Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2089
Har begynt på kjøleren min og klarte å nå 11 grader. Begynner å tro at det er isoleringen som er problemet, for den er dårlig. Har isopor i fronten, på bunnen og på ene siden. Ellers er det pakket på 20-30 lag med avispapir på den andre siden som er teipet fast (nødløsning). Har tatt noen ark avispapir mellom kjøleren og tanken og. Men hva isolerer best? Er det isopor?

Og er det noen som har et tips hvordan jeg kan få festet CPU kjøleren skikkelig mot tanken slik at peltier elementet blir trykket skikkelig mot tanken og kjøleren? Er en AMD boxed kjøler jeg bruker.
glava/rockwool vil jeg tro gir bra isolering med tanke på både varme og kulde =)
Sitat av haavardgj Vis innlegg
glava/rockwool vil jeg tro gir bra isolering med tanke på både varme og kulde =)
Vis hele sitatet...
Blir vel litt rot og litt tykt, og det klør noe jævlig
Jeg blir forbauset om avispapir isolerer bedre enn isopor. Det som er hovedisolator i de fleste termiske isolasjonsmaterialer er luft. Ettersom isopor inneholder nesten bare luft, føler jeg meg ganske sikker på at det isolerer bedre enn papir.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg blir forbauset om avispapir isolerer bedre enn isopor. Det som er hovedisolator i de fleste termiske isolasjonsmaterialer er luft. Ettersom isopor inneholder nesten bare luft, føler jeg meg ganske sikker på at det isolerer bedre enn papir.
Vis hele sitatet...
Har vel ikke sagt at avispapir isolerer bedre enn isopor? Men er vel litt vanskelig å skaffe isopor på en søndag?
Mamman din har sikkert noe isopor på loftet. Bare å finne gamle PC / TV esker...
Har noe slik skumgummi fra skjermkortesken, går det an å bruke? Isolerer det veldig dårlig?
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Har vel ikke sagt at avispapir isolerer bedre enn isopor? Men er vel litt vanskelig å skaffe isopor på en søndag?
Vis hele sitatet...
Jeg forsto det som om du lurte på hva som isolerte best av avispapir og isopor, ut fra dette:
Sitat av jeppfi
Har tatt noen ark avispapir mellom kjøleren og tanken og. Men hva isolerer best? Er det isopor?
Vis hele sitatet...
Ikke en urimelig misforståelse, vil jeg påstå.

Sitat av jeppfi
Har noe slik skumgummi fra skjermkortesken, går det an å bruke? Isolerer det veldig dårlig?
Vis hele sitatet...
Bør isolere ganske bra, det. Alt som består av mye luft og samtidig hindrer luft fra å passere gjennom isolasjonsmateriale i ganske stor grad, vil vel fungere ganske godt som isolasjon. Med mindre det som holder på luften har svært liten termisk resistans/høy spesifikk varmekapasitet, men det er neppe tilfelle med hverken isopor eller skumgummi.

Men kan du ikke bare prøve, så ser du jo om det funker?
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg forsto det som om du lurte på hva som isolerte best av avispapir og isopor, ut fra dette:

Ikke en urimelig misforståelse, vil jeg påstå.


Bør isolere ganske bra, det. Alt som består av mye luft og samtidig hindrer luft fra å passere gjennom isolasjonsmateriale i ganske stor grad, vil vel fungere ganske godt som isolasjon. Med mindre det som holder på luften har svært liten termisk resistans/høy spesifikk varmekapasitet, men det er neppe tilfelle med hverken isopor eller skumgummi.

Men kan du ikke bare prøve, så ser du jo om det funker?
Vis hele sitatet...
Enn hvis jeg tar skumgummi innerst for så å ta isopor utenpå det igjen?

