Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1045
Den her ble av en eller annen grunn posta på "annen it", så jeg prøver å poste den her isteden..

Først av alt: jeg er ikke pro innen data og faguttrykk, så go easy on me
Har som endel andre fått meg black ops, men fant ut at det ikke fungerte så veldig bra. Selv på singelplayer så lagger det uutholdelig, så jeg har bokstavlig talt ikke utført ett eneste "kill", så ille er det. Sånn ellers fungerer den (min 2 ¨år gamle hp-laptop) helt ok, men plages ofte av at den er treig, og sliter med selv enkle oppgaver.

Jeg slites nå mellom om jeg skal
1) oppgradere min laptop
2) kjøpe ny laptop (ikke veldig aktuelt)
3) kjøpe en stasjonær

I all hovedsak bruker jeg pcen til spill (mw2, FM11 osv.), se på serier/filmer, noe video- og bilderedigering og ellers helt vanlig "skolearbeid" (ikke IT-relatert eller noe sånt)

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å bygge den selv, men kan til nød få det til. Men siden jeg ikke er veldig erfaren på området er det jo kjekt å beholde garantien hvis jeg kan =) Og å unngå å risikere å fucke opp alt =P

Hva pris anngår, så vil jeg som de fleste andre betale minst mulig for mest mulig! Men har satt meg en grense på ca. 7/8K, men ser helst at det kommer et stykke under det =P
Mus, tastatur, høytalere (hvis forslaget gjelder en stasjonær pc) er i hovedsak ikke nødvendig, da jeg kan skaffe det på et senere tidspunkt. Skjerm er heller ikke helt nødvendig, da jeg har en brukbar en fra før, og kan evt. skaffe en ny på et senere tidspunkt

Legger her ved info om vistas vurdering av laptopen (ja, jeg vet at den ikke er verdens beste, men er 2 år da )
Er det noe som ikke står der som er viktig så skal jeg finne det ut for dere

Modell: HP Pavilion dv7 Notebook Pc
Prosessor: AMD Turion (ym) X2 Ultra Dual-Core Mobile ZM-82 2.20 GHz
Minne: 4.00 GB (får jo ikke utnytta alt her...)
Systemtype: Vista 32-bit
Ytelsesvurdering:
- prosessor: 4,9
- Minne: 5,9
- Grafikk: 4,0
- Spillgrafikk: 4,1
- Primær harddisk: 5,1

Skjermadaptere: ATI Mobility Radeon HD 3450



Er fint hvis dere skriver hvilket nr. dere foreslår til slik at jeg lettere får oversikt.

jeg kan avslutte med hva jeg selv har tenkt på de forskjellige "postene":

1) Har kjøpt en SSD på 120gb, som skal erstatte en av de som er inni fra før. filmer, serier, musikk osv., går da over på eksterne disker, så det er ikke noe stress. OS (nyinnkjøpt, billig, vel og merke, win 7 prof. 64-bit) blir å ligge på den sammen med de spillene jeg spiller atm.
Siden 64-bit åpner for mer ram, lurer jeg på om jeg skal oppgradere litt der?

2) Her har jeg ikke funnet noe godt alternativ enda :/ blir nok ikke til å kjøpe en ny laptop, med mindre det århundrets tilbud ramler ned i fanget på meg

3) ble litt fasinert av DinSide.no sin "best i test" for november fra Komplett (http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10448), da selvfølgelig med noen endringer. men er litt usikker på hvorvidt den er god nok til å kjøre det nyeste av spill, og til å holde lenger enn 6mnd fram i tid før jeg må bytte ut deler'
Etter å ha vekslet noen mail med kunderservice hos komplett.no har jeg fått følgende råd ifm pcen jeg har linket til:
- anbefaler å gå for MSI 890GXM-G65 istenden for MSI GF615M-P33 som hovedkort
- AMD Phenom II X4 955 Black Edition Quad Core, framfor AMD Athlon II X4 640 Quad Core
- velge ett annet skjermkort enn EVGA GeForce GTX 460 768MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, da et med 1gb
- D-link Xtreme som trådløst nettverkskort
- litt raskere Mhz minne?
- ikke green power HDD
any objections?

