Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1547
Heisann.

Har ei lillesøster som har lyst å kjøpe seg et hjemmestudio, for å få bedre lydkvalitet på det hun spiller inn via PC.
Nå er ikke jeg noen ekspert på området, og lurte på om dere kunne hjelpe meg med å finne noe som kan passe henne.

Det er ikke snakk om et studio (aka sony recordings) hun er ute etter her, men noe som kan forbedre lyden på hennes stemme/piano/gitar.

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=77344&artno=303600

Jeg har kikket på denne linken, og lurer på hva dere synes om det?
Sørg for å få ordnet noe akustikk for å få et ekkofritt rom Når det kommer til opptak så ser den stuidopakken veldig bra ut i mine øyne.
du får hjemmestudioer i alle prisklasser så da er vell spørsmålet hvor mye hun vill spytte inn
btw så er jeg enig i det I ChiiSSii I x sier
Er jeg som skal sponse henne, og da såg jeg for meg 5000 kr. maks.
Hun ville ha noe til 899 kr og det synes jeg såg litt for amatøraktig ut.
du får veldig mye for pengene i den pakken du har funnet fram selv
er det slik at hun trenger allt eller har hun noe fra før?
som programvare da det gjerne er greit å jobbe i noe man kan fra førav
hvor mange innganger trenger hun i lydkortet?
Sist endret av dildo-jonny; 19. februar 2012 kl. 23:19.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
du får veldig mye for pengene i den pakken du har funnet fram selv
er det slik at hun trenger allt eller har hun noe fra før?
som programvare da det gjerne er greit å jobbe i noe man kan fra førav
hvor mange innganger trenger hun i lydkortet?
Vis hele sitatet...
Hun har ingenting av utstyr bortsett fra stemmen sin, gitaren og pianoet.
http://www.youtube.com/watch?v=daidAXqwkkk
Hun har fått mye positiv respons på musikk som hun sitter alene og spiller, og ønsker nå å ta det et steg videre (etter "press" fra meg). Jeg tror et hjemmestudio kan hjelpe henne til å utvikle seg mer (få mer glede av å lage musikk) og at kvaliteten på låter hun lager stiger.

Jeg føler at det kanskje duger det jeg har linka til, for det kan ikke være for avansert heller. Da kan fort gnisten forsvinne.
Samtidig vil jeg ikke kjøpe noe billig greier (som viser seg i senere tid å være noe drit).
tror nok ikke dette er for avanset for henne om hun bare gidder å legge noen timer ned i å dille med programvaren
noe jeg abselutt tror hun gidder når jeg ser hvor mye talent henne har KP til deg for å gjøre dette for henne
er et veldig bra alternativ du har funnet til henne eneste er at det er bare 2 inganger men tror dette skal holde, så lenge hun ikke skal koble til mic, gitar å piano samtidig
Begynn med å isolere rommet, hamre opp eggkartonger og madrasser på veggene. Det hjelper fenomenalt!
En annen ting, ganske basic, skaff et popfilter/dra en tynn sok over micen.

Lydkort er ikke grusomt dyrt heller, får et decent kort til en tusenlapp skulle jeg tro.
man trenger forsåvidt ikke spikre opp eggekartonger å madraser over hele romet heller da dette ser helt jævlig ut
et godt alternativ er å henge opp noen tråder (tørkesnor er perfekt) nær taket man kan henge teper på så kan du lage en liten firkant midt i rommet med teppe vegger som du bare kan ta av og på holder i massevis for amatører hjemme
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
man trenger forsåvidt ikke spikre opp eggekartonger å madraser over hele romet heller da dette ser helt jævlig ut
et godt alternativ er å henge opp noen tråder (tørkesnor er perfekt) nær taket man kan henge teper på så kan du lage en liten firkant midt i rommet med teppe vegger som du bare kan ta av og på holder i massevis for amatører hjemme
Vis hele sitatet...
Seriøst? Jeg digger hjemmestudio looken med kartong og madrass på veggen
Sitat av olaPola Vis innlegg
Begynn med å isolere rommet, hamre opp eggkartonger og madrasser på veggene. Det hjelper fenomenalt!
En annen ting, ganske basic, skaff et popfilter/dra en tynn sok over micen.

Lydkort er ikke grusomt dyrt heller, får et decent kort til en tusenlapp skulle jeg tro.
Vis hele sitatet...
M-Audio C400 USB.2.0-lydkort
• Pro Tools MP9
• Supreme CU1 studiomikrofon
• Supreme PF-10 popfilter
• Supreme MS-200 mikrofonstativ m/galge
• Supreme EMC6 XLR/XLR 6m mikrofonkabel

Popfilter er med som du ser. Er det veldig viktig med isolering av rom når en skal ta opp? (hun ska ikke selge 100 000 plater liksom).
Har just kjøpt inn Steinberg CI-1 og sE Electronics X1, og jeg er utrolig positivt overrasket over begge produktene. Overlegent i den prisklassen.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Har just kjøpt inn Steinberg CI-1 og sE Electronics X1, og jeg er utrolig positivt overrasket over begge produktene. Overlegent i den prisklassen.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle litt mer? Hva bruker du det til? Hvorfor er du overrasket? Hva er det som overrasket deg? Spør fordi jeg har lyst å lære litt mer innen dette
Ble veldig overrasket, fordi begge komponentene er veldig billige. Jeg var rett og slett ikke sikker på hva jeg kunne forvente meg. Medfølgende software er også veldig greit til oss nybegynnere, samt enkelt å sette seg inn i.

