Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1537
Jeg var på mjølfjell da det var fullmåne her forleden, og fikk i den anledning tatt noen bilder av den. Jeg skjønte rimelig fort at det ikke var en enkel sak, men jeg ønsker gjerne kritikk på bildene jeg fikk!

Da jeg la dem inn på pcen oppdaget at jeg hadde nesten to helt like bilder, bare med forskjellige innstillinger. Testet av den grunn ut HDR. Som dere kan se ligger ikke månene rett oppå hverandre, men jeg fant ikke ut hvordan jeg kunne få fikset det på en enkel måte. Photomatrix ble brukt.


Jeg tok også disse bildene, men ble ikke like fornøyd som det overfor.
https://imma.gr/13861
https://imma.gr/13863
Fantastisk bilde! Ikke mer å si..

Forresten, kan du gi meg en 1280x1024?
bildet er av svært dårlig kvalitet. kameramobil?
Sitat av ErikH Vis innlegg
bildet er av svært dårlig kvalitet. kameramobil?
Vis hele sitatet...
Hehhe, takk for den! Men jeg ser hva du mener... Det er mulig det skjedde noe merkelig i photomatrix. som jeg sa var ikke bildene akkurat like store. mulig det skaper noe kluss? Om det var så dårlig at du ikke kan gi meg kritikk på det kan du prøve dette:

Skutt med 450d m/ 55-250mm
Sist endret av Erikj; 3. januar 2010 kl. 15:21.
Helt ok bilde med fint motiv til en wallpaper etc. For min del ble det derimot litt for mye "noise" på bildene, spesielt det første.
Sitat av Tagliano Vis innlegg
Hehhe, takk for den! Men jeg ser hva du mener... Det er mulig det skjedde noe merkelig i photomatrix. som jeg sa var ikke bildene akkurat like store. mulig det skaper noe kluss? Om det var så dårlig at du ikke kan gi meg kritikk på det kan du prøve dette:
Skutt med 450d m/ 55-250mm
Vis hele sitatet...

ja, jeg skjønner ikke hvorfor du ikke posta det i originalposten. kamerateknisk er det det beste av de, men komposisjonsmessig det mest kjedelige. du kan nok croppe det litt, formiske og skarpe det. klarer muligens å redde det på den måten.

prøv å ta bilde med 2/10 sekund utløser. hvis du har et billig stativ kan det være det som gjør at det er uskarpt, vibrasjonen fra når du trykker på avløserknappen. så om du trykker og det får stå i fred noen sekunder kan du få mye skarpere resultat.
Sitat av ErikH Vis innlegg
ja, jeg skjønner ikke hvorfor du ikke posta det i originalposten. kamerateknisk er det det beste av de, men komposisjonsmessig det mest kjedelige. du kan nok croppe det litt, formiske og skarpe det. klarer muligens å redde det på den måten.

prøv å ta bilde med 2/10 sekund utløser. hvis du har et billig stativ kan det være det som gjør at det er uskarpt, vibrasjonen fra når du trykker på avløserknappen. så om du trykker og det får stå i fred noen sekunder kan du få mye skarpere resultat.
Vis hele sitatet...
Stativet er svært billig, ja. Hama 700 mener jeg at det heter. Jeg er ganske så sikker på at jeg brukte ekstern utløser her. Uansett, så har jeg nå jobbet en god del med bildet og mener selv det er svært mye bedre enn det i orginalposten.

▼ ... over en uke senere ... ▼
skjønner ikke helt hvor du vil med redigeringen din.. vil du vise hvor sterkt du kan få månen til å lyse? etter min mening er bilde nummer to mye bedre, med mildere kontraster og dusere lys. månen er da tross alt forbundet med ro? når du gjør den så lys og detaljløs synes jeg den mister hele personligheten sin. dette gjør at den lysende sirkelen på det siste (og det første) nesten ser ut som en undereksponert sol. det handler ikke bare om det tekniske, det handler også om hvilke følelser bildet vekker, og her synes jeg det er mer å hente i en dus måne enn en lysende sirkel.
Sist endret av mann; 15. januar 2010 kl. 17:07.
Trådstarter
Sitat av mann Vis innlegg
skjønner ikke helt hvor du vil med redigeringen din.. vil du vise hvor sterkt du kan få månen til å lyse? etter min mening er bilde nummer to mye bedre, med mildere kontraster og dusere lys. månen er da tross alt forbundet med ro? når du gjør den så lys og detaljløs synes jeg den mister hele personligheten sin. dette gjør at den lysende sirkelen på det siste (og det første) nesten ser ut som en undereksponert sol. det handler ikke bare om det tekniske, det handler også om hvilke følelser bildet vekker, og her synes jeg det er mer å hente i en dus måne enn en lysende sirkel.
Vis hele sitatet...
Månen er da ærlig talt helt lik på det bildet som er uredigert som det siste jeg postet... Jeg synes ikke nummer to var det beste bildet, men kjekt at du kommer med din mening også.
Og ja, jeg er enig i at en lys måne gjør at den mister personligheten sin, men jeg har absolutt ikke bevisst gjort den slik. Om du prøver å ta bilde av månen selv skal du se at det ikke er så lett å få korrekt eksponert omgivelse og måne.
Men jeg tar veldig gjerne i mot det konstruktive jeg får, ikke missforstå det jeg har skrevet. Jeg har fått tips til hvordan jeg kan ta penere bilder av månen igjennom andre kanaler, så skal få testet det ut neste gang månen titter fram. Blir resultatene gode kommer jeg gjerne med en oppdatering her! :-)
jeg så visst ikke linkene dine.. hvis vi regner med dem, så er det bilde nummer fire jeg sikta til.