Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 10369
Har ikke lest alt akkurat nå, men er ikke dette type sko seilere foretrekker å bruke? mente å lest og hørt om at dette er den typen sko folk som seiler mye vil helst bruke. Correct me if I am wrong
Sitat av CookieY Vis innlegg
Har ikke lest alt akkurat nå, men er ikke dette type sko seilere foretrekker å bruke? mente å lest og hørt om at dette er den typen sko folk som seiler mye vil helst bruke. Correct me if I am wrong
Vis hele sitatet...
Skoen har absolutt egenskaper som gjør den gunstig for seiling. Spesielt jolle. Men jeg kan dessverre ikke si at den er spesielt utbredt i racingmiljøet i Stavanger. Kanskje mer populært på østlandet?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ekte menn har cruise-control, og kan ikke se for meg at det skal bli så mye mer behagelig, hvis man ikke kjenner hvor tung man er på foten burde man ikke kjøre bil uansett.
Vis hele sitatet...
Ekte menn bruker sjelden eller aldri cruisekontroll. Ekte menn liker en bil som kjører aktivt, og som de selv kjører aktivt og sportslig.

De som liker cruisekontroll mest, er fatass-amerikanere i sine fatass-biler med schvære integrerte king size koppholdere og vaggende fjæring.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
har du fortallt legen din om det ? evnt prøvd extra såler eller sko lagd til deg? ikke alle passer alle typer sko, og du får ikke bra
sko til under tusen lappen
Vis hele sitatet...
Mennesket er laget for å gå på to bein, og føttene våres har vært laget for å dempe sammenstøtet med bakken lenge før skoene kom på banen(pun intended).

Sko var noe mennesker begynte med for å beskytte føttene mot ujevne underlag og skadelige gjenstander, ikke for å redusere belastningsskader i knær og rygg når man løpte(som vi har gjort i flere tusen år).

Ved å løpe barføtt vil det naturlige løpesteget treffe bakken på forfoten, og så vil alle musklene og bena i foten brukes til å dempe sammenstøtet FØR energien sprer seg til knærne og spesielt ryggraden. Knærne vil bli belastet, men denne belastningen vil være drastisk redusert. I tillegg vil musklene samle opp bevegelsesenergien og gjøre at foten spenner i fra når du løfter foten, og dermed bruker du også mindre energi når du løper fremover. Helt naturlig når teknikken sitter.

Men de som løper barføtt er dessverre utsatt for store sårskader på føttene. Dette skyldes at huden under føttene ikke er tøff nok til å tåle den nye bruken, og man skjærer seg lett på ting som ligger rundtom, deriblandt glass.

Derfor kommer disse på banen og sørger for en beskyttende såle som da hindrer disse skadene, samtidig som at føttene får jobbe slik de er laget for å jobbe.

Dette er grunnen til at disse skoene er blitt såpass populære. Og det fungerer.
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Kan melde at skoen nyter stor respekt i kretser hvor mosjonering og personlig helse står sterkt. Forstår ikke helt dette hatet du uttrykker. Hadde det vært en motesak kunne jeg sagt meg enig, men dette handler jo alene om helsegevinst og forebygging av skade. Blir du like irritert over knebeskyttere blant rullebrettkjørere, eller støttebandasje hos friidrettsutøvere?
Vis hele sitatet...
I det øyeblikket denne tråden ble opprettet ble dette skotøyet først og fremst markedsført som en ny kul mote - ikke som et "vidundermiddel" for folk som løper.
Dessuten er ikke dette regnet som personlig verneutstyr heller, slik som du prøver å fremstile det.

