Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4916
Heisann.

Altså.

Det gjelder en kompis, han er limtert hos Unibet(spillselskap), så jeg spiller for han. Han vippser meg 10k, jeg setter inn hos Unibet, så spiller vi.

Vi vinner 50k, jeg gjør utakk, pengene er på min DnB konto, jeg vippser han 40k, jeg får 10k. Pengene er på min konto som en mellomstasjon, dem er der ikke mer enn 5 min.

Bør vel ikke betale skatt for det? Eller er jeg skattepliktig?

Jeg mener Coolbet, ikke Unibet.
Sist endret av smash00; 22. oktober 2018 kl. 11:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Vant dere 50k på ét spill? Man må kun skatte på enkeltgevinster over 10k. Så hvis dere vinner 9999,- på 5 forskjellige spill er det ikke skattepliktig.
Trådstarter
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Vant dere 50k på ét spill? Man må kun skatte på enkeltgevinster over 10k. Så hvis dere vinner 9999,- på 5 forskjellige spill er det ikke skattepliktig.
Vis hele sitatet...
Nope, vi vant på mange småkuponger. Innsatsen på alle spilla var under 10k, men gevinsten på en av dem ble 25k.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
- I utgangspunktet er gevinster fra utenlandske spill skattepliktige når gevinsten er over 10.000 kroner, forklarer senior kommunikasjons-rådgiver Eva Karin Dahle Rabben i Skatteetaten.

Rabben sier videre at det er hele gevinsten, minus innsatsen i det konkrete spillet, som normalt skal beskattes som kapitalinntekt.

- Beløpsgrensen gjelder for den enkelte gevinst, og ikke samlet netto inntekt gjennom året, sier Rabben til DinSide.

Kilde: Dinside økonomi
Vis hele sitatet...
Dere må med andre ord bare skatte av de 25 lappene dere vant på en pengepremie. Alt under 10 tusen trenger dere ikke skatte av.
Sist endret av Dongerino; 22. oktober 2018 kl. 12:45.
Du bør ta vare på alt av bonger her, da skatteetaten fort kan kreve dokumentasjon på at alle gevinstene er skattefrie. Gevinsten på 25K må du som Dongerino skriver i utgangspunktet skatte av, men det er noen unntak for spill i EØS land som tilsvarer det Norsk Tipping leverer (det er også noen flere krav der). Relevant link: https://www.skatteetaten.no/person/s...nn-post/1/5/2/
Sist endret av Cikey; 22. oktober 2018 kl. 13:26. Grunn: leifer og manglende ord
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Du bør ta vare på alt av bonger her, da skatteetaten fort kan kreve dokumentasjon på at alle gevinstene er skattefrie. Gevinsten på 25K må du som Dongerino skriver i utgangspunktet skatte av, men det er noen unntak for spill i EØS land som tilsvarer det Norsk Tipping leverer (det er også noen flere krav der). Relevant link: https://www.skatteetaten.no/person/s...nn-post/1/5/2/
Vis hele sitatet...
Ja, men hvorfor står det at bare Norsk Tipping er skattefritt? Coolbet f.eks er en annen, norsk kjede, som det står og er skattrfritt. Er ikke dem skattefrie?

Coolbet er et nytt, ungt og fresht bettingselskap, som startet sin virksomhet i 2016. I spissen finner vi Jan Svendsen, som har en fortid i NordicBet og er godt kjent i bransjen. Coolbet har sin base og lisens i Estland, hvilket innebærer skattefrie gevinster for norske spillere.

Står det.
Sist endret av smash00; 22. oktober 2018 kl. 15:09.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Ja, men hvorfor står det at bare Norsk Tipping er skattefritt? Coolbet f.eks er en annen, norsk kjede, som det står og er skattrfritt. Er ikke dem skattefrie?

Coolbet er et nytt, ungt og fresht bettingselskap, som startet sin virksomhet i 2016. I spissen finner vi Jan Svendsen, som har en fortid i NordicBet og er godt kjent i bransjen. Coolbet har sin base og lisens i Estland, hvilket innebærer skattefrie gevinster for norske spillere.

Står det.
Vis hele sitatet...
Coolbet er ikke et norsk spillselskap. De kan naturligvis ikke være et norsk og estisk selskap samtidig (som det du skriver synes å indikere) De eneste tradisjonelle spill / bettingselskapene som har lov å operere i Norge er Norsk Tipping og Norsk Rikstotto så hverken Coolbet eller Unibet er norske selskaper (de kan ha norske datter / søsterselskaper, men de har garantert ingenting med lisensieringen å gjøre).

