Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2276
Var ikke helt sikker på hvilket forum jeg skulle poste dette i, men jeg vil anse temaet som en form for lovlig rus.

Hva tenker dere om åndelig oppvåknelse (endret bevissthetstilstand) ved å påføre seg selv smerte?

Selv benytter jeg meg av denne teknikken når jeg er deprimert os.v. Noen ganger ut av kjedsomhet, tomhetsfølelse og lignende.
Det er jo en kjent sak at selvskading, altså at man påfører seg selv smerte, kan bidra til å dempe psykisk smerte. Det er ganske vanlig blant unge (10%!), særlig jenter, og det er vanlig med alt fra klyping, risping, kutting, brenning eller for hard trening. Noen ganger er det så alvorlig at det ender med varige skader. Selvskading kan være et symptom på psykiske vansker eller psykiske lidelser, og opptrer ofte sammen med andre type psykiske problemer, som bulimi, depresjon, rusmisbruk, voldtekt, seksuelt misbruk mm.

Jeg synes ikke du skal leke med dette. Man kan faktisk bli avhengig av det også, fordi det byr på en umiddelbar hjelp mot intense, vanskelige følelser. Det er også vanlig at man må skade seg mer og mer for å få samme effekt.
shining96
Trådstarter
Alle mennesker er mer eller mindre avhengige av ting, den eneste forskjellen er at selvskading ikke er sosialt akseptert, mens tobakk, kaffe m.m er det. Livet er vanskelig og alle kjemper for å finne en eller annen mening, noen ganger må man ty til eskapisme for å i det hele tatt holde ut. Det er ihvertfall slik jeg ser det.

Selv har jeg blitt avhengig av selvskading, men ser ikke på dette som et stort problem på lik linje som at jeg ikke ser på f.eks røyking eller snusing som et problem.
Sitat av shining96 Vis innlegg
Selv har jeg blitt avhengig av selvskading, men ser ikke på dette som et stort problem på lik linje som at jeg ikke ser på f.eks røyking eller snusing som et problem.
Vis hele sitatet...
Da har du et problem. Gå til psykolog.
Vet ikke i hvilken grad du utfører selvskading, men det virker som det er/under utvikling til å bli et problem. Det er alltid en grunn for en gjennomfører noe slikt som Susa skriver, sliter du psykisk, andre psykiske problem som psykose etc?
Vil anbefale deg å ta kontakt med helsesøster eller fastlege, som er kvalifiserte personer som kan hjelpe deg. Ønsker deg lykke til, for det skal virkelig ikke være slik at du må være avhengig av å skade deg selv for å klare hverdagen.
shining96
Trådstarter
Vet egentlig ikke om jeg har noen diagnose (har ihvertfall ikke fått noen enda). Føles bare som om hverdagen er uutholdelig, iblant opplever jeg sanseinntrykk som ikke er virkelig og lignende. Går til psykiater, men har ikke våget å fortelle hvordan jeg virkelig har det til psykiateren.

Takk for støtten forresten.
Sist endret av Veggen; 15. desember 2014 kl. 22:26. Grunn: Fjernet tekst som kom med to ganger.
Trist å høre hvordan du har det shining96. Jeg synes du skal gi psykiateren en sjanse til å hjelpe deg ved å begynne å åpne deg litt. Det er ikke meningen at man skal ha det uutholdelig i hverdagen, og avhengig av hvordan du påfører deg selv smerte kan det bli farlig. Som jeg sa tidligere må det mer og mer smerte til for samme effekt. Og det hjelper jo ingen ting, det bare overdøver den psykiske smerten en liten stund.
Jeg vet det er vanskelig, men please prøv å åpne deg opp for psykiateren din. Etter en stund, hvis man har god nok kontakt, kan man tilogmed snakke om dagligdagse ting og vitse etterhvert.
Selvskading kommer bare til å etterlate deg med mer helvete enn det er verdt. Før man vet ordet av det blir det plutselig normalt å ikke kunne glemme tilstedeværelsen til skarpe gjenstander og annet destruktivt. Ikke gøy.
shining96
Trådstarter
Problemet er at jeg har gått igjennom hele den runden med psykiatere innleggelse og hele pakka før, trodde aldri jeg skulle havne her igjen.
Sitat av shining96 Vis innlegg
Problemet er at jeg har gått igjennom hele den runden med psykiatere innleggelse og hele pakka før, trodde aldri jeg skulle havne her igjen.
Vis hele sitatet...
Da har det tydeligvis ikke fungert, og du sitter igjen med det fundamentale problemet ditt. Er du sikker på at du ikke kanskje startet denne tråden for å bli ''hørt'' på noen slags måte? Virker for meg som om du søker en form for støtte, og psykolog er absolutt det beste alternativet. Det er fort gjort å bruke nære venner som samtaleterapauter og psykologer, men dette fungerer dårlig, da du kan dra de ned i en deprimert tilstand + det er veldig slitsomt for dem, og de vil ikke kunne gi deg like god hjelp, ei heller finne roten til det fundamentale psykologiske problemet ditt.

