Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5294
Bare et spørsmål:

Er det noen som uten min godkjenning kan sjekke min saldo i bank? Nav? Politi?
Vet at skatteetaten kan, men er det andre også?

Ikke at jeg har gjort noe ulovlig, men hørte en jeg kjenner hadde blitt tatt for et eller annet, så jeg lurte på hvem som egentlig kan se saldo og transaksjoner hvis de ønsker, uten godkjennelse av eier.
Hvis de har en rettskjennelse kan de få tilgang på din kontoinformasjon via banken. Du skal være mistenkt for ganske alvorlige ting før de eventuelt får en slik kjennelse.
Nav kan gå igjennom alt uten å informere deg, samme med "husbanken" så vidt jeg vet.

Politi kan, men de må ha en god grunn og en rettslig og juridisk beslutning og du vil bli informert om dette.
Sist endret av Hutch; 14. februar 2015 kl. 01:54.
"Alle" bank ansatte i din bank kan sjekke din saldo, politi, NAV, div. kommunale tjenester.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Skatteetaten får tilsendt info om lån, gjeld, saldo osv. i forbindelse med skatteoppgjøret en gang i året, og kan be om å få det utlevert "når som helst" i forbindelse med kontroll av selvangivelse. De kontrollerer 2-3% av alle selvangivelsene som kommer inn årlig, så sjangsen er liten, men den er der...

Politi kan hente ut det hvis du er mistenkt for underslag, hvitvasking, bedrageri eller annen økonomisk kriminalitet. De må dog enten ha din tillatelse, eller en kjennelse fra retten, slik flere andre allerede har nevnt.

Hvis du mottar stønad fra NAV, så kan de vel og be deg om å gi dem innsyn, evt. kontakte banken. Har et par kamerater som hver måned må ta med seg kontoutskrift til NAV, fordi NAV ikke har innsyn i deres konto. Så litt usikker på nøyaktig hva som hadde skjedd hvis de nektet å vise kontoutskrift.

Namsmannen få innsyn hvis du ikke betaler inkassoregning og saken oversendes fra inkassoselskapet til Namsmannen for innkreving. De vil da se over BSU-konto, sparekontoer, fast eiendom/kjøretøy og annet av verdi som du eier, for å se hvor de enklest og mest smertefritt kan hente inn beløpet for å dekke det du skylder.

Selvfølgelig kan jo alle som jobber i banken din se det, men såpass visste du vel fra før...
Ok, er nødt til å korrigere det som står skrevet her. Om man tror meg eller ikke, bryr jeg meg lite om, de som eventuelt ikke tror på meg, kan ringe politiet direkte eller skape et scenario tilsvarende det jeg forteller om for å verifisere.

Først av alt. NEI, din konto er ikke privat. Det er derfor du bør se på kryptovaluta og bitcoin, som er motstykket til det eksisterende sentraliserte eneveldet.

Hvem kan se på kontoen din? En hel rekke statlige instanser kan gjøre dette. Jeg sitter ikke på en utfyllende liste. Men jeg kan fortelle det jeg vet.

Jeg antar med rimelig stor grad av sikkerhet at de som har behov for innsyn i sin forvaltningsoppgave kan direkte utføre innsyn uten noe videre om og men. Da går jeg ut fra at blant annet skatteetaten, finanstilsynet, tollvesenet og politiet kan ha slikt innsyn.

Det jeg personlig vet, og som jeg opplevde som et meget alvorlig overgrep mot min familie var da politi på gardermoen gikk inn på bankkonti både i Norge og Usa på flere familiemedlemmer for å verifisere at det eksisterte nok midler til besørge opphold for innreisende familiemedlem som dessverre hatt lagt opp reiseplanen sin slik at den stred mot opphold i henhold til EØS-reglementet. Jeg tror det er noe med at du bare kan oppholde deg i Norge (dvs. innenfor EØSomr) halvparten av hvert halvår eller noe i den dur. Uansett var det slik at tilbakereisebilletten var på en dato som gjorde at man kom utenfor dette oppholdsvinduet. Dermed ble det altså interessant for Gardermoen å billedlig talt analundersøke familien og dens beskaffenheter. Siden alle i familien ser oppegående ut, og i tillegg er av type "intet negativt registrert" om man søker i politiregistre, så så jeg med lite blide øyne på dette. De gjorde trolig bare sin jobb, men den kan utmerket gjøres på en mer skånsom måte.

Kontooppslag ble gjort på konto i amerikansk bank og konto i Dnb direkte fra politiet på Gardermoen, uten noe som helst godkjennelse fra en dommer eller lignende.