Jeg bruker utstyret til opptak av vokal og gitar. Siden mikrofonen er en kondensatormic er den også veldig allsidig, og duger like godt til å ta opp gitarspor fra forsterker som vokal.

Om det er av interesse kan jeg laste opp et lite opptak?
Eneste jeg har tilgjengelig er dog et uferdig prosjekt som ikke engang er eb råmiks. Har ikke fått stilt på noen verdier enda, men det er vel trossalt barr bedre for din del. Da får du høre hvordan kvaliteten er før miksing og mastring, så kan du tenke deg fren til et ferdig resultat

Edit: sorry skrivefeilene, er på mobilen atm
Sitat av McLovin Vis innlegg
Om det er av interesse kan jeg laste opp et lite opptak?
Vis hele sitatet...
Setter pris på det. Høres ut som du skal bruke det til samme som min søster så dette kunne jeg tenkt meg og hørt et opptak av
Det er viktig med godt utstyr for å holde motivasjonen oppe. Men det kan også gi en liten nedtur når man innser at uansett hvordan utstyr du har, vil ikke låtene høres profesjonelle før etter mange års erfaring. Jeg har ikke nok peiling til å si om pakken er verdt penga eller ikke, men jeg tror hun in the long run vil heller sette pris på om du kjøper henne noe som er halvparten så billig, sammen kurs med et kurs i Pro Tools. Eller den pakka pluss kurs, whatever, poenget mitt er bare at godt utstyr ikke vil gi profesjonell lydkvalitet før man vet hva man driver med.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det er viktig med godt utstyr for å holde motivasjonen oppe. Men det kan også gi en liten nedtur når man innser at uansett hvordan utstyr du har, vil ikke låtene høres profesjonelle før etter mange års erfaring. Jeg har ikke nok peiling til å si om pakken er verdt penga eller ikke, men jeg tror hun in the long run vil heller sette pris på om du kjøper henne noe som er halvparten så billig, sammen kurs med et kurs i Pro Tools. Eller den pakka pluss kurs, whatever, poenget mitt er bare at godt utstyr ikke vil gi profesjonell lydkvalitet før man vet hva man driver med.
Vis hele sitatet...
En god venn av henne har vært gitarist i gruppa "Tristiania" som visst nok skal ha hatt stor suksess i utlandet. I følge henne skal han hjelpe henne i gang med studioøvelser (beherske programvare og hjelpe til generelt). Han har også isolert sin kjeller så mulig hun får sitte der og putle på
Her kan du høre det midlertidige resultatet.
Det du dog må ha i bakhodet når du hører på dette, er for det aller første at opptaket er helt raw. Her ligger 3-4 gitarspor og 3 vokalspor som ikke har vært gjort noe med etter at det ble spilt inn. Det er altså mye mixing og muligens mastring (om jeg orker å sette meg inn i ny software) før det blir et ferdig produkt. Jeg har heller _ingen_ erfaring med innspilling fra før, og det her er det første "skikkelige" opptaket jeg har gjort.
Jeg er heller ikke på _noen_ måte vokalist. Jeg synger ikke til vanlig, og gjør det egentlig kun for å lære meg litt med innspillingsteknikk og slikt før jeg går i studio med bandet. Jeg spiller kun gitar, og holder meg til det.
Vokalsporet er forøvrig også noe jeg tok opp i full fart, og det er veldig surt til tider.

Når det er sagt, og du har det å tenke på, så får du selv vurdere kvaliteten på utstyret. Et resultat kan altså bli mye, mye bedre enn det vedlagte klippet.

EDIT: og til sist vil jeg legge til at strengene på akustiske gitaren røk, og at jeg på opptaket bruker strenger til elgitar. Ikke helt optimalt, men det får duge til jeg får kjøpt nye.
Sist endret av McLovin; 20. februar 2012 kl. 08:02.
Hvis du skal spille inn akustisk så trenger du et ekkofritt rom, hvis ikke vil det ødelegge veldig mye, også anbefaler jeg et lydkort! Som har 2 innganger slik at du kan koble til mikrofon & gitar samtidig,
Jeg anbefaler Steinberg Sequel, det softwaret er perfekt for innspillning av akustisk! og det koster litt ca 550kr sjekk det ut
http://www.steinberg.net/en/shop/sequel.html
Sitat av dantrix Vis innlegg
Hvis du skal spille inn akustisk så trenger du et ekkofritt rom, hvis ikke vil det ødelegge veldig mye, også anbefaler jeg et lydkort! Som har 2 innganger slik at du kan koble til mikrofon & gitar samtidig,
Jeg anbefaler Steinberg Sequel, det softwaret er perfekt for innspillning av akustisk! og det koster litt ca 550kr sjekk det ut
http://www.steinberg.net/en/shop/sequel.html
Vis hele sitatet...
Eller, du kan få det gratis ved å kjøpe en Steinberg CI-1, som jeg har sagt litt lenger oppe
hvordan gikk valget?
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
hvordan gikk valget?
Vis hele sitatet...
Det endte opp med dette.
http://www.steinberg.net/en/products...ction_kit.html

Kjøpte det på lørdag, og driver og setter seg inn i det i disse dager
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Det endte opp med dette.
http://www.steinberg.net/en/products...ction_kit.html

Kjøpte det på lørdag, og driver og setter seg inn i det i disse dager
Vis hele sitatet...
du får like opp til noe når det er ferdig produsert gleder meg til å høre