Er det noen som er et tips til hvordan jeg kan feste fast kjøleren? Må få strammet den bedre nå, fordi jeg tok en lag med skumgummi mellom tank og kjøler, så det er ikke 100% kontakt med peltier.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Er det noen som er et tips til hvordan jeg kan feste fast kjøleren? Må få strammet den bedre nå, fordi jeg tok en lag med skumgummi mellom tank og kjøler, så det er ikke 100% kontakt med peltier.
Vis hele sitatet...
du kan kjøpe termisk lim, som brukes til cpu-er
jeg regner med at limet har god nok bæreevne til å holde et peltierelement
og ja, jeg kan legge til; termisk lim er ikke det samme som termisk pasta ("kjølepasta").

det suger hvis elementet ryker når man har limt det hele
Termisk lim er som VivaLatrina sier uaktuelt. Det blir som å drite på leggen.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Enn hvis jeg tar skumgummi innerst for så å ta isopor utenpå det igjen?
Vis hele sitatet...
Det vil, så vidt jeg kan se, kun være et poeng hvis isopor isolerer bedre enn skumgummi, og skumgummien kun er der for å få isolert helt inn til tanken. Atter igjen, kan du ikke bare prøve, så ser du om det gir utslag på temperaturen?

Sitat av jeppfi Vis innlegg
Er det noen som er et tips til hvordan jeg kan feste fast kjøleren? Må få strammet den bedre nå, fordi jeg tok en lag med skumgummi mellom tank og kjøler, så det er ikke 100% kontakt med peltier.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har du skumgummi mellom tank og kjøler? Skumgummien vil jo isolere, mens du ønsker minst mulig termisk resistans mellom tank og kjøler. For det er vel tanken du kjøler ned med peltierelementet?
Sist endret av Provo; 24. januar 2010 kl. 19:41.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det vil, så vidt jeg kan se, kun være et poeng hvis isopor isolerer bedre enn skumgummi, og skumgummien kun er der for å få isolert helt inn til tanken. Atter igjen, kan du ikke bare prøve, så ser du om det gir utslag på temperaturen?


Hvorfor har du skumgummi mellom tank og kjøler? Skumgummien vil jo isolere, mens du ønsker minst mulig termisk resistans mellom tank og kjøler. For det er vel tanken du kjøler ned med peltierelementet?
Vis hele sitatet...
Tenkte på kjøleribben. Men vet ikke om jeg må droppe prosjektet, sliter med å få festet og strammet kjøleribben skikkelig mot tanken slik at den ikke løsner/faller av.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg blir forbauset om avispapir isolerer bedre enn isopor. Det som er hovedisolator i de fleste termiske isolasjonsmaterialer er luft. Ettersom isopor inneholder nesten bare luft, føler jeg meg ganske sikker på at det isolerer bedre enn papir.
Vis hele sitatet...
Slenger meg på Provo her!

Husk at for at noe skal isolere godt så må det ha så stor overflate som mulig.
Dette gjøres meget enkelt ved at et eller annet løsemiddel fordamper inne i feks. isopor slik at det dannes veldig mange små hulrom og derfor veldig stort areal.
Har løst isolasjonsproblemet nå, men får ikke prøvd noe før jeg får festet kjøleribben til tanken. Sliter veldig med å finne ut hvordan...
stor slangeklemme, evt. flere som er skjøtet sammen?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
stor slangeklemme, evt. flere som er skjøtet sammen?
Vis hele sitatet...
Skjøte sammen 10-15 stk?
får jo store slangeklemmer da, dem selger i poser på biltema, tenker det holder med to av de største dem har der.

patentbånd bør også kunne brukes på en eller annen måte
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
får jo store slangeklemmer da, dem selger i poser på biltema, tenker det holder med to av de største dem har der.

patentbånd bør også kunne brukes på en eller annen måte
Vis hele sitatet...
Føler at dette blir en litt "jalla" løsning. Det beste hadde vel å fått skrudd den fast, men er litt usikker på hvordan jeg skal få det til.
du kan ha ei tynn stålplate, 2-3 cm bred, som kiles ned midt i kjøleribba. til endene av denne plata, som er akkurat lang nok til å gå litt utfor kanten på tanken, sveiser/"stålepoxy"er du fast to gjengestenger, som går til den andre siden av tanken. på denne siden av tanken skrur du fast ei tilsvarende plate, bortsett fra at denne ligger flatt mot tanken, og det er huller til gjengestengene her
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
du kan ha ei tynn stålplate, 2-3 cm bred, som kiles ned midt i kjøleribba. til endene av denne plata, som er akkurat lang nok til å gå litt utfor kanten på tanken, sveiser/"stålepoxy"er du fast to gjengestenger, som går til den andre siden av tanken. på denne siden av tanken skrur du fast ei tilsvarende plate, bortsett fra at denne ligger flatt mot tanken, og det er huller til gjengestengene her
Vis hele sitatet...
Tenker noe slikt