Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1958
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Jeg kom på en litt finurlig problemstilling som involverer eksklusiv eller (WP:XOR).

Tanken er hva som ville skjedd både teoretisk og praktisk om jeg hadde koblet opp denne kretsen:

http://i.imgur.com/Fgvtehd.png

Bildet viser to fremstillinger av samme krets på to forskjellige tidsrom.
Den ene inngangen er alltid høy (logisk 1) og den andre inngangen på porten er samme som output.

Sannhetstabell for XOR:
http://i.imgur.com/vIdjUs9.png

Problemet er da, at når den ene inngangen er høy, skal utgang gå høy. (se tabell)
Men når utgang går høy, er begge innganger høye, og utgang skal gå lav.
Noe som teoretisk skjer i et repeterende mønster.

Hvis jeg simulerer kretsen vil utgangen alternere mellom logisk 1 og 0 ekstremt raskt, Om dette er teoretisk riktig, hva ville da skjedd i praksis?

Vil brikken alternere utgangen i en ekstrem frekvens bestemt av kretsens treghet?

Jeg tok opp problemet med en lærer, men han er usikker på hva som ville skje i praksis. En hypotese han hadde var at brikken ikke ville håndtere det korrekt og låse utgangen til én posisjon. Teste frekvensen med en diode vil vel ikke la seg gjøre i og med at hvis det fungerer vil frekvensen bli altfor høy til å observere endring.

Jeg har mulighet for å koble opp og teste senere i dag. Jeg har også tilgang til diverse måleutstyr.
Ganske sikker på at du vil få en lav utgang. Men jeg har ikke noe praktisk eller teoretisk grunnlag for å si det på. Kan sikkert prøve senere i uke :P bestilte noen XOR kretser her om dagen faktisk

Ser du skal teste senere i dag så nvm. må lese hele post neste gang.....

hvis du har et osciloscop kan du jo PRØVE å måle?
Sist endret av visualn00b; 23. januar 2013 kl. 12:37.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Trådstarter
Jeg har tilgang til oscilloskop ja, kan gi det et forsøk.
Typen jeg tenkte å bruke er 74LS86

Hva gjør at du tror det blir lav utgang?
Jeg understøtter din teori om at den vil alternere mellom høy og lav utgang med en frekvens bestemt av delayet i kretsen.
Det vil nok alternere mellom høy og lav ja. Samtidig, hvis en bruker en veldig kort kabel fra output til input, vil frekvensen kretsen "ønsker" å switche med være høyere enn det 74 serie logikken klarer å takle.

Hvis jeg husker riktig beveger et elektrisk signal seg 15cm på 1ns. Om signalet må gå 15cm fra output til input vil dette gi 1GHz som er mye mye mer enn det logikken takler... 7.5cm gir 2GHz..

Så hva som skjer, er et ganske godt spørsmål.. Jeg tror nok at kretsen vil låses på en eller annen verdi, eller bare gjøre komplett random ting da frekvensen er mye høyere enn det logikken klarer å prossessere..
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Jeg har gjort noe lignende forsøk med et relè. Jeg koblet forsyning til spolien (A1) gjennom NC-kontaktsettet (dvs, at den blir brutt når spolen blir spenningssatt men er sluttet når ikke er magnetisert) og opplevde at den sto og alternete.

Dog vil det nok bli forskjellig her mtp at du bruker vekselspenning og en gate som ikke har nærheten av den forsinkelsen som ei spole har, men blir interessant å høre.
Hvis du bruker en bitte-liten kondensator i mellom output'en og 0V, vil ikkje dette skape såpass forsinkelse at man klarer å få frekvensen ned fra GHz til noe som XOR-gate klarer å takle?

Når gate blir høy så bruker den f.eks 1ms på å lade kondensatoren opp før den input 2 blir høy, å når input 2 blir høy så blir outputet lav, å da bruker den 1ms på å tømme kondensatoren før input 2 blir lav å det hele skjer på nytt?

Dette ville jo gitt en frekvens på 1KHz?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Trådstarter
Jeg tenkte jeg skulle ta en test i løpet av uka, ble ikke noe i dag.
Kan jo prøve ut forskjellige ting og evt. se hvor hardt jeg klarer å "presse" brikka hvis det faktisk fungerer.
Sitat av DIYElectroGeek Vis innlegg
Det vil nok alternere mellom høy og lav ja. Samtidig, hvis en bruker en veldig kort kabel fra output til input, vil frekvensen kretsen "ønsker" å switche med være høyere enn det 74 serie logikken klarer å takle.

Hvis jeg husker riktig beveger et elektrisk signal seg 15cm på 1ns. Om signalet må gå 15cm fra output til input vil dette gi 1GHz som er mye mye mer enn det logikken takler... 7.5cm gir 2GHz..

Så hva som skjer, er et ganske godt spørsmål.. Jeg tror nok at kretsen vil låses på en eller annen verdi, eller bare gjøre komplett random ting da frekvensen er mye høyere enn det logikken klarer å prossessere..
Vis hele sitatet...
Farten på et elektrisk signal er avhengig av lederen det sendes i, men tett opp under lysets hastighet. (ref.)

Propagation delay i brikken er garantert mye lenger enn tiden det tar for strømmen å bevege seg fra utgang til inngang. Farten til elektrisiteten; 15 cm tar rett i overkant av et halvt nanosekund.
Prop.delay med en høy inngang for kretsen er i størrelsesorden 10-15 ns.
Den vil ikke oscillere. Ta en titt på denne xor porten:

http://www.mesimian.com/wp-content/uploads/2011/04/my_xor_schema2.jpg

Hvis inngang a er høy og inngang b ikke er koblet til noe vil ikke utgangen være koblet til noe heller (samme om den er tilbakekoblet eller ikke). Hvis transistorene som er brukt er 100% like vil du teoretisk få en spenning på 1/2 av supply, men det vil ikke kunne gå noe strøm.