Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3877
Min praktiske og akkurat passe stor (liten faktisk) HTC Desire S begynner å bli ganske utdatert, men jeg liker størrelsen og har litt navigeringsproblemer i jungelen av mobiler som er så store at man må bruke to hender for enkle oppgaver. Jeg vil helst fortsette med Android, så jeg lurer på om noen vet av gode, men små mobiler?
Limited edition
Moff's Avatar
Størrelsen på mobilen er en vanesak, og når du først mestrer det så vil du aldri gå tilbake. Hvis du i tillegg kjøper deg en pop-socket, så er det kjempelett å bruke mobilen med én hånd selv om den er stor.

For Android så pleier valget å falle på enten Samsung eller Huawei sin topp-modell. Jeg er på Samsung selv, og er knallfornøyd med dem. Det er Galaxy S-serien som er flaggskip hos dem.
Jeg kjøpte meg nylig Huawei p20 lite.
Billigere og litt svakere en toppmodellen men funker perfekt til mitt bruk.
Hatt den rundt 2mnd tid nå og er storfornøyd.
Den er litt stor kanskje da.
Ser Desire S har 3.7 tommers skjerm mens p20 lite har 5.8 tommer.

Sony Xperia har vel en del kompakte telefoner som ikke er så store i størrelsen.
Litt usikker på hvordan Sony ligger an i mobilmarkedet nå, da jeg ikke er noe fan.
Hvis du ikke er helt avhengig av android ville jeg valgt IPhone SE. Den har 4 tommers skjerm. Har du aldri prøvd IPhone før tror jeg du vil bli positivt overrasket. 2990,- er også en snill pris vil jeg si.
Når det kommer til kompaktelefoner er Sony vel det eneste merket som satser i 2018 med denne:

https://www.prisjakt.no/redirect.php?prisid=1429861645

Vil alikevel fraråde deg å se etter en liten telefon. Det er en helt annen verden når skjermen blir større!

Personlig syns jeg Oneplus 6 er en av de beste telefonene på markedet i dag. Mye større enn din gamle telefon, men også mye bedre.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4758381

Hvis du har et strammere budsjett er Nokia kongen i dag. Se for eksempel på Nokia 7 plus. Gigantisk telefon, men veldig god for prisen!

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4700447
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Berre_ein_fyr Vis innlegg
Vil alikevel fraråde deg å se etter en liten telefon. Det er en helt annen verden når skjermen blir større!
Vis hele sitatet...
Folk bruker telefonen på ulikt vis. For meg er det greit å ha ein telefon som er liten, og lett å ha i lomma. Det handler stortsett om prioriteringer og ulik vekting av ulike eigenskaper ved ein telefon.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Folk bruker telefonen på ulikt vis. For meg er det greit å ha ein telefon som er liten, og lett å ha i lomma. Det handler stortsett om prioriteringer og ulik vekting av ulike eigenskaper ved ein telefon.
Vis hele sitatet...
Ja for noen gjør det jo det, feks at noen krever så lang batteritid at stor skjerm blir deal breaker. Men for endel så handler det om vanesak. De er blitt vant til en bestemt måte å bruke telefonen på, og vanen overskygger alle evt. fordelene en større skjerm gir. Om vi alle skulle tenkt slik ville vi jo fortsatt ha damer på sentralen som koblet opp samtaler manuelt, og vi måtte holdt en rør med ledning til øret og et annet med ledning til munnen..... Noen ganger er det helt greit å ta et skritt fremover til tross for at det kjennes rart ut i starten.

