Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5344
Vil gjerne vite hvorfor tobakk ikke er ulovlig, når vi har så mange helsefarer og ødelagte liv gjennom bruk av dette rusmidlet. En illegalisering av tobakk vil selvfølgelig føre til skjult bruk, protester og ulovlig import/svartemarked, men det blir nok en stor begrensing i bruk samt rekruttering. Tenk på alle de barna som begynner å røyke i starten av tenårene, bruker flere hundre tusen gjennom livet, og tilslutt ender opp helseskadde, om så døde pga. røyking.

Rent hykleri spør du meg, her har vi i tillegg til å selge denne rusgiften på alle butikker, kiosker og bensinstasjoner også en "røyketelefon" samt helseadvarsler på hver pakke tobakk.

Tenker man kunne føre en politikk/strafferamme lik den vi har på Cannabis i dag (uten å starte en diskusjon direkte på dette).

Er det noen som vil dele sitt syn evnt. argumenter/motargumenter ved dette.

Hilsen meg.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av jattajatta Vis innlegg
Vil gjerne vite hvorfor tobakk ikke er ulovlig, når vi har så mange helsefarer og ødelagte liv gjennom bruk av dette rusmidlet. En illegalisering av tobakk vil selvfølgelig føre til skjult bruk, protester og ulovlig import/svartemarked, men det blir nok en stor begrensing i bruk samt rekruttering. Tenk på alle de barna som begynner å røyke i starten av tenårene, bruker flere hundre tusen gjennom livet, og tilslutt ender opp helseskadde, om så døde pga. røyking.

Rent hykleri spør du meg, her har vi i tillegg til å selge denne rusgiften på alle butikker, kiosker og bensinstasjoner også en "røyketelefon" samt helseadvarsler på hver pakke tobakk.

Tenker man kunne føre en politikk/strafferamme lik den vi har på Cannabis i dag (uten å starte en diskusjon direkte på dette).

Er det noen som vil dele sitt syn evnt. argumenter/motargumenter ved dette.

Hilsen meg.
Vis hele sitatet...
fordi man (heldigvis) har litt mulighet for å bestemme selv hva man ønsker å gjøre med kroppen sin, selv om det kan være skadelig for en selv.

regjeringen har gjort det de skal spør du meg;
1. satt en fornuftig aldersgrense slik at barn får tid til å vokse litt opp og innse farene med røyking før de begynner (selv om mange faller utenfor)
2. informert på pakken på en tydelig måte hvor helseskadelig det er
3. gjort det ulovlig å drive reklame for tobakk i butikk/på tv

ønsker du fortsatt å begynne, eller å fortsette for den saks skyld, så får det være opp til deg.
Vel, skulle jeg ikke i den sammenheng også kunne røyke cannabis?

(Jeg fikk uten problem tak i tobakk når jeg var 13 år, det gjør også alle kidsa jeg kjenner.)

Forsåvidt kan man også spørre seg hvorfor man får kjøpt drikkealkohol.

Vet at dette er en gammel, utkjørt debatt, men likevel. Jeg protesterer og skal ikke ut av NAV-systemet før jeg får kjøpt hasjen min lovlig.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av jattajatta Vis innlegg
Vel, skulle jeg ikke i den sammenheng også kunne røyke cannabis?
Vis hele sitatet...
Jo, dessverre er det ikke slik enda.

(Jeg fikk uten problem tak i tobakk når jeg var 13 år, det gjør også alle kidsa jeg kjenner.)
Vis hele sitatet...
ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. det at noen velger å bryte loven betyr ikke at det burde vært forbudt for resten som ikke gjør det.

Forsåvidt kan man også spørre seg hvorfor man får kjøpt drikkealkohol.
Vis hele sitatet...
Fordi man veldig mange liker drikkealkohol og de aller fleste klarer å nyte den uten å gå stokk over stein. Ei utgjør den noen alvorlig helserisiko med et moderat inntak, og derfor trer også argumentet inn; man skal ha muligheten til å råde over sin egen kropp. Det at et fåtall ikke klarer å kontrollere forbruket er ikke ensidig med at det burde forbys for de andre 99%'ene.

