Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5200
Jeg er ein elektro tekniker som skal forlenge kontrakten min med min arb giver i nærmeste framtid. Hva lønn burde eg ha vert fornøyd med, og hva er vanligest.



mvh meg
Sist endret av druefjes; 2. august 2007 kl. 18:30.
Hei jeg har utdanning til å kunne bli elektro tekniker.. Om du vil, kan du fortelle litt hva du driver med til vanlig i det yrket?

Takk for svar
Sist endret av ole88; 2. august 2007 kl. 18:38.
Jeg ville ha sagt mellom 280-300.000 kr i året, men så Googlet jeg litt, og fant ut at elektrotekniker vanligvis ligger på offentlig lønnstrinn 37-39 - som i følge denne tabellen:
http://www.oslo.kommune.no/toppmeny/...2899-7694.html

...betyr mellom mellom 336-347.000 kr brutto (dvs. før skatt) i året
Når jeg ser i mine gamle bøker ang. utdannelse så finner jeg ikke noe yrke som elektro tekniker,
kan du si hvilken utdannelse du har?
Eventuelt hva du gjør som elektro tekniker?
error, tar jeg ikke mye feil, så kan det være alt innenfor elektroteknikk. Som f.eks å fikse frysebokser på Rema 1000-butikker (eller er det utelukkende "kjølemontør"?), fikse koblingsbokser for NSB og Jernbaneverket eller bagasjebånd på Gardermoen flyplass.
Sist endret av Stormen; 2. august 2007 kl. 19:11.
minst 200 i timen, eller 30k i måneden+ div tillegg og bonus. slik som markedet er nå skriker de jo etter folk.
Altså en serviceelektroniker?
De har ihvertfall "Omkring 226 - 270 000 i året" i følge jobbfeber.no
Har du ikke noen kolleger du kan høre med da? ( :
Sitat av error
Altså en serviceelektroniker?
De har ihvertfall "Omkring 226 - 270 000 i året" i følge jobbfeber.no
Vis hele sitatet...
Ooh, jobbfeber var en koselig side <3, takker.
Sveisemaskiner,motorstyring,tavlebygging,elektronikk osv.. er utdannet serviceelektroniker og er elkraft tekniker. Det er ikke alle som sier hva de tjener på jobben , så da må jeg jo spørre litt rundtom. Den ene kollegaen min tjener 195 i timen.
men han har jobbet der i ca 6-7år
Nice side den jobbfeber =)

Automatiker

Lønnen er nokså individuell og kan være fra omkring 130,- kroner timen i grunnlønn til 230,- /250,- kroner timen. Det tilsvarer fra ca 270.000.- opp til maksimum 400-450.000.000.- avhengig av utdannelse og full ansennietet.

Er lærling atm, så ligger bare på 90kr timen (1ste halvår)
innteresangt.

men noe mangelfull ser jeg.

Jeg har blitt tilbudt job som servicetekniker. (ikke så langt att lønn er diskutert enda.

Men siden der finer jeg ingen yrke som servicetekniker. Underlig..
Men klart jeg kommer ikke til og ta noenting for under 300 000,- før skatt da..

nå vet jeg ikke hvor lang erfaring du har. men hvis du ikke kommer rett fra skole hadde jeg nok venta over 300 000 ,-
300 000 kroner før skatt som begynner lønn er vel ganske høyt innen service markedet?
Vil ikke tro man kan forlange det etter relativ kort skolegang.
Men hey! Hva vet jeg?
Jeg jobber som elektro tekninker i trondheim. Startlønna i firma ligger på 190 kr i timen.

Etter tariff skal alle i norge tjene minimum 148,06 som elektro tekniker. Men alle bedrifter har interne tilegg.

Startlønna i firmaet vårt ligger da på 370 000 ca. (ink feriepenger)

Er montørene så sære at de ikke sier hvilken lønn de har? Spør klubbformann om slikt da vel...
Generelt sett er det en uting at folk skal være nødt til å inngå personlige kontrakter med sjefen, fordi det åpner for trynetillegg, eller at folk som ikke er så flink til å snakke for seg, får en lavere lønn enn sine kollegaer. Jeg ville sporenstreks ha organisert meg i ei fagforening, slik at du har større mulighet til å få tarifflønn. Jeg antar at EL&IT, som ligger under LO, er mest aktuelt for deg. Uansett kan de svare på spørsmål om lønn og slikt.

http://www.elogit.no
For å si det rett ut, eg synes det er for jævlig å måtte spørre om høyere lønn, uproft..rett og slett.
Har vel ca 3år på baken med ulik praksis innen elektro, men jeg tror det er normalt med en lønn på ihvertfall 300.000 i året for en med fagbrev. Fikk vite at en jeg jobber med har ca 170 i timen, som er ok for meg.
Sist endret av druefjes; 3. august 2007 kl. 17:39.
Uproft og spørre om høyere lønn??

Hvordan hadde du tenkt og øke i lønn da?

Sier du ingenting skjer ingenting. Enkelt og greit.
mangen som har tatt opp emnet med sjefen på feil måte har blitt sparket.. hehe!! må ligge litt lavt i forhold til kvalikasjoner serru.
Nei sjefen kan ikke sparke deg for og spørre om lønn.

Men han kan se om du gjør jobben din. og om du fortjener lønn.

hvis du ikke gjør bra nok arbeid kan han fortsatt ikke gi deg sparken. utenvidre.
Strenge regler på dette.

Dette gjør han uansett om du eller foreninga går til lønns forhandlinger.