Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3526
Hvorfor blir magisk sopp sitt på som tryggest rusmiddel?

grunnen til at jeg spør er fordi det er jo personer der ute som for seg ein ganske heavy psykisk knekk av sopp? eller tar jeg feil?

Noen me go erfaring me sopp/bad tripps? noen som har fått HPPD eller depersonalisering av sjeldent bruk av sopp? hva er et sunt forbruk av sopp? sånn tenker da forhold til hvor mange ganger i året en bruker det? sopp er vell egentlig ikke noe en trippet på hver helg tenker jeg
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk en massiv knekk, utviklet psykose å gikk rundt og var helt kake i et år. Ble diagnosert med schizopfreni og derealisasjon, så det fucka meg ganske godt opp ja, men jeg tror dette er noe som ligger latent der psykedelia kan utløse det tidligere.
HectorX's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk en massiv knekk, utviklet psykose å gikk rundt og var helt kake i et år. Ble diagnosert med schizopfreni og derealisasjon, så det fucka meg ganske godt opp ja, men jeg tror dette er noe som ligger latent der psykedelia kan utløse det tidligere.
Vis hele sitatet...
Høres ikke bra ut! Hva dose hadde du? brukte du de ofte? mixa du de me andre rusmiddler? elle brukte du ofte andre rusmidler utenom?

Viss jeg ikke tar helt feil så er noen personen genetisk disponert til å utvikle schizofreni av psykedelika, vett selv om en person som brukte mye cannabis å sopp i ungdommen, å er paranoid schizofreni den dag idag, eller er frisk men bruke medisiner mot dette. Han blir syk igjen om han dropper medisinene sine
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
3 tripper i løpet av ca. 3 uker. dosene var 1g ved første tripp, nesten 3g ved andre og tredje nesten 2g. Utenom det så røyket jeg hasj, ,men måtte slutte med det etter tripp nummer 3 da hasjen trigget et badtripp som var nesten like ille som sopptrippen hver gang jeg røyket.
Jeg går også nå på relativt liten dose antipsykotika som har holdt meg relativt stabil og symptom fri i snart 9 år. Ulempen er at jeg har blitt feit av medisinene.
HectorX's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
3 tripper i løpet av ca. 3 uker. dosene var 1g ved første tripp, nesten 3g ved andre og tredje nesten 2g. Utenom det så røyket jeg hasj, ,men måtte slutte med det etter tripp nummer 3 da hasjen trigget et badtripp som var nesten like ille som sopptrippen hver gang jeg røyket.
Jeg går også nå på relativt liten dose antipsykotika som har holdt meg relativt stabil og symptom fri i snart 9 år. Ulempen er at jeg har blitt feit av medisinene.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge hadde du røyket hasj før disse sopp turene? å har du lagt mye på deg pga medisinene? tenker da hvor mange kg sånn cirka
Har en mistanke om at det ofte er cannabis som er synderen når sopptripper går helt feil. Cannabis kan tåkelegge og forvirre en tripp eller krafrig potensiere. Dette blandet med økt puls og nervøsitet som cannabis enkelte ganger kan indusere og en tripp kan gå helt feil. Sopp alene er ganske trygt selv om man selvsagt kan ha en badtripp som ikke er hyggelig.
Sist endret av Bearass; 18. mai 2018 kl. 00:25.
Sopp og psykedelika generelt går for å være mye tryggere enn de stimulerende og dempende stoffene. Sopp er som psykedelika at det er ikke meningen å brukes ofte.

Soppen kan ta deg til mange steder og det kan oppleves mer emosjonelt enn f.eks. LSD.

Har sett en venn få psykisk knekk av sopp. Det ordna seg og gikk bra til slutt. Har vært både gode og tunge opplevelser. Hva ønsker du å oppnå?
Anonym bruker
"Tilfreds Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Folk er forskjellige. Har hatt et meget uansvarlig forbruk av psykedelika. Trippet tre dager på rad på sopp, tatt LSD ni ganger på 3 uker og droppet molly 4 ganger på en uke. Har med andre ord grilla hjernen ganske greit til tider. Har aldri merket noen negative symptomer. Eneste jeg kan husker er at jeg hadde litt dårligere korttidshukommelse noen uker etter den syreperioden. Røyket også cannabis daglig.