Dessuten er det mennesker som får stoppet legitime betalinger helt uten grunn:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Sk...k-7478769.html

Kunder av både Skandiabanken, DNB og Sparebank1 er blitt bedt om å oppgi detaljert informasjon når de skal overføre penger.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke undersøkt eierstrukturene i detalj, men i mange tilfeller er det snakk om amerikanske eiere, og i det minste vasking mot amerikanske terrorlister. Så om en terrorist heter Abdeen, og du vil bestille en ferie-reise til Abdeen Hotel i Egypt, så kan du oppleve at betalingen blir stoppet, og det kommer spørsmål til deg om hva du bedriver.

Dette er ikke riktig, derfor er det viktig at hver enkeltperson som mener at dette er feil, bestemmer seg for å bruke kryptovaluta så mye som mulig, og tråkke utenfor det etablerte system i den grad det er mulig.

Alt på kontoen din er tilgjengelig for ansatte i banken, og evt. andre som måtte be om innsyn og har hjemmel til dette. Noen har endog direkte innsyn, som f.eks. politiet på gardermoen, er det rart at myndighetene ikke ønsker kryptovaluta? De ønsker ikke at du skal ha handlefrihet og privatliv, de ønsker kontroll over deg. Dette kontrollbehovet kamufleres med uttrykk som "samfunnshensyn", "hvitvasking", "anti-terrorisme", "anti-pedofili" o.s.v. Og de fleste svelger agnet rått uten motforestillinger.

Så alt du gjør i en offisiell bank er sporbart tilbake til deg. Det er ingen anonymitet her. Det er mange som blir tatt i offentlige kontroller fordi de ikke er klar over dette, og når bevisene er klare, så har ikke disse noe de skulle sagt.
Utrolig praktisk med kryptovaluta altså. Vet aldri hvor mye penger du har når du våkner. Også så lett det er å handle for det på Kiwi."Hæ? Tar dere ikke BitCoin? Hva med Dogecoin da?"

Kryptovaluta har en lang vei å gå før det er praktisk anvendelig. Men jeg heier på BitCoin!
Sitat av sth Vis innlegg
Utrolig praktisk med kryptovaluta altså. Vet aldri hvor mye penger du har når du våkner. Også så lett det er å handle for det på Kiwi."Hæ? Tar dere ikke BitCoin? Hva med Dogecoin da?"

Kryptovaluta har en lang vei å gå før det er praktisk anvendelig. Men jeg heier på BitCoin!
Vis hele sitatet...
Argumentene dine er meget tamme og til dels flåsete, så jeg vil ikke bruke tid på dem. Du har ikke forstått poenget med bitcoin ser jeg. Du kan lese et av mine lengre innlegg, så kanskje forståelsen går noen hakk opp, ellers finnes det flere subredditer og forum hvor du kan lære mer om du måtte ønske.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av IrritertNordman Vis innlegg
Argumentene dine er meget tamme og til dels flåsete, så jeg vil ikke bruke tid på dem. Du har ikke forstått poenget med bitcoin ser jeg. Du kan lese et av mine lengre innlegg, så kanskje forståelsen går noen hakk opp, ellers finnes det flere subredditer og forum hvor du kan lære mer om du måtte ønske.
Vis hele sitatet...
Jo, problemet er reelt. Eg har 95% av utgiftene i NOK, og 100% av inntektene. Å ha ein anna valuta vil gi risiko. I praksis er å skaffe bitcoins relativt tungvindt samanlikna med å taste inn visanummeret på ei nettside og trykke submit.

Og risikoen er rimeleg stor, for volumet er så lite at det fortsatt er ekstremt flyktige valutaer.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, problemet er reelt. Eg har 95% av utgiftene i NOK, og 100% av inntektene. Å ha ein anna valuta vil gi risiko. I praksis er å skaffe bitcoins relativt tungvindt samanlikna med å taste inn visanummeret på ei nettside og trykke submit.

Og risikoen er rimeleg stor, for volumet er så lite at det fortsatt er ekstremt flyktige valutaer.
Vis hele sitatet...
OK. Siden du er crew med lang fartstid skal du få et seriøst svar. Selvsagt er problemstillingene reelle, ingen har hevdet noe annet. I Norge har Bitcoin mindre utbredelse enn i en rekke andre land. Jeg anser ikke Norge som et foregangsland på dette området, men som en etterdilter. Opera Software ble i sin tid hyllet som en stor bedrift, men denne bedriften truet ingen av de etablerte strukturer, så da er det greit!

