Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4823
Hei, jeg får lappen om sirka 4mnd regner jeg med, og har noen spørsmål angående bil dersom jeg IKKE er en person som kan mye om de.

Føst så kan jeg si at jeg tenkte kjøpe en bil med penger jeg har spart, helst i underkant av 50 tusen kroner.

en ting jeg virkelig ikke får noe grundig svar på er hva det koster sånn sirka i månen og eie en bil

er 19 så forsikring blir i underkant av nesten 1000kr per mnd, samt hvor ofte kommer det problemer med biler? bør jeg spare 1000kr utenom kostnadene i mnd kun for en eventuell "fix"?
Hvis du skal bare ha ansvarsforsikring vil det koste deg 1000kr i måned. Bensin utgjør 500-1500kr avhengig av bruk. Bom mellom 500-800kr er også rimelig, igjen avhengig av passeringer. Diverse små ting kan koste deg noen få hundrelapper. Et sted mellom 2500-3500kr vil en såkalt «drittbil» ha i kostnader per måned, eksl. reparasjonskostnader osv.
For all del styr unna BMW & audi og generelle "ungdoms biler" Vis du ikke vil ha et tapsprosjekt.

Forsikring blir jævli dyr, du må selv forhøre deg me forskjellige selskaper hva de tilbyr. Det er som å spør hvor langt et tau er.

Drivstoff prisen har jo blitt ekstremt høy de siste årene, noe du sikker har merket vis du har kjørt moped i et par år. Det er også et hvor langt er et taur spørsmål.

Drivstoff prisen kommer an på bilen og hvor miljøvenneligt du kjører. Si 800-1000kr i mnd. Vis du bor der d et er mye bommer kan du selv regne det ut, det blir fort jævla dyrt.


Hvor ofte det forekommer problemer komme an på hvordan bilen har blitt behandlet, derfor sier jeg styr unna alt av ungdomsbiler.

Vis Registerreim ikke har blitt byttet på 50-100k km kan du fort regne med at den må byttes ut og vis du ikke har noe mekanisk kompetanse, så tar en mekaniker ca 2000kr for jobben.


Så har du spylevæske, service, dekk og alt annert små rusk.
Tror du må forsøke å tenke over noen småting før det blir enklere å si noe om hva du faktisk vil forbruke på bil per måned.
  • Forventet kjørelengde per måned
  • Om du bor en plass med bomstasjoner
  • Har du gratis parkering eller kan du stå gratis mot parkeringsbevis?
  • Gratis eller betalt parkering på jobb?


Om du har et tall for kjørelengde så kan vi si noe om drivstoffforbruk. Kjørelengde vil også påvirke prisen på forsikringen din.

Store utgiftsposter på bilhold er følgende:
  • Service og vedlikehold - alt som går rundt går sundt. (oljeskift, dekk, filtre, arbeidspenger, deler, denne posten blir gjerne stor på gammal bil)
  • Forsikring
  • Parkering
  • Drivstoff
  • "Parkeingsbot"/forenkla forelegg - (det skjer før du aner og du kan like godt budsjettere med en 1000 lapp el 3 i året først som sist. Er du flink kan du feste for de penga på nyttårsaften.)

Disse punktene vil variere fra person til person også fra hvilken bil du kjøper. Noen merker har svært dyre deler og er kjent fo å ha mange problemer som fort koster mye penger. Andre er ofte mer driftssikre. Noen kjører veldig langt hver måned, andre bruker bilen veldig lite. Noen må betale timesparkering selv utenfor boligen, eller på jobben.

Kan du feks sykle til jobb eller reise med tog så spare du kanskje penger på det. Om det er for langt til å sykle så kan du kanskje klare avstanden med elsykkel?

Om du sier mer og kanskje også noe om hvilke biler du kan tenke deg så kan vi kanskje klare å treffe litt bedre på kostnadene.

Bil er for de aller fleste blitt skamdyrt. Så stalltipset må være at om du kan klare deg uten å eie bil vil du spare svært mye penger på det. Kanskje kan du leie en bil fra feks nabobil de få gangene du virkelig trenger bil?
Sist endret av _abc_; 29. januar 2020 kl. 19:49.
Vanskelig å si, for min del til mitt bruk koster det meg 4-5000 i måneden å ha bil, her medregnet 500 kr/mnd lagt til side for eventuelle reparasjoner
kommer helt an på hvor mye du kjører.

Forsikring(ink veiavgift) er vel fort minst 1000 kroner uten bonus.

Dekk, reparasjoner++, spylevæske, oljeskift, EU-kontroll kan være alt fra 500-5000 i mnd.

