Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2525
Som en person som det siste året i økende grad har- og fortsatt forsøker å tilrette meg en Vegansk Livsstil så er det for meg viktig at alt jeg inntar (inkl. Legemidler) kun inneholder Veganske Ingredienser.

Idag så oppdaget jeg at Paracet inneholder Stearinsyre - Et stoff som ikke akkurat er kjent for å være dyrevennlig.

Jeg ønsker derfor nå å sikre at i det minste de reseptfrie medisinene som jeg for tiden benytter mest av er Dyrevennlige (Paracetamol og Ibuprofen).

På bakgrunn av dette så er jeg derfor på utkikk etter nettbutikker som utelukkende selger Reseptfrie medisiner og evt. vitaminer/kosttilskudd som er 100% Dyrevennlige - Både Norske og Internasjonale Nettbutikker.

Er det noen dere vil foreslå innenfor dette?
Er det kanskje veganske nettbutikker som i tillegg til å selge matvare- og drikkeprodukter også selger reseptfrie medisiner?

Hvordan er det med Pinex (Paracetamol) og Ibux (Ibuprofen)? Er disse Dyrevennlige?

Hvordan er det med produkter på nettstedet Ebay.com, som har merknaden som "suitable for Vegetarians"? Passer disse også for Veganere?
Alle legemidler jo testet på dyr så hvis man skal leve 100% vegansk så må man unngå inntak av legemidler. Men det sier seg jo selv at det er praktisk umulig. Det finnes reseptfrie varianter av paracetamol som ikke inneholder animalske produkter, men de har jo på et eller annet tidspunkt blitt testet på dyr selv om det er lenge siden de sluttet å teste så gjennomtestede produkter som paracetamol. Sjekk felleskatalogen eller snakk med en farmasøyt neste gang du er på apoteket.
Men uansett så tenker jeg at det er de store linjene som teller og hvis du av og til må ta medisin som inneholder animalske produkter så er ikke det verdens undergang. Men lykke til med din nye livsstil

Og forresten tror jeg ikke freakforum er det beste stedet å søke på råd om veganisme. Det finnes mange bra grupper på Facebook. Sjekk det ut!
"Øko-Terrorist"
Har tidligere bodd over lengre tid sammen med ganske så "hardbarka militante" veganere og det eneste unntaket de gjorde var legemidler da det var et nødvendig onde, og det ikke fantes veganske muligheter, de styrte dog unna så mye "unødvendige" legemidler som mulig. F.eks paracet etc.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av sth Vis innlegg
Alle legemidler jo testet på dyr så hvis man skal leve 100% vegansk så må man unngå inntak av legemidler. Men det sier seg jo selv at det er praktisk umulig. Det finnes reseptfrie varianter av paracetamol som ikke inneholder animalske produkter, men de har jo på et eller annet tidspunkt blitt testet på dyr selv om det er lenge siden de sluttet å teste så gjennomtestede produkter som paracetamol. Sjekk felleskatalogen eller snakk med en farmasøyt neste gang du er på apoteket.
Men uansett så tenker jeg at det er de store linjene som teller og hvis du av og til må ta medisin som inneholder animalske produkter så er ikke det verdens undergang. Men lykke til med din nye livsstil

Og forresten tror jeg ikke freakforum er det beste stedet å søke på råd om veganisme. Det finnes mange bra grupper på Facebook. Sjekk det ut!
Vis hele sitatet...
Dette er jeg klar over. Og selv om Paracetamol nærmest som en garanti er blitt testet på dyr, og det også er en god sannsynlighet for at dyr er blitt påført både smerte og død som følge av testing av dette medikamentet, så er ikke dette noe jeg kan gjøre noe med. Å å unngå dette medikamentet pga. noe som allerede har skjedd ville derfor være ganske så meningsløst.
Jeg kan derimot unngå Paracetamolpreparater som inneholder stoffer- eller som av andre grunner fortsatt påfører Dyr Smerte og Død den dag idag.

Når det kommer til Felleskatalogen så ser det dessverre ikke ut til at de opplyser om fullstendig innholdsliste av hva f.eks. Paracet inneholder. Slik det ser ut som for Paracet så opplyses det bare om innholdsstoffer som det kan være viktig for folk flest å vite om (mtp. Interaksjoner med andre Legemidler og stoffer, Allergier og andre fysisk helsemessige risikofaktorer).
Apotek 1 ser derimot ut til å ha en ganske så fullstendig innholdsliste når det i det minste kommer til Paracet. Så det å besøke- og evt. ta kontakt med Apotek 1 sin Kundeservice ser ut til å kunne være en god ide ved fremtidige kjøp. Men så vil jeg helst ikke måtte kontakte de hver eneste gang jeg skal kjøpe et nytt medikament, vitamin, kosttilskudd eller annet som jeg er usikker på (mtp. Innholdsstoffer).

FreakForum er nok ikke det mest aktuelle nettstedet for denne typen spørsmål og problemstillinger. Men jeg tenkte at det allikevel var verdt å i det minste prøve - Da de aller fleste Nettforum og Nettsteder har litt av de aller fleste type folk
Sist endret av supernatural; 3. desember 2015 kl. 01:50.
Her har du hvertfall Paracet passende for veganere. Inneholder ikke stearinsyre

Innhold Weifa Ibux tablett:
Hydroksypropylcellulose, maisstivelse, povidon, mikrokrystallinsk cellulose, silika, stearinsyre,
polydextrose, hypromellose, titandioksid (E171), makrogol 4000, parafin.

Innhold Weifa Ibux gelkapsel:
Makrogol 600, kaliumhydroksid 50% oppløsning
Kapselmateriale: Gelatin, sorbitol (flytende, delvis dehydrert), kochenillerød A (E124),
lecitin, triglyserider av middels kjedelengde.

Innhold Pinex 500 mg tablett:
Hydroksypropylcellulose (E463). Maisstivelse pregelatinisert. Talkum (E553). Magnesiumstearat
(E470)-, Polyvinylalkohol og Macrogol.

Og forresten kan du fint se alle inneholdsstoffene i et preparat på felleskatalogen. For å gjøre dette må du trykke på SPC når du er inne på siden til det medikamentet du sjekker. Her vil du få opp en liste over alle typene av medisinen hvor du kan trykke for å få et datablad om hver. Gå til "6.1 Fortegnelse over hjelpestoffer", der kan du se alle innholdsstoffene.
Sist endret av Hurricane76; 3. desember 2015 kl. 06:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.