Et slikt forbruk er nok ikke noe medisin for helsa, men for min del gikk det greit. Nå for tiden bruker jeg sjeldent rusmidler, men skal unna meg litt molly i helga

Hvis man ser på forskning kan man jo se at psykedelika er relativt trygt, men vær forsiktig, man vet aldri.
Fysisk sett - ja, veldigt tryggt, førutsatt att en ikke er allergisk.
Psykisk - en helt annen greie.

Har sett veldigt stabile mennesker flippe på sopp, oftere enn på f.eks LSD.
Sopp kan snu din verd og skullfucke alle dine moraliske verdier. Det kan sette alt du trott på i brand, og er en ikke redo eller medveten om hvor transformerande en psykedelisk opplevelse kan være - ja, da kan det snabbt ta knekken på den beste.

Har hatt en skikkelig fucked-up periode etter en "dårlig" tur på sopp.

Etter denne lærte jeg att principer liksom idéer og moraler ikke er rista i stein. Og givetvis - att bare gå med vågen, selv om du ser Hin Håle klive in gjennom døra.

Just. Let. Go.
HectorX's Avatar
Trådstarter
viss vi tenker helgemessig, at en ruser seg kun i helgene.. hva er sunnest for kroppen både psykisk og fysisk vil dere si? Cannabis,sopp,mdma,alkohol osv?
Sitat av DrShroom Vis innlegg
viss vi tenker helgemessig, at en ruser seg kun i helgene.. hva er sunnest for kroppen både psykisk og fysisk vil dere si? Cannabis,sopp,mdma,alkohol osv?
Vis hele sitatet...
Cannabis easy
Enig med jaffarbigbag i dette.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Syns det er veldig viktig at denne diskusjonen blir tatt opp på en saklig og fornuftig måte, noe som dessverre skjer ganske sjelden. På den ene siden har man menneskene som egentlig vet noe som helst om hvordan psykedelika fungerer, og har fått inntrykket av at det er den sikre veien til galskap, eller bare tenker at "det i likhet med all annen narkotika kan ødelegge liv og relasjoner". På den andre siden vi har alle forkjemperne som tilsynelatende blir stadig større grad får sin stemme hørt hos resten av samfunnet, og åpner flere og flere for muligheten om at psykedelika ikke bare skade- og risikofritt, men også kan skape varige forbedringer i livskvalitet og kan løse mange former for psykiske problemer. Dette begynner også å bli et akseptert syn innen mange forskningsmiljøer.

Jeg syns det er veldig bra at temaet rundt psykedelika blir endelig blir tatt opp på en slik måte at mennesker flest blir oppmerksomme på de enorme mulighetene som ligger i dette universet som tidligere var ukjent for folk flest, men jeg håper det snart når et punkt der folk innser at i likhet med alt annet er ikke dette noe utelukkende positivt eller negativt. Jeg tror det største problemet er at når det kommer til risikovurderinger rundt bruket, blir alltid psykedlika sammenlignet med andre stoffer, på de andre stoffenes premisser, da spesielt alkohol. Innen forsking er det et kjent utsagn at "you compare apples with apples, not apples with oranges". Dette er jo spesielt relevant når det kommer til rusmidler.

Som jeg har skrevet her tidligere er jeg litt skeptisk til fremstillingen om at psykedelika er så trygt, bare fordi det ikke innebærer de samme skadene som alkohol, eller heroin for den saks skyld. Jeg hadde nemlig det oppfatningen selv da jeg var yngre, noe som førte til at ganske uforsvarlig forhold til psykedlika, som over tid gjorte at jeg utløste akutt DP/DR som fortsatt plager meg i perioder den dag i dag, mange år senere. Om det var psykedelika i seg selv, om det var cannabis, eller om det hadde blitt utløst etterhvert uten bruk av rusmidler vet jeg ikke, men etter å ha hørt mange historier lik min egen vil jeg tro det er en grei konklusjon å trekke. Jeg tror den viktigste erfaringen jeg kan fortelle andre nye eller uerfarne brukere, er at det er ikke slik at bad tripp=psykose eller HPPD, ofte er det de som klarer å håndtere trippen best som etterhvert ender med å dra det for langt.