Spill fra disse selskapene kan likevel være skattefrie grunnet EØS regler som gjør at Norge må tilby samme vilkår for samme spill basert i andre EØS land (se link i mitt forrige innlegg)
Ingen legger merke til om du skatter det eller ikke..
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Ingen legger merke til om du skatter det eller ikke..
Vis hele sitatet...
Det er en ganske naiv holdning. Det er klart man kan slippe unna, men man kan også ryke på en smell, spesielt når det går store transaksjoner inn og ut av bankkontoen...

Jeg vet ikke hvordan det gikk med alle disse sakene, men noen la i alle fall merke til at disse ikke betalte nok skatt:
https://www.nettavisen.no/2343472.html
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Høres ut som en god kompis om du får 10000 for en coolbet-konto. Får kjøpt gode 365-kontoer til under tusenlappen.

Som skrevet over er du skattepliktig på gevinst over 10000 per spill. Coolbet er heller ikke norsk.
Hva om man tar ut 100k også setter du inn igjen 100k og taper alt over tid. Altså går i null. Må du likevel skatte for penger du har tatt ut når du har tapt dem igjen? Da er det i så fall frustrerende å få skattesmell når du ikke har tjent et rødt øre.
Sitat av Nøkkelost Vis innlegg
Hva om man tar ut 100k også setter du inn igjen 100k og taper alt over tid. Altså går i null. Må du likevel skatte for penger du har tatt ut når du har tapt dem igjen? Da er det i så fall frustrerende å få skattesmell når du ikke har tjent et rødt øre.
Vis hele sitatet...
Hvis du spiller som privatperson så ja. Dersom spillingen blir av et slikt omfang at det kan regnes som næring kan du trekke av innsats også. Som privatperson kan du bare trekke fra innsatsen på det aktuelle spillet du vinner på. Det er i alle fall slik det fungerer med poker, jeg formoder det fungerer likt med betting men jeg vil naturligvis anbefale at du snakker med en skatte ekspert før du leverer selvangivelse i et slikt tilfelle...
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av apekatt2 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Denne saken er bak en betalings-mur. Kanskje publisere screenshots?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Denne saken er bak en betalings-mur. Kanskje publisere screenshots?
Vis hele sitatet...
Beklager det, her er teksten:

Tiltalt for grovt skattesvik.

– Uklare skatteregler
Den tiltalte 37-åringen sier til BT at han har vært avhengig av nettspill i mange år, men at han nå er ferdig med alle former for gambling.

Statsadvokaten i Hordaland mener den tidligere pokerspilleren har snytt den norske stat for minst 3,64 millioner skattekroner.

37-åringen har innrømt at han ikke betalte skatt da han vant beløp på nettspill. Årsaken var uklare skatteregler, sier askøymannen til BT.

– Regelverket var helt annerledes på den tiden. Det var egentlig ingen skatteregler.

Skattemyndighetene og politiet har gjennomgått hans økonomi i årene 2005, 2006, 2007 og 2009.

På de fire årene unnlot han, ifølge tiltalen, å oppgi skattepliktige inntekter på til sammen seks millioner kroner i selvangivelsen.

– De har kommet frem til at jeg har hatt enorme inntekter, men de pengene var jo allerede tapt, sier 37-åringen.

Pokergevinster er i utgangspunktet skattepliktige når mottakeren driver en «omfattende virksomhet» over en viss tid, og det ikke er tale om pokerspilling av sporadisk art.

For vanlige hobbyspillere er likevel utgangspunktet at gevinster over 10.000 kroner er skattepliktige, uansett om spillet i sin helhet var lønnsomt eller ikke.

Med andre ord kan man risikere å få skattesmell selv om man totalt sett har tapt penger i løpet av året.

Risikerer fengsel
Forholdene 37-åringen er tiltalt for, skal ha skjedd så langt tilbake som for tolv år siden. Politiadvokat Torunn Strand, sier den lange saksbehandlingen skyldes manglende kapasitet hos politiet.

Ifølge Strand begynte politiet først å etterforske saken i oktober 2014, nesten halvannet år etter at saken ble anmeldt.

– Det er klart det ikke er greit at det har tatt så lang tid. Det har tatt for lang tid både å etterforske saken og å påtaleavgjøre den.

Den tiltalte mannen sier til BT at han nå er ferdig med poker og alle former for nettspill. Nå driver han sitt eget firma og prøver å få orden på livet, sier han.

Men det er ikke enkelt. Jeg er svartelistet fra alle kredittselskaper og får ikke skaffet meg bolig.

Strafferammen for grovt skattesvik er seks års fengsel. Tiltalen mot 37-åringen omfatter også besittelse av en ulovlig armbrøst.
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Coolbet er ikke et norsk spillselskap. De kan naturligvis ikke være et norsk og estisk selskap samtidig (som det du skriver synes å indikere) De eneste tradisjonelle spill / bettingselskapene som har lov å operere i Norge er Norsk Tipping og Norsk Rikstotto så hverken Coolbet eller Unibet er norske selskaper (de kan ha norske datter / søsterselskaper, men de har garantert ingenting med lisensieringen å gjøre).