For å benytte bitcoin på dette stadiumet, så må du være en entusiast, gjerne med en filosofisk og politisk motivasjon, det skader heller ikke med datakompetanse. Det er ikke dagens stilling og utbredelse som er interessant, men potensialet. Mange lo av intetnet og www da dette kom, og mente det ville bli en flopp. Noen ser rett og slett ikke et potensiale, og har ikke de tilstrekkelige visjoner. De fleste ser og bruker det som er rett foran nesen på dem.

Det er korrekt at volumet er lite, og ergo kan det være fluktuasjoner i kursen, noen ganger store endringer på kort tid, men som regel endrer ikke kursen seg så veldig fort. Dette bør bedre seg når markedsvolumet øker. Hvis man er opptatt av dette i dag, finnes det sentraliserte løsninger som kan oppevare verdien for deg i USD, EUR e.l.. Men da er man tilbake igjen på sentraliserte løsninger, som man ønsket seg bortfra i utgangspunktet.

Du kan si det slik at for hardcore believers, så er ikke de motforestillinger du listet opp noe som skremmer de vekk. De ser fremover, og ikke bare på nåsituasjonen.

Du mener at det er mindre tungvindt å taste inn VISA nr og trykke submit. Som regel må du fylle ut både navn, e-post, adresse, visa nr, utløpsdato og CSC (Card Security Code). Med bitcoin kan du i mange tilfeller kjøpe f.eks. en elektronisk tjeneste med kun en e-post, og i noen tilfeller trenger du ikke engang det. Du får en bitcoin adresse, som kan se slik ut: 14QQpVieKAJhEsY42mzotSHeCgUa3mHbx2. Den kopierer du så over i programmet ditt som kan være kommandolinjebasert eller UI-basert, velger beløp og trykker send. Jeg synes det er enklere og mer brukervennlig enn VISA-varianten.

I tillegg må du hvert år betale årsgebyr for VISA-kortet ditt som kun er et plastkort og tall. Husker ikke hva gebyret er, men det er typisk på 250kr en gang i året. I tillegg er det avgifter på hvert eneste kjøp på nettet, jeg er noe usikker på hvor mange prosenter dette typisk er, men det er ikke uvanlig at det ligger på 2-5% for typiske transaksjoner. Bransjen håver dermed inn mangfoldige milliarder pr. år. Jeg har ikke eksakte tall, men tallene er store. Dette er penger som heller kunne kommet forbrukere og forhandlere til gode, rett og slett fasilitert frihandel bedre.

I tillegg, og det er ennå verre.. VISA er et amerikansk selskap. Som vi vet driver USG med organisert drap, også på uskyldige sivile (collateral damage) gjennom sitt droneprogram, og ikke minst har vi NSA, som selvfølgelig er i seng med alle store amerikanske teknologiselskaper. Dvs. at dine transaksjoner registreres hos flere etterretningsorganisasjoner. Five eyes-etterretningssamarbeidet mellom Australia, Canada, New Zealand, United Kingdom, og United States gjør at dine aktiviteter på nettet registreres. Dersom du kjøper f.eks. en substans på nettet fra Asia som amerikanerene ikke liker, og du f.eks. uttaler deg kritisk om USA på Twitter, så kan det hende at du blir stoppet for intervju/undersøkelse eller nektet adgang til USA ved innreise.

Det er lett å bruke unnskyldningen: "Men det er bare kriminelle som ønsker å skjule sine spor". For det første, det handler ikke om å skjule sine spor. Det handler om frihet, og frihet er i essens privatliv. Grunnen til at mennesker godtar elektronisk overvåkning i stor grad, er fordi de ikke direkte plages av den. Hadde det vært fysisk ubehag ved dette, hadde folk reagert. De færreste tenker på at deres mobil kan være overvåket, eller at mobilen deres i essens er en radiopeilesender som forteller myndighetene til enhver tid hvor du er. Hadde det gått noen i hælene på deg og snakket i telefonen med en sentral og sagt: "Ja, han er på Karl Johans nå", ja, nå er han ved spikersuppa!". Da tror jeg de fleste hadde klikket i vinkel og bedt vedkommende dra åt skogen.. Ditt handle mønster er også verdifult, og datamining benyttes i stor grad i målrettet markedsføring, så med all tracking og overvåkning er det ikke sikkert at de annonsene du får opp på din PC som forteller om flotte nye grafikkkort som du stadig vekk kjøper det nyeste av er så veldig tilfeldige. Samtidig, ville du like om noen registrerte hvor lenge du satt på toalettet, farge på avføring, varighet av tissing, hva du leste, hvilket papir du tørket deg med osv. Kanskje mange ikke hadde reagert på registrering av slikt, hva om det stod en kontrollør med notatblokk på badet ditt og fulgte med. Jeg vet ikke, men jeg tror de fleste liker å sitte å drite i ro og fred. Så vi har de unsynlige overvåkerne, folk flest vet ikke om disse, og ihvertfall er de færreste klar over omfanget. Nylig hadde vi en "skandale" i Oslo hvor Aftenposten avslørte mobil overvåkning i politiske strøk og forretningsstrøk. Dette hadde altså PST, Politiet, NSM og resten av våre flinke overvåkere (som også leser dette) oversett, ihvertfall var det det inntrykket man kunne få av å lese avisen.