Kunne snakket om dette i evigheter, men alt i alt vil jeg egentlig bare si at jeg håper det snart blir en mer utbredt oppfatning at psykedelika ikke er nødt til å enten være et vindundermiddel eller veien til helvete, men at det er viktig å være klar over livet ditt kan forandres på både godt og vondt. Heldigvis har vi i alle fall Freak, som uten sammenligning er den beste plattformen nye brukere kan hente kunnskap og synspunkter som ikke er fastlåst i denne "skalaens" ytterpunkter.
HectorX's Avatar
Trådstarter
Sitat av wormhole Vis innlegg
Syns det er veldig viktig at denne diskusjonen blir tatt opp på en saklig og fornuftig måte, noe som dessverre skjer ganske sjelden. På den ene siden har man menneskene som egentlig vet noe som helst om hvordan psykedelika fungerer, og har fått inntrykket av at det er den sikre veien til galskap, eller bare tenker at "det i likhet med all annen narkotika kan ødelegge liv og relasjoner". På den andre siden vi har alle forkjemperne som tilsynelatende blir stadig større grad får sin stemme hørt hos resten av samfunnet, og åpner flere og flere for muligheten om at psykedelika ikke bare skade- og risikofritt, men også kan skape varige forbedringer i livskvalitet og kan løse mange former for psykiske problemer. Dette begynner også å bli et akseptert syn innen mange forskningsmiljøer.

Jeg syns det er veldig bra at temaet rundt psykedelika blir endelig blir tatt opp på en slik måte at mennesker flest blir oppmerksomme på de enorme mulighetene som ligger i dette universet som tidligere var ukjent for folk flest, men jeg håper det snart når et punkt der folk innser at i likhet med alt annet er ikke dette noe utelukkende positivt eller negativt. Jeg tror det største problemet er at når det kommer til risikovurderinger rundt bruket, blir alltid psykedlika sammenlignet med andre stoffer, på de andre stoffenes premisser, da spesielt alkohol. Innen forsking er det et kjent utsagn at "you compare apples with apples, not apples with oranges". Dette er jo spesielt relevant når det kommer til rusmidler.

Som jeg har skrevet her tidligere er jeg litt skeptisk til fremstillingen om at psykedelika er så trygt, bare fordi det ikke innebærer de samme skadene som alkohol, eller heroin for den saks skyld. Jeg hadde nemlig det oppfatningen selv da jeg var yngre, noe som førte til at ganske uforsvarlig forhold til psykedlika, som over tid gjorte at jeg utløste akutt DP/DR som fortsatt plager meg i perioder den dag i dag, mange år senere. Om det var psykedelika i seg selv, om det var cannabis, eller om det hadde blitt utløst etterhvert uten bruk av rusmidler vet jeg ikke, men etter å ha hørt mange historier lik min egen vil jeg tro det er en grei konklusjon å trekke. Jeg tror den viktigste erfaringen jeg kan fortelle andre nye eller uerfarne brukere, er at det er ikke slik at bad tripp=psykose eller HPPD, ofte er det de som klarer å håndtere trippen best som etterhvert ender med å dra det for langt.