Jeg protesterer og skal ikke ut av NAV-systemet før jeg får kjøpt hasjen min lovlig.
Vis hele sitatet...
aner ikke hva du snakker om her.
Sist endret av somnium; 10. april 2013 kl. 05:54.
Folk må da for fanden få velge selv. Jeg røyker selv tobakk, og har valgt det selv. Jeg kjenner risikoen, og jeg slutter når jeg føler for det.
Forøvrig så er både alkohol og tobakk varer som tjener inn STORE penger, så det er nok mye makt liggende bakom og holder det på markedet.

Kan man ikke heller innføre forbud som forbyr folk ifra å tro at de kan bestemme over andre?
La dem røyke seg til døde hvis de har lyst til det, de betaler uansett mer i tobakksavgifter en hva det koster å holde dem i livet. Så kan vi heller ha et samfunn hvor staten ikke bestemmer absolutt alt vi har lov å ikke lov til. Dessuten så kommer ikke kriminalisering til å gjøre en dritt bortsett fra å gi tobakk salget til kriminelle virksomheter. Noe som igjen fører til at politiet må kaste vekk latterlig mye ressurser for å stoppe alt i fra smugling til salg av tobakk.

Sitat av jattajatta Vis innlegg
Tenker man kunne føre en politikk/strafferamme lik den vi har på Cannabis i dag (uten å starte en diskusjon direkte på dette).
Vis hele sitatet...
Hva med å føre en politikk som setter Cannabis på lik linje med tobakk?
Sist endret av Juicekongen; 10. april 2013 kl. 07:12.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jo TS, ideelt sett burde du kunne kjøpe weed lovlig, men tenk på hvor mye smugling det blir om tobakk blir ulovlig, kriminelle blir å tjene bra på det. (Er det forresten helt umulig å diskutere rusmidler her uten at noen på død og liv skal dra inn cannabis?)
Tobakk er lovlig pga tobakkindustriens lobbyvirksomhet som de gjorde da farene ved tobakk ble avslørt.
Sitat av jattajatta Vis innlegg
Vel, skulle jeg ikke i den sammenheng også kunne røyke cannabis?

(Jeg fikk uten problem tak i tobakk når jeg var 13 år, det gjør også alle kidsa jeg kjenner.)

Forsåvidt kan man også spørre seg hvorfor man får kjøpt drikkealkohol.

Vet at dette er en gammel, utkjørt debatt, men likevel. Jeg protesterer og skal ikke ut av NAV-systemet før jeg får kjøpt hasjen min lovlig.
Vis hele sitatet...
Så siden en person velger å kjøre uten lappen når han er 16-17år så skal det bli ulovlig å kjøre bil?

Men mtp. at det er ny bruker, registrert nylig så vurderer jeg nesten å kategorisere dette som troll.
The Nerdrager
Lukter troll her jeg og
Men som andre har sagt her, så bestemmer du selv hva du vil gjøre med kroppen din.
Røyker selv, er i en periode der jeg vil slutte derimot Har aldri anbefalt røyking til noen, og kommer heller aldri til å gjøre det.

Sammenligning av Tobakk og Cannabis blir bare for dumt Er for mange varierende faktorer her.
Troll? "Er det ikke deilig å ha noen å hate?"

Nei, jeg var litt sur og korttenkt når jeg skrev, og vinklingen ble deretter.

(Røyker både cannabis og tobakk selv, drikker alkohol, og lider ingen direkte nød angående dagens situasjon.)

