Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 12725
Der jeg jobber sier de at jeg går etter tariff lønn. Jeg tjener 65 kr timen, når jeg var 16, skal jeg gå opp i lønn når jeg nå har fylt 17?
Hva er det minste man har lov til å tjene når man er 17?
Skulle bare visst det etter som jeg får mer jobb nå fremover, forhåpentligvis.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
heisann. Vel, på jobben har vi nye tariff avtaler pr 1.4.2003 . Dette gjelder dersom du er fagorganisert. Da skal ALLE under 18 år ha minimumslønn på 75.48 tror jeg.. Har selv rykket opp til lønnstrinn 2 som tilsvarer 100.84 kroner i timen. (Er 18år..)
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
65 kroner timen er virkelig dårlig :/
Jeg har 99.xx et eller annet på Rimi og jeg er 18.
hadde 64-67 for 2 år siden, men gikk opp en gang til 74/75 når jeg var 17 eller noe slikt. Men jeg tror alle som var under 18 gikk opp da.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av mongob0ffel
65 kroner timen er virkelig dårlig :/
Vis hele sitatet...
ikke når man er 16
tariff spørs ikke bare på alder, hjelper en del om du samtidig sier hvilken bransje du jobber i
tjener 100 spenn timen jeg og nå om 4 uker gleder meg
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Opprinnelig postet av nso
ikke når man er 16
Vis hele sitatet...
heh.. jeg ble ansatt på fiskebutikken i ålesund sentrum (hvor jeg fremdeles jobber) som 16 åring. lønna jeg fikk (og fremdeles får som nesten 19 åring ) var 90 kroner timen

går opp i lønn snart
heisann. Vel, på jobben har vi nye tariff avtaler pr 1.4.2003 . Dette gjelder dersom du er fagorganisert. Da skal ALLE under 18 år ha minimumslønn på 75.48 tror jeg.. Har selv rykket opp til lønnstrinn 2 som tilsvarer 100.84 kroner i timen. (Er 18år..)
Vis hele sitatet...
feil, minstelønn til alle under 18 år er 35 kr timen.
sykt, men sant. Noen jeg gikk i klasse med på ungd.skolen tjente dette for å sitte som vakt i en idretts hall...

tetra
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
tetra: sjekka ny tariff?? Husk, dette gjelder alle som er tilsluttet HANDEL OG KONTOR. Tror ikke vakt i idrettshall går under dette...
Opprinnelig postet av tetra
feil, minstelønn til alle under 18 år er 35 kr timen.
sykt, men sant. Noen jeg gikk i klasse med på ungd.skolen tjente dette for å sitte som vakt i en idretts hall...

tetra
Vis hele sitatet...
Hva de faktisk fikk og hva de hadde krav på blir vel uansett to forskjellige ting!
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av moridin
tariff spørs ikke bare på alder, hjelper en del om du samtidig sier hvilken bransje du jobber i
Vis hele sitatet...
Vel er en ekstra kokk på en delikatesse shappe.
så lenge en ikke jobber etter tariff avtale er det ingen minste lønn. Da kan arbeidsgiver gi akkuratt den lønnen han vil så lenge arbeidstaker godtar lønnen...(tror det stod noe slikt i økonomi boka fra v.g.s)

selv jobber jeg på et slakteri å får rett over 100kroner i timen...(under 18ÅR)
Ministry of Love
sptz's Avatar
Dette er muligens inntresant for deg hofsoe

Det er tariffavtalen for dem som er tilknyttet HRAF
Her kommer fakta slik som den er etter norsk lov (forkortet).

Lønn skal utbetales i NOK (norske kroner) mao. ikke lov å få lønn i naturalia (tjenester, utstyr, etc).

Minstelønn etter norsk lov er 0 kroner.

Tariffavtaler er forskjellig fra bransje til bransje og er mellom fagorganisasjon og bedrift.

En arbeidsgiver kan selve velge om han/hun vil velge å betale ut i tariff altså skrive tariffavtale med f.eks. LO eller forhandle frem lønn med hver enkelt ansatt.

