Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4762
Hei,

Jeg er på utkikk etter et nytt kamera som kan ta gode bilder og ta opp video i 4K, og helst gjøre begge deler ganske bra. Et kamera som tar opp film slik at det ser ut som en spillefilm eller tv-serie er drømmen.

Jeg heller mot et avansert kompaktkamera, men om noen har "speilreflekskamera"-forslag så kom gjerne med dem om det ikke er for dyrt. Jeg er usikker på hva jeg vil bruke på det, men helst ikke over 6-7000 kroner.

Takk for hjelp.

R
I den prisklassen hadde jeg gått for GoPro.

Du ønsker bildekvalitet som i en tv-serie med et kamera til noen få 1000?��
Sony a6000 er jo ok kamera finner nok et brukt et med et par objektiver til den prisen der
Evt a6300
https://www.youtube.com/watch?v=5vTBpbrzJNk
Sist endret av Incogn1to; 7. juni 2018 kl. 16:36.
Budsjettet ditt gir ikke mye rom for å finne kamera som imøtekommer dine krav, eneste jeg finner i farta er Canon EOS 77D, har selv Canon speilrefleks kamera og er kjempe fornøyd. EOS 77D har dog ikke 4K.

Hvis du tar å dobler og tripler budsjettet ditt, så er det en del enklere å finne et kamera til deg, som både tar gode bilder, og kan filme, med god 4K kvalitet. Og hvis du er villig å til å bruke ti ganger budsjettet ditt, så kan vi nok også finne et kamera som imøtekommer siste ønsket ditt, altså proff-kvalitet på opptakene. (Selvsagt så har bruken av kamera, linsevalg, og lyssetting mye å si for resultatet av opptaket).
This is bat country!
gregory's Avatar
Du sier du vil ha et kamera med 4K, men ikke vil bruke over 7000,-

Da spør jeg deg:

Hvorfor trenger du 4k? Du er klar over hvor stor filene blir? Lagringsplass? Har du programvare og kraftig maskin til 4k? Kan du bruke blender, ISO og shutterspeed?

Vil du absolutt ha 4K anbefaler jeg deg i det minst å doble budsjettet ditt, og kjøpe noe ordentlig.

A6000 som nevnt er bra kamera, men ikke med fullformat.

Du finner brukte Sony A7'er i den prisklassen. Fantastisk fullformat kamera. Kun HD.

Finner du et kamera, sørg for at det kan skyte i LOG/S-LOG.
Trådstarter
87 5
Takk for svar. Ja, var nok litt forsiktig med budsjettet. Går kanskje opp til 10 000.

0xFF: Ja, drømmen er RED, men tidobling er òg en drøm. :-)

Jaffarbigbag: Ja, GoPro har jeg tenkt på, det er en mulighet.

gregory: Skal huske det med LOG/S-LOG. Ja, 4K-kameraer er nok litt dyrere enn jeg har sett for meg. Jeg er glad i å kombinere foto og video i samme film, og da er det greit om kvalitetforskjellen ikke blir så stor.

Incogn1to: Skal ta en titt på dem.
Limited edition
Moff's Avatar
Det billigste du kan få tak i akkurat nå som gir filmkvalitet på bildet i 4K er BlackMagic Ursa Mini, og da er du på 50 000 kroner bare for kamerahuset. I tillegg så trenger du optikk, som i seg selv koster omlag 10 000. Ursa bruker også noen spesielt dyre minnekort (CFast) som koster bortimot 5000 per stykk, med brukbar lagringsplass.

4K i seg selv er ikke dyrt. Mobiltelefonen min kan filme i 4K uten problemer. Det som koster penger er "filmkvaliteten" du nevner. Hovedforskjellen på et kamera som gir denne bildekvaliteten og "vanlige" kamera er dynamic range, som i korte trekk beskriver hvor mye kontrast kameraet klarer å fange; hvor mange mulige farger det er fra 100% svart til 100% hvit. Et kamera med høy dynamic range vil gi deg et såkalt flatt bilde, og dette er det som gir den profesjonelle film-looken du er ute etter. Et godt speilreflekskamera med fullformat kan komme ganske nære hvis du er god på lyssetting, men du har ikke like mye spillerom.
Trådstarter
87 5
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Budsjettet ditt gir ikke mye rom for å finne kamera som imøtekommer dine krav, eneste jeg finner i farta er Canon EOS 77D, har selv Canon speilrefleks kamera og er kjempe fornøyd. EOS 77D har dog ikke 4K.

