Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3214
Jeg såg denne filmen i dag, hvor han ene hadde t-skjorte på seg: "Life’s Too Short Not To Be Norwegian"

http://www.cotygonzales.com/2011/07/...-be-norwegian/

Jeg skjønte ikke poenget med denne t-skjorten, så da måtte jeg frem med Google. Slik jeg forstår det blir vi nordmenn oppfattet som glade, smilende og lykkelige mennesker (derfor t-skjorten).

Men jeg har alltid trodd at vi nordmenn har blitt omtalt som stressete, bry seg om seg selv, ikke være behjelpelige mot turister osv...
Nå har jeg vært mye i utlandet og de fleste plasser spruter det rundt med vennlighet (noe jeg har leitet lenge etter i Norge).

Jeg snakker selvsagt om Norge sitt folkeslag generelt sett.

Hva mener dere?
Du er inne på noe her!
- Tenkt mye igjenom det du sier:
''Men jeg har alltid trodd at vi nordmenn har blitt omtalt som stressete, bry seg om seg selv, ikke være behjelpelige mot turister osv...
Nå har jeg vært mye i utlandet og de fleste plasser spruter det rundt med vennlighet (noe jeg har leitet lenge etter i Norge).''
Og jeg ser det likt som deg..
Sist endret av WhyNot!; 8. januar 2012 kl. 00:30.
Norge er vel verdens beste eksempel på at man ikke blir lykkelig av en overflod med penger.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Norge er vel verdens beste eksempel på at man ikke blir lykkelig av en overflod med penger.
Vis hele sitatet...
Flott. Da må du gjerne komme med eksempler på hvorfor det.

Hvilke land har innbyggere som i snitt er mer lykkelig enn oss, men som samtidig er veldig fattige?
Sist endret av Pledrik; 8. januar 2012 kl. 00:35.
Mitt syn på det er dette: Folk som har lite penger, ser på folk med mye penger som har råd til hjem, bil, overflod av mat og lett kan forsørge unger med det de tjener ved å jobbe 30 timer i uka, som lykkelige.
For meg virker det desverre ikke som det er sånn, da jeg synes nordmenn flest jeg ser ute i gata er kranglete og iskalde. Når man er i utlandet merker man fort hvor mye høfligere de er og hvor lett de slår av en prat med fremmede på for eksempel busser.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Mitt syn på det er dette: Folk som har lite penger, ser på folk med mye penger som har råd til hjem, bil, overflod av mat og lett kan forsørge unger med det de tjener ved å jobbe 30 timer i uka, som lykkelige.
For meg virker det desverre ikke som det er sånn, da jeg synes nordmenn flest jeg ser ute i gata er kranglete og iskalde. Når man er i utlandet merker man fort hvor mye høfligere de er og hvor lett de slår av en prat med fremmede på for eksempel busser.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, men filmen er jo en typisk Hollywood film og jeg trodde ikke amerikanere så på oss som noen spesielt lykkelige mennesker. Hadde vært noe annet om filmen var fra etc. Afrika og de hadde det inntrykket av oss.
Sist endret av Liverbird; 8. januar 2012 kl. 00:38.
Så kommer det store spørsmålet, hvordan vil du definere lykke? Stiller du dette spørsmålet til 1000 forskjellige mennesker vil du få like mange forskjellige svar.
- Norge har blant annet -

* Velstand.
* Olje
* Flotteste natur
* Fungerende helevesen

Vi blir kanskje sett på som lykkelige mennesker, men selvmordsstatistikken sier desverre noe annet.
Jeg tror de fleste kun snakker om de få tingene de vet om Norge. Det kan være alt fra de forskjellige prisene og kanskje de litt om naturen. Utenom dette så er i grunn Norge og nordmenn veldig ukjent for de fleste i andre land.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Flott. Da må du gjerne komme med eksempler på hvorfor det.

Hvilke land har innbyggere som i snitt er mer lykkelig enn oss, men som samtidig er veldig fattige?
Vis hele sitatet...
Hmmf. Jeg bare sier HAPPY PLANET INDEX. Weeeee !!

