Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1974
Etter å ha lest denne http://freak.no/forum/showthread.php?t=178721, så fikk jeg meg en liten ide, skaffe seg en ballong eller noe slikt og feste ett bilbatteri under den. Noe ala de værballongene.

Men man skulle hatt en veldig kraftig blits (helst blå) under denne ballongen som lyser opp 1 gang hvert 10 sek eller noe slikt, kjem ann på hvor kraftig blits og hvor lang tid kondensatoren bruker på å lade opp igjen.

Jeg har ingen anelse om hvor mye en blits koster, men jeg er ikkje på jakt etter en blits som koster mye siden denne ballongen ser man sikkert aldri igjen etter å ha sendt opp. Men den må være såpass kraftig at det er godt synlig på himmelen, tenkte på å lage en liten reflektor på øver siden av blitsen, så den bare lyser nedover.

Får så å sendt den opp over en bygd eller tettsted, en by blir vel litt får stort. Hadde vært tøft å sett avis overskriftene dagen etter

Noen som har en link eller steder man kan kjøpe blitspærer på? Må være til 12V, siden transformator og vekselretter blir for tungt å ha med i ballongen.
La meg se om jeg leser dette riktig?

- Du vil sende opp et bilbatteri med en ballong, men en transformator og vekselretter (hvorfor skal du ha det? Det finnes likestrømsblitser) blir for tungt? Vet du hvor mye et normalt bilbatteri veier?

Jeg ville revurdert elektronikken om jeg var deg. Det finnes enklere og lettere (bokstavelig talt) løsninger på dette. Nøyaktig hvilke kan jeg ikke si nå siden jeg ikke har undersøkt enda, men om/når jeg finner det skal jeg poste her om ingen kommer meg i forkjøpet.
Leste du i det hele tatt hva han skrev?
Sitat av Rippler Vis innlegg
La meg se om jeg leser dette riktig?

- Du vil sende opp et bilbatteri med en ballong, men en transformator og vekselretter (hvorfor skal du ha det? Det finnes likestrømsblitser) blir for tungt? Vet du hvor mye et normalt bilbatteri veier?

Jeg ville revurdert elektronikken om jeg var deg. Det finnes enklere og lettere (bokstavelig talt) løsninger på dette. Nøyaktig hvilke kan jeg ikke si nå siden jeg ikke har undersøkt enda, men om/når jeg finner det skal jeg poste her om ingen kommer meg i forkjøpet.
Vis hele sitatet...
Hvis man har ett batteri som veier 20KG + litt elektronikk med enda, og blitsen er på f.eks 2000W, så treng man jo en transformator og vekselretter som klarer 2000W+, og jeg er ganske sikker på at en trasformator og vekselretter som klarer 2KW veier mer enn 20KG.

EDIT: Kanskje dette prosjektet var litt mer tidskrevende enn jeg tenkte meg, tenkte meg par timers prosjekt får å skappe litt rykter. Kanskje like så greit å droppe det før man har startet.
Sist endret av Masi; 6. februar 2011 kl. 00:35.
Sitat av Masi Vis innlegg
Hvis man har ett batteri som veier 20KG + litt elektronikk med enda, og blitsen er på f.eks 2000W, så treng man jo en transformator og vekselretter som klarer 2000W+, og jeg er ganske sikker på at en trasformator og vekselretter som klarer 2KW veier mer enn 20KG.

EDIT: Kanskje dette prosjektet var litt mer tidskrevende enn jeg tenkte meg, tenkte meg par timers prosjekt får å skappe litt rykter. Kanskje like så greit å droppe det før man har startet.
Vis hele sitatet...
Du vil sende opp 20kg+ i en ballong? Lykke til med det, isåfall.

Hva med ett engangs-kamera? Ikke 2000W akkurat, men gjør hele saken langt lettere.
Sist endret av Zeco; 6. februar 2011 kl. 00:41.
Sitat av Masi Vis innlegg
Hvis man har ett batteri som veier 20KG + litt elektronikk med enda, og blitsen er på f.eks 2000W, så treng man jo en transformator og vekselretter som klarer 2000W+, og jeg er ganske sikker på at en trasformator og vekselretter som klarer 2KW veier mer enn 20KG.