Skulle likt å rettet et konkret og enkelt spørsmål til politikerene her i landet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av jattajatta Vis innlegg
Vet at dette er en gammel, utkjørt debatt, men likevel. Jeg protesterer og skal ikke ut av NAV-systemet før jeg får kjøpt hasjen min lovlig.
Vis hele sitatet...
Går du seriøst på NAV som et opprør mot dagens lovlighet av cannabis? Det er det mest latterlige jeg har hørt noensinne.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Litt off-topic Vilification
Selv røyker jeg daglig en 10 pack av en merklig grunn.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Går du seriøst på NAV som et opprør mot dagens lovlighet av cannabis? Det er det mest latterlige jeg har hørt noensinne.
Vis hele sitatet...
Ja, da slipper jeg å jobbe når jeg først skal sitte og røyke
Tror tobakk er lovelig i dag pga at staten tjener sinnsykt gode penger på å selge det. Hvor mange % av en tobakksvare er bare avgifter?
Ja, også slipper de å betale så mye pensjon
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ktmsx125 Vis innlegg
Tror tobakk er lovelig i dag pga at staten tjener sinnsykt gode penger på å selge det. Hvor mange % av en tobakksvare er bare avgifter?
Vis hele sitatet...
Nei, antakeleg har staten netto utgifter ved tobakk. Kjeldene fann eg rimeleg kjapt med stikkord som samfunnskostnader, tobakk, og liknande på google. Eg gidd ikkje finne dei ein gong til.
Sitat av jattajatta Vis innlegg
Vel, skulle jeg ikke i den sammenheng også kunne røyke cannabis?
Vis hele sitatet...
Nei, så absolutt ikke!

Om du røyker tobakk, er eneste konsekvensen at du for dårlige lunger. (andre kan utsettes for passiv røyking)

Om du røyker cannabis vil konsekvensene bli noe helt annet. Om du er ute å kjøre bil, motorsykkel mm. vil det sannsynligvis bli en konsekvens for andre.

Jeg er for legalisering av cannabis for jeg mener at folk skal få gjøre litt mer som de vil, selvom jeg selv kommer aldri til å røre det.
Ønsker å skyte inn at staten slettes ikke tjener gode penger på tobakk. Ifølge rapport fra helsedirektoratet vil samfunnskostnader ved røyking ligge på rundt 80mrd årlig. På den måten ser jeg virkelig ikke store inntekter til statskassa som et godt argument.

http://www.helsedirektoratet.no/publ...elsesorden.pdf

"Gitt at en inkluderer en økonomisk verdsetting av velferdseffekter, vil de totale samfunnsøkonomiske kostnadene av røyking være i størrelsesorden 80 milliarder kroner per år."


Videre er det avsatt 20,1mrd inntekt for avgifter på tobakk og alkohol i årets statsbudsjett.
http://www.regjeringen.no/pages/3807...r_utgifter.pdf
Sitat av pseudonym Vis innlegg
Ønsker å skyte inn at staten slettes ikke tjener gode penger på tobakk. Ifølge rapport fra helsedirektoratet vil samfunnskostnader ved røyking ligge på rundt 80mrd årlig. På den måten ser jeg virkelig ikke store inntekter til statskassa som et godt argument.

http://www.helsedirektoratet.no/publ...elsesorden.pdf

"Gitt at en inkluderer en økonomisk verdsetting av velferdseffekter, vil de totale samfunnsøkonomiske kostnadene av røyking være i størrelsesorden 80 milliarder kroner per år."


Videre er det avsatt 20,1mrd inntekt for avgifter på tobakk og alkohol i årets statsbudsjett.
http://www.regjeringen.no/pages/3807...r_utgifter.pdf
Vis hele sitatet...
Uten de 20 milliardene blir det bare enda dyrere for staten. Og dersom de fjerner avgiftene så vil de totale samfunnsøkonomiske kostnadene bli enda større, etter som at fler vil starte og røyke.