Da har jeg leita litt rundt her på forumet, og kommet over denne: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...F-4F623F8F1EFF

den er som dere ser en selvbyggeversjon, men har kommet fram til at jeg skal få det til + at jeg muligens kjenner en som kan hjelpe hvis det blir krise

eneste med den er at den mangler ting som dvdbrenner, ssd osv.. noen twicks som kan gjøres for å få inn de siste essensielle delene uten å makse opp prisen? =P kan gå ned ett hakk på noen av delene som er der allerede hvis det blir for dyrt



Det opptimale ville vært en kraftig, rimelig bærbar, men jeg ser at det blir vanskelig. Uansett, jeg er veldig åpen for forslag, og setter veldig pris på litt hjelp av noen av forumets mer erfarne brukere =)

Nå har jeg vel egentlig svart på noen av spm. mine selv, men kan oppsummere litt da:
Har valgt å oppgradrer min bærbare med SSD og lurer på om jeg skal øke ram nå som 64-bit straks er i boks, og skal gå til innkjøp av en stasjonær som bør kjøre det meste av nye spill, til rundt 7/8k (helst litt rimeligere)

på forhånd takk!

Joakim

PS: er det noe info om laptopen dere trenger skal jeg klare å fiske det ut via SIW


EDIT: har i ettertid gått til innkjøp av en ssd disk, og kommer nok ikke til å gjøre så veldig mye mer med den bærbare..kanskje bytte ut rambrikkene i raskere/større.. =)
Som du sikkert allerede vet, så får du helt klart mest for pengene når du kjøper stasjonær.
7-8k;
Passe bærbar < Bra stasjonær
1)Det var en veldig lang tråd!
2)Kjøp deg en stasjonær!
3)Se på linken i signaturen min så blir du fort litt kolkere

Bygg selv. Du sparer mye på det og du lærer mye.
Husk at du mister ikke noen garanti av å bygge selv. Du får garanti på alle delene så ikke noe å bekymre seg over
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Husk at du mister ikke noen garanti av å bygge selv. Du får garanti på alle delene så ikke noe å bekymre seg over
Vis hele sitatet...
Det er ingen garanti for at komponentene er kompitable med hverandre, noe som kan være svært ugunstig for en nybegynner.
Sist endret av prenix; 27. november 2010 kl. 22:39.
Sitat av prenix Vis innlegg
Det er ingen garanti for at komponentene er kompitable med hverandre, noe som kan være svært ugunstig for en nybegynner.
Vis hele sitatet...
Derfor jeg skrev det jeg skrev på punkt 3
Trådstarter
16 2
hvordan er den her?
koster 7929 på komplett.no

Ahead Nero 9 Essentials OEM
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
Skjermkabel HDMI-DVI M/M 2m
Støtsikker PC-eske
SteelSeries QcK, Musematte i Tøy
Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower
Silver Power SP-SS500 500W PSU
Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s,
Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA
BenQ 21,5" LED G2222HDL
PC Uten OS, White Box PC

eller er kanskje denne å foretrekke?
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...C-261CD18572E6
Den du linka til er ikke noe å satse på. Dårlig CPU til en så dyr pc, du burde ikke ha MSI HK fordi dette er det en del feil med

Men skjermkortet et jo spuer duper

Hvis du bytter litt i lista ; (ikke den du linka til)
Setter i det andre skjemkortet, ssd'en og bytter til Corsair PSU så blir det en konge pc

Husk kjølepasta hvis du skal ha en annen CPU vifte enn den orginale
Trådstarter
16 2
Ok, nå tror jeg at jeg begynner å nærme meg slutten på planlegginga :P

har vel kommet fram til to alternativer:

1)
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...5-91DA0FB73D92

eller

2)
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...2-044B0548C1F9

Lurer da selvfølgelig på om disse vil passe inn i towerne, og om hvilken av listene som vil gi mest for pengene.

PS: vil legge til at jeg har lært utrolig masse av folk her inne de siste dagene, og setter utrolig pris på det! Særlig gode poster som http://freak.no/forum/showthread.php?t=171791&page=2 og http://freak.no/forum/showthread.php?t=171885 =) KP til begge to!
First thing first. På den ene av de to forslagene dine mangler du PC-skjerm. Et noe undervurdert, men veldig vitalt periferi-utstyr til EDB-maskinen din. Ser derimot at du skriver at du har en fra før av. Tenk da på om den du allerede har kjører VGA eller om det kanskje er på tide å oppgradere til å bruke HDMI?