Overvåkningen og kontrollen med sentraliserte betalingssystemer som VISA er en del av er en del av problemet og ikke løsningen. Hvis det er slik at man ikke bryr seg om dette, og finner min argumentasjon meningsløs, da har vi ikke noe mer å snakke om, og må bare respektere at vi har ulik mening.

Som Sigbjørn Johnsen sa, så er de fleste folk kun opptatt av det som funker, de færreste er idealistiske eller har særinteresser rundt dette.

Der noen ser på det overfladiske ved en transaksjon ser andre på helheten, overvåkningen, utnytting av arbeiderenes midler, samfun, politikk og filosofi. Grunnen til at det eksisterende system kan bestå, er at ikke nok bryr seg om å endre det.

F.eks. kunne man se at VISA f.eks. kjøper rettigheter av IOC til å være enerådende på betaling ved enkelte olympiske arrangement. Jeg mener dette er monopolvirksomhet og fundamentalt galt.

Denne subredditen har mye interessant informasjon: http://www.reddit.com/r/bitcoin

For å oppsummere, det går en linje mellom de som bare ser det som er foran nestetippen sin, og de som har et videre perspektiv. Personlig synes jeg det å ikke ha et videre perspektiv blir forferdelig uinteressant. Om man søker litt på nettet, vil man finne at det er utrolig mange forhandlere som tar bitcoin i dag, så du kan bestille det meste, spesielt fra utlandet, direkte hjem til deg. Man kan riktignok ikke gå på kiwi og handle for bitcoins i dag, men jeg forstår ikke hvordan det kan være et argument fordi det er helt åpenbart at vi ikke er der ennå, og vi vil kun evt. komme dit om bitcoin når en slik utbredning at det er noe som "alle bruker". F.eks. kan man se på facebook i dag (som forøvrig er en annen stor kilde til etteretningsinformasjon) og dets utbredelse, og i den sammenheng ser man også at næringsdrivende oppretter facebooksider for å selge sine varer og tjenester, ikke fordi de synes facebook er fantastisk, men fordi det er der kundene er. Om kundene hoppet til en annen tjeneste og den ble mest populær, så ville butikkene også opprette en tilstedeværelse der.

Om man ikke skjønner hvor banebrytende blokkjedeteknologi er, og kraften i desentraliserte systemer og hvilket fortrinn dette har foran etablerte tradisjonelle finanssystemer, og hvordan bitcoin har løst utfordringen med betaling hvor du ikke trenger å stole på andre eller en tredjepart, det eneste du trenger å stole på er mattematikk, og ikke minst hvor smidig betalingen foregår over landegrensene uten restriksjoner, og hvordan man kan få seg konto, uten å være fylt 18 eller være godkjent av en bank, og der midlene dine ikke kan blokkeres av en tredjepart, og du selv er ansvarlig for "bank-sikkerheten", så har man i essens et system så kraftfult at det for de fleste er utenfor deres fatteevne.

Derfor får man gjerne innvendinger som ustabil kurs, lavt markedsvolum, brukeruvennlig m.m. Alle disse argumentene er bare distraksjoner. Internet var heller ikke veldig brukervennlig da det først kom, men det ble bygget tjenester på toppen av dette, eksakt slik det også vil gjøres med blokkjedeteknologi. For den som er nysgjerrig og interessert, så er det anledning til å sette seg inn i denne teknologien som er et paradigmeskifte i menneskets finansielle historie.

