Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1771
Hei, jeg reiser ned over Europa med bil om et par dager, og vil bare være 100% sikker så jeg slipper den "Ja men den må jo være slått av..", "Du må huske den og den osv"

-Er det så enkelt som at jeg bare slår på mobildata/Roaming på også bruker jeg mobilen fritt som jeg gjør i Norge UTEN Å BETALE EN ENESTE EKSTRA ØRE? Så lenge jeg er innefor EU.

-Hva hvis jeg slår på mobil hotspot og deler med andre mobiler? Dette skal også ikke koste noe ekstra?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Les abbonementsvilkåra for det aktuelle abbonementet. I utgangspunktet er svaret at roaming er inkludert innan EU, men lovverket har avgrensing mot "fair use", og t.d. Chilli har vel ei grense på 12GB på roaming. Dyrere abbonement har typisk ikkje slik avgrensing, billige har det.
Trådstarter
Jeg har telenor komplett mobil. Så går ut ifra at dette skal være i orden
Sist endret av cplpro; 1. juli 2018 kl. 14:23.
Et tips kan være å skaffe deg et SIM-kort fra det landet du er i. Da betaler du kun lokal takst.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Et tips kan være å skaffe deg et SIM-kort fra det landet du er i. Da betaler du kun lokal takst.
Vis hele sitatet...
Signerer. Var i utlandet. Skaffa kontantkort. Fylte på datapakke. Slengte inn i en gammel mobil, hotspot til alle jeg var på tur med. Lett! Lett lett lett.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Signerer. Var i utlandet. Skaffa kontantkort. Fylte på datapakke. Slengte inn i en gammel mobil, hotspot til alle jeg var på tur med. Lett! Lett lett lett.
Vis hele sitatet...
Et problem med dette er at mobiler ikke skjønner forskjell på WiFi og hotspot, og laster ned gigantiske ting automatisk. Jeg kjøpte noen gigabyte i USA, og delte nettet videre. Før vi visste ordet av det var alle gigabytene brukt opp, fordi Snapchat hos han ene hadde lastet inn alle stories (og reklame-stories) i bakgrunnen. I tillegg gikk automatiske app-oppdatering osv.

Dette er ikke noe problem om man stort sett er på WiFi hele dagen, og kun trenger hotstpot når man er på farten, og det er også mulig å unngå problemstillingen om alle skrur av bakgrunnsdata på mobilene sine.
Sist endret av Dyret; 1. juli 2018 kl. 19:44.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Et problem med dette er at mobiler ikke skjønner forskjell på WiFi og hotspot, og laster ned gigantiske ting automatisk. Jeg kjøpte noen gigabyte i USA, og delte nettet videre. Før vi visste ordet av det var alle gigabytene brukt opp, fordi Snapchat hos han ene hadde lastet inn alle stories (og reklame-stories) i bakgrunnen. I tillegg gikk automatiske app-oppdatering osv.

Dette er ikke noe problem om man stort sett er på WiFi hele dagen, og kun trenger hotstpot når man er på farten, og det er også mulig å unngå problemstillingen om alle skrur av bakgrunnsdata på mobilene sine.
Vis hele sitatet...
Jeg setter alltid grense på Internettdelingen, feks på 500mb slik at jeg får ett form for varsel om noen av enhetene løper løpsk.