Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1652
Hei jeg jobber i en klesbuttikk og er ikke med i noen fagforening, men arbeidsgiveren min følger tarif( sier han hvertfall:P) så det jeg lurte på om det avr noen som kunne vise til noen steder hvor det står om lønn og eventuelle tillegg man har krav på som butikk medarbeider? Hadde vært fint å høre hva andre med samme jobb tjener også.
er forresten over 18, for vet det går en grense i lønn der....
Jeg jobber på lokale esso og tjener 93 kr i timen + tillegg ...
er over 18, men er bare ansatt som ekstravakt ..
Jeg jobber også på narvesen, og der har jeg 110 kr i timen, synn jeg ikke får nokk timer der
tror ikke det er noe fasit på dette, så lenge du ikke får under 50 kroner (altså minstelønn, tror det er 50 kroner) er det nok ikke noe du kan gjøre.
ju-dazz, en venn av meg hade akkuratt samme å esso, er jo skammelig med tanke på arbeidstidene. og det er i forhold til norsk lovgivning ikke noen minstelønn, eneste kravet er at du skal få betalt i penger og ikke tjenester.
har funnet litt info om lønn men det jeg i hovedsak lurte på er om man har krav på noe ekstra når man har låse ansvar? fant forresten også denne når jeg søkte litt her:P
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=flat+l%F8nn stod mye intresant men ikke det jeg lurte på....

er det forresten noen som vet hvilken tariff som gjelder for butikker?
Sist endret av overtrip; 26. september 2006 kl. 22:04.
Ring Handel og kontor for fasitsvaret.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Username: I noreg er *inga* minstelønn.
Sitat av overtrip
Hei jeg jobber i en klesbuttikk og er ikke med i noen fagforening, men arbeidsgiveren min følger tarif( sier han hvertfall:P) så det jeg lurte på om det avr noen som kunne vise til noen steder hvor det står om lønn og eventuelle tillegg man har krav på som butikk medarbeider? Hadde vært fint å høre hva andre med samme jobb tjener også.
er forresten over 18, for vet det går en grense i lønn der....
Vis hele sitatet...
Er ikke minstelønn i Norge, og dermed ingen fasit. Du har ikke krav på en dritt - rett og slett. Faktum er at et arbeidsforhold er en avtale med giver og taker, og er man ikke fornøyd er arbeidsledigheten svært lav og mange andre vil nok helt sikkert ha jobben
Hvis han følger tariff for handelsnæringen er det noe sånt som 103 kroner timen i grunnlønn for 18-åring, fast ansatt. Dette går opp ved f.eks. fullførelse av vdg. skole.
Sitat av Trash2000
Du har ikke krav på en dritt - rett og slett. Faktum er at et arbeidsforhold er en avtale med giver og taker, og er man ikke fornøyd er arbeidsledigheten svært lav og mange andre vil nok helt sikkert ha jobben
Vis hele sitatet...
Det er det største tøvet jeg har hørt på lenge. Selv om enkelte Frp-ere desperat ønsker det motsatte har norske arbeidstakere mange rettigheter, så lenge man er organisert i ei fagforening. Er man organisert har man krav på tarifflønn, overtidsbetaling, kvelds- og helgetillegg, betalt matpause, arbeidskontrakt, advokatbistand osv.

overtrip : Meld deg inn i Handel&Kontor, evt i LO Ungdom. Det er billigere enn du tror, og det kan fort lønne seg.
Det du skriver stemmer ikke DonTomasso!

Så lenge bedriftene er knyttet til en tariff (noe de er i de aller fleste tilfeller) har ALLE arbeidstakere rett på lønn etter den tariffen. Du har alle de samme rettighetene uavhengig om du er organisert eller ikke. Forskjellen er at når du er organisert har du noen som sloss for deg, mens du må stå løpet alene om du ikke er det.