F.eks. Forsvaret og andre store bedrifter i Norge har fortstått at de ikke kan bruke resurser på å forhandle frem lønn til hver enkelt så de har tariffavtale.

Sjekk

www.lo.no
www.nho.no
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
har 60 såpenn på tusenfryd jeg... er 16,,,
Opprinnelig postet av Hofsoe
Der jeg jobber sier de at jeg går etter tariff lønn. Jeg tjener 65 kr timen, når jeg var 16, skal jeg gå opp i lønn når jeg nå har fylt 17?
Hva er det minste man har lov til å tjene når man er 17?
Skulle bare visst det etter som jeg får mer jobb nå fremover, forhåpentligvis.
Vis hele sitatet...
Er du der bare for pengene? Man for ofte langt høyere lønn hvis man gjør noe for bedriften... Salgsfremmende tiltak for eksempel.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Jeg har 133.33 kr timen på en vaktmester jobb på en resturant i byen...
har jobbet der i to år, nå er jeg 17 men jeg har ikke steget i lønn
Du burde være fornøyd med lønna di magstr!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg hadde 130 kr timen når jeg gikk med avisen for posten, da var jeg 14-16. dette er da vel 3-6 år siden.

Ellers har jeg tjent 99.40 kr timen på rimi :P

Varetelling 180kr Timen :P
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
eirik: Er veldig fornøyd med den, føler meg faktisk overbetalt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Da kan du jo gi 10% til paypal kontoen min?
det er ikke noen som har en fil med tariffene for butikkansatte?
Har vel gj.snittlig ca. 120-30 kr/timen når jeg jobber som ferievikar på aluminiumsverket, er 18 år...

60 kr/timen hadde ikke jeg gidda å jobbe for faktisk, ikke hvis jeg var 16 år heller nei...du gjør vel samme jobben som de som er eldre?
jeg er lærling og har en grunnlønn på 215000kr året, fordelt på 2 år da.

syntes det er sykt lite. er kommet opp til 40% av lønna / 2. men alikavel. skal jeg virkelig få så lite når jeg tar lærling greia innen ikt?

snakket med opplæringskontoret men de sa de brukte de gamle tabell for tariffen.
Poenget er at du må være medlem i Handel og Kontor/Lo Student/LO Elev hva f, for å få tarifflønn.

Selv tjener jeg 235 kr/t, klager ikke akkurat, men slitsomt.
Opprinnelig postet av catmat
Selv tjener jeg 235 kr/t, klager ikke akkurat, men slitsomt.
Vis hele sitatet...
Yeah sure.. hva driver du med? ddealer?
[Faen så offtopic]Jeg tjente 149kr/timen for å være nisse på Ikea for en stund siden, hehehe, gøy jobb. Bare spise drittungene sitt snop. Skremme små barn som var redd for nissen var også gøy. Penger, penger, penger, nyttårsrakkett, eid![/Faen så offtopic]
hadde 89 kr timen på butikk (er 17 år) tariff er vel 76 elns. og har 139 kr timen på en pub/disko..... og 189 etter kl. 01
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg søkte jobb i sommer i en produksjonsbedrift der jobben går ut på å jobbe kveldskift og håndtere maskiner bl.a.
Arbeidsgiver har ansatt mange unge folk som han gir 80kr timen, og tilbyr de å bli lærlinger hos han senere, for å så gjøre timene de har jobbet der om til lærlingetimer, så de raskere kan få sitt fagbrev.

