Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1233
Prøver å lage display til strømforsyning.

Forhåpentligvis dukker det opp ett par bilder her.

Første bilde er displayet slik det ser ut nå.
Øverste linje er spenning inn til kretsen.
Nederste linje er beregnet spenning og strøm ut av kretsen.

Bilde 2 er en sterkt forenklet koblingsskjema fra ATmega8 til LCD.
Forhåpentligvis godt nok til att man ser poenget, hvis ikke bare spørr.

Koden er delvis knabbet/skrevet selv.
Analog c og h samt LCD c og h, kopiert og delvis modifisert.
Sist endret av asmika; 10. februar 2011 kl. 20:09.
Ikke at det er noe galt i det, men er dette en skrytetråd? Bare lurer på om du trenger hjelp til noe
Trådstarter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
men er dette en skrytetråd?
Vis hele sitatet...
Tja, mulig det.
Men kan hende en dag att jeg gjør ferdig prosjektet, lager bedre tegninger, tar flere bilder og kaller det en tutorial


Sitat av wanna-b Vis innlegg
Bare lurer på om du trenger hjelp til noe
Vis hele sitatet...
Får litt problemer med den delen som skal beregne strøm.
I første forsøk ble den negative strømmen ledet gjennom resistor, og spenningsfall målt, før regulator,dette medførte att gnd på målekrets og reg ikke lengre ble den samme.
På denne måler jeg spenningsfall i den positive strømmen, før regulator.
Dette blir heller ikke helt bra, siden det jeg da måler er små spenningsgsforskjeller på relativt høye spenninger.

Her er forhåpentligvis bildet.
Sist endret av asmika; 17. februar 2011 kl. 10:55. Grunn: bilde ble borte
Hvorfor setter du shunt motstanden før regulatoren? Da vil du måle quiescent strømmen til regulator, + Ig fra referansemotstandene (om du bruker vanlig lineær spenningsregulator). Jeg ville prøvd å sette det opp på utsiden av forsyningen med bare utgangene som tilkoblingsmuligheter til å begynne med, og heller bygge det inn senere....
Trådstarter
Setter shunt motsanden før regulator, for ikke å få spenninsfallet fra den på utrgangen( avvik på innstilt spenning ). Strømmen som regulatoren bruker er ( nesten ) ubetydelig. Strømmen til referansemotstanden er liten, men siden den er konstant er det mulig å trekke fra dette i måleprogrammet.
Men hvis du bruker displayet ditt som referanse til utspennigen når du stiller den inn er jo spenningsfallet før lasten ubetydelig, så lenger du måler spenningen over kun lasten?