Det er jo ikke slik at vi alltid må bruke telefonen med kun en hånd med mindre vi har fysiske handikap. Og da kommer jo de fleste langt med å sette telefonen i onehandmode. Da får du en "krympet skjerm" på skjermen som du kan bruke når du navigerer med 1 hånd. Så kan du dra nytte av fordelene med stor skjerm ellers.
Sist endret av random67489; 23. august 2018 kl. 21:49.
Liten mobil Sony Xperia Zx 2 Compact ��Har en venn som sverger til Compact serien til Sony og det er faktisk veldig bra mobiler.
Tar du sjansen på større skjerm så er One pluss 6 en fantastisk mobil.
slem klone
lumbricus's Avatar
Trådstarter
Takk for forslag. Når det kommer til stor vs liten telefon så er jeg klar over at mye har med vane å gjøre, men jeg bruker mobil ganske lite og vil egentlig bare bytte den ut fordi den sliter med nyere nettsider og da faktisk er 5-6 år gammel. (Til å ha ligget i lommer uten beskyttelseetui eller annet så er den i ganske god stand). Trenger jeg stor skjerm er det aldri langt til en faktisk datamaskin.

Når det gjelder iPhone, er det fortsatt slik at om man vil ha filer/bilder ut fra den så må man bruke iTunes?
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Når det gjelder iPhone, er det fortsatt slik at om man vil ha filer/bilder ut fra den så må man bruke iTunes?
Vis hele sitatet...
Jeg testet med min iPhone nå. USB rett i PC, og fikk full tilgang til alle bildegallerier i alle fall. Det ser dog ut som at det bare er filmer/bilder en kan importere/eksportere fritt, men dette kan være feil, da jeg omtrent kun har bilder lagret av filer på min telefon. Ingen filer som jeg kommer på i alle fall.
Når det er sagt, har jeg merket at det tidvis kan være litt upraktisk å eksportere bilder fra min iPhone, da iPhone X tar bilder i .HEIC-format i stedet for f.eks .jpeg eller lignende, men dette er begrenset til iPhone 7 og nyere. Dvs. at om du kjøper en iPhone SE, vil du ikke ha dette problemet slik jeg har forstått det.
Sist endret av Deadlock Radium; 24. august 2018 kl. 02:11.
Har selv hatt de fleste toppmodellene de siste årene, mer spesifikt Samsung.

Nå har jeg lagt ifra meg "det aller nyeste viljen" og kjører heller en av de rimeligere Samsung Galaxy j3 (2017)

Denne er nok i størrelsen du søker, jeg har selv ingen digre hender og denne er perfekt.

Ikke et beist når det gjelder ytelse men den funker til helt normale ting.

Godt selfie-kamera hvis dette er noe som er relevant for deg, da har denne eget lys i front.

Batteritid er helt innafor.

Ufattelig digg å tekste/skrive med, da den ikke er for stor.

https://prisguiden.no/produkt/samsun...-262336#priser

Anbefales!
Sist endret av heartslava; 24. august 2018 kl. 02:37.
https://www.tek.no/artikler/selger-t...av-pris/444239

Sikkert for stor, men må jo være beste tilbudet om dagen
Det kan hende den blir litt for stor, men jeg har bare hørt gode ting om Sony Xperia XZ2 Compact, som har 5" skjerm (Lite ift. dagens standard), og kraftig innmat, som betyr at du kan gå lengre tid uten å bytte den ut.
Jeg vurderer denne som ny telefon. Det jeg tenker på er at den er ganske rimelig. Noen synspunkter?