Håper dette var oppklarende. Om det i motsatt fall ikke var det, så kan vi være enige om å være uenige! Fred.
Sist endret av IrritertNordman; 26. februar 2015 kl. 03:35.
Sitat av sth Vis innlegg
Utrolig praktisk med kryptovaluta altså. Vet aldri hvor mye penger du har når du våkner. Også så lett det er å handle for det på Kiwi."Hæ? Tar dere ikke BitCoin? Hva med Dogecoin da?"
Vis hele sitatet...
Du handler ikke med Bitcoin, du setter de i banken, der er de sikre og du kan hente de når det måtte passe.
Jeg anbefaler Mt. Gox, der står pengene dine trygt over natten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Crabman Vis innlegg
Hvis de har en rettskjennelse kan de få tilgang på din kontoinformasjon via banken. Du skal være mistenkt for ganske alvorlige ting før de eventuelt får en slik kjennelse.
Vis hele sitatet...
Noe politiet vil skremme deg til å gi tillatelse til de. La oss si du har en del penger på konto, og har hatt en væpnet aksjon mot deg f.eks.

Noe jeg ikke skjønner, driver du med slikt, så etterlater man ikke papirspor..

De prøvde virkelig å skremme meg, alt i fra "du får strengere straff hvis du ikke samarbeider".

Så til slutt så ble saken henlagt, en sak hvor de kom bevæpnet og ventet på at jeg gikk ut av huset. (6 stk med mp5, og flere backupbiler med snut i).

Først kom det 6 stk med mp5 og gjemte seg seg også poppa opp når jeg gikk ut av huset. Og etter jeg måtte ned på kne, armene over hodet, og henda bak ryggen, ble tråkket på i nakken, slik at jeg fikk et arr i ansiktet pga grus, så kom backupbilene.

De fucka det til så jævlig at det ikke kom i nyhetene engang, da de ikke fant noe ulovelig.

Jeg overhørte hva de sa "Faen, enda en skivebom".

Sitat av adeneo Vis innlegg
Du handler ikke med Bitcoin, du setter de i banken, der er de sikre og du kan hente de når det måtte passe.
Jeg anbefaler Mt. Gox, der står pengene dine trygt over natten.
Vis hele sitatet...
mtgox og slike online bitwallet tjenester har da blitt bevist usikkert.
Sist endret av SkittenKanyle; 5. mars 2015 kl. 16:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
mtgox og slike online bitwallet tjenester har da blitt bevist usikkert.
Vis hele sitatet...
Derav ironien, Mt. Gox ble lagt ned etter at "noen" stakk av med 3 687 980 000,- kroner omtrent, eller 7% av all Bitcoin i omløp.

Sikkert som i banken (og det var igjen ironisk ment, dersom det var tvil) !
Sist endret av adeneo; 5. mars 2015 kl. 18:02.
Sitat av Hutch Vis innlegg
Nav kan gå igjennom alt uten å informere deg, samme med "husbanken" så vidt jeg vet.

Politi kan, men de må ha en god grunn og en rettslig og juridisk beslutning og du vil bli informert om dette.
Vis hele sitatet...
Nav kan jo vel ikke sjekke ut dine kontoutskrifter da ville de vel aldrig trengt å heller ikke spørre meg hver 3 mnd om å få kopi av mine kontoutskrifer for hver gang jeg sender inn ny søknad om penger til livsopphold ?!
har du bare Kronekort kan de jo, der er det de som har all kontroll, har selv hatt kronekortet nesten fultt bare brukt og tatt ut litt under 1000 kr en mnd og når neste mnd kom fikk jeg ikke mer enn jeg hadde tatt ut, så beløpet ble bare det samme som livsopphold vedtaket mitt står på. med eget bankkort får jeg 6200 inn hver mnd uansett om jeg har noen penger fra før av der inne
Sitat av IrritertNordman Vis innlegg
For å oppsummere, det går en linje mellom de som bare ser det som er foran nestetippen sin, og de som har et videre perspektiv
Vis hele sitatet...
Litt pretensiøs og høye tanker om egen innsikt i Bitcoin?

Jeg er selv en early adopter og var tidlig på altcoinkjøret og gikk ut av bitcoin for lenge siden mye grunnet volatiliteten. Når kursen på et døgn svinger +- 20% sider det selv at det er et marked som du ikke vil være i.

Du kommer med en del klassiske libertarian argumenter som det er lite nytt i, men som jeg til dels kan være enig i.

Potensialet i bitcoin(eller egentlig blockchain-teknologien) er skyhøyt, men jeg begynner å bli redd toget har reist fra stasjonen snart. Det er mye støy og mange lovnader, men lite som skjer. Dog er det litt spenning til hvordan Wall Street reagerer med tanke på den nye ETF'en

Inntil jeg får brukt bitcoin til pizza i oslo eller knyttet til et kort/app på mobilen til vanlig bruk så ser jeg på bitcoin som en asset og ikke valuta.