Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3373
Er det mulig å ta IT kurs på fritid? er ekstremt interrisert i IT og har drevet med det i noen år. kan litt av hvert men ingenting veldig bra.
Har ikke gått IKT VG2 fordi jeg ikke har planer om å jobbe med ikt i framtiden. bare ha det som ein hobby og pen testing.
er det noen kurs på fritid som tilby denne sags læring ?

Takk
Hvorfor bruke penger på et kurs? Hva med å fortelle spesifikt hva du er interessert i, og så kan vi ev. ta det derifra? Som du selv sikkert vet så er "IT" et vannvittig bredt spekter av forskjellige egenskaper, kunnskaps- og bruksområder. Å si at du vil lære "IT", gir ikke så veldig mye å gå på enn vanlig bruk av en PC. Et hvilket som helst kurs som er stemplet "læring i IT", vil ikke kunne dykke veldig dypt. I dette faget er vi nødt til å konkretisere våre interesser, gå derifra og dykke ned i de "rabbit hole"ne som området tilbyr.

Selv har jeg alltid hatt interesse i å uttrykke meg, og kunne styre PCer i den retningen som jeg ønsket, og derfor havnet jeg tidlig inne på programmering. Igjennom en rekke eksperimentering i forskjellige språk har jeg opparbeidet en viss kunnskap om hvordan PC som system fungerer og det hjelper meg veldig godt både i feildiagnosisering såvdel som å uttrykke mine egne ideer igjennom kode (men det er også en god inngangspunkt til å kunne dykke i et hav av forskjellige områder). Men hvis interessen din er i å lage fine 3d-modeller så hjelper ikke nødvendigvis den kunnskapen veldig godt, og det vil være en omvei å peke på programmering hvis modellering/skulpturering er din interesse. Hvis du ønsker å produsere videoer som du skal legge opp på youtube så hjelper muligens ikke programmeringskunnskapen så veldig mye der heller i første instans. Hvis du vil sette opp servere og løsninger for bedrifter så vil ikke nødvendigvis tidligere omtalt kunnskap heller kunne være en "aha-opplevelse" i første omgang. Jeg kan fortsette i det omtrentlige uendelige her, men du skjønner sikkert hvor jeg vil.

Hvilke interesser har du, og hva ønsker du å gjøre? Hvis jeg tenker på "IT kurs" så vil jeg instinktivt tenke på Datakortet, og det å lære excel, word og det å sende jobber til en skriver. Men hvis du ønsker å lære virtualisering, så kan vi straks begynne å konkretisere hvilke kurs eller kunnskap du bør søke til.
Det jeg interesserer meg mest i er Reverse Engineering. Det er noe av det mest spennende og brukende jeg har vert innen for. jeg ønsker å få kunnskap i hvordan DNS, FTP, SSL, SSH, UDPP, TELNET o,l fungerer. vil lære meg progtrammering som python, powershell osv.
jeg vil kunne bruke en pc til så mye mer enn bare det win 8/10 tilbyr.
noen av mine ideer jeg vil oppfylle:
-legge inn en raspberry pi som er koblet til skjermen i bilen moin så jeg kan switche over til den når jeg vil for å bruke den som en ordiner pc.
-Sette opp en server i busstanden min så brukere kan logge seg inn på for å lagre filer som bilder, serier og filmer for å så laste dem ned på hvilkem som helst annen pc over nettet.

har en viss peiling på hvordan dette skal gjøres men jeg kommer til å møte på mangen hindringer.
Hva med å starte med linux? Installere et par servere og knote med det. Masse gøy å lære og man blir i stor grad avhengig av å forstå hvordan ting fungerer...
Hvis du tenker på mer enn datakortet og sånne enkle ting så er CodeCademy en veldig bra side! der kan du starte fra grunnleggende HTML/CSS til mye mer kompliserte koder. Siden fungerer som en skole over Internett hvor du starter fra bunn, og mens du lærer deg mer og mer, så kommer det opp "tester" så du kan se hvor mye du har lært deg og se hvordan kodene du har lagt inn fungerer. Denne skolen er også helt gratis. Du kan oppgradere til pro versjonen, men eneste forskjellen er at du får mere tester, ellers så lærer du akkurat det samme.