Hvis du tar å dobler og tripler budsjettet ditt, så er det en del enklere å finne et kamera til deg, som både tar gode bilder, og kan filme, med god 4K kvalitet. Og hvis du er villig å til å bruke ti ganger budsjettet ditt, så kan vi nok også finne et kamera som imøtekommer siste ønsket ditt, altså proff-kvalitet på opptakene. (Selvsagt så har bruken av kamera, linsevalg, og lyssetting mye å si for resultatet av opptaket).
Vis hele sitatet...

Om jeg går opp til 15-20-25000, hvilke vil du anbefale?
Da anbefaler jeg sony a6500, det oppfyller alle dine krav og mer til
Uansett hvor dyrt kamera du kjøper, så ser det ikke automatisk ut som på film. Cinematic-effekten får man ved å kunne det tekniske ved film og kamera, samt etterbehandling av råmateriale. Greit å tenke på dette, før du svir av et 5-sifret beløp på et kamera som du tror kan å trylle for deg.
En kan fint få Gopro videoer til grei "spillefilms kvalitet". Som sagt ovenfor her så må alt etterbehandles i redigeringsprogram uansett. Er du amatør og ønsker å lage film så ville jeg gått for Gopro og en stabilisator først og fremst.
Ville sett på Sony sine mirrorless kamera
Hvis du har budsjett til det, og kjøper billige linser ville jeg kjøpt huset til panasonic gh5s det er rundt 28 k nytt.. kanskje du er heldig og finner et brukt... Evt vent til sony a 7 iii kommer billigere da.. det er et sykt bra kamera som igrunn er det mest fornuftige og kjøpe..

men som de over sier, om du ikke har noe erfaring er det ikke vits med så fancy utstyr før du lærer deg redigering og bruke utstyret..
gh5 er også et bra kamera forresten som er billigere og tror du får linser og hus til prisen du nevnte
Sist endret av Incogn1to; 10. juni 2018 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er sjukt fornøyd med sony a6000
Hva med Canon sitt nye kamera? Canon EOS M50.
http://www.lydogbilde.no/test/foto-video/canon-eos-m50
Trådstarter
87 5
Takk for mange gode forslag. :-) Men har altså et begrenset budsjett. :-) Utstyrsmessig så er drømmen type RED eller lignende, men jeg prioriterer å spise. :-)

Hva med kompaktkameraer, har noen noen tanker om dem?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Kompaktkameraer er søppel over så og si hele fjøla, med få unntak.
Et Sony rx100(finnes mange generasjoner) kan kanskje være noe for deg?
Trådstarter
87 5
Sitat av FatMan Vis innlegg
Kompaktkameraer er søppel over så og si hele fjøla, med få unntak.
Et Sony rx100(finnes mange generasjoner) kan kanskje være noe for deg?
Vis hele sitatet...
Ja, har tittet litt på det, ser også at de eldre modellene holder seg i pris. Har du noe erfaring med dette kameraet?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Rul(l)er Vis innlegg
Ja, har tittet litt på det, ser også at de eldre modellene holder seg i pris. Har du noe erfaring med dette kameraet?
Vis hele sitatet...
Dessverre ikke personlig erfaring med annet enn 1. og 2.gen, men virket som meget solide valg selv da, og etter hva jeg har lest har de ikke blitt noe dårligere. Kompaktkameraer føler jeg er litt sånn hit or miss så jeg tror du vil være tjent med å teste det i butikk eller lignende for å se hvordan du selv liker det mtp ergonomi og utforming.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Husk at kameraet ikke nødvendigvis har god videokvalitet bare fordi det har 4k. Bitraten har også mye å si. Linker en video der Peter McKinnon og Sara Dietschy snakker litt om det.https://youtu.be/lhFZcvxgb-4
sjekk ut kamera: yi 4k action camera
den blir kaldt The GoPro Killer

Sjekk ut disse videoene:
https://www.youtube.com/watch?v=28k7uBDojb8&t= Yi 4K Action Cam Review - The GoPro Killer!?
https://www.youtube.com/watch?v=I1qfbfTM9dg YI 4K+ vs GoPro Hero5 black vs YI 4K

Nesten som gopro. Du kan bruke alt gopro utstyr på den.
Hvis du ikke vil bruke mange mange tusen
på gopro+masse penger på utstyr kjøp denne
https://www.amazon.com/YI-Action-Spo...=ast_p_ep&th=1

Det finnes flere utgaver av denne men jeg anbefaler
yi 4k action camera eller yi 4k+ action camera
Tips: kjøp med ekstern mikrofon som du kobler til med usb-c å gimbal
pluss alt dette eksta utstyret: https://www.amazon.com/Accessories-K...Q41A6PDWRRDGF2
Forskjellen mellom gopro å yi 4k+ cam er ganske små. unntatt prisen