.
Det beste rådet jeg kan gi deg er å ikke kødde med nazister i Krakow, de eier ikke humor...
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av kattemannen Vis innlegg
skulle det ellers være noe mer du lurer på, ikke nøl med å spørre. jeg har faktisk en brosjyre fra saltgruven i wieliczka som jeg tok vare på, denne kan jeg laste opp i .pdf og legge ut her hvis ønskelig.
Vis hele sitatet...
Takk for tilbudet! Som jeg nevnte har jeg allerede opplevd saltgruvene, så jeg tenkte ikke å besøke disse igjen i denne omgang

Sitat av Corre Vis innlegg
Det beste rådet jeg kan gi deg er å ikke kødde med nazister i Krakow, de eier ikke humor...
Vis hele sitatet...
Følger det en historie med dette??
1. Har aldri vært utsatt for kriminalitet. Den største trusselen er vel fulle briter uansett.
2. Ja
3. Ja, kjøpesenteret i Kazimierz
4. Har ikke hatt noen dårlige erfaringer med det, men trikken er lett å forstå, og ikke minst billig såfremt du validerer billetten
1. Som i alle øst-europeiske land er det en del kriminalitet, men synes ikke det var noe mer enn vanlig da jeg var der.

2. Etter min erfaring behersket de fleste butikkansatte (ikke dagligvarebutikker, men klokkebutikker, klesbutikker etc.) engelsk . Det var dog kun nok til å gjøre seg forstått, ikke mye mer. Det var også en del som ikke kunne engelsk der, men jeg følte ikke at dette var et stort hinder ettersom de fleste som behandler turister der kan engelsk.

3. Det er i hvert fall en haug med fast-food restauranter der, så det er nok fullt mulig.

4. Dette varier veldig. Det er nok trygt mtp. at man ikke blir ranet, men noen av sjåførene kjører som villmenn. Jeg opplevde også at noen av bilene ikke hadde setebelter...
Sitat av Stupebrett Vis innlegg
1. Som i alle øst-europeiske land er det en del kriminalitet, men synes ikke det var noe mer enn vanlig da jeg var der.
Vis hele sitatet...
Huh? Er det en påstand eller er det fakta? Jeg bor i Polen, og jeg har enda til overs å se noe form for kriminalitet annet enn alkisene som smånasker litt i butikkene.
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av Zahremar Vis innlegg
1. Har aldri vært utsatt for kriminalitet. Den største trusselen er vel fulle briter uansett.
Vis hele sitatet...
Såpass! Har du vært der flere ganger?

Sitat av Stupebrett Vis innlegg
1. Som i alle øst-europeiske land er det en del kriminalitet, men synes ikke det var noe mer enn vanlig da jeg var der.
Vis hele sitatet...
Hva er "vanlig"? Slik vi har det i Norge (Oslo)?
Har vært i Krakow fem ganger, aldri havna i trøbbel, enten promillen var 0 eller 1.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Følger det en historie med dette??
Vis hele sitatet...
Unge og fulle ute på byen. Kompis begynner å yppe med en gjeng nazister. De holder seg roligere enn forventet. En av dem går til en bil parkert noen meter i fra og drar frem ei jævla motorsag.

Kort prosess, vi løper, nazistene jager oss gjennom halve byen...
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Hva er "vanlig"? Slik vi har det i Norge (Oslo)?
Vis hele sitatet...
Det kommer jo veldig an på hvor du er og når på døgnet. Hvis du holder deg til hovedgatene så går det nok helt greit. Det er når du kommer litt utenfor sentrum eller smågater det begynner å bli litt lugubert. Har aldri blitt ranet eller frastjålet noe der, men har vært en del suspekte typer som har kommet og begynt å tigge, rope, dytte etc. Da jeg var innom et av kjøpesentrene i sentrum kom jeg i prat med en politimann, og han sa at man måtte være obs på at det var en del lummetjuver der.

Jeg innser at min kommentar om at "det er en del kriminalitet i Polen" kanskje var litt upresis, da jeg ikke ser på Polen som et spesielt "kriminelt" land eller noe i den duren. Angående spørsmålet ditt føler jeg meg litt tryggere i Oslo, men det er kun min personlige mening og betyr på ingen måte at Oslo er tryggere en Krakow.
Jeg var der forrige sommer, vimsa litt i fylla gatelangs, gikk helt fint det Føltes som en trygg by, selv om jeg ikke var down-town
Hei! I løpet av de siste 5 årene har jeg besøkt krakow 3 ganger, helt fantastisk og undervurdert by!

Ting som er verdt å se

Saltgruvene/Auschwitz koster 350kr om du bestiller begge samtidig, der har du 2 halv dagsturer som virkelig er verdt pengene, transport og guidet tur inkludert.