Etter litt søking på nettet ser jeg enda at man markedsfører skoene ved at man hyper dem opp som kule:

Hvorfor FiveFingers?
Funksjonell trening – aktivering av tær, fot og legger på en helt annen måte
Mer stabil/ bedre tilegnte CrossFit øvelser enn joggesko
De er kule!
Vis hele sitatet...
http://www.crossfit-norge.no/?p=688


Men greit, jeg skal kjøpe meg et par av disse vemmelige skoene for å gjøre meg opp en endelig mening, men jeg regner med at jeg kommer til å dandere dem med grovsalt og deretter brenne dem opp i strandkanten mens det utføres et grotesk og hedensk ritual.
Hvorfor kaste bort penger på noe du er fast bestemt på å mislike? Enten gjør du som du sier, men med åpent sinn, eller så kan du sette pengene inn på min konto. Endre mening om skoene vil du da tvilsomt gjøre uansett.

Og bare så det er sagt, man tar ikke disse skoene på seg og løper regelmessig. Det er muskler i beina som har vært lite brukt og nærmest ubrukt som nå skal være i aktivitet, og presser du deg til å løpe hele treningsøkter i disse med en gang vil du oppnå minst to ting:
- evig hat til skoene.
- potensiell belastningsskade som kan utvikle seg til kronisk tilstand.
Sitat av nomore Vis innlegg
Hvorfor kaste bort penger på noe du er fast bestemt på å mislike? Enten gjør du som du sier, men med åpent sinn, eller så kan du sette pengene inn på min konto. Endre mening om skoene vil du da tvilsomt gjøre uansett.

Og bare så det er sagt, man tar ikke disse skoene på seg og løper regelmessig. Det er muskler i beina som har vært lite brukt og nærmest ubrukt som nå skal være i aktivitet, og presser du deg til å løpe hele treningsøkter i disse med en gang vil du oppnå minst to ting:
- evig hat til skoene.
- potensiell belastningsskade som kan utvikle seg til kronisk tilstand.
Vis hele sitatet...
Først og fremst så vil jeg bare fortelle deg at jeg på ingen måte trenger noen belæring innenfor trening.
Dessuten vet du ingenting om min fysiske tilstand, hvordan jeg trener eller hvordan jeg har tenkt å bruke skoene.

Og leste du i det hele tatt hva jeg skrev?

jeg skal kjøpe meg et par av disse vemmelige skoene for å gjøre meg opp en endelig mening
Vis hele sitatet...
Skoene skal kjøpes og testes før jeg gjør meg opp en endelig vurdering, men blir jeg misfornøyd så skal skoene og all ondskapen brennes opp og filmes før jeg legger snutten ut i denne tråden slik at du kan sitte her og irritere deg over at du ikke fikk pengene istedenfor.
Sitat av Knask Vis innlegg
I det øyeblikket denne tråden ble opprettet ble dette skotøyet først og fremst markedsført som en ny kul mote - ikke som et "vidundermiddel" for folk som løper.
Dessuten er ikke dette regnet som personlig verneutstyr heller, slik som du prøver å fremstile det.
Vis hele sitatet...
Snakker vi om samme sko? Dette er jo kun et pølseskinn barbente løpere trekker over fotsålen for å unngå kutt og liknende ubehag ved løping. Dessuten forebygger skoen på en mer langsiktig måte ved at den tvinger deg til å løpe korrekt, som igjen reduserer slitasjeskader i ledd.

Hvis du virkelig er nygsjerrig på skoen vil du antakeligvis ha større utbytte av å bruke pengene dine på boken Born to Run av Christopher McDougall.

Og til slutt vil jeg nevne at jeg selvfølgelig ikke kan ta ansvar for hvordan skoen markedsføres. Hverken fra produsent eller grossist. Jeg kan kun prøve å formidle tanken bak designet. Hva en eller annen markedsføringskonsulent har gjort videre trenger heller ikke ha noen som helst forbindelse med utviklernes visjon.
Sitat av Knask Vis innlegg
Først og fremst så vil jeg bare fortelle deg at jeg på ingen måte trenger noen belæring innenfor trening.
Dessuten vet du ingenting om min fysiske tilstand, hvordan jeg trener eller hvordan jeg har tenkt å bruke skoene.
Vis hele sitatet...
Eg har ingen forutsetning for å vite noe av dette, og ville derfor være føre var.