EDIT: Kanskje dette prosjektet var litt mer tidskrevende enn jeg tenkte meg, tenkte meg par timers prosjekt får å skappe litt rykter. Kanskje like så greit å droppe det før man har startet.
Vis hele sitatet...
KP for selvinnsikt.

ontopic:
DealExtreme har alt ifra veldig billige blitzer til led-lamper og det som skulle være. Du kunne jo laget en relestyrt krets som går på et par serie/paralellkoblede batterier alt etter komponentene du velger. Noen batterier og et rele og et LED-panel kan da ikke bli så alt for tungt. Men, så virker det som du har tenkt dette prosjektet i en litt større skala kanskje.
ved første øyekast blir et av de billigste og letteste alternativene jeg klarer å sope i hop her nå noe slikt:

1 bitema batteri 1,6 kg/12 volt / 199 kr
1 blitz 200 kr og ca 1 kg
1 12v/220v omformer. jeg kjøpte min på biltema for en ca 400 kr tror jeg. takler 200w mener jeg å huske så skulle holde rikelig til den stroben nevnt over.
totalsummen blir vel en ca 800 kr og totalvekt på ca 6kg eller deromking. Godt under halvparten av bilbatteriet alene og mer sannsynlig å få i luften med en ballong.

Det er 800 kr bokstavelig ut i luften, men hadde du fått det til hadde avisoverskriftene alene dagen etterpå vert godt nok til at det var verdt det
ved første øyekast blir et av de billigste og letteste alternativene jeg klarer å sope i hop her nå noe slikt:

1 heliumballong på 17. mai 50 kr
1 engangskamera med blits. 100 kr
totalsummen blir vel en ca 150 kr og totalvekt på ca 200g eller deromking. Godt under halvparten av bilbatteriet alene og mer sannsynlig å få i luften med en ballong.


Det er 150 kr bokstavelig ut i luften, men hadde du fått det til hadde avisoverskriftene alene dagen etterpå vert godt nok til at det var verdt det
Sist endret av Katalysator; 6. februar 2011 kl. 02:36.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du vil sende opp ett bilbatteri i en ballong?
Hva når det faller ned da?
Hår jeg det batteriet i hode blir det ikke mye igjenn av meg for å s det sånn.
Bare drit i det du!

Kjøp deg heller Flygende Lanterner... Kan skape litt undring i bygda det og
Overskuddsmateriell
http://www.dealextreme.com/p/brinyte...-2-18650-55028

kjøp en slik og sett den i fast strobe, da vil den blinke i 3-4 timer hvis 2 timer på high stemmer

da har du ikke så mange Kg du skal løfte
Sist endret av Bullhill; 6. februar 2011 kl. 02:52.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Får jeg den lykta i hude når den kommer ned igjenn, så kommer jeg til å oppsøke deg og tegne bart på deg mens du sover!
kjøp noen kraftige blå dioder, koble til et 9v batteri og et blinklys relè.
50lapp tilsammen (uten ballongen da)

kan bli morro
Sitat av haxxor Vis innlegg
kjøp noen kraftige blå dioder, koble til et 9v batteri og et blinklys relè.
50lapp tilsammen (uten ballongen da)

kan bli morro
Vis hele sitatet...
Og dropp blink rele og kjøp dioder som blinker av seg selv. Hvis du skal sende opp med en heliumabalong trenger dere et monster. Sånn som man kjøper på 17 mai klarer ikke mange Gramene. Må bruke et 3 volt klokkebatteri og en blinkediode kan funke. kjøp batteri som cr 2032 eks
Sitat av Markula Vis innlegg
Og dropp blink rele og kjøp dioder som blinker av seg selv. Hvis du skal sende opp med en heliumabalong trenger dere et monster. Sånn som man kjøper på 17 mai klarer ikke mange Gramene. Må bruke et 3 volt klokkebatteri og en blinkediode kan funke. kjøp batteri som cr 2032 eks
Vis hele sitatet...
Går fra 20kg til 10 gram.. haha, snakk om massiv blitz!!

I denne størrelsen vil den jo bare se ut som et lys fra et fly, selv om den er i en høyde på 50 meter, om folk vil legge merke til den i det hele tatt..

Skaff en hau av heliumballonger og sats på 9v eller lommelykt forslaget