Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2522
Hei.

Jeg hadde RC fra USA som ble stoppet i tollen.

Politiet vil da ha avhør, har lest rundt på forumet. Men tenkte og spørre litt rundt dette. Hvordan skal jeg fortelle dette til Politiet? Jeg har mistet utrolig mye respekt for politiet over tiden..

Men søker råd her. Alle sier man skal nekte/spille dum, er dette riktig? Evt hva bør jeg gjøre?

Mvh Nervøs type.
Du trenger ikke fortelle dem noe som helst, har dem ikke bevis på at du har kjøpt blir saken henlagt.
Ikke møt opp til avhør med den klassiske "fuck snuten" holdninga. Vær høflig og grei og si bare at dette har du ingen kjennskap til.
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Sitat av pensl Vis innlegg
Du trenger ikke fortelle dem noe som helst, har dem ikke bevis på at du har kjøpt blir saken henlagt.
Vis hele sitatet...
Nei, dette gikk over bitcoins. De kan nok se at jeg har kjøpt bitcoins, men så vidt jeg vet er bitcoins lovlig. Betyr dette da at de ikke kan dømme bitcoin for og bare handle narkotika med? Ser mange nettbutikker bruker det.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Ikke møt opp til avhør med den klassiske "fuck snuten" holdninga. Vær høflig og grei og si bare at dette har du ingen kjennskap til.
Vis hele sitatet...
Riktig. "Fuck Snuten"-holdning kommer man ingen vei med. Har aldri vært i samme situasjon, men det er tre gyldne ord som går igjen i alle liknende tråder: "nekt, nekt og nekt".
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Ikke møt opp til avhør med den klassiske "fuck snuten" holdninga. Vær høflig og grei og si bare at dette har du ingen kjennskap til.
Vis hele sitatet...
Enig, kanskje kle seg ordentlig og være høflig. Da ordner det seg lettere. Men allikevel jeg føler på det og nekte.. Selv om jeg faktisk vet noe..

Tingen er den at stoffet jeg har bestilt finnes bare her: https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...3-04-08-391?q=

Men det har vel ingen betydning ? Dette stoffet er kun ulovlig vis det skal inntas av mennesker.
Sist endret av Shreddy; 29. desember 2014 kl. 21:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Chrisdenkule Vis innlegg
Enig, kanskje kle seg ordentlig og være høflig. Da ordner det seg lettere. Men allikevel jeg føler på det og nekte.. Selv om jeg faktisk vet noe..

Tingen er den at stoffet jeg har bestilt finnes bare her: https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...3-04-08-391?q=

Men det har vel ingen betydning ? Dette stoffet er kun ulovlig vis det skal inntas av mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er klart du skal nekte, men si bare at du ikke har noe kjennskap til det. Og gjenta det hver gang de spør uten å bli irritert.
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Skal nekte. Rødmer fort når jeg lyver, vet ikke om det kan bli ett problem?..
Jeg har nylig hatt diverse stoffer tatt i tollen på vei til meg, ble kalt inn til avhør og nektet for kjennskap til de 3 forsendelsene. 2 av stoffene latet jeg som jeg aldri hadde hørt om engang siden de ikke er en del av de mest kjente fra skremselspropagandaen.

Avhøret varte ca 40 minutter, gikk rolig og hyggelig for seg. noen uker seinere kom henleggelsen i posten. Stoffene var kjøpt via bitcoin som var kjøpt fra min bank konto.

Nekt så bør det gå bra!
At du rødmer bør ikke ha så stor betydning, du sitter jo tross alt i avhør og er nervøs for hva dette er, tror selv uskyldige hadde hatt en viss angst for å gå inn der.
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Sitat av welate Vis innlegg
Jeg har nylig hatt diverse stoffer tatt i tollen på vei til meg, ble kalt inn til avhør og nektet for kjennskap til de 3 forsendelsene. 2 av stoffene latet jeg som jeg aldri hadde hørt om engang siden de ikke er en del av de mest kjente fra skremselspropagandaen.

Avhøret varte ca 40 minutter, gikk rolig og hyggelig for seg. noen uker seinere kom henleggelsen i posten. Stoffene var kjøpt via bitcoin som var kjøpt fra min bank konto.

Nekt så bør det gå bra!
At du rødmer bør ikke ha så stor betydning, du sitter jo tross alt i avhør og er nervøs for hva dette er, tror selv uskyldige hadde hatt en viss angst for å gå inn der.
Vis hele sitatet...
Takk.
Jeg skal late som jeg ikke aner hva det er snakk om engang. Det stoffet som bestilt hos meg er ikke så godt kjent så kan gå fint.

40min ja, det er faktisk en stund. Ja takk gud for bitcoins.

Jeg kommer til og nekte, men det er synd at det skal være slik at man skal nekte for at ting skal gå bra. Noe bør jo endres på... Hvorfor skal egentlig Norge bestemme over hva som går inn i vår egen kropp. Det er det jeg står for.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Sitat av Chrisdenkule Vis innlegg
Skal nekte. Rødmer fort når jeg lyver, vet ikke om det kan bli ett problem?..
Vis hele sitatet...
Ja det kan bli et problem hvis de mistenker at du lyver. Derfor er det viktig at du på forhånd overbeviser deg selv om din historie. Hold det kortfattet og repeter det du forteller dem.