Når det gjelder skoene så gir du jo et godt inntrykk av hva du mener allerede. Hvorfor lure seg selv?
Sitat av nomore Vis innlegg

Når det gjelder skoene så gir du jo et godt inntrykk av hva du mener allerede. Hvorfor lure seg selv?
Vis hele sitatet...
Herregud da, mann!
Jeg får vel skrive det for 3. og siste gang:

jeg skal kjøpe meg et par av disse vemmelige skoene for å gjøre meg opp en endelig mening
Vis hele sitatet...
Dette betyr at jeg per nå er meget skeptisk, men at jeg er åpen for endringer om skoen imponerer meg.
Verre enn det er det ikke.
Så også at noen nevnte såler.
25% av befolkningen overpronerer (altså ankelen faller innover), såler er så å si greit og ikke noe vondt i det (utenom at de koster rundt 1700 og må byttes årlig), men minimalistsko har som regel ingen såle. Grunnen til dette er at ved forfotsløping vil pronasjonsfasen bli vesentlig mindre og vil derfor ikke påføre noen skade.
Sitat av Knask Vis innlegg
Herregud da, mann!
Jeg får vel skrive det for 3. og siste gang:



Dette betyr at jeg per nå er meget skeptisk, men at jeg er åpen for endringer om skoen imponerer meg.
Verre enn det er det ikke.
Vis hele sitatet...
Flott. Gleder meg til å høre tilbakemeldingen din

Ellers, en ting eg bemerker meg med slike sko er at eg har mye større følelse med underlaget. Når eg løper med vanlige sko i skog og mark følger eg godt med hvor eg plasserer føttene da eg har en tendens til å være litt klomsete og snuble eller tråkke på ustødige områder(steiner osv). Dette problemet virker å være langt mindre her, men eg er fortsatt usikker på om det skyldes at føttene faktisk har mer kontakt med underlaget, eller om det skyldes økt bevissthet og at eg bruker mer energi på å følge med nå enn ellers. Men eg tror ikke det er det siste ettersom det kunne ha vært løst i vanlige sko også, men blir ikke det.

Andre med samme følelse?
Stiligeste skoene jeg ever har sett, noen som vet om en norsk sjappe man kan kjøpe i? Kjenner jeg har sykt lyst å prøve
Lukter gnagsår i lang vei! Alle har da vel ikke samme form på tærne?
Sitat av Lazern Vis innlegg
Stiligeste skoene jeg ever har sett, noen som vet om en norsk sjappe man kan kjøpe i? Kjenner jeg har sykt lyst å prøve
Vis hele sitatet...
Xxl, både nett og fysisk. Ellers andre velutstyrte sportsforretninger.
Sitat av Source Vis innlegg
Jeg hadde blitt dritredd om jeg så en person komme løpende med sånne.

Men smaken er som baken! Sikkert behagelig å jogge i.
Vis hele sitatet...
Tor heller uttrykket "Smaken er som baken, den er rævva" passer til de skoa der!
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Tanken bak skoene bygger på det evolusjonsmessige perspektivet med løping, og hvordan mennesket er laget for å løpe barbeint.
Vis hele sitatet...
Gjør du det ofte er knærne dine herpa på ganske kort tid, og da kan du vinke farvel til jogging generellt med mindre du opererer.
Herregud, er det rart det blir krig i verden?
Her har vi 3sider hvor folk krangler om ett par sko?

