Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2329
Jeg ser det er en mengde selgere som selger win-10 lisenser for en slikk og ingenting på Finn.no. Dette til tross for at en slik lisens koster over tusenlappen hos Microsoft.

Er disse lisensene lovlig vare?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei. Det er nesten garantert snakk om MSDN-lisenser, som altså kun er gyldige om du har aktivt abbonement på MSDN, til test og utviklingsformål.

Reint teknisk funker dei, men dei er altså rimelig åpenbare brudd på lisensvilkåra.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei. Det er nesten garantert snakk om MSDN-lisenser, som altså kun er gyldige om du har aktivt abbonement på MSDN, til test og utviklingsformål.

Reint teknisk funker dei, men dei er altså rimelig åpenbare brudd på lisensvilkåra.
Vis hele sitatet...
I tillegg til at de ofte går ut på dato.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
I tillegg til at de ofte går ut på dato.
Vis hele sitatet...
Har ikkje treft på MSDN-lisenser som går ut på dato, men dei kan verte svartelista om kontoen dei er tilknytta vert tatt for sal...
Jeg har kjøpt lisens på ebay for 21 kroner, til flere pc'er. Har hatt de i snart 4 år og enda ikke fått noe trøbbel med at de har blitt svartelista, og muligens bare vært heldig. Men jeg ser det slik at hvis den blir svartelista så kjøper jeg bare en ny til ca samme sum. Så lenge de varer såpass mange år så kan en kjøpe noen før en kommer opp i original pris.
Broren min klarte og få svarteliste hans egen private lisens da han reinstallerte pcen hver 2 dag i rundt et år strekk.

Det letteste er jo bare og bruke den der 60 eller 90 dagers trial versjonen te windows, du får et vannmerket på skjermen men er jo gratis.
Med dette sagt så lønner det seg jo ikke om man av en eller annen grunn skulle trenge support fra Microsoft kanskje? Da de sikkert vil kunne se at du bruker en lisens som er ment til noe annet.
God erfaring med det selv ivertfall.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har ikkje treft på MSDN-lisenser som går ut på dato, men dei kan verte svartelista om kontoen dei er tilknytta vert tatt for sal...
Vis hele sitatet...
Noen av lisensene er kun gyldige i 3 mnd. Jeg kjøpte en slik lisens som var laget gjennom MSDN, etter 3 mnd ble den deaktivert og i følge Microsoft support var det en lisens med begrenset gyldighet.
Er det da ikke litt merkelig at ikke Finn.no fjerner slike annonser, siden dette dreier seg om en form for ulovlig salg som ifølge dem selv ikke skal forekomme på deres sider?
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Er det da ikke litt merkelig at ikke Finn.no fjerner slike annonser, siden dette dreier seg om en form for ulovlig salg som ifølge dem selv ikke skal forekomme på deres sider?
Vis hele sitatet...

Det er i seg selv ikke ulovlig å selge lisenser, så ved mindre noen rapporterer det inn er det kanskje for mye forlangt å vite at Finn.no skal sette seg inn i alle vilkår for lisenser som selges på nettstedet.

Jeg vil tippe at dersom slike annonser blir rapportert inn, i alle fall hvis flere gjør det, så vil Finn.no kontrollere annonsen og avkreve selger en forklaring.

I hvilken grad det er ulovlig å bryte med Microsofts lisensvilkår er jeg i grunn veldig usikker på, så det er ikke sikkert annonsene blir fjernet uansett.