Dette er i korte trekk hva du ønsker å kommunisere til politiet: Jeg skulle gjerne hjulpet dere, men jeg vet ingenting. Dette har kommet til min adresse uten at jeg har kjennskap til det.
Oppfør deg normalt og si det samme til alle som spør. Du vet ikke hvor det kommer fra.

Hvis noen prøver å grave ut mer info angående deg, dine venner eller lokalt rusmiljø; fortell dem med en respektfull tone at du ikke ønsker å forklare noe utover denne saken uten å prate med en advokat.

Hvis de truer med anmeldelse, urinprøve eller noe annet så lar du være å dele informasjon eller gi samtykke til noe som helst.

Stay strong brother. The cops are dirty. They'll try to fuck you if you let them.
Min erfaring med avhør i forbindelse med rc-saker ; De første 10 avhørene,løy jeg så det rannt av meg - nektet kjennskap,og ba de høflig men bestemt om å bruke tiden sin på noe annet.....
De første 10 sakene mine ble henlagt,og jeg trodde på et punkt at de "aldri kunne ta meg",jeg ble hovmodig rett&slett.

Det ble jo til slutt rettsak av disse,og jeg ble dømt. Etter dette,så ble jeg ærlig. Litt pga. at jeg var såpass nedkjørt på alle disse rc'ene at jeg ikke maktet å holde masken,men også pga. at det i den tiden var "gråsone-dop" - og jeg tolket det dithen at de ikke hadde noen grunn til å lage sak. Det var i den tiden derivat-loven var pauset/under oppussing.
Det siste avhøret mitt,så sa jeg rett ut hva jeg hadde bestillt,hvordan,og hvorfor (jeg skulle ruse meg sanseløs),og innrømte straffskyld siden de nå har pusset opp derivat-loven.

Mitt tips til deg - hvis du ikke har noe særlig med saker på deg - nekt kjennskap,det er stor sannsynlighet for at de henlegger. Hvis du derimot har 40 tollsaker ifra før,og også er dømt pga "vanlig" narkotika - legg korta på bordet.

Jeg synes personlig det ble for dumt å lyge dommeren opp i fjeset når de omsider lagde samlesak på meg,og den fælelsen av å bli grillet,og ikke ha noen svar.... *skam*

Nå venter jeg på rettsak igjen,pga. en haug med fillesaker,der jeg har vært ærlig,og både nektet straffskyld - og vedkjent meg forholdene - så dette lir spennende for å si det sånn.

Men i min sak,så føltes det faktisk godt å være ærlig,forfriskende ærlig i avhørene - slik at jeg virkelig får lagt dette bak meg etterhvert.

Mvh.
Rehabilitert rc-narkoman
Husk at du er pliktig til å møte, ikke til å forklare deg. Du har gjerne ikke noe å forklare deg om (?) Erfarne etterforskere kan lure deg inn i en verbal blindgate om du ikke er noe tess å lyge under lett press.- Jeg hadde vurdert å møte og bare gitt beskjed om at du ikke har noe som helst å forklare.

Kommer litt an på mengde, alder og eventuelle tidligere saker hvor mye ressurser de kan forsvare å bruke videre..

Hvis det er sånn at du har kjøpt BC via din egen konto så kan de ha sjekket det. Det hjelper da troverdigheten din veldig om du kan forklare/dokumentere hva du har brukt disse til. Om du ikke har en historie der, så er det en åpenbar fallgruve og du bør tenke litt på om det hjelper saken din å forklare deg i det hele tatt..

Når det er sagt så er ingen situasjoner like så du må til syvende og sist finne ut av det sjøl. Lykke til.-)
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ikke forbered deg for mye heller, det vil jo bare gi deg angst. Og unngå alt som kan øke hjerterytme (kaffe o.l) før avhøret. Et kjent triks er å late som man snakker om en annen en seg selv. Biologisk feedback fra kroppen på at du er stressa vil gi deg mer noia, og økt puls gir klamme hender osv. Men det kan være individuelt om man vil føle seg normalt avslappet eller litt gira før en slik "eksamen".

Dette er også en perfekt anledning til å kle seg litt dølt, ha et kors rundt halsen og ha på seg noen +5 briller så du knapt ser fyren. Når han prøver å møte blikket ditt så hold det så lenge det føles naturlig første gangen, og etter det kan du bare se til siden eller på haka hans.

Du har ingen plikt til å buste deg selv, men politiet derimot har en plikt til å forsøke å få deg til å buste deg selv hvis de mistenker at du faktisk har gjort det. Derfor vil de prøve all slags mulige sosiale og psykologiske triks.

Ellers støtter jeg pidget. Det er et bra alternativ hvis du vet at dette vil stresse deg mer enn du kan takle. Det er rimelig bomtur å kategorisk hevde (som enkelte gjør) at ingen forklaring er mer mistenkelig.
Sist endret av meaculpaUIO; 30. desember 2014 kl. 15:00.