Penger - kjøper mye, litt lykke kanskje, betyr mye for mange, men aldri evig lykke !!
Sist endret av aeon_illuminate; 8. januar 2012 kl. 00:47.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Flott. Da må du gjerne komme med eksempler på hvorfor det.

Hvilke land har innbyggere som i snitt er mer lykkelig enn oss, men som samtidig er veldig fattige?
Vis hele sitatet...
http://thehappinessshow.com/HappiestCountries.htm
Vel, norge skorer ikke veldi høyt på happiest countries tester..

Er vel ett problem i norge at vi ikke helt vet hvor bra vi har det, og at vi er blitt så materialistiske at vi ikke er fornøyd uan-faenmeg-sett..
Noe som overasker meg er at nordmenn er mye hyggeligere utenfor Norge.
Jeg er veldig glad i landet vårt, men jeg vil ikke akkurat se på oss selv som et spesielt lykkelig folkeslag.
Tror Grønnugle er inne på noe der...vi blir jo ikke fornøyd uansett hva forbedringer landet vårt får. Det er og vil alltid være noe som kunne vært bedre, og det fokuserer vi ekstra på. Veldig dumt men...

På en annen side, så tror jeg også det er bra at vi fokuserer mye på ting som kunne blitt gjort bedre. Landet blir bedre og bedre etterhvert, men det ødelegger jo for ryktet og at vi setter pris på de små tingene.
Det kommer helt ann på hvilken type nordmann du møter.
Kan ikke dra alle under samme kam

Sommeren 2011 kjørte jeg bil ned til blant annet spania, jeg tok inn på en veldig svær campingplass med mange andre fra Norge. De var hyggelige, men ønsket kanskje litt mer privatliv enn de fleste. Så det var det eneste som de andre reagerte på.

Om kvelden så ble det spilt musikk og folk ble bedt om å gå ut på dansekulvet og riste løs, men ingen spanske,danske,tyske osv turde å gå på gulvet først.
Hver jævla kveld så var det de norske camping turistene som gikk ut på gulvet og dro det hele i gang.
Derfor var det veldig mange som så på de Norske som lykkelige og greie mennesker som kun ville skape god stemning.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Flott. Da må du gjerne komme med eksempler på hvorfor det.

Hvilke land har innbyggere som i snitt er mer lykkelig enn oss, men som samtidig er veldig fattige?
Vis hele sitatet...
Ifølge Folkehelseinstituttet er angst og depresjon de nye "folkesykdommene"

"En rapport som Folkehelseinstituttet nå legger fram, viser at omtrent halvparten av den norske befolkningen vil rammes av en psykisk lidelse i løpet av livet. Psykiske lidelser er hovedårsak til rundt en tredjedel av alle uføreytelser, det vil si til rundt 100.000 personer.

Holte har regnet ut at psykiske lidelser koster det norske samfunnet mellom 60 og 70 milliarder kroner årlig."
Sitat av nissenisse Vis innlegg
Det kommer helt ann på hvilken type nordmann du møter.
Kan ikke dra alle under samme kam

Sommeren 2011 kjørte jeg bil ned til blant annet spania, jeg tok inn på en veldig svær campingplass med mange andre fra Norge. De var hyggelige, men ønsket kanskje litt mer privatliv enn de fleste. Så det var det eneste som de andre reagerte på.

Om kvelden så ble det spilt musikk og folk ble bedt om å gå ut på dansekulvet og riste løs, men ingen spanske,danske,tyske osv turde å gå på gulvet først.
Hver jævla kveld så var det de norske camping turistene som gikk ut på gulvet og dro det hele i gang.
Derfor var det veldig mange som så på de Norske som lykkelige og greie mennesker som kun ville skape god stemning.
Vis hele sitatet...
Tipper nordmennene hadde drukket mest også?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hmmf. Jeg bare sier HAPPY PLANET INDEX. Weeeee !!