Gratis helsetjenester og avgiftsfri tobakk går økonomisk sett ikke sammen.
Sist endret av MBTI; 10. april 2013 kl. 20:28.
Sitat av pseudonym Vis innlegg
Ønsker å skyte inn at staten slettes ikke tjener gode penger på tobakk. Ifølge rapport fra helsedirektoratet vil samfunnskostnader ved røyking ligge på rundt 80mrd årlig. På den måten ser jeg virkelig ikke store inntekter til statskassa som et godt argument.

http://www.helsedirektoratet.no/publ...elsesorden.pdf

"Gitt at en inkluderer en økonomisk verdsetting av velferdseffekter, vil de totale samfunnsøkonomiske kostnadene av røyking være i størrelsesorden 80 milliarder kroner per år."


Videre er det avsatt 20,1mrd inntekt for avgifter på tobakk og alkohol i årets statsbudsjett.
http://www.regjeringen.no/pages/3807...r_utgifter.pdf
Vis hele sitatet...
Hvem er det som kjører ut tobakks varene til en guds forlatt butikk på landet? Er det nevnt i rapporten? Er det nevnt inntekter til staten i form av skatt og inntekter på de arbeidsplassene dette skaper? Hvor mange mister arbeidsplassene sine og må henvende seg hos NAV?
Er det regnet på at hvis en 60-åring dør pga røyking så vil dette spare staten for store summer i form av sykehjems plass/pleie?

Staten taper ikke penger på tobakk. Det de regner på er virtuelle inntekter de så gjerne skulle hatt. Kunne gjerne tenkt meg å sett et mot-regnestykke på det her, hva de taper hvis tobakken forsvinner helt. Tror mange hadde blitt overasket over resultatet, at det faktisk er lønnsomt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ekstremt overfladisk artikkel, som ikkje er verdt papiret den er skreve på. Den tar t.d. ikkje hensyn til at røykarar er meir sjuke før dei kreperer, og på den måten koster staten penger, og dei tar ikkje hensyn til tapte skatteinntekter.

Helsedirektoratet har ei kjapp oversikt, og anslaget spriker fra ca. 8 milliarder i kostnad ved ein naiv tolkningsmodell, til opp mot 80 milliarder med en litt meir kompleks tolkningsmodell. Dvs at litt etter kva modell du vil legge til grunn, så er det alt mellom et nullprosjekt på tobakksavgifter, og ei dundrande underskudd.
Helt ærlig så kjenner jeg mange som røyker. Ingen av de har hatt fravær fra jobb som er relatert til røyking. De jeg har hørt om som har fått kreft av dette har vært over pensjons alder. Selv har jeg røkt i 20år, og utrolig nok ikke vært hos legen, med denne "store" belastningen for samfunnet. Når det skal lages ett regnestykke på noe slikt, må det jo gjøres rett. MÅ regne på hvor mye staten "virtuelt" hadde tapt hvis tobakken ikke hadde funnet sted. Så enkelt og greit er det egentlig.
Sist endret av sweem; 11. april 2013 kl. 09:38.
Hvorfor er det ikke ulovlig med overforbruk av sukker? Fett? Hvorfor er det ikke ulovlig å gå langs traffikerte veier? Eller på fjellet? Hvorfor er det ikke ulovlig med personlige forhold? De kan fort gå dunken, og da er veien til depresjoner og selvmord kort...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EoT Vis innlegg
Hvorfor er det ikke ulovlig med overforbruk av sukker? Fett? Hvorfor er det ikke ulovlig å gå langs traffikerte veier? Eller på fjellet? Hvorfor er det ikke ulovlig med personlige forhold? De kan fort gå dunken, og da er veien til depresjoner og selvmord kort...
Vis hele sitatet...
Fordi alle dei tinga har ein nytteverdi. Nytteverdien med tobakk er neglisjerbar.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Fordi alle dei tinga har ein nytteverdi. Nytteverdien med tobakk er neglisjerbar.
Vis hele sitatet...
Tss, jeg setter stor pris på en sigarett etter en arbeidsøkt. Hvem er du til å si at den opplevelsen har lavere nytteverdi enn f. eks. en risikofyllt tur på en isbre?
En risikofylt tur på en isbre gir ingen penger i statskassen, så nytteverdien av en røyk vil være mye høyere.

