Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2894
Hei, det har seg slik at jeg fikk jobb i hos en av norge's største arbeidsgivere som sommervikar. Før jeg fikk denne jobben så måtte jeg gjennom en lang ansettelses prosess med flere intervjuer som hadde en lengde på over en time per intervju.
Etter 1 uke på jobb så ble jeg kallt inn til sjefen og han sa at han syntes at norsken min var for dårlig til at jeg kunne fortsette i stillingen, vær klar over at jeg fortsatt var i opplæringen og at vi ikke hadde vært i en eneste samtale med en kunde, Sjefen mente at om noen fra andre siden av landet skulle ringe at det fantes en sannsynlighet for at det kunne oppstå kommunikasjons problemer mellom meg og kunden. Jeg fikk ikke noe sjanse å forsvare meg jeg fikk bare beskjed om å dra.
Jeg har bodd i Norge over halvparten av livet mitt, jeg studerer blandt annet på et universitet og har aldri tidligere opplevd at en arbeidsgiver har sagt noe sånt til meg. Jeg føler meg litt diskriminert men problemet er at organisasjonen jeg jobbet for ikke var direkte arbeidsgiver men en oppdragsgiver så derfor har jeg lite å gå på i juridisk sammenheng. Hva kan jeg gjøre? Kan jeg anmelde lederen personlig for diskriminering?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Om du snakker såpass bra norsk som du skriver her så er det fullstendig latterlig av arbeidsgiver.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Om du snakker såpass bra norsk som du skriver her så er det fullstendig latterlig av arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at jeg snakker med en aksent men er bare på visse ord dette er merkbart.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er åpenbart diskriminering ja. Dessutan er det generelt ikkje adgang til å sparke folk på dagen i Noreg, og dårleg norsk kan vere oppseiingsgrunn, men ikkje avskjedsgrunn.

Viare burde dei undersøkt det før dei tilsette deg. Eg ville gjort firmaet sentralt oppmerksomme på saka. Store firma har typisk relativt grundige rutiner for HR, og det er lite populært med solospel på tvers av HR-rutinene.
Problemet er at jeg ble fortalt at siden jeg er ansatt hos Randstad og ikke i det nevnte selskap at jeg har lite juridiske muligheter mot oppdragsgiveren
Ingenting galt med norsken din som du skriver ihvertfall.
Kan det være at arbeidsgiver gir deg sparken pga noe annet men som ikke kan brukes som grunn og derfor skylder på norsken din?
Sitat av ReppYepp Vis innlegg
Ingenting galt med norsken din som du skriver ihvertfall.
Kan det være at arbeidsgiver gir deg sparken pga noe annet men som ikke kan brukes som grunn og derfor skylder på norsken din?
Vis hele sitatet...
Det kan hende men det tviler jeg sterkt på. Han lederen trodde jeg ikke kjente rettighetene mine og trodde han bare kunne sende meg bort med en muntlig oppsigelse. Har i dag sendt han en personlig melding og ba om en skriftlig saklig oppsigelse. Det har han ikke svart på men fikk melding av Randstad at de skal ha en samtale med oppdragsgiveren så jeg får vite mer etter helga. Jeg er student og kvalifiserer til fri rettshjelp så skal kontaktere en advokat på mandag.
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Det kan hende men det tviler jeg sterkt på. Han lederen trodde jeg ikke kjente rettighetene mine og trodde han bare kunne sende meg bort med en muntlig oppsigelse. Har i dag sendt han en personlig melding og ba om en skriftlig saklig oppsigelse. Det har han ikke svart på men fikk melding av Randstad at de skal ha en samtale med oppdragsgiveren så jeg får vite mer etter helga. Jeg er student og kvalifiserer til fri rettshjelp så skal kontaktere en advokat på mandag.
Vis hele sitatet...
ok,lykke til
En lovlig oppsigelse må være saklig begrunnet. Her er det mange fallgruver. Om du har en stilling som krever 100% perfekte norsk egenskaper (f.eks både skriftlig og muntlig) som ofte kreves når man jobber med f.eks i mediabransjen, så kan dette være saklig grunn nok til oppsigelse.

Derimot om man jobber i en stilling, f.eks fabrikk/industri hvor dette ikke er et vesentlig krav, så kan det være en ugyldig grunn til oppsigelse.

Da arbeidsgiver sier at det er "sannsynlig" grunn til kommunikasjonsproblemer synes jeg høres tynt ut, om det ikke allerede har opplevd situasjoner hvor dine muntlige egenskaper har forårsaket problemer.
Oppsigelsen skal være skriftlig og godt begrunnet på hvorfor du ble sagt opp. Dette gjelder også for vikarer!

Hilsen
Verneombud