Spill fra disse selskapene kan likevel være skattefrie grunnet EØS regler som gjør at Norge må tilby samme vilkår for samme spill basert i andre EØS land (se link i mitt forrige innlegg)
Vis hele sitatet...
Nei, selskapet er ikke norsk. Men det er registert som et EU/EØS land. Også merkelig at Coolbet da skriver at dem har skattefrie gevinster.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er en ganske naiv holdning. Det er klart man kan slippe unna, men man kan også ryke på en smell, spesielt når det går store transaksjoner inn og ut av bankkontoen...

Jeg vet ikke hvordan det gikk med alle disse sakene, men noen la i alle fall merke til at disse ikke betalte nok skatt:
https://www.nettavisen.no/2343472.html
Vis hele sitatet...
Det der er fra 1-4 millioner, med andre ord ekstreme beløp.

Sitat av apekatt2 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Men igjen, det der er enormt svære beløp.

Er nok først og fremst disse banken og skatteetaten går etter, de som har vunnet massevis av penger med enorme beløp, over tid, uten å ha betalt skatt. Og ikke nødvendig en som har vunnet 100k på et engangstilfelle.

Men i mitt tilfelle, hva kan skje, hva tror dere vil skje?

Kan jeg ut av ingenting få et skattebeløp som jeg må skatte i slutten av året?
Sist endret av smash00; 23. oktober 2018 kl. 20:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Nei, selskapet er ikke norsk. Men det er registert som et EU/EØS land. Også merkelig at Coolbet da skriver at dem har skattefrie gevinster.
Vis hele sitatet...
Jeg formoder du mener selskapet er registrert "i" et EØS land, ikke "som" et. Da gir setningen din mening og er i tråd med det som allerede har vært nevnt i tråden noen ganger, faktisk fra mitt første innlegg.

Estland er et EØS land og det er derfor ikke spesielt rart at de reklamerer med "Skattefrie" gevinster. Se igjen: https://www.skatteetaten.no/person/s...nn-post/1/5/2/

Det som er viktig for deg her er hvilke type spill du vinner på og hvorvidt de er klassifisert som skattefrie innen for de summene du eventuelt vinner.

Sitat av smash00 Vis innlegg
Det der er fra 1-4 millioner, med andre ord ekstreme beløp.
Men igjen, det der er enormt svære beløp.

Er nok først og fremst disse banken og skatteetaten går etter, de som har vunnet massevis av penger med enorme beløp, over tid, uten å ha betalt skatt. Og ikke nødvendig en som har vunnet 100k på et engangstilfelle.
Vis hele sitatet...
Ønsker du at vi skal hjelpe deg å rasjonalisere bort muligheten for å få skattekrav mot deg, eller ønsker du faktiske råd? Det er klart de største sakene får mest oppmerksomhet men rapportering fra bankene går automatisk med så store beløper som flyttes inn og ut av kontoen din så muligheten for at skatteetaten kikker deg etter i kortene er naturligvis til stedet.

Sitat av smash00 Vis innlegg
Men i mitt tilfelle, hva kan skje, hva tror dere vil skje?

Kan jeg ut av ingenting få et skattebeløp som jeg må skatte i slutten av året?
Vis hele sitatet...
Ut av ingenting på slutten av året? Neppe. Men er det mulig skatteetaten vil skjønnsligne deg på bakgrunn av bank transaksjoner ved neste skatteoppgjør om du ikke selv fyller inn noe? Ja, definitivt.
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg formoder du mener selskapet er registrert "i" et EØS land, ikke "som" et. Da gir setningen din mening og er i tråd med det som allerede har vært nevnt i tråden noen ganger, faktisk fra mitt første innlegg.

Estland er et EØS land og det er derfor ikke spesielt rart at de reklamerer med "Skattefrie" gevinster. Se igjen: https://www.skatteetaten.no/person/s...nn-post/1/5/2/

Det som er viktig for deg her er hvilke type spill du vinner på og hvorvidt de er klassifisert som skattefrie innen for de summene du eventuelt vinner.



Ønsker du at vi skal hjelpe deg å rasjonalisere bort muligheten for å få skattekrav mot deg, eller ønsker du faktiske råd? Det er klart de største sakene får mest oppmerksomhet men rapportering fra bankene går automatisk med så store beløper som flyttes inn og ut av kontoen din så muligheten for at skatteetaten kikker deg etter i kortene er naturligvis til stedet.