Betalt matpause eller ikke handler om tariff, ikke hvorvidt man er organisert. Arbeidskontrakt har ALLE krav på! Og alle tillegg er de samme uansett om du er organisert eller ikke. Som nevnt over, du har akkurat de samme rettighetene om du ikke er organisert!
---

Til trådstarter, du kan ringe Handel og Kontor, men det er slett ikke sikkert de gidder hjelpe deg dersom du ikke er organisert. Mitt råd er å organisere seg asap. Er du student (og jobber i tillegg) anbefaler jeg parat (parat.com), da de har svært gode ordninger for studenter!
Sitat av Cikey
Det du skriver stemmer ikke DonTomasso!

Så lenge bedriftene er knyttet til en tariff (noe de er i de aller fleste tilfeller) har ALLE arbeidstakere rett på lønn etter den tariffen. Du har alle de samme rettighetene uavhengig om du er organisert eller ikke. Forskjellen er at når du er organisert har du noen som sloss for deg, mens du må stå løpet alene om du ikke er det.

Betalt matpause eller ikke handler om tariff, ikke hvorvidt man er organisert. Arbeidskontrakt har ALLE krav på! Og alle tillegg er de samme uansett om du er organisert eller ikke. Som nevnt over, du har akkurat de samme rettighetene om du ikke er organisert!
Vis hele sitatet...
Det er mulig vi snakker forbi hverandre, men du forutsetter her at det finnes en arbeidstakerorganisasjon på arbeidsplassen hvor overtrip jobber, for man har ikke krav på tarifflønn hvis man er uorganisert. Som du sier er det riktignok vanlig at det gis tarifflønn til alle hvis det finnes organiserte arbeidere på arbeidsplassen. Hvis det ikke er noen organiserte der kan arbeidsgiver i realiteten gi hva som helst i lønn. Du har rett i at arbeidskontrakt kan kreves av alle, organisert eller ikke, og det samme gjelder matpausen (hvis man jobber over åtte timer om dagen) Unntaka er regulert i Arbeidsmiljøloven, som alle må følge uansett.
Arbeidsgiver er vel bare pliktet å følge tariff om denne er medlem av ei arbeidsgiverforening som er bundet av fellesavtalen mellom partene i arbeidslivet? Om jeg har rett, noe jeg er ganske usikker på, så er det irrelevant om alle eller ingen av de ansatte er organisert.
commie: ja, som dontomaso sa, det er bare det som er vanlig, ikke at det er noe tvang på det for bedriften.
leste den linken du sendte meg don tomaso, jeg har allerede de fordelene som beskrives under det å ha tariff, untatt det å få lønn på høytidsdager. dette fordi jeg jobber etter avtale og ikke har noe fast og jeg blir jo såklart ikke satt til å jobbe høytidsdager.... men noen som vet hvordan det er med lønn npr man har låse ansvar?
har 111 på elkjøp her i byen og etter å ha lest dette må jeg jo si meg rimelig fornøyd!
Sitat av overtrip
leste den linken du sendte meg don tomaso, jeg har allerede de fordelene som beskrives under det å ha tariff, untatt det å få lønn på høytidsdager. dette fordi jeg jobber etter avtale og ikke har noe fast og jeg blir jo såklart ikke satt til å jobbe høytidsdager.... men noen som vet hvordan det er med lønn npr man har låse ansvar?
Vis hele sitatet...
Du har naturligvis ikke krav på ekstra lønn for å vri rundt nøkkelen, nei. At enkelte kanskje er villig til å gi ekstra for det er en annen sak. Kanskje forskjell på om du er vanlig ansatt, eller vaktleder?
Sitat av DonTomaso
overtrip : Meld deg inn i Handel&Kontor, evt i LO Ungdom. Det er billigere enn du tror, og det kan fort lønne seg.
Vis hele sitatet...

Om jeg ikke tar HELT feil, så er det 1.5% av det du tjener, som går til LO for at du skal være medlem
erjo ikke snakk om å barevri om nøkkelen, du har jo et ganske mye større ansvar det du har til vanlig som buttikk meadarbeider. og det å få et ekstra ansvar burde til tilsi at man får en høyere lønn. derfor jeg lurer.