Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1441
Har en android mobil uten facebook, som jeg ønsker skal være relativt vanskelig å hente ut brukerdata fra. Kun betalte apper. Per idag ikke rootet. Android 8.

Nå ser man i avisene idag at facebook også samler data fra over 40% av vel 2500 random testet apper fra playstore. Dette var overraskende og det viser seg videre at om en har en av disse appene så samler den data til facebook selv om en ikke har facebook installert eller aldri har vært pålogget facebook på mobilen.

Føler det begynner å bli vel mye nå i forhold til datafangst av mine brukerdata. Jeg vet det er endel smarte løsninger på dette problemet om en kjører rootet android. Jeg er altså ikke der nå.

Er det andre måter jeg kan ta tilbake kontrollen på? Hvordan kan jeg få avdekket om de 30-40 appene jeg har kjøpt og betalt driver med å samle inn data selv om jeg har betalt for en tjeneste uten reklame og uten datasporing?

Vil en VPN kunne hjelpe med å sikre mot lekkasjer? Om så noen som kan nevne VPN verdt å stole på? Hva må en regne med i pris per år el måned for en stabil og trusthworthy VPN?

Er det andre browser tillegg/utvidelser som kan brukes?

Og sist men ikke minst. Hvordan kan jeg bremse datafangsten som Google driver med? Har en parallell youtube app som ikke viser reklame, den virker helt fint men jeg kan ikke være logget inn via den naturligvis. Nå er jo akkurat det helt fint mtp personvern, mine brukerdata etc. Kan flere slike apper være en løsning å kjøre istedenfor stock google apps?

Hvordan kan jeg sette opp en android 8 telefon på et vis som gir minst mulig datalekkasje?
Du kan bruke en privacy orientert nettleser som f.eks Brave og sette opp en raspberry pi med PiHole slik at du kan bruke den uansett hvor du er og ikke bare på hjemmenettverket.

En vpn kan sikkert brukes også, men for meg går det for mye utover hastigheten så har valgt å la det ligge.
Da blir Brave standard nettleser. Aldri hørt om den tidligere. Pihole virker som en kjekk løsning, og den stopper også in app ads. Da har jeg gjort noe i forhold til trackere og annonser. Men så er det det alle de appene jeg kjører og som jeg bruker flere ganger per uke. Hva som skjer der har jeg null oversikt over. Og det er vel her jeg er mest usikker på hva som kan gjøres og hvordan man kan stramme inn. Om det stemmer at vel 40% av appene i playstore rapporterer til Facebook så vil det jo i praksis si at opp mot 15 av mine apper logger brukeraktivitet uten min tillatelse og sender det videre til tredjepart. Hva samler de feks inn selv av data?

Leste en artikkel for lenge siden mens jeg kjørte android 6 om hvordan android 7 og senere versjoner skulle gjøre det mye enklere å kontrollere sikkerhet på app nivå. Finner ikke tilbake til den artikkelen og finner heller ingenting i innstillinger som gjør at jeg enkelt kan begrense en eller alle appers tilgang til å samle brukerdata. Ble dette gjennomført i Android 7 eller 8?
Åssen er det med tale og videocalling via messenger ? Vil det her også plukke opp ord av interesse som kan brukes til å pushe på oss reklame osv ?
Pihole gjør at enkelte websider lastes relativt tregt. Kan det være at piIIB er for treg for pihole? For prøve en pc over påsken for å se om det øker hastigheten. Om det hjelper så blir det vel å lete opp en 8 kjernet ordriod el.
Raspberry pi 3B bruker jeg ihvertfall, synes det fungerer ok, men legger merke til at noen sider laster sakte fra tid til annen. En avleggs laptop gjør helt sikkert jobben bedre. Har ikke opplevd brave som særlig tregt, men noe har jeg nok ofret etter Chrome byttet.

Hva mener du med pillB, autocorect pi B?

En annen ting som er verdt å tenke på er jo at appstore i seg selv nok lagrer mye data og det samme gjør mobil produsenten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er neppe hastigheten på Pien som gjer at det laster tregt. Det er vel heller det at mange nettsider er eit sammensurium av javascript med gjensidige avhengigheter som tar tid å resolve, spesielt om blackhole ikkje svarer.

For datamengdene Pihole bruker tilseier at det bør fungere fint på en 286 fra 1984. Som har blitt skjenka dritings på billig heimert.

Trykk F12 i f.eks. chrome, så får du opp timeline over kva som tar tid. Eg tippar det ikkje er DNS-oppslaga som tar tid, men alt anna.
Sist endret av vidarlo; 28. mars 2018 kl. 00:34.