Drivstoff og bom 1000-2000++++
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Her kommer et greit regnestykke:
Årlig verditap på bil under 50k ca. 10% Altså ca. 5000,- for en bil til 50K. I denne summen er slitasje innbakt
Verkstedutgifter årlig må også regnes høyere ved eldre biler, ca. 10000,- Merk at du kanskje ikke får mer enn 5K første år, men kan bli dyrere neste år.
Vet ikke hva din årlige kjørelengde mtp. forsikring er, men tipper rundt 20 000 km. Dette medfører drivstoffutgifter på ca. 13 000,- i året med en bil som tar i gjennomsnitt 0.5L/mil. Dette avhenger litt av hvor flink du er til å fylle når drivstoffprisene er "lave"
Sist har du en årlig forsikring på nesten 12 000 i året hvor jeg håper for din skyld at veiavgift er inkludert.

Verditap: 5000,-
Verksted-utgifter: 10 000,-
Drivstoff: 13 000
Forsikring m/ veiavgift: 12 000

=sum: 40 000,- per år. 3333,- per måned, eller 2kr per km med årlig kjørelengde på 20 000 km
Denne summen er ca, men det er i praksis det det fort koster å eie en bil. Hvis du kan skru, og er flink til å kjøre drivstoff-besparende kan du få ned denne summen noe.
Sist endret av Ingley; 30. januar 2020 kl. 07:20.
Eventuelt kan du like gjerne lease en helt ny eGolf eller noe; koster omtrent det samme, kanskje litt mindre.
Jeg kan med en gang si at å ha en bil uten fast inntekt, der du har rikelig til overs etter at regninger og bo-utgifter er betalt, er et katastrofeprosjekt.

Kostnaden på bilforsikring i alderen din vil ligge på mellom 10'000 og 80'000 i året avhengog av hvilken bil og hvilken forsikring.

Den forrige bilen min var relativt tung med stor bensinmotor. Kunne lett bruke en tank 70 liter bensin i uka. Det er 1000kr x 4.
Bilen jeg har nå er en moderne diesel som bruker 1-2 tanker 50 liter diesel i måneden. Det er 800kr x 2.

Så har du reperasjoner. På en bil til under 50'000 så kommer det reperasjoner. Det er oftest småting der delene er billige å kjøpe, men dyre å bytte på verksted pga arbeidstimene som fort koster 1000kr timen ++.
Med dårlig økonomi og gammel bil er det viktig å kunne reparere selv. Eventuelt få noen til å hjelpe.
En ny del til bilen kan koste fra 200kr til 30'000kr avhengig av hva det er.
En fabrikkny motor kan koste 100"000kr dersom den ryker. En motor fra skraphandleren kan koste 10'000-30'000kr.
En turbo kan koste fra 15'000 til 30'000kr.
Bytting av rustne bremserør på verksted 3000-8000kr.

Husk på at bilen skal kontrolleres annenhvert år og der vil de ikke slippe deg igjennom med feil, så du er nødt til å fikse bilen selv om den i utgangspunktet kan kjøre å bremse.

Jeg anbefaler å gå for et merke og modell som har godt rykte for pålitelighet og så lav KM stand som mulig. Ikke eid av unge folk, helst godt voksne/eldre. Styr unna biler med mye rust, skitt og riper.

IKKE kjøp gammel diesel bil. Der ryker antakelig turbo, gummislanger og dyser etterhvert og det er dyrt og vanskelig å feilsøke.

Med bil kan man aldri være sikker. Man kan få en bil for 50'000 som holder i 10 år uten store problemer eller du kan ruinere deg selv det første året. Det er gambling. Men jo mer kunnskap du har om biler, jo mer hjelper det for å finne den beste for deg.
Sitat av moret Vis innlegg
Eventuelt kan du like gjerne lease en helt ny eGolf eller noe; koster omtrent det samme, kanskje litt mindre.
Vis hele sitatet...
Ja det har vært kampanjer på langtidsleie av en eller annen el-bil et par ganger i fjor. Tror prisen var ca 2000 per måned. Uten bindingstid, og med service inkludert i prisen.

Om det kommer flere slike tilbud vil jeg si bare signer raskest mulig for det blir det billigste bilholdet som er mulig og til en fast pris.

For en som ikke mekker selv er jeg helt enig moret. Leasing kan være veldig greit. Problemet til ts er jo rykende ferskt førerkort. Meg selv og de fleste jeg kjenner hadde småbulking de første par åra. Det blir grisedyrt på leasebil.

Men alle er jo ikke like, og det er jo ikke alle som bruker biler som leketøy. Om ts klarer å kjøre ansvarlig og alltid med vtl § 3 i minne så kan jo leasing være en løsning som gir lavere kostnader per måned. Dersom noe skjer så kan det en voldsom hodepine når leasingen går ut og de skriver "motregning" på småriper, bulker etc.
Mange gode svar her og jeg har ikke noe som utfyller særlig mer hva rene kroner angår, men kan komme med en liten ting.
Jeg og min familie rimelig god råd og lite gjeld, mye av grunnen er at vi har bare en bil, omtrent alle familierjeg kjenner har to biler og dårligere råd. Det høres ikke mye ut men koster mer enn du aner, du får mange fete ferieturer for kostnaden av bilhold!