Kort oppsummert: Dra til psykolog - si alt som faller deg inn om tanker og følelser til psykologen din, ikke hold tilbake på NOE uansett hvor ufattelig teit/kleint det måtte være.

Lykke til! =)
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Kjapt spørsmål, ser at det står 96 i nicket ditt, er dette fødeselsdatoen din? For i så fall er det litt heavy å bli lagt inn for andre gang allerede.
shining96
Trådstarter
Er født i 96, ja. Ble innlagt for første gang i 2007.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
De kan ikke hjelpe deg hvis de ikke vet om det som plager deg mest. Det er disse tingene man tenker på, som man ikke vil si til noen, som må ut i lyset før eller siden hvis de skal miste makten over deg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Så du ble lagt inn på psyken som 11 åring?
Kanskje du skulle prøve pulling og/eller suspension? Det er mange som opplever å få styrt trangen til selvskading over i et positivt spor ved hjelp av slike aktiviteter. Det er også rapportert om spirituelle opplevelser under suspension. Wings of Desire i Oslo er Norges eldste og mest erfarne suspension-crew, og har månedlige suspension days, samt en årlig Suscon. Lykke til.

PS. Kjenner disse folka personlig, og de er veldig gode og trygge mennesker som du kan stole på. De har også mye kunnskap om selvskading.
Sist endret av Blodharry; 16. desember 2014 kl. 20:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Er det jeg som er innsnevra her eller er det slutt på at selvskading er rop om hjelp/oppmerksomhet?

For når alt kommer til alt lindrer det ingenting å kutte seg opp??
Sitat av Carmex Vis innlegg
Er det jeg som er innsnevra her eller er det slutt på at selvskading er rop om hjelp/oppmerksomhet?
Vis hele sitatet...
Det kan nok være et rop om hjelp, men de aller fleste holder det hemmelig og gjør det fordi de har så vondt inni seg, og det hjelper å fokusere på fysisk smerte isteden. Det kan også være et utslag av selvforakt og selvhat.

Alle er selvfølgelig klar over at det ikke hjelper, men det føles godt i øyeblikket.
shining96
Trådstarter
Sitat av Carmex Vis innlegg
Så du ble lagt inn på psyken som 11 åring?
Vis hele sitatet...
Jepp. Ufrivillig. Men man har vel ikke så mye man skulle ha sagt som elleveåring.

Sitat av Susa Vis innlegg
Det kan nok være et rop om hjelp, men de aller fleste holder det hemmelig og gjør det fordi de har så vondt inni seg, og det hjelper å fokusere på fysisk smerte isteden. Det kan også være et utslag av selvforakt og selvhat.

Alle er selvfølgelig klar over at det ikke hjelper, men det føles godt i øyeblikket.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det så kutter jeg meg ikke for å vise at jeg har det vondt siden jeg alltid skjuler det med lange ermer. Jeg vil heller si at grunnen er en slags indre trang, ja; kanskje til og med en slags avhengighet.
Sist endret av shining96; 16. desember 2014 kl. 21:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Veeeeel, innen Zen-meditasjon jobber man ofte med å sitte med smerte (generell kroppslig smerte, ikke eksplisitt påført), akseptere smerten, være i smerten og ikke definere smerten som positiv/negativ. Det er ikke få som rapporterer at de har fått spirituelle opplevelser når de jobber med smerte på den måten, men jeg må nok dessverre si at det er jævlig langt fra selvskading.