Han forteller meg at jeg som ufaglært ikke kan få høyere lønn enn disse ungdommene som han kan tilby lærlingeplass, fordi det vil være urettferdig.
Jeg er en 18år gammel gutt med fullført VKII Almenne fag. Han tilbyr meg en timelønn på 80 kr.
Har han lov til å bare gi så lite?
47,- kr i kongeparken når jeg var 14, noe med 57,- som 16 åring, 87,- når du er over 18år.
Føler fornøyelsesparker og attraksjoner har alltid lav lønn. Der jeg jobber nå har jeg 97 kroner i timen, alt for lite, selv om jobben er litt lax til tider.
Det var en her som kommenterte at tariffavtaler kun gjalt dersom man var fagorganisert? Jeg trodde tariffavtalene på arbeidsplassen gjaldt alle ansatte uansett? ikke?..
Det var jeg som tok opp en 3 år gammel tråd for å få svar på spørsmålet mitt.. Gidder dere la være å fortsette denne gamle diskusjonen?
Sitat av Matthiesen
Har han lov til å bare gi så lite?
Vis hele sitatet...
Ja, hadde du lest tråde hadde du visst at han har lov til det. Og ja, det hadde vært urettferdig dersom du hadde fått mer. Han "investerer" på en måte i de som skal bli lærlinger.

Sitat av andjoha
Det var en her som kommenterte at tariffavtaler kun gjalt dersom man var fagorganisert? Jeg trodde tariffavtalene på arbeidsplassen gjaldt alle ansatte uansett? ikke?..
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet så må du være organisert ja.
Sist endret av CoDEmASTeR; 26. mai 2006 kl. 15:40.
Er lærling og har grunnlønn på 239000 i året. Orker faen ikke regne timebetalinga..
Tjener nå 80% av 239000 (som er fagarbeiderlønn) etter 6mnd i jobb. Startet med 60%. Og vil siste året tjene 239000 i løpet av året... (100% fagarbeiderlønn siste året)
Har vært heldig og tjener sånn grovt regnet dobbelt så bra som vanlige lærlinger. Normalt vil en lærling ha de 239000 (eller det som er fagarbeiderlønn på lærlingens arbeidsplass) fordelt over 2 år.
Sist endret av Forconin; 26. mai 2006 kl. 15:40.
Så vanlige folk som ansettes i bedrifter som ufaglærte skal lønnes på lik linje med de som er ansatte der for å lære? For å få en utdanning? Jeg er ikke der for utdanningen, men for å arbeide. Jeg synes systemet hans var urettferdig. Men nå vet jeg at det er lov i hvertfall. Lov, men urettferdig.
Sitat av Matthiesen
Lov, men urettferdig.
Vis hele sitatet...
Der oppsumerte du arbeidslivet i 3 ord

Egentlig så ser jeg hvordan det kan være rett da... Du er like ufaglært som lærlingene som skal taes inn, faktisk er du mindre kvalifisert til jobben pga. manglene skolegang. Iallefall sett fra arbeidsgiverens standpunkt.

Men, skal du ikke ha kveldstillegg? Eller gjelder det bare natt?
Er ingen tillegg whatsoever..

Jeg forstår at jeg er mindre kvalifisert til jobben enn de andre. Men det er da ikke så fordømt vanskelig å lære meg opp til å håndtere 1 maskin, der man i grunn bare skal se etter om maskinen gjør rett, noe den gjør 99% av tiden. (Dette er en produksjonsbedrift der maskiner gjør jobben).

Jeg forstår IKKE at noen lærlinger ville synes det var urettferdig at en ufaglært tjente mer enn de, da han ikke fikk noe annet ut fra jobben en pengene, og de fikk erfaring og fagbrev. De som jobber som lærlinger i bedriften baserer sin utdanning på å jobbe der, mens jeg bare skal gjøre grovarbeid i bedriften for å hjelpe den gjennom en periode med mye bestillinger. Dette er bare en sommerjobb, og ikke en deltidsjobb. Jeg blir tatt inn som en prosjektansatt, som i utgangspunktet slutter etter prosjektet er avsluttet.
Meld deg inn i fagforeninga og krev tariff. Men hva tariffen for ufaglærte i industrien er aner jeg ikke, det er godt mulig det du får er tariff. Skal ikke se bort i fra at arbeidsgiver spekulerer i å ansette unge folk og ta inn masse lærlinger for å spare penger. Han tar vel ikke inn aetatslaver også? Unge aner ikke hvilke rettigheter de har og er lett å kvitte seg med om dei finner på å stå på krava. Det er en grunn til at svært få unge i serviceindustrien er fagorganisert...