Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2434
Stimulanter ble tidligere brukt som antidepressiva i Vesten i det 20.århundret, litt før det igjen - og per dags dato kanskje i fattigere land som appåtil har mer tilgang forhold til sentralstimulerende narkotika, eksempelvis si Bolivia.

Men jeg snakker ikke bare her om stoffer som nå til dags er klassifisert illegale og "narkotika", men også lovlige stimulanter, naturlige som syntetiske..

Da vil det kanskje allerhelst være stimulanter som gir en euforisk virkning, vel og merke.
-Hva tenker dere om det?
-Hadde det vært forsvarlig å gi ut regelmessig i mindre kvanta - til de som evt. har behov for antidepressiva?

Da igjen snakker man om en avkriminalisering/delvis legalisering når medisinering er i bildet..
-burde f.eks naturlige stimulanter gis ut uten resept, men igjen f.eks kokain som antidepressiva PÅ resept?

*kjør debatt* !
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Problemer er at antidepressiva er for å behandle et symptom, ikke roten til problemet, så og si bare i sammenheng med terapi. Stoffet må ha lang virkningstid og være så skånsomt som overhodet mulig med tanke på pasientens allerede skjøre tilstand.
Stoffer som kokain er da i min mening totalt uaktuelle pga den korte virkningstiden, det er upraktisk å måtte redosere mange ganger i løpet av et døgn, man har kunnet lage depottabletter, men missbrukerpotensialet er stort.

Opiater og amfetaminer ble brukt mye i 1950 og 60 tallet respektivt, amfetaminer blir fremdeles brukt i endel land der lovverket ikke er like strengt. Begge stoffgruppene har større terapeutisk ratio enn trisykliske antidepressiva og det forskes enda på amfetamin som antidepressiva.

Problemet, fra mitt relativt uerfarne ståsted, er "quick fix"-syndromet både fra visse leger og pasienter.
Når man bruker noe som er så effektivt som noen stimulanter er kan det fort være fristende å sluntre unna med terapi som tar tak i roten av problemet.
i Storbritania prøver dem og få mdma in i psykiatrien,
om det blir holdt under kontrollerte forhold kan det hjelpe de med Posttraumatisk stresslidelse og kraftige depresjoner.

Jeg sliter selv Psykisk/ og med depresjoner og havna till slutt på akutt psykiatrisk på åråsen noen uker etter og ha fått en kronisk sykdom RP (Retinitis Pigmentosa) og etter MYE turing.

De har prøvd og gi meg antidepresiver men selv etter lengre bruk funker ikke det heller. men tar jeg mdma så kan jeg vere i fin form i en uke+, men så går det ned igjen.
eller jeg må røyke hver dag for og i det heletatt klare og bry meg om ting/folk rundt meg.
De satte meg på 500mg quetapin hver dag, og da går man bare rundt trøtt og sur..

så små doser mdma er tingen og bra hasj og holde seg på jobben!
Jeg forstår ikke hvorfor du mener kokain er et bra antidepressiva, ei heller hvorfor det har noen betydning at det er naturlig.

Amfetamin kan fungere bra som antidepressiva for noen, men misbrukspotensialet er stort. Deprimerte tilhører allerede en risikogruppe når det kommer til misbruk. Jeg ser på endel forum for deprimerte at en i USA har begynt å foreskrive Vyvanse de siste åra, et legemiddel som metaboliserer til amfetamin. Effekten er den samme som amfetamin, men misbrukspotensialet er mye lavere ettersom en ikke får effekt om en ikke tar det oralt.
Salvia divinorum har stort potensiale for å både gi deg innsikt i problemet samtidig som en erfarer plantens antideppresive effekter. Selvfølgelig snakker jeg om små doser, helst vanlige tørkede blader..

"Vanlige" Vestlige stimulanter har en tendens til å gi en et kaldt ego boost. Med Salvia divinorum har jeg derimot erfart å bli stimulert på en rik og kjærlig måte. Men "mindfucken" i begynnelsen bør en være oppmerksom på. Og en bør være såpass ydmyk til å kunne ta til seg innsikt i ens problemer slik at en ikke begynner å kjempe imot åpenbaringene og dermed bare ødelegge hele greia..

Edit: En case report for interesserte Selv har jeg ikke prøvd å tygge enda. Å ta noen små trekk fra pipa funker bra det også
Sist endret av Psytrip; 14. desember 2011 kl. 19:58.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvorfor du mener kokain er et bra antidepressiva, ei heller hvorfor det har noen betydning at det er naturlig.

Amfetamin kan fungere bra som antidepressiva for noen, men misbrukspotensialet er stort. Deprimerte tilhører allerede en risikogruppe når det kommer til misbruk.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke, men brukte det som eksempel.

Forøvrig så har kokain blitt tidligere brukt medisinsk, og er forøvrig også en relativ god som lokalbedøvende.

Det KAN ha en betydning at noe/medisinen er naturlig, fordi naturlige stoffer har en tendens til ofte/ikke alltid å være mindre skadelig for psyken og kroppen.

Men selvfølgelig, ovennevnte ting har stort potensiale for misbruk.

EN ting til; Jeg burde kanskje skrevet i topic : << stimulanter, opiater, marinol/cannabis, psykedelika - antidepressiva? >> - men stimulanter var det første som kom opp i hodet av det som gjør en høy
Sist endret av aeon_illuminate; 14. desember 2011 kl. 20:47.
Syntetiske stoffer er utviklet for å ha så mye virkning som mulig. Det betyr naturligvis også at de har sterkere bivirkninger. Men ettersom de syntetiske legemidlene en bruker er resultat av selektiv utvelging blant en stor mengde stoffer har de mer virkning i forhold til bivirkning enn de naturlige stoffene.

Jeg tror opioider har større potensiale som antidepressiva enn stimulanter. Psykedelika og MDMA kan være svært nyttig sammen med terapi.
Sist endret av Stratops; 15. desember 2011 kl. 17:45.
Det er vist at mennesker som er deprimerte ofte har lave verdier av phenylethylamine.

Phenylethylamine finnes i kroppen vår og lages i større doseringer når vi f.eks er forelska - og er opphav til forelskelses-euforien. Strukturmessig er phenylethylamine meget likt amfetamine.


Phenylethylamine kan forøvrig kjøpes helt lovlig over nett fra f.eks ebay. Skal man få ordentelig effekt må det dog kombineres med en MAOIB. Mange rapporterer om euforisk våken følelse - som etterfølges av generellt godt humør resten av dagen.

Følgende rapport på erowid gir et innblikk i en person som benytter seg av MAOI og phenylethylamine kombinasjon. Tilsynelatende med gode resultater. erowid rapport om phenylethylamine mot depresjon