Nå er det en del mennesker som har store problemer med røykere generelt. Ikke bare at de ser ned på dem, men de kan rett og slett ikke fordra dem. Dette har ingenting med røyken/røykeren å gjøre, men sinnstilstanden til fanatiske personen, og evnen til å akseptere mennesker. Og uansett hva en forteller denne personen, tro meg, så hjelper det ikke.

Tobakk er fortsatt lovlig fordi staten tjener på det. Sier ikke de blir rik av det, men tjener gjør de. Hadde det vært slik de "blinde" mener, hadde de lagt på mere avgifter. Å tro at den norske stat er villig til å tape penger, ja, det er første gangen jeg har hørt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sweem Vis innlegg
En risikofylt tur på en isbre gir ingen penger i statskassen, så nytteverdien av en røyk vil være mye høyere.
Vis hele sitatet...
For det første er det ikkje praktisk å forby alle slags aktiviteter, og dei aller fleste isbreturer går greit, så samanlikninga er ikkje heilt rimeleg.

For det andre gir isbreturer gevinst i form av ei befolkning i bedre fysisk form, som fører til redusert sjukefråvær.
Sitat av sweem Vis innlegg
Tobakk er fortsatt lovlig fordi staten tjener på det. Sier ikke de blir rik av det, men tjener gjør de. Hadde det vært slik de "blinde" mener, hadde de lagt på mere avgifter. Å tro at den norske stat er villig til å tape penger, ja, det er første gangen jeg har hørt.
Vis hele sitatet...
Alt etter anslaga så går staten i null, eller taper 70 milliarder i året på det. Hugs at avgiftsnivået er fastsett av stortinget, gjennom statsbudsjettet, og at det å auke avgifter er ei politisk kostbar handling i mange tilfeller. Vi er mellom dei landa i verda med suverent høgast tobakksavgifter allereie, og smugling og grensehandel er alt eit reelt problem, så å einsidig auke avgiftene vil ikkje nødvendigvis auke inntektene så mykje.
Sitat av slashdot Vis innlegg
For det første er det ikkje praktisk å forby alle slags aktiviteter, og dei aller fleste isbreturer går greit, så samanlikninga er ikkje heilt rimeleg.

For det andre gir isbreturer gevinst i form av ei befolkning i bedre fysisk form, som fører til redusert sjukefråvær.

Alt etter anslaga så går staten i null, eller taper 70 milliarder i året på det. Hugs at avgiftsnivået er fastsett av stortinget, gjennom statsbudsjettet, og at det å auke avgifter er ei politisk kostbar handling i mange tilfeller. Vi er mellom dei landa i verda med suverent høgast tobakksavgifter allereie, og smugling og grensehandel er alt eit reelt problem, så å einsidig auke avgiftene vil ikkje nødvendigvis auke inntektene så mykje.
Vis hele sitatet...
Så må du lese hva jeg har skrevet, i stedet for å se deg blind på den virtuelle rapporten som ikke viser det totale regnestykket.

For å synke ned på ditt nivå her, har du tall på de vandringene i skog og fjell, at det gir gevinst?
Burde ikke disse vært i helt andre omgivelser så de slipper å koste oss så mange kroner når det går f.eks. snøskred?