Kunne snakket om dette i evigheter, men alt i alt vil jeg egentlig bare si at jeg håper det snart blir en mer utbredt oppfatning at psykedelika ikke er nødt til å enten være et vindundermiddel eller veien til helvete, men at det er viktig å være klar over livet ditt kan forandres på både godt og vondt. Heldigvis har vi i alle fall Freak, som uten sammenligning er den beste plattformen nye brukere kan hente kunnskap og synspunkter som ikke er fastlåst i denne "skalaens" ytterpunkter.
Vis hele sitatet...
Du har et veldig godt poeng der! Kan jeg for spørre hvor ofte du brukte sopp? bruker du eller har du brukt noe form for medisiner mot DP/DR? i tilfelle hva slags medisiner? Fungerer medisinene? Har DP/DR gitt deg dårlig livskvalitet eller fungerer du bra i jobb? å hvor lenge har du slitt med DP/DR?
Sist endret av HectorX; 19. mai 2018 kl. 19:53.
Sitat av wormhole Vis innlegg
Syns det er veldig viktig at denne diskusjonen blir tatt opp på en saklig og fornuftig måte, noe som dessverre skjer ganske sjelden. På den ene siden har man menneskene som egentlig vet noe som helst om hvordan psykedelika fungerer, og har fått inntrykket av at det er den sikre veien til galskap, eller bare tenker at "det i likhet med all annen narkotika kan ødelegge liv og relasjoner". På den andre siden vi har alle forkjemperne som tilsynelatende blir stadig større grad får sin stemme hørt hos resten av samfunnet, og åpner flere og flere for muligheten om at psykedelika ikke bare skade- og risikofritt, men også kan skape varige forbedringer i livskvalitet og kan løse mange former for psykiske problemer. Dette begynner også å bli et akseptert syn innen mange forskningsmiljøer.

Jeg syns det er veldig bra at temaet rundt psykedelika blir endelig blir tatt opp på en slik måte at mennesker flest blir oppmerksomme på de enorme mulighetene som ligger i dette universet som tidligere var ukjent for folk flest, men jeg håper det snart når et punkt der folk innser at i likhet med alt annet er ikke dette noe utelukkende positivt eller negativt. Jeg tror det største problemet er at når det kommer til risikovurderinger rundt bruket, blir alltid psykedlika sammenlignet med andre stoffer, på de andre stoffenes premisser, da spesielt alkohol. Innen forsking er det et kjent utsagn at "you compare apples with apples, not apples with oranges". Dette er jo spesielt relevant når det kommer til rusmidler.

Som jeg har skrevet her tidligere er jeg litt skeptisk til fremstillingen om at psykedelika er så trygt, bare fordi det ikke innebærer de samme skadene som alkohol, eller heroin for den saks skyld. Jeg hadde nemlig det oppfatningen selv da jeg var yngre, noe som førte til at ganske uforsvarlig forhold til psykedlika, som over tid gjorte at jeg utløste akutt DP/DR som fortsatt plager meg i perioder den dag i dag, mange år senere. Om det var psykedelika i seg selv, om det var cannabis, eller om det hadde blitt utløst etterhvert uten bruk av rusmidler vet jeg ikke, men etter å ha hørt mange historier lik min egen vil jeg tro det er en grei konklusjon å trekke. Jeg tror den viktigste erfaringen jeg kan fortelle andre nye eller uerfarne brukere, er at det er ikke slik at bad tripp=psykose eller HPPD, ofte er det de som klarer å håndtere trippen best som etterhvert ender med å dra det for langt.

Kunne snakket om dette i evigheter, men alt i alt vil jeg egentlig bare si at jeg håper det snart blir en mer utbredt oppfatning at psykedelika ikke er nødt til å enten være et vindundermiddel eller veien til helvete, men at det er viktig å være klar over livet ditt kan forandres på både godt og vondt. Heldigvis har vi i alle fall Freak, som uten sammenligning er den beste plattformen nye brukere kan hente kunnskap og synspunkter som ikke er fastlåst i denne "skalaens" ytterpunkter.
Vis hele sitatet...
Psykedelika bør hverken demoniseres eller romantiseres, oppsummert. Førsteinntrykket jeg (og sikkert de fleste) fikk (på syre) var at dette slett ikke var slik man trodde. Men dette passer jo ikke for alle.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av [protus] Vis innlegg
Psykedelika bør hverken demoniseres eller romantiseres, oppsummert. Førsteinntrykket jeg (og sikkert de fleste) fikk (på syre) var at dette slett ikke var slik man trodde. Men dette passer jo ikke for alle.
Vis hele sitatet...
Jeg kan iallefall innrømme en ting, syre/sopp/cannabis har endret måten jeg ser livet på, noe jeg alldri trodde de kunne gjøre før jeg tok de! jeg ser verden på en helt annen måte en jeg gjorde før.. Jeg reiner med at jeg ikke er alene på dette!
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Sitat av DrShroom Vis innlegg
Du har et veldig godt poeng der! Kan jeg for spørre hvor ofte du brukte sopp? bruker du eller har du brukt noe form for medisiner mot DP/DR? i tilfelle hva slags medisiner? Fungerer medisinene? Har DP/DR gitt deg dårlig livskvalitet eller fungerer du bra i jobb? å hvor lenge har du slitt med DP/DR?
Vis hele sitatet...
Skrev et lengre innlegg for et par år siden der jeg går litt i dybden på min egen historie https://freak.no/forum/showthread.ph...60#post3261560