Her har du link til siden.
www.codecademy.com
har kjøpt egen 64 bit i7 pc for kali linux. tengte det var eit effektivt og gratis OS som jeg kunne begynne med. servere o.l kunne falt innenfor interessen, men igjen hvor skal jeg begynne? kan jo bruke youtube men der forteller de bare akkurat det som trengs og kan gi feil informasjon. Har fullført kapittel 1, Python på codeacademy. skal se om jeg kan få bruk det mer siden det er eit bra utviklet og lærerik side. Grunnen til at jeg ser etter eit kurs o.l er fordi jeg brenner virkelig for data men jeg lører så mye fortere om jeg har noen å diskutere med å snakke om faget.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bugdetector Vis innlegg
har kjøpt egen 64 bit i7 pc for kali linux. tengte det var eit effektivt og gratis OS som jeg kunne begynne med. servere o.l kunne falt innenfor interessen, men igjen hvor skal jeg begynne?
Vis hele sitatet...
Skip kali og installer ubuntu eller opensuse. Det er større distroer med meir informasjon tilgjengelig, og det er få saklige grunner til å bruke kali til daglig bruk. Det kan vere ei grei verktøykasse i enkelte situasjoner.

Eit godt alternativ er jo og å installere t.d. VMWare ESXi, og virtualisere. Då kan du ha fleire OS samtidig, og enkelt leike med ulike nettverksoppsett. Du treng litt RAM, men du kan få til veldig mykje kjapt og enkelt.
Sitat av bugdetector Vis innlegg
kan jo bruke youtube men der forteller de bare akkurat det som trengs og kan gi feil informasjon.
Vis hele sitatet...
Kva vil du? Du kan jo plukke opp ei bok om nettverk, og lære korleis det fungerer. Det finst rimelig mange gode og mindre gode bøker om temaet, og eit godt tips kan vere å sjekke ut dei første par kapittla med free sample på amazon.
Sitat av bugdetector Vis innlegg
Grunnen til at jeg ser etter eit kurs o.l er fordi jeg brenner virkelig for data men jeg lører så mye fortere om jeg har noen å diskutere med å snakke om faget.
Vis hele sitatet...
Det finst jo ting som IRC, der rimelig mange frå forumet heng, og det funker utmerka å diskutere der.
Sist endret av vidarlo; 18. september 2016 kl. 00:08.
Ingenting å si på motivasjonen, når du nå også har skaffet en dedikert maskin. Se litt på virtualisering. Du kan enten kjøre vmware, xen eller feks virtual box.
Da kan du enkelt teste ut forskjellig OS, sette opp forskjellige servere og alt dette gjør du på virtuelle maskiner slik at om du gjør feil så virker systemet fortsatt.

Det fine med virtualisering er at du kan sette opp forskjellige servere for forskjellige tjenester. Feks tilgang til film og musikk fra web. Og disse serverne kan stort sett kjøre samtidig og du vil bli overrasket over hvor mange servere du kan kjøre problemfritt på en maskin.

Sjekk ut feks mooc-list.com, der er det hauger av forskjellige kurs. Innen IT generelt er det mye mooc å velge i. Du finner garantert noe du synes er spennende. Og mtp diskusjoner, så kan du vel chatte med andre som tar samme kurs?

Her er feks et kurs om hacking og sikkerhet
https://www.mooc-list.com/course/com...ensics-cybrary

Intro til reverse engineering:
https://www.mooc-list.com/course/int...g-software-ost
Sist endret av frtoretang; 18. september 2016 kl. 00:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen takk for all hjelpen og råda dere har kommet med!! skal gå inn på hver enkelt link og finne ut av dette