Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 6245
Hei! går nå EL-energi VG2 og har planer om å gå Skipselektro. nesten alle satser fullt for den linja og jeg er selvsagt en av dem.
hva er så bra med linja? hva får jeg etter læretiden? finnes så lite informasjon på nett.

Takk
Du får jobbe om bord på skip, det betyr vanlighvis 4 uker på og 4 uker av. I tillegg har du lønn på rudnt 700k - 1mill ifølge de elektrikerne jeg har snakket med.
Husk at du bør trives på skip for å kunne jobbe slik, og du blir mye borte.

Akuratt nå er det veldig dårlige tider så er vanskelig å få læreplass, men det vil stabilisere seg etterhvert. Utenom det så er det veldig varierende arbeidsoppgaver og du får reist rundt i verden. Hvis jeg skulle jobbet på skip ville jeg absolutt vært elektriker.
Hei, går skipselektro linja nå. Det som er bra med linja er som sagt over bra lønn, en litt annerledes hverdag, du får vanlig elektriker fagbrev + tillegsskompetanse maritim modul. I år var det 10 lærlingplasser i tønsberg hvor 4 av den var til color line (oslo-kiel) , 4 til viking ocean cruises, 1 til siem og kommer ikke på navnet på den siste akkurat nå. Vi har allerede valgt hvor vi vil være, og jeg vil mest sannsynlig ende opp på viking ocean. der går man 3 måneder på og 3 måneder på. Det er nokså lenge men da får jeg opplevelser og lang fritid når jeg er hjemme. visst jeg i tillegg jobber litt hjemme kan lønna bli nokså høy.

Satser du på linja vil jeg anbefalle deg å prøve å få utplasseringer hos Color line, var selv utplassert på color fantasy og superspeed, og stor koste meg der.
De snakker om å gjøre om på linjen neste år at skipselektriker vil bli et eget studieløp, noe som egentlig ikke er bra. Da vil hele året du går restteori+kurs være en stor konkurranse om hvem som får lærlingplass. så får bare se hva som skjer.
Sitat av lichgates Vis innlegg
Hei, går skipselektro linja nå. Det som er bra med linja er som sagt over bra lønn, en litt annerledes hverdag, du får vanlig elektriker fagbrev + tillegsskompetanse maritim modul. I år var det 10 lærlingplasser i tønsberg hvor 4 av den var til color line (oslo-kiel) , 4 til viking ocean cruises, 1 til siem og kommer ikke på navnet på den siste akkurat nå. Vi har allerede valgt hvor vi vil være, og jeg vil mest sannsynlig ende opp på viking ocean. der går man 3 måneder på og 3 måneder på. Det er nokså lenge men da får jeg opplevelser og lang fritid når jeg er hjemme. visst jeg i tillegg jobber litt hjemme kan lønna bli nokså høy.

Satser du på linja vil jeg anbefalle deg å prøve å få utplasseringer hos Color line, var selv utplassert på color fantasy og superspeed, og stor koste meg der.
De snakker om å gjøre om på linjen neste år at skipselektriker vil bli et eget studieløp, noe som egentlig ikke er bra. Da vil hele året du går restteori+kurs være en stor konkurranse om hvem som får lærlingplass. så får bare se hva som skjer.
Vis hele sitatet...

har hørt rykter om endringene som skal inn for høring og håper det kan holde seg slik som det er nå. hva snitt hadde du når du søkte deg inn ?
om det ender slik at skipselektro blir eget fagbrav, er det fortsatt verdt å gå linja?

takk
Jeg hadde 4,7 i snitt, laveste i klassen var vel 4,6 så nokså høyt snitt. Hadde likevel gått skipselektro selvom det hadde blitt endra. Det som vil skje er vel at det blir enklere å komme inn på skolen, men læreplass blir vanskeligere å få og konkurranse i klassen, istedenfor sammerbeid. Men nå har ikke jeg satt meg så veldig inn i den nye ordningene og det. Jeg vil sterkt anbefale skipselektro. Har jo ikke vært ute på båt og jobbet, men etter jeg var utplassert ville jeg bare bli skipselektriker enda mer. Veldig variert arbeid, hyggeligt arbeidsmiljø. Og det å bo sammen med alle de andre som jobber på båten skaper et spesiellt sammhold. I tillegg er jo skipselektro et/eller er? beste fagbrevet som man kan ta etter elenergi. Mange muligheter etterpå, og foreksempel foretrekker olja skipselektrikere istedenfor vanlige elektrikere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei.

Lønnen varierer fra skipstype, størrelse og år i rederiet. Her blir det mest brukt KW størrelse.

Offshore tariffen har en lønn på ca 50.000 pr måned, om du vurdere offshore. Andre områder har jeg ikke tilgang til tariffen og kan dermed ikke sjekke hva de tjener der.

For tiden går skipene i nordsjøen 5 veker på 5 veker av, denne ordningen varierer fra rederi til rederi. Lønnen er basert på 30 dager. Du har også den samme lønnen når du går fri men har da også noen tillegg som dagpenger. Disse dagpengene er fordelt 15 dager på hver lønning slik de ikke er noen forskjell fra måned til måned (totalt ca 3000).

Som "trikker" på skip jobber du under maskin sjefen, her sitter du ofte maskinvakt, vasker i maskin, fikser diverse utstyr som driftest av straum. Driver TM (vedlikeholds) jobber, som det å bytte batteriene til radio stasjonen. Trikkeren driver blant annet med TV, internett og diverse antenner. i bunn og grunn alt mulig på desse skipene.

Arbeidet som trikker er meget varierende, krevende og man jobber ofte på egenhånd.

Angående det med at det skal være vanskelig å få seg lærlingplass har jeg vanskelig for å gå helt med på. Ja det kuttes både her og der, men for at rederiene skal kunne benytte seg av nettolønnsordningen må de ha folk i opplæring på skipene sine. Prøv selv å ta kontakt med rederier og forhør deg med lærlingkontrakt.

Da jeg selv gjekk ut som Lærling kunne man sette opp 3 ønsker av rederi, jeg valgte blant 3 rederier de fleste i klassen ikke valgte og jeg kom meg inn på 1. valget, der er jeg fortsatt.

Etter tiden som lærling kan man ta videre utdanning på høgskolen noe veldig mange gjør. Så prøv livet på sjøen, er det ikke for deg hopp videre til lykke.