Hvorfor legger ikke de frem en ekte oversikt når det kommer til utgifter/inntekter ang. tobakk? Hvor de tar med alle som arbeider med dette, og hva staten tjener i dag på disse, og hvor mye de taper på dette når de forsvinner?
Må forstå at en ikke kan ta en slik rapport seriøst når ikke alle tallene er med? Trenger ikke være Einstein for å skjønne at det er noe som mangler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sweem Vis innlegg
Hvorfor legger ikke de frem en ekte oversikt når det kommer til utgifter/inntekter ang. tobakk? Hvor de tar med alle som arbeider med dette, og hva staten tjener i dag på disse, og hvor mye de taper på dette når de forsvinner?
Vis hele sitatet...
Tja, ettersom dei fleste ikkje jobber i Noreg, så vil eg tru det er minimalt med skatteinntekter frå dei. Uansett - legg du til grunn worst case frå helsedirektoratet, og ei vanleg industriarbeiderlønn på 450k, og 65% skatt (for å ta med arbeidsgiveravgift og shizzle), så må det sysselsettjast 239000 i tobakksindustrien i Noreg for å dekke det.

I tillegg er tobakk ei av dei mest subsidierte landbruksvarene i EU.

Kort sagt føler eg at eg har dokumentert rimelig greit at tobakk er ein nettokostnad for samfunnet...
Legger ingenting fra helsedirektorater til grunn. Hvorfor er tobakk så populært at de får subsidier i det hele tatt?
Kan jo tenkes at handelen lønner seg? Er det spesifisert i den rapporten de tallene du drar frem her, med inntekt i det hele tatt? Og hvis nei, hvorfor er ikke dette gjort, og at det kun regnes en vei? Siden den rapporten er så utfyllende som du mener er vel dette gjort regner jeg med....

Du har ikke kommet med noe dokumentasjon som viser faktiske tall overhodet.
Uansett, det er noen som tjener grovt med penger på tobakken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Klorofyll Vis innlegg
Uansett, det er noen som tjener grovt med penger på tobakken.
Vis hele sitatet...
Jepp, og du ser kven rimeleg greit på å sjå kven som protesterer på tiltaka frå S&HD.

http://www.nordicwelfare.org/popnad/...ens-synlighet/

Det er litt interessant at dei vel å protestere på noko dei meiner ikkje vil ha effekt... Dei fleste andre industrier ignorerer ting som ikkje har effekt på dei.
Sitat av jattajatta Vis innlegg
Vil gjerne vite hvorfor tobakk ikke er ulovlig, når vi har så mange helsefarer og ødelagte liv gjennom bruk av dette rusmidlet. En illegalisering av tobakk vil selvfølgelig føre til skjult bruk, protester og ulovlig import/svartemarked, men det blir nok en stor begrensing i bruk samt rekruttering. Tenk på alle de barna som begynner å røyke i starten av tenårene, bruker flere hundre tusen gjennom livet, og tilslutt ender opp helseskadde, om så døde pga. røyking.

Rent hykleri spør du meg, her har vi i tillegg til å selge denne rusgiften på alle butikker, kiosker og bensinstasjoner også en "røyketelefon" samt helseadvarsler på hver pakke tobakk.

Tenker man kunne føre en politikk/strafferamme lik den vi har på Cannabis i dag (uten å starte en diskusjon direkte på dette).

Er det noen som vil dele sitt syn evnt. argumenter/motargumenter ved dette.

Hilsen meg.
Vis hele sitatet...
1) Tobakk har jo alltid vært lovlig, og folk vil at det skal fortsette å være det. 2) Det vil garantert bli et stort ulovlig marked av tobakk hvis det blir forbudt - bare omsatt av et kriminelt marked som kanskje blander den med andre ting slik man gjør med ulovlige rusmidler i dag. 3) Tobakken er jo så avhengighetsskapende at det ikke blir lett for en-to millioner røykere/snusere i Norge å bare helt plutselig slutte pga. en lov. 4) Tobakk skader ikke hjernen på noe vis, det gjør derimot alle andre rusmidler, så da kan man anse det bedre enn at røykerne blir alkoholikere/narkomane. 5) Det ER JO mange restriksjoner på tobakk da, ihvertfall røyking... Det er steindyrt å kjøpe tobakk, nesten ingen steder det er lov å røyke, røyken er dekt med bilder av slitte lunger, tobakk selges ikke åpent mer, noe som gjør at færre (ihvertfall angivelig) begynner med tobakk.

