Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2778
Hva syns dere om å la barna ha en rocka stil fra de er små ? Hull i ører . Farget hår . Barbert sveis osv.
Tenk litt på hvordan det vil gå på skolen. Vil ungen bli mobbet for det? Tenk nøye igjennom det før du gjør det. Og for all del, bare gjør det hvis ungen vil det selv.
Jeg tenker det er greit å la kidsa velge sine egne klær, om det er rocka så kjør på.
Jeg synes unger skal få velge stil selv, innen rimelighetens grenser (f eks økonomiske). Men det betyr at man også må godta det når de, som de vanligvis gjør, velger sjelløs generisk popmusikk, håpløst upraktiske moteklær og etterhvert mer sminke enn de strengt tatt kler. Det pinligste jeg vet er foreldre som skryter over at kiden deres er så kul og selvstendig - han hater det der populære popgnålet, nei han foretrekker skikkelig musikk (som tilfeldigvis = pappas musikk).

Akkurat hull i ørene kan det være hygieniske og helsemessige grunner til å drøye, men hårsveiser og klær jeg ikke ville blitt sett død med har det vært nok av her i alle fall. Det er ikke deres jobb å fronte min personliget.
Hvor går grensa? Latex og fetishklær?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Kommer an på hvor små, og andre ting. Å skille seg ut kan ofte være en utrolig dårlig idé i norsk skole.
I dagens samfunn er det akseptert at gutter går i kjoler på barneskolen. Diskusjonen nå til dags er om barn skal ha tilgang til kjønnsoperasjoner, så klær blir smått i forhold. Hull i ørene, farget hår og til og med små, seksualiserte klær er ikke så ille lenger... Noen pridemarkeringer kan være veldig seksualiserte mot barn, spesielt i Amerika, og vi alle vet at verden følger etter Amerika.

Tidligere, i 2000-tallet eller eldre, ville du blitt banket opp eller mobbet ut livet hvis du brukte kjole som gutt/mann. Men samfunnet har endret seg betraktelig siden den gang.
Sist endret av justastonedhuman; 10. mai 2023 kl. 11:53.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Tidligere, i 2000-tallet eller eldre, ville du blitt banket opp eller mobbet ut livet hvis du brukte kjole som gutt/mann. Men samfunnet har endret seg betraktelig siden den gang.
Vis hele sitatet...
Gårsdagens skole virket å ha mer til felles med en slags 50-talls modell, hvor man banket individet ut av avvikerne slik at de var forberedt på verden som ventet, og ikke plaget det grå med sin annerledeshet.
At rommet for andre utrykk har økt tenker jeg bare er positivt, og en forbedring av skolen.
Seksualisering og sånn, er vel mer en bekymring konstruert av voksen-øyne som observerer barneverdenen, jeg sier ikke at det ikke kanskje kan være problematisk, men frem til nå virker det som mer hysteri over optikk og tenkte forlengelser.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av KaiN Vis innlegg
Tidligere, i 2000-tallet eller eldre, ville du blitt banket opp eller mobbet ut livet hvis du brukte kjole som gutt/mann.
Men samfunnet har endret seg betraktelig siden den gang.
Vis hele sitatet...
Gikk med Sarong en sommer på slutten av 90 tallet, fikk ikke bank, men det vakte greit oppsikt.

Jeg bruker ellers kun herre/gutteklær så det var ikke noe statement eller viktig for meg, brukte sarongen på stranda og
syns det var behagelig så jeg fortsatte.
Ser noen bekymrer seg for seksualisering, og det er jo et reelt problem. Det virker imidlertid litt misforstått hvordan det fungerer.

Barn seksualiserer ikke seg selv, det er det voksne som gjør. Barn har et naturlig forhold til at de er nettopp barn, helt til voksne blander seg inn. Og dette er viktig: Seksualiseringen kan like gjerne ta form av å hindre "usømmelig" påkledning som å kle dem opp i det. Religiøse plagg for å "beskytte" småjenter er ekstremeksempelet.

Det handler altså mindre om hva ungen går med, og mer om begrunnelsen for kleskoden vi påfører dem. For å ta et typisk omdiskutert eksempel: en fire år gammel jente på stranda i bikini. Vi kan ha følgende tenkte scenarier:

- Jenta vil ha på bikinitopp fordi hun synes den er fin og mamma har det.

- Mor har kledd henne opp i bikini, stylet hår og smykker fordi det er så søtt når hun ser ut som en liten mini- miss universe.

- Mor tar fort henne bikinioverdel når det kommer andre på stranda, så hun ikke skal vise seg for lettkledd.

Det første ser jeg på som normalt og helt uproblematisk. Begge de andre er seksualiserende. Selv om motivasjonen er motsatt, signaliserer de til barnet at hvordan kroppen hennes ses av andre (også av voksne) betyr noe. Det falt henne ikke inn i det første eksempelet. Der handlet det om at bikinien var fin, og at hun vil etterligne voksne, akkurat som det er stas å ha egen vertøykasse eller kokkelue.

Man må selvsagt veilede barnet inn i noenlunde sosialt aksepterte normer. Å si at man ikke kan gå i bare truse på butikken er ikke så annerledes enn å si at man ikke kan drikke suppe av skålen på kafe.