Penger - kjøper mye, litt lykke kanskje, betyr mye for mange, men aldri evig lykke !!
Vis hele sitatet...
....i byen jeg bor og studerer i har det forundret meg hardt og lenge hvordan det norske folket klarer å være så pisse-sure ut på gata, spesielt i november og nå januar.

Det har sine grunner at det er de to månedene, men det at undersøkelsene som jeg viste over viser at Norge bl.a er på 115.plass av 178 deltakende land i 2006, er ikke annet enn litt skremmende -og bør være en vekker for politikerne som prater så varmt om velferdsordninger og oljeformue.
Materialisme hjelper ikke på humøret

Eneste pluss ifra undersøkelsen er at Norge er over: Sverige, østeuropeerne, Russland og ikke minst USA. Later som folk ikke helt trives i de landene.
Sist endret av aeon_illuminate; 8. januar 2012 kl. 01:02.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Tipper nordmennene hadde drukket mest også?
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg var sikker sikker på at det hele ville bli jævlig pinlig, men de aller fleste oppførte seg bra og gjorde godt intrykk hos de fleste.
Kan jo nevne at det det finnes en eller annen skrulling i hver forsamling, som ikke eier hindringer..
Skal vedde pc'n min på at Norge ikke er det lykkeligste landet i verden. Det mest asosiale? Kanskje.. Men ikke lykkeligste.

Her er en studie fra en britisk sosialpsykologiforsker.

Norge når ikke engang opp på topp 12 listen over verdens lykkeligste land og blir noe overraskende slått av den langt fattigere nasjonen Bhutan. Sverige, Finland, Island og Danmark er derimot blant verdens ti lykkeligste land.
Vis hele sitatet...
Kun 60 prosent har tilgang til rent vann på landsbygda og kun 65 prosent av befolkningen i byene har tilgang til sanitæranlegg. Ifølge CIA Factbook er bruttonasjonalrprodukt per innbygger 10.000 kroner i året.

Likevel svarer altså mange av de 2,3 millioner innbyggerne i Bhutan at de er lykkelige, ifølge White.

- Gjør økonomisk stabilitet oss lykkelige?

- Under et visst nivå av økonomisk velstand er det vanskelig å være lykkelig, men over dette trygghetsnivået er ikke penger og velstand forbundet med lykke. Kanskje tvert imot, sier Fugeli.
Vis hele sitatet...

Penger og lykke går ikke i hop. Jeg mener det er naivt å tro at velstand sikrer lykke.
Sist endret av Isbjørn; 8. januar 2012 kl. 01:06.
Jeg husker at jeg en presentasjon på skolen fra sånne nødhjelps mennesker. De snakket om en ghetto i Afrika et sted (husker ikke hvor) hvor det var mye fattigdom, sult, kriminalitet og død. Men en ting som var meget lavt var selvmord. Jeg tror idianerstammer dypt inne i Amazonas eller innfødte ved stillehavet er mer lykkelig enn det vi noen gang kan bli.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg

Penger og lykke går ikke i hop. Jeg mener det er naivt å tro at velstand sikrer lykke.
Vis hele sitatet...
Ikke bare naivt, men det må jo være rett og slett en stor ulempe for et land hvis ikke innbyggerne er happy. Ikke sant? Bare se på USA og spesielt USAs rike,blonde, flotte og solbrune 5% av innbyggere.

Produktivitet, aktivitet, arbeidslyst, lyst og evne til å gjennomføre noe/prestere noe - øker jo hos mennesker hvis de har det godt med seg selv, fysisk og spesielt mentalt.
På den fysiske biten er vi langt fremme i Norge, men masse gjenstår mentalt.

Subjektivt ment, vil jeg personlig si at dette er et asosialt land, der enkeltindivider uten mye sosial kontakt vil slite...
Derimot har rike, vellykkede nordmenn masse venner, masse "kule" fester, og er *stjerner på Facebook*.

Nå er listene forskjellige(den lista jeg viste og GrønUgles), og man skal ikke ta listene altfor seriøst, men det har minst noe å si.
Skjønt produktiviteten går det bra med i Norge
Sist endret av aeon_illuminate; 8. januar 2012 kl. 01:25.