Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2002
Hei alle der ute som tar tida til å lese dette.
Jeg skal fortelle dere litt om hvordan Norge fungerer i dag innen rusbehandlingsfeltet.
Mulig der dukker opp litt skrivefeil, men det er både add'en og nexus'en min sin feil. Det er egenerfart det jeg vil formidle.
Men ok, la oss tenke oss en person (rent hypotetisk, om du vil)
Tyrili er som kjent i Norge for å være de med best resultat på (merk ordet :ANTALLET vellykkede elever som greier seg etter endt behandlingsopphold) noe som jeg selv kan bekrefte for meg selv og mange andre.
Det er det som helse midt og helse sør/øst samt de andre aktørene som benytter seg av Tyrili.
Tidligere var normal behandlingstid i Tyrili på 18 mnd (pluss evt forlengelse) Alle elevene i Tyrili trenger forskjellig tid, men Rusmiddeldirektoratet fant ut at 12 mnd var nok gikk det utover de som trengte lengre tid enn bare et år. Men Tyrili kunne ikke nekte for de kan ikke bestemme rammene i anbudsavtalene Hvert år. Nå er det blitt kvantitet foran kvalitet.
Nå har helse Norge funnet ut at det er bedre å "sende" folk igjennom behandlingstilbudet uavhengig resultatet er godt nok eller ikke for hver enkelt og heller settes bakerst i køen hvis det trengs.
Heldigvis holdt det med et år for min del, men vet ikke om jeg hadde orket ventetiden i køen ( på kanskje et nytt år) for å komme inn att i Tyrili et år til som også denne gang kan være like usikkert som første året var.
Min mening er: Bruk skikkelig tid fra dag en og gjennomfør oppholdet fullt motivert (må være et kriterie I utgangspunktet)
Og bruk tida det tar uavhengig av lengde på vedtak og lengde på plassen man har fått innvilget. Og ikke gjør forskjell på hvor man kommer fra i Norge (osloplasser mener jeg da)
Mvh. D.N.
Jeg kjenner ikke så mye til Tyrili, men som min jobb i helseyrket så vet jeg mye om behandlig. De som kommer inn på behandlig, avvenning osv. blir registrert på navn, adresse osv. og når de blir skrevet ut så er er det fordi de de har fullført opplegget eller avsluttet før tid. Dermed så er opplysninger oppgitt utifra det (riktig eller uriktig)Vi vet at ventetiden er stor uansett hvor du skal og at tiden er knapp for mange. Men hva gjør kommunene og staten med det.. Jeg begynte min jobb fordi jeg var en som engasjerte meg, hadde sett rusmisbruk på nært hold og fordi jeg tok utdannelse innen helseyrket. Så det at tiden har en kjempe stor betydning vet jeg. Nå blir jo mye lagt til kommunen og dette medfører at liv gåt tapt. Jeg må jo si at jeg gir opp,. Jeg kjemper hver dag mellom kl.8-15 for at det skal bli bedre. Men mitt engasjemang gjør at jeg er med i dette forum... gir meg ikke med det første.