Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1305
Jeg har tenkt til å kjøpe en SSD for å oppgradere pc. Jeg har tenkt på denne SSD: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=750724

Jeg er litt noob og lurer på om man må skjekke om det er kompatibelt med hovedkortet eller om det bare er å plugge den i og bruke? Jeg skal ha windows og noen spill på SSD.
Så lenge du kjøper en med standard sata-kopling, vil det være tut-og-kjør!
Denne informasjonen er viktigst.

Grensesnitt Serial ATA-600

Serial ATA er standard tilkoblingsport for harddisker i dag, så hovedkortet ditt støtter garantert dette. Hvis du har et gammelt kort kan det hende du får noe redusert hastighet i forhold til den hastigheten disken egentlig støtter. Hvis du har et eldgammelt kort kan det hende det ikke støtter SATA, men da snakker vi pre 2008 eller noe sånt.
Har du sata 2 kan du bruke sata 3, du får bare ikke den farten sata 3 ville gitt! GO FOR IT! SSD er så mye bedre!
Eucaa's Avatar
Trådstarter
Tenkte også å kjøpe denne CPU-kjøleren http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657097
Jeg bare lurer på om den er kompatibel med min prosessor og hovedkort?

Prosessor: AMD FX 4100
Hovedkort: GA-970A-UD3 ( http://www.gigabyte.com/products/pro...px?pid=4417#ov)
Den kjøleren skal passe helt fint. Helt grei kjøler, har kjøpt og montert en god del av de.
Eucaa's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Den kjøleren skal passe helt fint. Helt grei kjøler, har kjøpt og montert en god del av de.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Jeg ser at jeg har litt høy temperatur på skjermkortet mitt også. Jeg har montert inn en 140 mm vifte i siden av kabinettet som blåser på skjermkortet, men det hjelper ikke mye. Vet du om noen alternative måter å få ned temperaturen?
SSD er awesome, men det er absolutt kritisk at man setter opp backup når man har ssd. Strømbrudd fører ofte til tapt info/korrupt image av OS.

En backup er alltid viktig, men i forhold til en mekanisk disk så er det hundre ganger viktigere med backup til en SSD.

Når det gjelder kjøling, så er sirkulasjon veldig viktig. Tenk at luften skal komme inn et sted og videre ut et annet sted. Som oftest er kabinett satt opp for å hente inn luft fra bunnen/front, og blåser det ut bak/oppe. Romtemperatur og evnen til å sirkulere luft er mye viktigere enn antall vifter man har satt opp. Det er enda mer kritisk dersom man har overklokket maskinen.
Sist endret av Patrick; 17. oktober 2013 kl. 11:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Patrick: Tvert imot ville eg tru? Ettersom ssd skriver raskare er det mindre sjans for at du er midt i skriveoperasjon når ting tryner, og mindre sjans for datatap?
Pluss at en HDD med mekanisk system har større sjanse for å bukke under enn en SSD.
Sitat av Patrick Vis innlegg
men det er absolutt kritisk at man setter opp backup når man har ssd. Strømbrudd fører ofte til tapt info/korrupt image av OS.
En backup er alltid viktig, men i forhold til en mekanisk disk så er det hundre ganger viktigere med backup til en SSD. Når det gjelder kjøling, så er sirkulasjon veldig viktig.
Vis hele sitatet...
Hvis DU har så varierende strømforhold er det nok langt bedre at du kjøper deg en UPS! (Jepp, jeg har..)
Hvordan kjører du 'backup' av SSD'en din da? Hvilket program? (Har du prøvd å tilbakeføre en backup?)
Det du skriver om kjøling er antageligvis ikke ment i forbindelse med SSD? De tåler langt mer enn en gammel mekanisk disk....
En mekanisk disk har større sjanse for å feile mekanisk. Dette sier seg selv, med tanke på at en ssd ikke har noen bevegelige deler. Det finnes fremdeles andre grunner til at en HDD ikke får lagret data, eller at dataen går korrupt. Ved en mekanisk feil så er disken ødelagt; men hvis strømmen går på en SSD mens den skriver så kan hele disken bli korrupt. En mekanisk HDD vil kunne plukke opp der den slapp før strømbrudd dersom programmet tillater det. Dette fordi en HDD skriver aktivt, kontra en SSD som må prosessere oppgaven før det lagres.

I en test ble 15 disker testet. Diskene rangerte fra billigst til dyrest per GB. 13 av disse diskene gikk i stykker under testen. I forhold til tidligere tester der kun 3 HDD røk i en lignende test, er dette helt absurd.

https://www.usenix.org/system/files/...13-final80.pdf

Så ikke glem backupen deres.
Sist endret av Patrick; 18. oktober 2013 kl. 00:28.