Jagiellonskiego museet som har huset mange kjente vitenskapsmenn fra 16-1800 tallet, skikkelig hogwarts feel og veldig informativt

Lubicz markedet Stort marked med alle tenkelige varer. Veldig god og billig frukt, rett fra bøndene

Massolit Books Det finnest ikke en polsk student som ikke vet om dette stedet. Veldig sjarmerende bok café med sikkert 100.000 brukte og nye bøker. Du kan plukke opp en hvilken som helst bok menst du tar deg en kaffe, og alle bøker er til salgs (prøv lemonaden)

Harris Piano & Jazz bar Veldig laid back og billig bar, om du er som meg og ikke er typen til 'uhnts uhnts' utesteder

Turistfeller

Wawel Slottet i old town, stappfullt med turister. Om du ønsker å stå i kø i trange koridorer, versegod. Det er ikke dyrt da, det koster vel 20kr å få se de forskjellige delene av slottet

Spisesteder

Yellow dog Asian eatery Hands down de beste Udon nudlene jeg har smakt i mitt liv. Alle restaurantene jeg besøkte i krakow var både god og billig, men dette stedet er det eneste jeg har kommet tilbake til hver gang

MOMO Veldig god vegetarmat

Moaburger Burger bar new zealand style, en smaksopplevelse

OBS OBS

Kriminaliteten i Krakow er omtrent på nivå med norske storbyer, man trenger ikke å være så veldig bekymret, men det er en god del lommetyver så pass på verdisakene.

Polen har tidligere vært veldig alkoholisert, så om politi ser deg drikke alkohol offentlig slår de hardt ned på det, selv om du er turist - hold pilsen innendørs
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Skal en tur til Krakow nå rett før jul for å chille/kjøpe julegaver/kjøpe billig øl. Alle sier at det er verdens flotteste by og shit, men er det virkelig sånn at alt er som en dans på roser der? Vil gjerne høre fra ALLE med erfaringer fra Krakow, både negative og positive! Var der sist i 2007 med klassen i forbindelse med Hvite busser, og da var det ikke mye frihet til å utforske ting på egenhånd.

1. Hvordan er det med tanke på kriminalitet? Lommetyver osv.?
2. Får man gjort seg forstått på engelsk?
3. Mener å huske at jeg var på Pizza Hut der en gang. Kan det ha vært tilfelle?
4. Er det trygt å ta taxi i Krakow?

PS. Er ikke interessert i saltgruvene. Var der i 2007 og det var mer enn nok saltgruver for resten av livet. Mener ikke at det ikke er verdt å besøke, men jeg er bare ikke så interessert i salt.

Takk for alle svar!
Vis hele sitatet...
Min samboer er fra Krakow, og i fjor kjørte vi ned dit :-)

1. Om du tenker midt inni byen så er det politi nesten over alt. Langs restaurantene kjører det jevnlig politi forbi med 10 min mellomrom. Det er jo en stor by og det kan jo selvfølgelig hende, men hold alle kontanter, kort og telefoner på en innsidelomme av jakken din

2. Å kommunisere på engelsk kan bli et problem. Man skulle jo ikke tro det siden det er en storby, men de fleste som jobber på restauranter og i sånne informasjon skranker kan man ialefall kommunisere med. Jeg anbefaler deg at du tar med et kart over byen, og når du kommer over folk som snakker engelsk skriver du ned det som er lurt å vite. Gå evt innom et hotell og få hjelp av de, de som jobber der er som regel lommekjent.

3. http://www.pizzahut.pl/Nasze_restaur...akow,5,11.html Her er pizza hut i Krakow, så det ser ut som at stemmer.

4. Ja, det er trygt å ta taxi i Krakow. Bilene de bruker som taxi kan være en typisk KIA 2000 modell, Peugout stasjonsvogn fra 1997 osv, altså ikke som her i Norge. Men det er trygt. Skriv evt ned skiltnr og nr på taxien, og hvilken type bil det er før du setter deg inn, slik at du har dette til senere om noe skulle skje. Taxisjåføren kjører sikkert den lengste ruten siden han ser at du er turist, men det gjør egentlig ingenting siden det bare blir en fjerde del av det turen hadde kostet i Norge.

Håper dette kan hjelpe deg litt, ellers vil jeg si god tur til Krakow!
Håper du drikker deg dritings på alt det gode ølet de har der
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Herlig! Tusen takk for gode svar til alle! Skal se hva det blir tid til - er bare satt av to dager til å vimse!
Var der i vår, sammen med en polsk jente jeg møtte på en annen tur i øst. Vist du liker godt øl og litt alternative barer så anbefaler jeg en tur til den jødiske bydelen. Rotet rundt i fylla flere kvelder men det skjedde aldri noe. Har forøvrig hvert på fylla i mange østeuropeiske byer og aldri hatt problem eller følt meg utrygg. Folk jeg har møtt har ofte hvert mye mer inkluderende og gjestfrie en det du typisk møter i Norge.
Veit ikke om de kjører om vinteren, men noe som er en typisk fet turist-ting å gjøre er å bli kjørt rundt i golfbil-tog.
Eller hva man skal kalle det. Små golfcart lignende biler med vogner som kjører som noen gælninger på "guida tour" rundt i byen med hylende turister på slep. Blir fort mer om å gjøre å holde seg fast enn å sjekke ut byen, men det kan være jævlig moro uten for mye promille.

Sjekk ut noen av de mindre sjenkestedene som ligger under bakken. Det er masse huler hakka ut i fjellet under byen. Kan være bare en smal mørk trapp ned i en bakgate, men når man kommer inn er det en hel sal med masse liv.

Ikke piss på kirken og ikke kjøp billige kartonger med sigaretter fra folk på gata. Jeg kom hjem med en kartong med sigaretter som falt fra hverandre når man tok de ut av pakka og smakte høy.
Du kommer langt med engelsk, men polakkene blir ofte imponert hvis du spør etter en Piwo.
Sist endret av Bothrops; 4. desember 2013 kl. 13:18.