Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2352
Denne boka
Ja faktisk. Sikkert noen som smiler litt her av overskriften. Men vi tar en orntli diskusjon på hva bl.a. vi og mange andre kan gjøre med dette, som iallefall jeg og sikkert andre også oppfatter som et litt gjennomgående samfunnsproblem!

Noen som kikket i den? Lest? Vet om fra før av?
Jeg så en utgave forleden dag i en bokhandel.
____
Litt informativ bok. Delvis seriøs(mitt inntrykk). Derimot mange irriterende momenter. Laget for litt creapy foreldre med gullunger som barn(min mening). Har lest langt ifra mye, men dette har jeg fått inntrykk av etter skumminga gjennom:

<Hasj farlig?...ikke veeeldig farlig, men farlig!>; <Avhengighetsskapende? Ja, definitivt>; <Sløvende? Svært mange ungdommer blir sløvet ned>; <pass på ungdommen>; <gateway-teorien holdes i hevd>; <foreldre bør være ekstra varsomme ovenfor hasj, og bør være nervøse hvis de mistenker unga bruker det> + +

(ikke skyt meg om noen har lest mye mer/grundigere og fått et annet inntrykk..
_____
-Hvordan kan "vi" som er langt mer liberale møte dette??
-Hvordan overbevise nervøse foreldre og generelt mistroiske og angstfulle eldre om at hasj ikke = kriminelt/kun for 'kriminelle'

-Hvordan ta debatten i det store rom??
Boka nevner eksplisitt omtrent bl.a at
barna deres har mye større kunnskap om cannabis/hasj, derfor er det ikke lett med motargumenter for foreldrene
Vis hele sitatet...
. --> og """derfor bør dere bruke tid og energi på å få ungdommen vekk fra dette med holdningsendringer og snakking .. bla bla bla"""..
Har ikke lest boken selv, men PAX er ett ganske bra forlag, og jeg vil tro at boken er relativt nyansert, og på ingen måte skremselspropaganda. For en del ungdommer har cannabis ganske kjipe konsekvenser, og selv synes jeg ingen bør begynne å røyke før de er 18-20. Om de gjør det er det vel bra om foreldrene holder seg oppdatert så de vet at ungene mest sannsynlig ikke blir narkomane, men at det kan få andre negative konsekvenser for de.

Jeg synes dette sitatet fra dagbladetartikkelen som blir nevnt i bokomtalen sier det ganske fint bra:
- Hasj har blitt veldig bagatellisert de siste årene, og en del foreldre er ganske laidback på det. De må finne en balansegang mellom det og å være overhysterisk, mener forfatteren, som til daglig er journalist i tidsskriftet Velferd.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bryr du deg om en 4 år gammal bok som veldig veldig få noen gang kommer til å kjøpe og lese?
Sist endret av Mith; 19. november 2011 kl. 21:38.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
foreldre om at hasj ikke = kriminelt/kun for 'kriminelle'
Vis hele sitatet...

Ikke for å være kjipe-mattis her. Men nå er det jo sånn at Hasj er ulovelig og kriminelt. Og ved å bruke det så er du jo kriminell.

Om man er alvorlig kriminell og et samfunnsproblem er en annen sak. Men det er greit å forholde seg til faktum og når du skal snakke med foreldre så er det kanskje ikke så lurt å begynne å overbevise de om at hasj ikke er kriminelt. Den løgnen tar de fort og da er tilliten til deg dårligere enn i utgangspunktet.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Mith: selve boka er egentlig bare et ledd i en lang kjede av anticannabis-kampanje. Det som står i den er ikke antipropaganda, men boka er allikevel rimelig creepy på andre områder (som ved beskrivelser av skadeomfang og brukerne)..

Threaden prøver jeg å gjøre seriøs, og den er egentlig ment litt om boka og litt om *antipropaganda/antikampanje av sånne ansvarsfulle foreldre*, bl.a.

Jeg forventer heller ikke at det her blir en dritlang thread, at folk er veldig interessert, men det hadde vært gøy hvis så var tilfelle.
Boka er gitt ut på et venstreradikalt forlag og antagelig bare lest av noen få venstreradikale foreldre som har problemer med at sitt venstreradikale avkom røyker hasj, noe som ikke er uvanlig i blant politisk engasjert ungdom. Venstresia er generelt for begrensinger på alle typer rusmidler fordi det er veldig skadelig for samfunnet og spesielt arbeiderklassen, så at det kommer en bok som forteller disse foreldrene litt av hvert om hasj er ikke overraskende.
Selv om det er ganske mange radikale brukere her på forumet, så tviler jeg på at det er flere enn deg som har vært borti boka. Den er myntet på foreldre som alt har et konservativt forhold til rus og det må være lov å gi ut bøker for dem også.

Og ja, dette er selvfølgelig bare synsing utifra hva jeg fant på nettet om boka fra denne tråden ble startet til nå.
Sist endret av Mith; 19. november 2011 kl. 22:09.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Venstresia er generelt for begrensinger på alle typer rusmidler fordi det er veldig skadelig for samfunnet og spesielt arbeiderklassen, så at det kommer en bok som forteller disse foreldrene litt av hvert om hasj er ikke overraskende.
Selv om det er ganske mange radikale brukere her på forumet, så tviler jeg på at det er flere enn deg som har vært borti boka.
Vis hele sitatet...
Okæi, det der i fet visste jeg ikke. Trodde det var rimelig likt, eksempelvis et Høyre(sorry: Høire !) er rimelig konservative på rusmidler, ...men ukonservative på alt annet ...men det er en annen diskusjon.
FrP gud vet hva..

Og Mith; er venstresiden generelt konservative forhold til rusmidler (AP og dressmann-SV), eller er det halvparten/venstreparten av SV + Rødt rimelig frie ??
Vel, det kan være ganske stort sprik mellom liv og lære i politikken. Som sagt så er det ikke uvanlig at radikale også har et radikalt syn på rusmidler. Det er vanskelig å kommentere noe videre utover det egentlig, men politikken som føres er helt klart restriktiv. Det er hvertfall ingen åpen (bred er kanskje et bedre ord) debatt rundt legalisering som jeg har fått med meg, mye pga. ideologiske grunner. Jeg er skuffet over hvor få konkrete forslag vi kommer opp med for å hanskes med bla. åpen omsetting på Akerselva, plata ol.

Rusmidler er et problem som rammer de svakeste samfunnsgruppene desidert hardest. Personlig mener jeg at vi bør se på avkriminalisering av cannabis, men som sagt så er det en vanskelig sak å enes om.

Problemet med å diskutere slike ting i offentlige fora er at man nesten må ha litt erfaring fra politikken for å forstå hvordan systemet fungerer, ellers kan det virke veldig hyklersk og dobbeltmoralsk.
Gammelt jungelord, fra Bismarck hvis jeg husker riktig: Den som vet hvordan lover og pølser blir til får aldri mer en rolig natts søvn.