Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2439
Tror dessverre jeg har fått noe virus som er i ferd med å utvikle seg.

Noen ord i setninger på enhver side jeg får opp blir fargede, med en eller to streker under. Når jeg holder musepeker over, kommer det opp reklame. Har lest meg opp litt, og prøvd en del ting, men har ikke greid å få fjernet det. Har lastet ned AVG og Avast, ingen har greid å fjerne det. Det er gratisversjoner dog. Jeg liker ikke å bruke penger på "pro" antivirus, jeg har alltid greid meg uten. Jeg er usikker på hvor jeg har fått dette fra, er alltid forsiktig.

I det siste har det begynt å dukke opp reklamesider når jeg også klikker på "oppdater" på vanlige sider, som Freak, face og andre sider.

I stad begynte bokstaver å repetere seg - Akkurat som at en tast på tastaturet ble "holdt fast". Det begynte å lagge litt også. Skjer når dataen er stresset.


1) Er den eneste løsningen for meg å formatere harddisken og reinnstallere windows?

2) Hvis jeg vil flytte over all musikken, videoer og bilder på en ekstern harddisk, og deretter flytter det tilbake etter formateringen, har jeg en sjans for å beholde viruset da?


Takker for alle svar!
Sist endret av Taurean; 27. august 2013 kl. 20:15.
Tror du skal være trygg når du overfører musikken. Virus(så vidt jeg vet) kan ikke gjemme seg i .mp3-filer. Eneste og sikreste løsning er nok dessverre å reinnstallere.
Det er ikke virus, men derimot adware. Antivirusprogram tar virus og trojanere, ikke adware. Last ned og kjør MBAM. Det vil virke bedre.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg er usikker på hvor jeg har fått dette fra, er alltid forsiktig.
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis har du installert gratisutgave av et program og det har inneholdt denne adwaren. Det er sågar godt mulig at du finner det som plager deg på "legg til/fjern programvare" i Windows.
Ordinær Freak
Hitiz's Avatar
Tror egentlig ikke det er et virus, men heller noe adware/malware lignende. Sjekk utvidelser i browserer din, og se om det er noe rart som ikke burde være der. Sjekk også "Avinstaller et Program" i kontrollpanelet etter rare ting. Hvis du ikke finner noe er nok å formatere hdd`en enklest. Tviler sterkt på at "viruset" har satt seg i media filene dine, men sjekk mappene du flytter for andre filer, kan jo være at "viruset" har gjemt seg.

Btw, microsoft har et kjempebra gratis antivirusprogram: http://windows.microsoft.com/en-us/w...tials-download
min mor hadde/har et lignende problem på pcen sin. hun fikk en link av en random på facebook, hun åpna ikke noe links hun fikk men åpna bare meldingen. så stefar lasta ned malwarebytes og den ser ut til å funke veldig bra nå, men det ser fortsatt ut til at det er noe som loader i bakrunn, den fungerer veldig bra etter 20/1 time så klikker den litt et par minutter så går det fint så fortsetter den litt merkelig igjen.

noen som vet hva dette kan være? har kjørt scan på Malwarebytes og AVG scan.
kjører du Avast og Avg samtidig? blir vel krøll
Har fått lignende symptomper på en halvgammel laptop jeg har. Da vel og merke på min I.Explorer. Jævlig irriterende, suger masse prosessorkraft, og jeg bruker IE sjeldent.
Sjekk chrome://extensions. Kan hende det bare er en utvidelse som følte med et program.
pcen til moren min har også Windows 8 hvis det hjelper med det jeg skrev.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Tror du skal være trygg når du overfører musikken. Virus(så vidt jeg vet) kan ikke gjemme seg i .mp3-filer. Eneste og sikreste løsning er nok dessverre å reinnstallere.
Vis hele sitatet...
Teoretisk sett, så kan du få virus i .mp3 filer, men da må programmereren, isåfall, finne en bug og exploite den, for å kunne trigge koden.
Takker for alle svar! Har lasta ned det meste av tips her i tråden, malwarebytes fant en del trusler og fjerna dem. Jeg har sletta dem, ellers skulle jeg kopiert dem hit så dere kunne sett. Jeg fant også tre programmer som 99% sikkert var noe tilleggsprogram jeg hadde fått med "på kjøpet" av noe annet, i Kontrollpanel --> Fjern maskinvare. Avinnstallerte disse.

Jeg er helt sikker på at dette bidrar til å fjern viruset. Men det fjerna ikke problemet!

Plutselig etter å ha restarta dataen, og starta bittorrent, kom det opp fra Malwarebytes (som kjører i bakgrunnen) at et angrep var blokkert fra bittorrent. Så jeg avinnstallerte bittorrent .. og problemet er løst.

Fikk også opp hvilken "port" som angrepet kom fra .. tror jeg. Kan man spore opp dataen hvor angrepet kommer fra?

Sitat av moonunit Vis innlegg
kjører du Avast og Avg samtidig? blir vel krøll
Vis hele sitatet...
Tja.. det virker fint til nå. Hva er det som evt skal bli krøll?
Sist endret av Taurean; 28. august 2013 kl. 00:35.
jeg fjerna Utorrent å det virker som om det har vært det samme probleme. skal prøve den litt idag og se om det funker som den skal.
Jeg hadde samme viruset som deg, hele greia kom fra da jeg lasta ned Kantaris, en gratis mediaplayer. Da følgte det med en extension som het SelectLinks eller lignende. Leste en del på forumer og fant ut at det eneste som var å gjøre var å få sletta hele dritten manuelt fra /regedit, eller å reboote pcn. Prøvde først å slette fra regedit men å reboote pcn var hva som hjalp.. Prøvd med et dusin forskjellige AntiMalware programmer uten hell.. Lykke til!
Hvis det å reboote pcen hjalp må det være tidenes dårligste malware
Mouseover reklame på sider er extensions som regel. Evt havnet med i en eller annen installasjon. Ville sjekket utvidelser og legg til/fjern programmer for noe som ikke skal være der. Skader heller ikke kjøre malwarebytes og adaware heller.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Hvis det å reboote pcen hjalp må det være tidenes dårligste malware
Vis hele sitatet...
Mente selfølgelig å restarte hele pcn! Reformatere eller noe slikt er det vel kalt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Lounacy Vis innlegg
Sjekk chrome://extensions. Kan hende det bare er en utvidelse som følte med et program.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig er grunnen det som er quotet over, eller at du rett og slett har et virus i selve nettleseren.

Ville prøvd SuperAntiSpyware (Gratis fra CNET)

Dette har tatt knekken på mange adware virus for meg