https://www.elkjop.no/product/SAMJ5BK/SAMJ5BK
anbefaler deg jaffal ikke sony eller Lg da de har integrert touch med skjerm, så det er nok med et lite hakk i glasset så funker ikke touchen lenger.. og for å bytta skjerm med touch må du ut med jaffal 800kr(spørs på mobil) Det skjedde med min sony z5.
til anbefaling ; note 8��
Sitat av Diamond95 Vis innlegg
anbefaler deg jaffal ikke sony eller Lg da de har integrert touch med skjerm, så det er nok med et lite hakk i glasset så funker ikke touchen lenger.. og for å bytta skjerm med touch må du ut med jaffal 800kr(spørs på mobil) Det skjedde med min sony z5.
til anbefaling ; note 8��
Vis hele sitatet...
Personen vil ha en liten mobil og du anbefaler Note 8 som er den største til Samsung? Fint om du kan begrunne anbefalingen din i det minste. Prismessig er Note serien ikke noe alle har råd til heller vil jeg tro. Selvfølgelig har det med prioritering å gjøre, men tviler på at TS vil bruke 10k på mobil som ikke passer kriteriene
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Om vi alle skulle tenkt slik ville vi jo fortsatt ha damer på sentralen som koblet opp samtaler manuelt, og vi måtte holdt en rør med ledning til øret og et annet med ledning til munnen..... Noen ganger er det helt greit å ta et skritt fremover til tross for at det kjennes rart ut i starten.
Vis hele sitatet...
Du lager jo ein fin karikatur av det eg skreiv. Eg skreiv at ikkje alle bruker telefonen på samme måte. Eg set pris på å ha ein smarttelefon som lar meg sjekke ei nettside, eller høyre musikk. Men eg bruker ikkje telefonen til å surfe på til vanleg. Det er ikkje fordi eg ikkje kan, men fordi eg har andre dingser som fyller behovet.

Det finst enkelte ganger nyanser mellom 10" telefon og fasttelefon.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du lager jo ein fin karikatur av det eg skreiv. Eg skreiv at ikkje alle bruker telefonen på samme måte. Eg set pris på å ha ein smarttelefon som lar meg sjekke ei nettside, eller høyre musikk. Men eg bruker ikkje telefonen til å surfe på til vanleg. Det er ikkje fordi eg ikkje kan, men fordi eg har andre dingser som fyller behovet.

Det finst enkelte ganger nyanser mellom 10" telefon og fasttelefon.
Vis hele sitatet...

Så om du ikke hadde hatt andre "dingser" å bruke til å "surfe" hvilken smarttelefon ville du hatt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Valadar Vis innlegg
Så om du ikke hadde hatt andre "dingser" å bruke til å "surfe" hvilken smarttelefon ville du hatt?
Vis hele sitatet...
Veit ikkje. Og det er irrelevant spørsmål, ettersom eg har andre dingser, og ergo ikkje bruker smarttelefonen for surfing utover sporadisk på eit busstopp.

Poenget er at det er ikkje sikkert større skjerm er gode for alle, eller vil endre bruksvanane til alle. Enkelte vil kanskje endre bruksvaner med større skjerm, andre vil ikkje.
Ja, det er ok. Men det er er ikke ett irrelevant spørsmål for meg ellers ville jeg ikke stilt det, sant?

jeg bryr meg svært lite om stor skjerm selv, jeg vil gjerne ha telefonen i bukselommen min.
Men siden tråden handler om akkurat det, en passe stor smarttelefon så lurte jeg på hvilken du ville valgt.

Og etter at akkurat denne tråden handler om bytte av telefon så spurte jeg deg et høyst relevant spørsmål.

Jeg spurte deg aldri om stor skjerm. Da ville jeg poengtert det.

Jeg spurte deg om hva du ville valgt om du ikke hadde annet tilgjengelig. Fordi i 2018 så er jo en mobil såpass at man ikke er avhengig av mac/pc for å fungere. Det holder rett og slett med en mobil om man ikke spiller PC spill=)
Moto G6 plus. Alt annet er å kaste penger ut av vinduet. Evnt bare G6 om du vil ha en mindre skjerm.
Selv har jeg en Huawei mate P10 pro, jeg savner litt å ha mini-jack, men det følger med overgang, så dersom man vil benytte vanlige høretelefoner, kan man det. Telefonen er for meg akkurat passe stor og jeg kan fint betjene telefonen med én hånd.
Det beste er nok batteri tiden, jeg byttet fra en Sony Xperia performance, som jeg egentlig var veldig fornøyd med, men batteritiden var elendig.
Jeg har også en P9 som jeg liker knappe-oppsett og plassering av fingeravtrykk leseren bedre på, pluss at denne har mini-jack.
P10 er kanskje noe lettere å betjene med én hånd.

