Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1609
Hey!

Er snart ferdig med fagbrev i sikkerhetsfaget, har snart 7 års ansinitet, og er litt lei der jeg jobber nå. Ønsker å jobbe natt i vekter jobben, men ha en rolig stilling. Vet noen her om hvilke stillinger dette kan gjelde? Bor rundt Jessheim, så kom gjerne med forslag om du vet om noe
Ja, det er ofte de jobbene som har deg gå igjennom lokaler på kvelden og passe på alt er i orden. Går fra "checkpoint" til "checkpoint" som beviser du har vært på vakt. De er ganske rolig da ingen vanligvis er der. Noen syns det er en uhyggelig følelse om og være på ett sted etter at alle har dratt (litt liminal) men det er ivertfal rolig!

Lykke til!
På Jessheim har det jo grodd en ganske voldelig ungdomsgjeng i det siste som er kampklare og armert med macheter, bare sånn at du vet det.
Blir vel ikke roligere enn norske lufthavner når det kommer til "må ha vekter fordi loven sier det, men det skjer fint lite 99.99% av tiden"..
Trådstarter
99 9
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
På Jessheim har det jo grodd en ganske voldelig ungdomsgjeng i det siste som er kampklare og armert med macheter, bare sånn at du vet det.
Vis hele sitatet...
Jeg er armert med depresjon, og null vilje til å leve lenger. De har nok mer å tape enn meg.
Sitat av RandomGuy Vis innlegg
Jeg er armert med depresjon, og null vilje til å leve lenger. De har nok mer å tape enn meg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tenker du at vekter og nattevakt er en jobb du syns er givende?
Håper ikke det er hele klisjéen med å utøve makt mot andre for å hevde seg selv..

Hva med heller å være vekter på sportsarrangementer, konserter og lignende å ha litt glade folk rundt deg å gi vann, info og veibeskrivelser til som er takknemlige for at du er der for at de skal være trygge? Må være tusen ganger bedre enn å traske rundt et kjøpesenter i mørket og være en douche å jage vekk hjemløse stakkarer fra parkeringshuset eller tyste på en og annen tagger.

Eller droppe vekteryrket helt og finne på noe annet?
Hva slags oppdrag tenkte du er rolige som nattevakt? Det man hovedsakelig finner av jobb på nattestid er mobilvektere.

Som nevnt går disse rundt i bygg på nattestid for å sjekke at dører og vinduer er lukket og låst, og så scanner man noen koder på veggen mens man går. Foruten et par stressa arbeidere som jobber overtid, treffer du vanligvis ikke på noen som helst hele natta. Utfordringen er at på et mindre sted som Jessheim, er det nok maks en vekter på jobb om gangen. Derfor må du nok belage deg på å rykke ut på alarmer i tillegg til arbeidet ditt, og disse kan fort ødelegge hele ruten din. Etter at man er ferdig for natta, så er man fortsatt ansvarlig for alarmer og vil kunne rykke ut når som helst, hele dagen. Det betyr at du hele tiden må være i nærheten av bilen og uniformen din og klar til å dra på kort varsel, og konstant befinne deg innen serviceområdet til selskapet ditt. Veldig kult å måtte dra midt i en kinofilm eller fra en finere middag med svigerfamilien du prøver å imponere. Ikke at du får til å være så utrolig sosial i utgangspunktet, ettersom døgnrytmen blir helt snudd på hodet. Dette pågår en 2-3 dager i strekk før noen andre tar over. Deretter jobber man gjerne på mer normale oppdrag på dagtid, og må dermed snu døgnet atter en gang.

Man får et fast beløp for å være alarmvakt, og et beløp per utrykning, men du vil gå rundt og håpe at det ikke blir noen. Det er nemlig utrolig dritt å måtte stå opp igjen - etter kun en halvtimes søvn - for så å rykke ut på én alarm og starte papirarbeidet rundt det.

(Med forbehold om at dette har endret seg betraktelig siden jeg jobbet med dette for mange år siden)
Sist endret av Dyret; 14. mars 2024 kl. 02:50.
Trådstarter
99 9
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvorfor tenker du at vekter og nattevakt er en jobb du syns er givende?
Håper ikke det er hele klisjéen med å utøve makt mot andre for å hevde seg selv..

Hva med heller å være vekter på sportsarrangementer, konserter og lignende å ha litt glade folk rundt deg å gi vann, info og veibeskrivelser til som er takknemlige for at du er der for at de skal være trygge? Må være tusen ganger bedre enn å traske rundt et kjøpesenter i mørket og være en douche å jage vekk hjemløse stakkarer fra parkeringshuset eller tyste på en og annen tagger.

Eller droppe vekteryrket helt og finne på noe annet?
Vis hele sitatet...

Vi vektere har ikke noe mer makt enn den vanlige borger, så skjønner ikke helt hvor den kommer fra. Vil ha nattetilegg, mer penger, så jeg kan spare mer på fond. Det er en fulle og hele motivasjonen min.
Det finnes en god del objekter på natt hvor den største utfordringen er å holde seg våken.

Er en del eiendommer knyttet til bedrifter i ditt området, se hva som er ledig på natt.

Ellers kan jeg anbefale NHT evt TSS om du vil jobbe i Oslo.

Beste jobben jeg har hatt i fredtsid er som vekter natt på Oslo S, aldri kost meg så mye.