Bruker Cipralex periodevis mot angst, noe jeg syns fungerer ganske bra. For øyeblikket synes jeg egentlig ikke jeg trenger, men er nå i innspurtsperioden med en masteroppgave, og bruker derfor mye attentin om dagen (som gjør angsten min verre om jeg bruker det for ofte). Medisinen er bare en måte for meg nå å kunne være mest mulig effektiv frem til oppgaven er ferdig.

DP/DR har jeg hatt i 7 år nå, men det er noe som kommer og går litt. De periodene som er skikkelig ille varer som regel 3-4 måneder, og så kan det gå et år der jeg ikke tenker på det i det hele tatt. Det er selvfølgelig ingen tvil om at DP/DR har redusert livskvaliteten min, men aldri så mye at jeg har hatt problemer med å fungere normalt i livet. Samtidig føler jeg at den har gjort meg sterkere på mange måter, i tillegg til å bli mer bevisst på valgene jeg tar og hvor jeg vil her i livet. En sak har som sagt alltid to sider.
Jeg har aldri fått psykose av sopp, men jeg tar det hver høst og planlegger alltid før jeg tar det, er jo viktig å ha respekt for psykedelia. Er så mange som skal overdosere og få ''den sykeste trippen ever!''.........

Har kun fått psykose av speed, men da gikk jeg 5 dager våken uten mat, så det sier seg selv mener jeg da.
Men det er meg, kjenner sensitive folk som har tatt en liten dose sopp, og de får en heftigere tripp en meg som tar dobbelt så mye, så ja folk er forskjellige, du må nok kjenne deg selv hvilke begrensninger du og hjernen din har, hvor mye du tåler, hva du tåler, hva du ikke tåler osv.
Sitat av DrShroom Vis innlegg
viss vi tenker helgemessig, at en ruser seg kun i helgene.. hva er sunnest for kroppen både psykisk og fysisk vil dere si? Cannabis,sopp,mdma,alkohol osv?
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på, mener jeg.

Er det cannabis royka med tobak?
Spises den?

Og med sopp, er det heroiska doser eller kosedoser?

MDMA er ikke sunt noe sted, i hvert fall i forhold til ovennevnte.

https://www.huffingtonpost.com/entry...b061d8f81ec08f

Og alkohol er faen gift i forhold.
Sist endret av travaxa; 20. mai 2018 kl. 21:58.
Sitat av travaxa Vis innlegg
Er det cannabis royka med tobak?
Vis hele sitatet...
Du vet vel ikke tilfeldigvis om sunnest mulig måte å røyke fra vannpipe/tørris?
Har hørt at sølvpapir har stoffer i seg man helst ikke skal inhalere - men har ikke bekreftet dette.
Sitat av DrShroom Vis innlegg
viss vi tenker helgemessig, at en ruser seg kun i helgene.. hva er sunnest for kroppen både psykisk og fysisk vil dere si? Cannabis,sopp,mdma,alkohol osv?
Vis hele sitatet...
Khat
HectorX's Avatar
Trådstarter
Sitat av travaxa Vis innlegg
Kommer helt an på, mener jeg.

Er det cannabis royka med tobak?
Spises den?

Og med sopp, er det heroiska doser eller kosedoser?

MDMA er ikke sunt noe sted, i hvert fall i forhold til ovennevnte.

https://www.huffingtonpost.com/entry...b061d8f81ec08f

Og alkohol er faen gift i forhold.
Vis hele sitatet...

tenkte cannabis uten tobakk, å eventuelt vaporizer