OT: Irriterende stygge.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Gjør du det ofte er knærne dine herpa på ganske kort tid, og da kan du vinke farvel til jogging generellt med mindre du opererer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke korrekt.
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Tanken bak skoene bygger på det evolusjonsmessige perspektivet med løping, og hvordan mennesket er laget for å løpe barbeint. Skoene gir angivelig en tilnærming til dette, men beskytter allikevel til en viss grad mot kulde og skarpe gjenstander. Hvis du leser litt om dette så tror jeg ikke du vil finne konseptet i seg selv så dumt
Vis hele sitatet...
Evolusjonsmessig var vi også ment å løpe i skoen og ikke på en bane eller asfalt...
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Evolusjonsmessig var vi også ment å løpe i skoen og ikke på en bane eller asfalt...
Vis hele sitatet...
Du mener at det ikke fantes stein før?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Har Vibram Fivefingers selv, og er kjempefornøyd. Å gå fra en vanlig sko direkte kan føre til litt ubehag i kroppen etterhvert, men om du løper med et par sko som tvinger deg mer vekk fra hælen før du begynner med fivefingers, så er det ikke noe problem. Man kjenner godt at det er musklene som jobber med å ta av belastning, og ikke hælen og leddene.
True phreak.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Gjør du det ofte er knærne dine herpa på ganske kort tid, og da kan du vinke farvel til jogging generellt med mindre du opererer.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du påstå det? Det som skader knærne er støt og vridninger. Sistnevnte skal ikke skje uansett når man løper, og støtenergien som dempes i knærne blir jo faktisk redusert ved å løpe på tåballene.

Sitat av nomore Vis innlegg
Du mener at det ikke fantes stein før?
Vis hele sitatet...
Fjell er nesten utelukkende dekket av jordsmonn på horisontale flater, så i forhold til vår evolusjon er dette helt uvesentlig.
Poenget mitt er at det fantes hardt underlag før asfalt ble oppfunnet.
True phreak.
Sitat av nomore Vis innlegg
Poenget mitt er at det fantes hardt underlag før asfalt ble oppfunnet.
Vis hele sitatet...
Og poenget som blir fremhevet her er at selv om det er tilfellet, så var det ikke slik at man løp på hardt underlag i lange perioder av gangen. Og "hardt underlag" for tjue tusen år siden var ikke det samme som "hardt underlag" i dag. Asfalt gir ikke etter i det hele tatt, det gjør alle typer jordsmonn. I dag er det mange som jogger på asfalt flere timer i uken, og det er skadelig for ankler, knær og hofter.
Sitat av nomore Vis innlegg
Det er ikke korrekt.
Vis hele sitatet...
Påstår du faktisk at om man jogger jevnlig uten sko med demping, at minisken IKKE blir ødelagt? Hva tror du nesten alle kneproblemer skyldes? Det er slitt minisk. Og om man løper uten sko kommer den til å få ytterlig slitasje.
Eg påstår, helt og holdet, at om man løper med skikkelig teknikk og ingen demping i skoene, og så lenge man ellers er frisk og uten skader ellers, så vil de fleste skader og smerter relatert til løping/jogging reduseres eller ikke eksistere, ja.

Sko med demping fører til at sammenstøtet sprer seg betraktelig til kne og rygg fordi man da vil naturlig lande med helen først. I tillegg fører dempingen i skoen til at helen er kunstig høy, noe som i sin tur fører til unaturlig helning på foten når du løper, og gjør det betraktelig vanskeligere å løpe på forfoten, slik den er laget for å gjøre. I tillegg vil alt det materiale ta bort følelsen av underlaget, og øke risikoen for uhell og skader(overtråkk, snubling osv).

En måte og oppnå en god løpestil er å bruke minimalistiske løpesko med så tynn såle som overhode mulig. Gjerne uten såle også, men da er foten veldig utsatt. Om man da bruker vanlige sko, løpesko, vibrams eller andre lignende sko er av liten betydning, så lenge sålen er tynn og sitter stødig.
Sist endret av nomore; 13. juni 2012 kl. 16:24.
Sitat av nomore Vis innlegg
Eg påstår, helt og holdet, at om man løper med skikkelig teknikk og ingen demping i skoene, og så lenge man ellers er frisk og uten skader ellers, så vil de fleste skader og smerter relatert til løping/jogging reduseres eller ikke eksistere, ja.