Second of all, vil anbefale å bruke SSD til primærdisk og en random disk på X antall terabyte som sekundærdisk (lagring). Bytt ut den du har til 995 med denne, så får du TRIM støtte på disken din i tillegg (google it). Har dog null erfaring med SSD, selv om jeg tenker på å prøve det ut. Det du derimot vil tjene på å velge den du i utgangspunktet hadde er at den kjører SATA-600 (noe også HK du valgte støtter) så du vil jo i teorien kunne bruke disken med 355 MB lesehastigheten. Hvorvidt du får brukt det i praksis er jeg usikker på. Du mister dog en del skrivehastigheten på originaldisken din. Du får vurdere...

Delene vil mest sannsynelig passe inn i midi-toweret. Primært fordi at det står under "Utvidet info" på kabinettet at maks hovedkortstørrelse er ATX. Gjett hva hovedkortet du valgte er? *drumroll* ATX! Cluet her er å bare se at delene passer sammen og støtter hverandre, så burde det gå fint. Lykke til.,

Om du er usikker så har også komplett "PC i deler" hvor de har satt sammen noen tilbud som passer sammen, som du kan bygge selv.
Det ene av forslagene dine har LCD-skjerm inkludert, det andre ikke. Vet ikke om dette var meningen.

Vil likevel si at forslag 1 er best.
I hovedsak er forskjellen 100mhz på prosessoren (3,5ghz prosessoren er ikke på lager heller).
Dette vil kanskje utgjøre 1-2 fps forskjell i spilling.

SSD-disk hjelper godt på loadingtider i spill.

Forøvrig er disse prosessorene meget gode til spilling, uavhengig av hva Ruudi kanskje mener om det
Trådstarter
16 2
First thing first. På den ene av de to forslagene dine mangler du PC-skjerm. Et noe undervurdert, men veldig vitalt periferi-utstyr til EDB-maskinen din. Ser derimot at du skriver at du har en fra før av. Tenk da på om den du allerede har kjører VGA eller om det kanskje er på tide å oppgradere til å bruke HDMI?
Vis hele sitatet...
ja, jeg er klar over at det bare er et av alternativene som har skjerm Men det du sier om VGA og HDMI hadde jeg ikke tenkt på.. hmm..

Second of all, vil anbefale å bruke SSD til primærdisk og en random disk på X antall terabyte som sekundærdisk (lagring). Bytt ut den du har til 995 med denne, så får du TRIM støtte på disken din i tillegg (google it). Har dog null erfaring med SSD, selv om jeg tenker på å prøve det ut. Det du derimot vil tjene på å velge den du i utgangspunktet hadde er at den kjører SATA-600 (noe også HK du valgte støtter) så du vil jo i teorien kunne bruke disken med 355 MB lesehastigheten. Hvorvidt du får brukt det i praksis er jeg usikker på. Du mister dog en del skrivehastigheten på originaldisken din. Du får vurdere...
Vis hele sitatet...
Skal bruke SSD til OS og de spilla jeg bruker atm, og den andre til alt annet pluss eksterne enheter. Lurer litt på om jeg skal kutte ut SSD'en fra lista, da jeg har en liggende ved siden av meg som jeg hadde tenkt å putte i den bærbare pcen http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601325 er 285/275 på den så den egner seg nok bedre

Delene vil mest sannsynelig passe inn i midi-toweret. Primært fordi at det står under "Utvidet info" på kabinettet at maks hovedkortstørrelse er ATX. Gjett hva hovedkortet du valgte er? *drumroll* ATX! Cluet her er å bare se at delene passer sammen og støtter hverandre, så burde det gå fint. Lykke til.,
Vis hele sitatet...
hehe, ja det er nok helt åpenbart om det passer eller ikke, men når man ikke helt vet hvor man skal lete så blir det litt vanskeligere..innrømmer glatt at jeg er noob hva hw angår =)
det jeg tenkte på var om det var noen som så det at disse delene ikke ville passe sammen inni det kabinettet..kipt og kjøpe det også passer det ikke..særlig ikke når det er første gang du skal sette sammen en pc :P

Vil likevel si at forslag 1 er best.
Vis hele sitatet...
var det jeg tenkte selv, men ville høre =)

Er det noen som har noen tips til en billig skjerm jeg kan velge til 1) hvis jeg fjerner SSD'en som er der og bruker den jeg har hjemme (se lenger opp) så prisen blir omtrent den samme?

Trenger jeg forresten flere vifter eller kjølepasta eller noe sånt for å sette det sammen?
Heller veldig mot 1) =)
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
uavhengig av hva Ruudi kanskje mener om det
Vis hele sitatet...
Hva skal jeg si?

Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Forøvrig er disse prosessorene meget gode til spilling.
Vis hele sitatet...
Jeg er 200% enig