Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2440
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Først må jeg bare nevne at jeg er totalt ubrukelig og kunnskapsløs på PC/Mac, IT og elektronikk generelt. Helt håpløs rett og slett.

Uansett, saken er at en kompis("Per") av meg later til å ha informasjon om meg som jeg kun har delt med en annen kompis("Arne") via facebook. At Arne har gitt denne informasjonen videre til Per er totalt usannsynlig, da de ikke kjenner hverandre.

For et halvt år siden installerte Per Citrix reciever på Mac'en min i den sammenheng at han skulle henge hos meg mens han hadde hjemmekontor. Citrix var noe han trengte for å være online på jobbnettverket sitt, slik jeg tolket det hvertfall. Jeg har virkelig ikke lagt noe tanke i det, og heller ikke slettet Citrix etter denne ene gangen han brukte macen min.

I ettertid har jeg også kommet over en fil som heter "Per files" på MACen min, som inneholder bildefiler av profilbildene til alle facekontaktene mine. Burde ringt noen bjeller allerede der, men det gjorde det altså ikke. Jeg er vel naiv.

Det var altså først for noen dager siden, da han stilte spørsmål ang infoen jeg har delt med Arne på face, at jeg ble mistenksom. Info som han KAN ha gjettet seg til, noe han også sa han gjorde. Uansett, jeg ble obs på denne citrix receiver som popper opp som ikon på verktøylinjen når jeg restarter MACen. Søkte opp hva det er, og sånn jeg tolker det er det er verktøy som gjør det mulig å dele data og filer fra forskjellige PC/MAC/osv.. Som sagt, jeg er ubrukelig på sånt.

Får ikke åpnet selve Citrix-programmet, finner det heller ikke i selve systemet. Får kun åpnet preferences, og der er det heller ikke mye å bli klok på. Det er f.eks ingen accounts tilsynelatende tilknyttet, den ene citrix-filen jeg finner når jeg søker gir meg kun mulighet til å enten installere eller avinstallere. Skal avinstallere, men etter jeg evt har fått noen svar her.

Kunne jo seff bare spurt Per om dette, men vil nok ikke få noe ærlig svar av han da han er en snik. Dårlig kompis ja, men det er en annen sak.
Noen som kan gi meg noe svar på dette? Har han hatt mulighet til å "overvåke" meg? Evt, hva kan jeg gjøre for å finne ut mer om dette?
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Når jeg nå åpner Per-files, så er det en html-fil som i Chrome viser små utdrag av ting fra facebooken min. F.eks linjer fra samtaler jeg har hatt med andre i messenger, og ting fra Per sin facebook-profil. Burde ha skjønt noe tidligere, men naiv som jeg er så har jeg rett og slett ikke tenkt over dette med Per-files før mistanken kom for noen dager siden.

Hvis jeg faktisk har blitt overvåket, så kan jævelen lese dette her og uten problemer. Skal anmelde han om det er noe hold i det her, det er en jævlig kjip følelse jeg sitter med.
Citrix receiver er ikke noe tull, den brukes utelukkende til å koble deg opp til jobbmiljøet. Den gir deg en desktop eller en app å jobbe i. Den fungerer ikke andre veien, ingen kan koble til din pc med den.
Om du har en aktiv sesjon kan jobben velge shadow på sesjonen, men det er ikke problemstillingen.

Du må nok utdype per files litt. Men det kan være så enkelt som at du har Facebook passord lagret og kompis åpner Facebook. Da er det lett å snoke.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar, glad for å høre at citrix ikke har denne funksjonen.

Per-files var først en dokument-mappe med profilbilder av mange av facekontaktene mine, pluss en hel del emojis.

I stad var det plutselig en html som som i chrome viste flere ufullstendige ting fra facebook. F.eks korte utdrag fra facebook-samtaler, ting fra feeden min og ting fra wallen hans. Dette er ikke noe bedre utdypet enn tidligere, men vet heller ikke hvordan jeg skal få gjort det.

At han kan ha vært inne på facebooken min den gangen kan nok hende, da Facebooken min alltid er pålogget. Men er det noen måte han kan ha fått "evig tilgang" til den fra sin? Han har ikke passordet mitt, men er noe kyndig på IT.

Er sikkert bare jeg som fikk paranoia da han lurka med info som jeg har delt kun med Arne via face, dog dette med Per-files virker sketchy
Sikker på at han kun installerte Citrix Reciever?
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Sikker på at han kun installerte Citrix Reciever?
Vis hele sitatet...
Er ikke sikker på noe som helst, verken når det kommer til IT eller "Per". Nå har jeg krypt under dyna, og mac'en er i stua. Men noen som har noen tips til hva jeg kan søke/sjekke etter på macen for å se om det kan være noe muligheter for overvåking på den?
Sjekk aktive sessions på facebook, så ser du hvor du er pålogget akkurat nå. Om det da er mobilen og macen din bare, eller også andre PCer.... Der står det også klokkeslett for sist gang du var aktiv på den enheten
Det enkleste du kan gjøre hvis du føler at noen har tilgang til maskinen din er å kjøre en factory reset. Det skal være ganske enkelt på Mac OSX. Bare pass på å ta backup av viktige filer på forhånd, f.eks. bilder og dokumenter du ikke kan miste. Legg de på en ekstern harddisk f.eks.

https://support.apple.com/kb/PH25649?locale=en_US

Men sjekk aktive sessions på facebook først, eventuelt bytt passord der.
Sist endret av hippitus; 12. februar 2018 kl. 02:24.
Sitat av Poppee Vis innlegg
Sjekk aktive sessions på facebook, så ser du hvor du er pålogget akkurat nå. Om det da er mobilen og macen din bare, eller også andre PCer.... Der står det også klokkeslett for sist gang du var aktiv på den enheten
Vis hele sitatet...
Dette er løysinga for deg. Når du har funne ut om det er evt. ukjende einingar, fjernar du sesjonen deira herfrå óg. Hugs at du må endre passord for å hindre ny pålogging. Skru gjerne på tostegsautorisering, så løyser du evt problem med at nokon har har/skaffer passordet dittt...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar, glad for å høre at citrix ikke har denne funksjonen.

Per-files var først en dokument-mappe med profilbilder av mange av facekontaktene mine, pluss en hel del emojis.

I stad var det plutselig en html som som i chrome viste flere ufullstendige ting fra facebook. F.eks korte utdrag fra facebook-samtaler, ting fra feeden min og ting fra wallen hans. Dette er ikke noe bedre utdypet enn tidligere, men vet heller ikke hvordan jeg skal få gjort det.

At han kan ha vært inne på facebooken min den gangen kan nok hende, da Facebooken min alltid er pålogget. Men er det noen måte han kan ha fått "evig tilgang" til den fra sin? Han har ikke passordet mitt, men er noe kyndig på IT.

Er sikkert bare jeg som fikk paranoia da han lurka med info som jeg har delt kun med Arne via face, dog dette med Per-files virker sketchy
Vis hele sitatet...
Høres ut som om at noen bare lagret siden på Chrome inne på Facebook. Da skjer det du beskriver.