Jeg bor slik at jeg ikke bruker bil til/fra jobb, men min samboer må benytte bil til sin. En gang i tiden fikk jeg tilbud om en annen jobb ca 2 mil her ifra, den jobben skulle gi meg 50.000 kr mer i årslønn. Det lønte seg faktisk ikke for meg, jeg hadde fått dårligere råd av å ta den jobben nettopp pga at jeg hadde måtte kjøpe en bil til. 50.000 minus skatt kunne ikke dekke opp et bilhold, enten jeg kjøpte eldre eller nyere bil (muligens om jeg hadde tidenes flaks med en 10.000-kronersbil som hadde funka jernet i 2-3 år...)! Bare drivstoff tur-retur den jobben: 4 mil PR dag, 20 arbeidsdager PR måned: 80 mil. Drivstoffpris på 16 kr, en liter på mila, 80*16=1280 kr PR måned!!
Da er det 1280 kr ferdig skattede penger, altså ca 1700,- før skatt bare for å betale bensin til den jobben. Sleng på forsikring, avgifter, vindusviskere, olje, ett sett dekk PR år osv, så overstiger du fort 50.000 i brutto lønnsøkning for min del, og da passerer jeg ikke bomstasjoner en gang.

Det åpnet i hvertfall mine øyne den gang jeg regnet på det på den måten.
Husk at du betaler utgiftene dine med ferdig skattede penger, utsett bilkjøp om du kan, selv om det er grisefett å kjøre bil når man er 18, husker selv den følelsen. ��
Har en 2005 Golf og har de siste årene kommet unna med rundt 3 kroner per kjørte kilometer totalt for forsikring, bensin, vedlikehold, og dekk. Dette inkluderer ikke bompenger eller verditap (som det ikke er så mye av på en så gammel bil). Gjør mesteparten av vedlikehold selv, så kun delene på det er medregnet. Ikke verktøy eller min "timepris".

Pass på at bilen du kjøper har antiskrens. Mange eldre Toyota fra tidlig 2000-2010 har ikke det. Antiskrens er veldig bra å ha vinterstid. Kjøp deg en enkel bil med en enkel motor (uten turbo). Forhjulstrekk og manuell girkasse. Dekk er billigere om bilen har vanlige små felger (altså ikke tynne dekk på store aluminiumsfelger). Det er stor forskjell på kollisjonssikkerhet om du kjøper en modell som begynte i 2007 kontra en som gikk ut av produksjon i 2007. Sjekk kræsjtester.

Femte generasjon Golf som jeg har er rimelig trygg og godt utstyrt. Men generasjonen har store rustproblemer. Har sett mange eksempler gå for 10000-15000 fordi de trenger rustutbedring for å bestå EU-kontrollen, koster fort 15000 og oppover.
Sist endret av Fekillix; 30. januar 2020 kl. 19:34.
Kom på hva den billigbilen het den som var på kampanje til 1990 per måned for leie inkl service og uten oppsigelsestid. Det var Seat sin minste el-bil.

Den koster vel 170 000 om jeg husker rett. Som du ser av tråden vil en gammel bruktbil medføre endel utgifter som raskt blir store, samt drivstoffutgifter hver eneste måned. Om du kan lade tilnærmet gratis hjemme vil du om du tar billån på en ny Seat og bruker dine midler til EK få låneutgifter på ca 2300-2400 per måned. Og da trenger du ikke "fylle tanken". Om du kan få billånet bakt inn i boliglån feks ved hjelp av mor&far sparer du fort mange hundrelapper per måned på lånekostnaden. Vil tippe at elbilen Seat vil gi deg et rimeligere bilhold enn en hvilken som helst bruktbil til 50 000 kr.

Fordelen med ny elbil er jo at du får garanti og kan påregne minimalt av utgifter til vedlikehold. Bilholdet blir forutsigbart, du trenger ikke blakke deg på å fylle tanken flere ganger per måned. En ny bil vil være en bil du stole på. Som alltid bare virker og som tar deg dit du vil når du vil. Ja den er liten, men så er den også billig.
Sist endret av _abc_; 5. februar 2020 kl. 09:42.
Jeg tok lappen for litt over et år siden og har bil nå. Den er gammel så forsikringen er ikke så dyr, men alt i alt

Forsikring og årsavgift: 800kr
Bom: 1000
Drivstoff: 800kr

Så må du jo regne med ting som skjer. Jeg fikk motorstopp og det kostet meg 7000 kr å fikse. Kan jo spre det utover tolv måneder også. Eu-kontroll i mai som sikkert ender opp med 3-4000 kr.

Alt i alt bør du vel regne med 3000kr om du skal ha med alt.