Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 880
Hei.
Krysser fingrene jeg har havnet på riktig del på forumet her.

Sitter her med en liten Case med en kamerat.

Jeg hadde en gaming skjerm til en verdi mellom 6-9000.

Da jeg skulle flytte den så falt den over ende og fikk en grei kakk i bordet. Skjermen knuste olle eller noe som skulle tilsi den ble kaputt, til jeg skulle fyre opp og spille litt, og skjermen ville ikke slå seg på uansett hva jeg prøvde.

Jeg sendte inn skademelding på min innboforsikring og fikk svar og oppgjør i form av gavekort dagen etter..

En måned eller to senere var en kompis på besøk og plugget skjermen i bare for moro skyld. Og da slo een seg på funka som ingenting var skjedd.
Han fikk dermed skjermen siden jeg allerede hadde fått ny på innbo.

Før den plutselig tok helt kveld igjen å har nå vært død siden (va 2 måneder ) kompis har innbo hos annet forsikrintsselskap.
Så om han nå melder skade for samme som jeg, er dette noe de sjekke eller kan finne ut av om er nøyaktig samme skjerm som allerede har fått erstatning på siden serienummer navn må føres inn ved melding av skaden? Jobber forsikringsselskapenes sånn på kryss av hverandre at det blir flagget om samme nummer dukker opp en gang til men hos annet selskap ?

Eller er serienummeret mere bare for identifisering av hvilken serie / kvalitetsklassen og alle de skjermene har samme serienummer ?

Han har som sagt ett helt annet selskap som meg så det ikke blir typ Kripos granskning over hva som er greia med den skjermen f.eks ?

Si jeg har IF og han har storbrann da. Så er det ingen automatikk at Storebrand får beskjed fra IF om at denne skjermen er erstattet tidligere ?

Ingen moralpreken og vet dette er i en veldig mørk og grå sone og følge, men sjansen er lik null siden det er to forskjellige selskap og to forskjellige folk som sender inn skademeldinger som også har avvik fra hverandres skade beslribelse pga hendelsesforløpet og hva som har forårsaket skaden ?-
Alle skader registreres i et felles register som brukes av alle forsikringsselskaper.

https://www.finansnorge.no/forsikringsdrift/foss/
Sist endret av loppetrusa; 6. juli 2023 kl. 17:11.
Serienummer er akkurat som fødselsnummeret ditt: Helt unikt for den produsenten. Regner med at du må fylle inn det ved forsikringskrav? Forsikringsselskapene samarbeider om dette nettopp for å forhindre forsikringssvindel. Så skjeremen din er kassert. Når krav nummer 2 kommer inn vil selskap nr 2 sjekke serienummeret, og det kommer opp rødt, fordi den egentlig ikke skulle eksistert lenger.

Om du tar dette som moralpreken eller ikke, for du nok vurdere selv. Men sjansen er nok nærmere 100% enn 0%. Men for all del, du kan jo være heldig.

Jeg har hørt om flere som har kjøpt dyrt fotoutstyr på ebay, og når de prøver å forsikrer det, får de beskjed om at det er meldt stjålet i (fyll inn land). [Derfor rprøver jeg ikke engang å forsikre det jeg kjøper på Ebay].
BRAND ∞ STRONG
Sitat av freakypedro Vis innlegg
..en gaming skjerm til en verdi mellom 6-9000.
Vis hele sitatet...
Hva med å tilby noen kroner (1000?) for noens serienummer hvis skjermen er såpass mye verdt og det er muligheter for å få en ny?

eller enda bedre skrive ned serienummeret til en utstillingsmodell (hvis man finner en)

edit: sistnevnte forslag slår vel kanskje fort tilbake på en selv hvis noen kjøper og skal forsikre den.
Sist endret av vindaloo; 6. juli 2023 kl. 18:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva med å tilby noen kroner (1000?) for noens serienummer hvis skjermen er såpass mye verdt og det er muligheter for å få en ny?
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke om det gjelder alle, eller hvor mange det gjelder, men enkelte forsikringsselskaper vil ha den defekte enheten i retur, gjerne før de sender ut en ny tilsvarende.
Sist endret av Superspurv; 6. juli 2023 kl. 19:54.
BRAND ∞ STRONG
TS fikk jo ny skjerm uten å returnere den gamle tydeligvis siden kompisen hans fikk den "defekte", men som du nevner
er det mulig det variere fra selskap til selskap.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva med å tilby noen kroner (1000?) for noens serienummer hvis skjermen er såpass mye verdt og det er muligheter for å få en ny?

eller enda bedre skrive ned serienummeret til en utstillingsmodell (hvis man finner en)

edit: sistnevnte forslag slår vel kanskje fort tilbake på en selv hvis noen kjøper og skal forsikre den.
Vis hele sitatet...

Serienummer på demo-modeller er registrert på butikken den er utstilt hos, så det funker ikke.

TS. Hvis du skrev serienummeret til forsikringsselskapet, så er det bare å glemme det, dessverre. Hvis du ikke gjorde det, kjør på.