Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 981
Vet ikke heelt hvor jeg skal begynne. Har hatt en helt forjævlig barndom, noen få gode minner men det beste var et helvette. Både mor og far slet med alkohol, mens jeg ble banka hver jævla dag på skolen fra 1.-10. og noen år på vgs etter det. Sa fuck it og flytta til en større by, trodde jeg endelig skulle få det livet jeg aldri har hatt, en decent oppvekst. Så feil skulle jeg ta, havna i feil miljø nesten med en gang og begynte å leke meg med hasj og andre stoffer (psykadelika mest). Sitter i dag som alt for avhengig av hasjen. Kan ikke huske sist jeg var genuint glad for noe som helst, alt er så forbanna tungt og grått og jeg kommer meg faen ikke opp igjen. Går hos psykolog og har forklart alt, inkludert at jeg er avhengig av hasj. Fikk umiddelbart tilbud om innleggelse på døgnpost. Har forklart til alle psykologene jeg har hatt at jeg klarer faen ikke å sove naturlig. Akkurat som kroppen min bare ikke blir sliten i det hele tatt fysisk, kan fint gå 3-4-5 dager i strekk uten et minutt søvn uten av å bli bittelitt trøtt en gang. Til tross for det får jeg beskjed om at medisinering er fullstendig uaktuelt, både med tanke på de psykiske problemene mine og for søvnen min.

Har snakka med fastlege, uaktuelt av henne også. De mener alt skal bli bra med litt samtaleterapi, som jeg har prøvd før uten noe effekt. Både den gamle psykologen og den nye mener jeg har ptsd, men likevel mener de at noen betryggende ord skal kurere meg.

Fastlegen min sa «jeg KAN hjelpe deg med medisiner så du får sovet ordentlig, men jeg vil ikke for du er for ung». Noe som ikke gir noe mening for meg når jeg har det helt forjævlig. Sliter med selvskading og selvmordstanker oppå alt sammen.
Kan faktisk ikke huske sist jeg var genuint glad/kjente på glede. Alt jeg var interessert i/fant glede i før får jeg ingen glede av mer. Er 22 og har ikke oppnådd en dritt. Har ikke klart å fullføre vgs en gang.

Skriver her rett og slett ikke vet hvor ellers folk muligens har vært i liknende situasjoner. Er så nære å bare gi opp alt sammen, å fått slippe mer hadde vært så godt akkurat nå.

Til poenget: jeg er villig til å gi det her en siste sjanse, men da trenger jeg sårt råd om hvordan jeg kan Fikse opp i livet litt, for jeg har null peiling på hvor jeg skal starte.
Det høres skikkelig jævlig ut, og tipset jeg nå kommer med er kanskje det siste du vil høre, men hvis det er siste sjanse, hvorfor ikke? Det er ingen mirakelkur, men verdt et forsøk. Jeg antar at du er mye stillesittende, noe man fort blir ved en depresjon. Hva med å forsøke noe helt annet? Kan det være verdt et forsøk med opphold på døgnpost for hjelp med avhengigheten? I noen tilfeller kan cannabis gjøre depresjoner tyngre, det finnes noen beviser som antyder at reduksjon av inntak av cannabis kan redusere depressive symptomer. Også er det fysisk aktivitet da, noe vi med stor sikkerhet vet at hjelper på psyken. Mitt tips er altså så «simpelt» som å slutte med cannabis, og begynne å trene regelmessig. Jeg sier ikke at dette er en enkel oppgave, men det er verdt et forsøk å gjøre ting helt annerledes når det er så mørkt som du beskriver. Jeg har også blitt fortalt av en tidligere behandler (psykolog) at bruk av cannabis kan, i noen tilfeller, minske effekten av samtaleterapi, dette er av flere grunner, men hovedsakelig slik jeg forstod er det knyttet til at man maskerer symptomer med cannabisbruk, og man kan ha mindre kontakt med følelsene sine. I tillegg får man en slags falsk mestringsfølelse (dopaminøkning i hjernen) av bruken, så det kan være vanskeligere å ta i bruk verktøyene man får av psykologen. Det som er så spesielt med cannabis er at vi alle reagerer forskjellig på det, i motsetning til nesten alle andre rusmidler. Det som kan gi meg en følelse av velbehag og økt glede, kan gi den neste personen et panikkanfall.

Gi det en sjanse, en kortere periode? Hvem vet, kanskje det hjelper. Ingen skal i hvertfall kunne si om jeg tar livet mitt at jeg ikke prøvde alt for å få det til å funke, tenker i hvertfall jeg.