Alt i alt tror jeg det tryggeste og sunneste er å stresse ned, og ikke blande seg mer enn man må i hva ungene har lyst til å gå med, men la dem få utforske sin estetiske sans og personlighet uten for mye innblanding. I alle fall uten påføring av skam. Om man er redd for at de vil påføres skam av andre, så gjør man det i alle fall ikke bedre av å være i forkant med samme budskap. Hva foreldrene synes er jo det viktigste for barnet.
Sist endret av *pi; 10. mai 2023 kl. 15:04.
Hvis barnet vill det selv, og fordi kanskje mor eller far har samme stil ( de vil jo gjerne kopiere) så er er det ikke noe stress tenker jeg.

La de selv bestemme til en grad, og la de være prinsesser selv du selv ser ut som en rocker. Synes det er kjipeste når foreldre trykker på barnet en viss stil.
Trådstarter
24 3
Er ikke snakk om kjole eller sarong. Mer hullete jeans , og tøffe t sjorter . Eldste har 2 hull i hvert øre og mulletsveis . Yngste har ett i hvert øre og boybun / fletter .
Tror ikke jeg ville kalt det alternativt engang - om Barnet ønsker - kjør på
Hadde en forelder som nektet meg å bruke klær jeg selv ønsket og faktisk fratok meg en del av de klærne når de var til vask bare fordi det var litt rocka og alternativt.
Den andre forelderen lot meg bruke klærne jeg ville.

Kan jo si det slik at den dag i dag er det kun en forelder jeg har kontakt med.
Sitat av Rockdude Vis innlegg
Er ikke snakk om kjole eller sarong. Mer hullete jeans , og tøffe t sjorter . Eldste har 2 hull i hvert øre og mulletsveis . Yngste har ett i hvert øre og boybun / fletter .
Vis hele sitatet...
Så lenge det ikke er rockedude-pappaen som sterkt signaliserer at dette er tøft og det de andre barna går i er døllt, så for all del. Det høres ikke spesielt alternativt ut for meg. Bare ikke bruk ungene dine til maskoter for din egen stil, la dem finne ut av det selv og selv vurdere hvor mye de ønsker å skille seg ut.
Sist endret av *pi; 10. mai 2023 kl. 17:08.
NYKTERKNEKKERN
blekk2's Avatar
Fikk mohawk med grønn fargespray for hår når jeg gikk i barneskolen fordi det virka heftig, endte med at vannet i svømmingen ble grønnfarget når jeg gikk under. Kleint der og da men er et fint minne og føler det var positivt at jeg fikk lov til å gjøre dette.
Trådstarter
24 3
Sitat av *pi Vis innlegg
Så lenge det ikke er rockedude-pappaen som sterkt signaliserer at dette er tøft og det de andre barna går i er døllt, så for all del. Det høres ikke spesielt alternativt ut for meg. Bare ikke bruk ungene dine til maskoter for din egen stil, la dem finne ut av det selv og selv vurdere hvor mye de ønsker å skille seg ut.
Vis hele sitatet...
hva andre barn går i er opp til dem. Kidsa er nok påvirket av vår stil , men helt frivillig hva de vil kjøre på med. Viktig at kidsa tørr å skille seg ut.
Sitat av Rockdude Vis innlegg
Hva syns dere om å la barna ha en rocka stil fra de er små ? Hull i ører . Farget hår . Barbert sveis osv.
Vis hele sitatet...
Så lenge det ikke er farlig, skal gutten min få stor frihet når han ev. blir opptatt av slikt. Men jeg gidder ikke at han går på skolen i en Jack Daniels-skjorte eller cannabis-motiver på klærne f.eks . Det synes jeg ser både dumt og bøllete ut.

Jeg synes bare det er artig med ungdom som kler seg litt ",annerledes" enn flertallet, og jeg tror det er en naturlig del av utviklinga og utprøvinga av identitet for en god del barn og unge.
Om barn/tenåringer først har fått smaken på en type musikk f.eks rock er det vel bare helt vanlig å ville ligne litt på de som lager den. Kopiere stilen til foreldre tror jeg aldri jeg har hatt venner som ville, men finnes vel unntak. Gjorde det jeg kunne for å ligne på Eddie Vedder på 90 tallet til mine foreldres fortvilelse.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av AlBundy Vis innlegg
Kopiere stilen til foreldre tror jeg aldri jeg har hatt venner som ville, men finnes vel unntak.
Vis hele sitatet...
Ja ungdommer flest ser ikke akkurat til foreldrene for stil tips, men yngre barn kan nok gjøre det før de får en forståelse av identitet,
at de forsøker å "ape" etter foreldrenes væremåte, mimikk, språk o.l.
Trådstarter
24 3
10 åringen vil farge håret helt svart og ta helixpiercing . Blir nødvendigvis ikke kopi av pappaen da jeg er skallet ��
Hår gror tilbake, og klær kan byttes. Ser ikke problemet så lenge det er barnet som velger selv. Om man lærer at man ikke trives med å stikke seg, eller at det er helt ok, så ser jeg ikke faren i det. Kan ikke så mye om hull i øret osv, men tenker at det kan bli ubehagelig/ komme i veien under vanlig lek mellom barn. Aka noe henger seg fast.
Trådstarter
24 3
Du har rett ang hår ������ er ganske ufarlig . Piercing er han vant med fra før ��