Sko med demping fører til at sammenstøtet sprer seg betraktelig til kne og rygg fordi man da vil naturlig lande med helen først. I tillegg fører dempingen i skoen til at helen er kunstig høy, noe som i sin tur fører til unaturlig helning på foten når du løper, og gjør det betraktelig vanskeligere å løpe på forfoten, slik den er laget for å gjøre. I tillegg vil alt det materiale ta bort følelsen av underlaget, og øke risikoen for uhell og skader(overtråkk, snubling osv).

En måte og oppnå en god løpestil er å bruke minimalistiske løpesko med så tynn såle som overhode mulig. Gjerne uten såle også, men da er foten veldig utsatt. Om man da bruker vanlige sko, løpesko, vibrams eller andre lignende sko er av liten betydning, så lenge sålen er tynn og sitter stødig.
Vis hele sitatet...
det kan se ut som, etter litt googling, at dette er en av de beste typen sko for løping.
Noe av poenget er at skoene skal ta imot slitasjen, istedenfor knærne og anklene osv. Så om du mener at man skal jogge så og si barbent og bare spre slitasjen utover, hversågod, gjør det. Men om det er mulighet for å spare på leddene ved å kjøpe sko med skikkelig demping, hadde jeg valgt det uansett argument.
Sitat av nomore Vis innlegg
Eg påstår, helt og holdet, at om man løper med skikkelig teknikk og ingen demping i skoene, og så lenge man ellers er frisk og uten skader ellers, så vil de fleste skader og smerter relatert til løping/jogging reduseres eller ikke eksistere, ja.

Sko med demping fører til at sammenstøtet sprer seg betraktelig til kne og rygg fordi man da vil naturlig lande med helen først. I tillegg fører dempingen i skoen til at helen er kunstig høy, noe som i sin tur fører til unaturlig helning på foten når du løper, og gjør det betraktelig vanskeligere å løpe på forfoten, slik den er laget for å gjøre. I tillegg vil alt det materiale ta bort følelsen av underlaget, og øke risikoen for uhell og skader(overtråkk, snubling osv).

En måte og oppnå en god løpestil er å bruke minimalistiske løpesko med så tynn såle som overhode mulig. Gjerne uten såle også, men da er foten veldig utsatt. Om man da bruker vanlige sko, løpesko, vibrams eller andre lignende sko er av liten betydning, så lenge sålen er tynn og sitter stødig.
Vis hele sitatet...
du vil jo ha belastning uansett, hvis du konstant har et bein på bakken evnt går fort så unngår du belastninger fra tær til hjernen
Det viktigste er korrekt teknikk. Klarer man å løpe med korrekt teknikk med løpesko til flere tusen kroner, så er jo det flott. Men de fleste klarer ikke det, da sko med mye demping gjør at de fleste bruker en unaturlig løpeteknikk. Og det er dette som oftest skaper belastningsskader og smerter ved løping hos personer som ellers er friske.

Så om du har funnet deg et par løpesko som gjør at du klarer å løpe så mye du ønsker uten at du ødelegger kroppen din på veien, så har du funnet den rette løpeteknikken for deg, og de skoene som støtter den teknikken. Og da ser eg ingen poeng i å gjøre noe med det.

Med korrekt teknikk så vil størsteparten av belastningen og sammenstøtet absorberes i selve foten hvor evolusjonen har utviklet en mekanisme nettopp for dette. Foten vil bevege seg på en slik måte som er naturlig for DIN kropp, og minimalt med belastning legges på kne og oppover. Med korrekt teknikk, uavhengig av sko.

MEN, mange klarer ikke å finne rett teknikk selv, og sliter enten med store belastningsskader eller har behov for trening og opplæring hos en lege med kunnskap på området. Med minimalistiske sko, eller uten sko i det hele tatt, så vil derimot kroppen selv, i de fleste tilfeller, finne ut av dette helt selv. Nerver i føttene vil konstant gi tilbakemeldinger til hjernen som i sin tur, ubevisst, korrigerer hvert eneste steg slik at kroppen fungerer slik den er laget for å fungere. Dette er sensorer som er hemmet når man bruker sko med tykke såler. Og derfor høster barefoot shoes såpass mye positiv omtale.