Lykke til, og masse kjærlighet
Sist endret av Door145; 21. oktober 2023 kl. 22:56.
Sitat av Door145 Vis innlegg
Det høres skikkelig jævlig ut, og tipset jeg nå kommer med er kanskje det siste du vil høre, men hvis det er siste sjanse, hvorfor ikke? Det er ingen mirakelkur, men verdt et forsøk. Jeg antar at du er mye stillesittende, noe man fort blir ved en depresjon. Hva med å forsøke noe helt annet? Kan det være verdt et forsøk med opphold på døgnpost for hjelp med avhengigheten? I noen tilfeller kan cannabis gjøre depresjoner tyngre, det finnes noen beviser som antyder at reduksjon av inntak av cannabis kan redusere depressive symptomer. Også er det fysisk aktivitet da, noe vi med stor sikkerhet vet at hjelper på psyken. Mitt tips er altså så «simpelt» som å slutte med cannabis, og begynne å trene regelmessig. Jeg sier ikke at dette er en enkel oppgave, men det er verdt et forsøk å gjøre ting helt annerledes når det er så mørkt som du beskriver. Jeg har også blitt fortalt av en tidligere behandler (psykolog) at bruk av cannabis kan, i noen tilfeller, minske effekten av samtaleterapi, dette er av flere grunner, men hovedsakelig slik jeg forstod er det knyttet til at man maskerer symptomer med cannabisbruk, og man kan ha mindre kontakt med følelsene sine. I tillegg får man en slags falsk mestringsfølelse (dopaminøkning i hjernen) av bruken, så det kan være vanskeligere å ta i bruk verktøyene man får av psykologen. Det som er så spesielt med cannabis er at vi alle reagerer forskjellig på det, i motsetning til nesten alle andre rusmidler. Det som kan gi meg en følelse av velbehag og økt glede, kan gi den neste personen et panikkanfall.

Gi det en sjanse, en kortere periode? Hvem vet, kanskje det hjelper. Ingen skal i hvertfall kunne si om jeg tar livet mitt at jeg ikke prøvde alt for å få det til å funke, tenker i hvertfall jeg.

Lykke til, og masse kjærlighet
Vis hele sitatet...
Takk for tips. Ja jeg har planer om å legge meg inn men jeg er nødt til å få litt mer kontroll på hasjbruken først, for jeg blir ekstremt ustabil når jeg ikke røyker i det hele tatt. Havna i ambulanse sist fordi jeg var på kanten til psykotisk. Driver å trapper ned, røyker kun en J om dagen med 0,5 i for å hjelpe meg med å sove, mer enn det trenger jeg ikke.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Takk for tips. Ja jeg har planer om å legge meg inn men jeg er nødt til å få litt mer kontroll på hasjbruken først, for jeg blir ekstremt ustabil når jeg ikke røyker i det hele tatt. Havna i ambulanse sist fordi jeg var på kanten til psykotisk. Driver å trapper ned, røyker kun en J om dagen med 0,5 i for å hjelpe meg med å sove, mer enn det trenger jeg ikke.
Vis hele sitatet...

Det er godt å høre! Jeg antar at de er svært vant til slikt på avdelingen, og det er akkurat dette de er til for, tenker jeg. Du vil være trygg der inne, uansett hvilke abstinenssymptomer du vil oppleve. Ønsker deg masse lykke til når du måtte føle deg klar til et opphold. Det vil endre mye, av erfaring! Selv var matinntak og søvn det verste, i tillegg til irritabilitet. Det går heldigvis over!

Noen kan ikke bruke cannabis i det heletatt etter en avhengighet, og dette finner du selv ut av, men for min del har det vært litt artig at etter rundt 10-års daglig bruk, så har jeg plutselig ingen toleranse, og blir totalt ballefjern igjen. Blir for mye av og til, og jeg er jeg så vant med at det ikke går an og bli for fjern, så doseringene er fort som da jeg var tolerant. Ikke alltid så lurt!
Sist endret av Door145; 21. oktober 2023 kl. 23:12.
Først og fremst, du er ikke alene!
Jeg vet hvor jævelig det er å gå uten søvn. Det er, over lang nok tid det jævligste man kan gå gjennom.
Selv har jeg ikke evne til å sove uansett hvor lang tid som går med, enten det er 3 dager eller flere uker.

Det beste du kan gjøre er å få deg selv innlagt. Drit i om du røyker og føler du må trappe ned. Det dealer du med etterpå.
Dra opp til dps lokalt og fortell saken og at du ikke holder det ut lenger. De vil kontakte psykologen din og få bekreftet historien din.
De er faktisk pliktig å hjelpe deg.