Ut av ingenting på slutten av året? Neppe. Men er det mulig skatteetaten vil skjønnsligne deg på bakgrunn av bank transaksjoner ved neste skatteoppgjør om du ikke selv fyller inn noe? Ja, definitivt.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med skjønnsligne meg? Har ikke noe fast jobb, er student.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Hva mener du med skjønnsligne meg? Har ikke noe fast jobb, er student.
Vis hele sitatet...
Det er lov å gjøre et minimum av undersøkelser selv, men kort sagt betyr det at skatteetaten selv regner ut skatten de mener du skal betale fordi du ikke har levert selvangivelse, har et åpenbart misforhold mellom inntekt og forbruk eller har levert mangelfull / feilaktig inntektsgrunnlag.

Som f.eks at du har latt være å oppgi skattbar inntekt, skatteetaten fatter misstanke, undersøker og skjønnligner deg. Da risikerer du å bli etterlignet med en kjip regning fra etaten samt eventuelt straffeskatt.
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er lov å gjøre et minimum av undersøkelser selv, men kort sagt betyr det at skatteetaten selv regner ut skatten de mener du skal betale fordi du ikke har levert selvangivelse, har et åpenbart misforhold mellom inntekt og forbruk eller har levert mangelfull / feilaktig inntektsgrunnlag.

Som f.eks at du har latt være å oppgi skattbar inntekt, skatteetaten fatter misstanke, undersøker og skjønnligner deg. Da risikerer du å bli etterlignet med en kjip regning fra etaten samt eventuelt straffeskatt.
Vis hele sitatet...
Men da referer jeg til Coolbet sin nettside hvor det står at dem har skattefrie gevinster og er et EØS-land.

Har lest at sjansen for å bli tatt av staten for noe sånt er minimal. Dem sjekker, om dem først skal sjekke, beløp på flere millioner, ikke under 100.000 beløp.
Spill på odds må ikke skatte så lenge spillselskapet har lisens i Eu/EØS. Er lisenses i Curaçao så må det skattes.
Linken ang han i BT som spilte poker og ikke skattet gjelder ikke her da Poker er ett spill ikke norsk tipping tilbyr.

Gambler selv og har tjent 390 000 på de siste 3 årene nå. Det som kan skje er at banken din sperrer kontoene dine og du må igjennom hvitvasking kontroll (det skjedde med meg i Nordea) pga mange overføringer til og fra utlandet.

Skjønner ikke helt hvorfor kompisen din betaler deg cash for å spille for han. Det er ett hav av betting selskaper der ute, er du limited hos Unibet feks så er det da bare å spille hos Nordicbet/Betsson eller noe annet...

Men det du kan risikere er at staten ser på dette som jobb i din case her, og da er du skattepliktig. Du skriver du er student og ikke i fast jobb og da ansees disse pengene som inntekt. Hadde du hatt 100% jobb vedsiden av hadde det vært 0 problem.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Men da referer jeg til Coolbet sin nettside hvor det står at dem har skattefrie gevinster og er et EØS-land.

Har lest at sjansen for å bli tatt av staten for noe sånt er minimal. Dem sjekker, om dem først skal sjekke, beløp på flere millioner, ikke under 100.000 beløp.
Vis hele sitatet...
Hvis spillet er skattefritt så er det ingen sjanse for å bli tatt, da er det skattefritt. Du fører det opp i selvangivelsen som skattefrie gevinster og tar vare på alle bonger så du faktisk kan dokumentere at det er innenfor gjeldende regelverk hvis du får ettersyn.

Skatteetaten kjører både stikkprøvekontroller og systematiske kontroller innenfor utvalgte områder så du kan helt fint bli plukket ut for kontroll selv om du ikke har millioner i omsetning.
Sist endret av Cikey; 26. oktober 2018 kl. 09:49.
Trådstarter
Sitat av Poppee Vis innlegg
Spill på odds må ikke skatte så lenge spillselskapet har lisens i Eu/EØS. Er lisenses i Curaçao så må det skattes.
Linken ang han i BT som spilte poker og ikke skattet gjelder ikke her da Poker er ett spill ikke norsk tipping tilbyr.

Gambler selv og har tjent 390 000 på de siste 3 årene nå. Det som kan skje er at banken din sperrer kontoene dine og du må igjennom hvitvasking kontroll (det skjedde med meg i Nordea) pga mange overføringer til og fra utlandet.

Skjønner ikke helt hvorfor kompisen din betaler deg cash for å spille for han. Det er ett hav av betting selskaper der ute, er du limited hos Unibet feks så er det da bare å spille hos Nordicbet/Betsson eller noe annet...

Men det du kan risikere er at staten ser på dette som jobb i din case her, og da er du skattepliktig. Du skriver du er student og ikke i fast jobb og da ansees disse pengene som inntekt. Hadde du hatt 100% jobb vedsiden av hadde det vært 0 problem.
Vis hele sitatet...
Så med andre ord jeg må ikke skatte om jeg spiller hos Coolbet?

Har lest mye rundt dette emnet på oddsforum, og har aldri hørt om noen oddstipsere som har blitt tatt for å ikke skatte, selv de som lever av oddstipping.