Et lite minus med P9/P10, er at de kan ta en omstart i ny og ned, slik at du må taste pin for å komme inn i telefonen igjen, P9 har også en tendens til at tilbake knappen "henger" seg, noe som kan løses med å tørke av skjermen der knappen befinner seg og trykke raskt mange ganger, eller å ta en omstart.

PS
P10 blir levert med skjermbeskytter påsatt og silkon-støtbeskyttelses-deksel.
Sist endret av Veggen; 25. august 2018 kl. 11:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Valadar Vis innlegg
Jeg spurte deg om hva du ville valgt om du ikke hadde annet tilgjengelig. Fordi i 2018 så er jo en mobil såpass at man ikke er avhengig av mac/pc for å fungere. Det holder rett og slett med en mobil om man ikke spiller PC spill=)
Vis hele sitatet...
Og eg er ueinig i det premisset, og vil ikkje legge det til grunn for valg av smarttelefoner. Det er knotete å skrive på dei, og det er plass til lite informasjon på skjermen. Smarttelefon vil fylle brøkdelen av det eg bruker datamaskiner til dagleg.
I fjor høst var jeg i samme ærend som ts. Jeg var drittlei av gigamobiler som veier et tonn og tar stor plass i lommen. Problemet med de små mobilene som kjører android er at de ofte er laget for å være superbillig. For eksempel fant jeg ingen med ok kamera. Jeg endte på en iPhone SE 128GB som jeg mener har perfekt formfaktor og i tillegg ok kamera. Den kan være verdt å ta en titt på om ikke du er helt bundet til android som os.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og eg er ueinig i det premisset, og vil ikkje legge det til grunn for valg av smarttelefoner. Det er knotete å skrive på dei, og det er plass til lite informasjon på skjermen. Smarttelefon vil fylle brøkdelen av det eg bruker datamaskiner til dagleg.
Vis hele sitatet...


Men en skikkelig smarttelefon fyller alle mine behov. Jeg kjøpte en bærbar PC til 11000 forrige vår og den er stort sett kun brukt til å aktivere BankID på mobil de gangene jeg bytter SIM-kort. Helt seriøst.


Mennesker er forskjellige, og jeg er egentlig veldig komfortabel med kun en stor smarttelefon til alle dagligdagse ting.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
slem klone
lumbricus's Avatar
Trådstarter
Det ble en Sony Xperia ZX2 Compact og jeg er stoort sett fornøyd, selv om hoppet er omtrent som fra Windows 98 til Windows 7. Det jeg sliter mest med nå er å finne ut hvordan jeg får tilgang på apps, for jeg finner ikke ut hvordan jeg får startet de opp. Feks, jeg lastet ned yr.no app, og fikk startet den fra Play store, men jeg finner den ikke på noen av startskjermene og jeg finner heller ikke ut hvordan jeg får den fra applisten inne på Innstillinger og ut til startskjermene?

Noen som kan hjelpe en gammel krok?
Alle mine apper flytter jeg til startskjermen ved å holde inne for deretter å skyve opp, da kommer jeg til startskjermen og kan plassere appen der jeg vil.
Mener at du i innstillinger på google play kan velge #Legg till apper på startskjermen automatisk".
Under innstillinger på telefonen skal du også kunne velge startsidestil, der du kan velge om du skal ha egen app-skuff (blir som en egen mappe der alle apper samler seg), eller om alle apper bare skal ligge på startskjermen(e)
Om du "klyper" på startskjermen skal du få opp en liten meny, der skal du blant annet finne innstillinger for startskjermen og annet småtteri som er greit å ha rask tilgang til (men her får du ikke endret startsidestil).

Nå har jeg en Huawei, men har hatt en rekke Sony telefoner og oppsettet på de har vært rimelig likt.

PS
Med holde inne, mener jeg tappe (og holde fingeren på skjermen) på den appen du vil flytte, så skyve appen oppover (har også vært borti at det dukker opp et alternativ "Legg til på startskjermen", da skyver du appen opp dit før du havner på startskjermen).
Sist endret av Veggen; 3. februar 2019 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.