Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1193
Kjære freaker, i dag har jeg fått min nye Dell XPS L701X

problemet er at jeg ikke har jordet vegg kontakter, og ettersom jeg bor på internat er det nok lite trolig at de kommer til å bli det.
problemet oppstår da jeg får støt av datamaskinen når den er koblet til strømmen.

forslag til hvordan dette kan fiksest?

-Mvh Eltoro
Vannrørene er som regel godt jordet, så en provisorisk løsning kan være å modifisere kontakten eller støpselet med en jordtilkobling til et vannrør. Gjør du dette på støpselsiden gjør du ingenting ulovlig, men modifiserer du stikkontakten krysser du fort reglementet og får tilsvarende problemer hvis internatet skulle brenne ned. Pass på i alle tilfeller at du får god og varig kontakt, og at du isolerer godt for å unngå kortslutninger.
Sitat av Provo Vis innlegg
Vannrørene er som regel godt jordet, så en provisorisk løsning kan være å modifisere kontakten eller støpselet med en jordtilkobling til et vannrør. Gjør du dette på støpselsiden gjør du ingenting ulovlig, men modifiserer du stikkontakten krysser du fort reglementet og får tilsvarende problemer hvis internatet skulle brenne ned. Pass på i alle tilfeller at du får god og varig kontakt, og at du isolerer godt for å unngå kortslutninger.
Vis hele sitatet...
Takk for kjapt svar, så la meg still et kjapt spørsmål:

Lovlig / ulovlig... må jeg inn i veggen?
fysisk forandre på støpselet o.l.?

Jeg er helt gresk når det gjelder strøm er jeg redd.

Hvordan lager jeg en jordtilkobling, om jeg skulle ha funnet et vannrør?

Hvordan kan jeg eventuelt modifisere stikk kontakten(rent hypotetisk, selvfølgelig). og hvilke hypotetiske sikkerhetsprosedyrer/tiltak bør jeg iverksette for å hindre, feks brann?
På laderen din så har du en stor svart klump med en tykk ledning fra veggen inn, og en tynn ledning til pc ut. På den tykke inngangen er det tre kontakter hvor en av dem er jord, som du ikke har. Hvis du får dratt en separat ledning fra den ene av de tre kontaktene til f.eks en vannrør som foreslått over her, så har du jording!

En penere løsning ville vært å montere en stikkontakt med jord hvor du selv må jorde den i et vannrør f.eks.

Dette var bare en mer detaljert omskrivning av det Provo sa.
Jeg har selv hatt problemer med pcen min, som er tilkoblet ujordet stikkontakt. Alle ting jeg koblet til med usb hadde rare symptomer, som for eksempel mus som scroller vilt av seg selv, touchtelefon uten touchrespons osv.

Problemet var at det hadde oppstått en nærmest statisk spenning (nok å ta på kabinettet for å dempe den) mellom kabinettjord og resten av omgivelsene. Dette fordi kabinettet står på gummiføtter. 24-35 V AC målte jeg med et fluke instrument med ekstremt høy indre resistans.

Løsningen var et ark med aluminiumsfolie under teppet rett i nærheten, og en ledning med krokodilleklemmer for å forbinde jordteppet med kabinettet
klag til ansvarlige for internatet og si at du tror det kan være jordfeil. det er ikke bra, så da må de nok få en elektriker til å komme å se på det =) - mitt tips =D
Mange takk, for alle svar.

Skriver nå fra min kjære nye laptop, uten å få støt.
Løsningen ble litt forenklet.
skøyteledning, 50m kabel og et par små hull i listene i gangen ^^