Sitat av jattajatta Vis innlegg
Tenker man kunne føre en politikk/strafferamme lik den vi har på Cannabis i dag (uten å starte en diskusjon direkte på dette).
Vis hele sitatet...
I Norge er det faktisk samme straff for alt som regnes som narkotika... "en politikk/strafferamme lik den vi har på Cannabis i dag" betyr altså det samme som "en politikk/strafferamme lik den vi har på Heroin idag"... ikke så viktig dette, du sa jo at du ikke vil ha diskusjon på dette punktet også, men bare tenkte det kunne være verdt å skyte inn. (husk også det, at hvis man røyker hasj, bruker man å blande med litt tobakk, så hvis man blir tatt for hasjrøyking hvis man forbyr tobakk, blir man evt. dømt BÅDE for å ha røykt Cannabis OG tobakk).

Se også på snusen... dette er et produkt hvor det er strid om skadevirkningene... men de er ihvertfall relativt lave, så ser lite grunn til å forby snus. Ekstremt avhengighetsskapende, men har minimale skadevirkninger.

For å komme med en sammenligning med cannabis: Man har jo forbud i Norge mot Cannabis, men dette har alltid vært forbudt. DER ligger tobakken på andre siden: Tobakk har ALLTID vært LOV, og folk er vant med det. Derfor er tobakk brukt av veldig, veldig mange mennesker i Norge, hvorav mange vil fortsette etterpå. Og for å komme med nok en sammenligning: se på resultatene da man forbød alkohol i Statene! ALLE drakk likevel! Forbyr man tobakk i Norge, tror jeg noe lignende vil skje her... Tobakk er kanskje enklere å forby enn alkohol, men likevel tror jeg alt det vil resultere i, er at man smugler fra Sverige, Finland, Danmark, Russland, Island, Storbritannia og alle landene rundt oss. Man vil nok lage en slags undergrunnstobakkindustri, lignende Cannabis-industrien idag (nok en sammenligning) - bare mye mer omfattende, fordi folk er vant med å røyke og snuse lovlig, mens cannabis, som jeg allerede har sagt, har vært forbudt hele tiden.

Og for å hindre en ny tråd som omhandler forbud mot alkohol - som er mye farligere enn tobakk: ingen kommer til å bry seg uansett, og jeg er redd mange kommer til å drikke Rødsprit og Antibac. Men skal ikke avspore igjen.

Kort sagt: hundretusener kommer til å røyke og snuse daglig uansett om det er ulovlig, og masse penger må politiet bruke på et enormt kriminalmiljø som bare omfatter helt vanlige folk. De kommer ikke til å ha noen kontroll uansett, det ender sikkert med politifolk som bryter loven omfattende ved å bruke tobakk... det verste, er at ifølge loven ville dette da ha vært like kriminelt som om en politimann hadde gått rundt med heroin og brukt dette... noe som er vanskelig å tenke seg!

Forstår dere? Ingen bryr seg, og kommer til å fortsette med tobakk under jorden, og politiet vil la dem være i fred fordi nesten alle politifolk vil mene at dette er tull (som kan defineres som en form for korrupsjon, og hva gir mindre tillit enn korrupte politifolk)?

Jeg har kommet med mange sammenligninger i innlegget mitt, men håper du forstår hva jeg prøver å få frem. Når det gjelder forskjellen på cannabis og tobakk forbud, og om sammenligningen med alkoholforbudet i Statene - som var helt bortkastet!

Ble veldig langt dette... håper det går greit! Blir ofte litt uryddig og vanskelig å lese veldig lange innlegg, men får håpe det går greit!

Det finnes forøvrig allerede ca. 30 tråder om dette temaet på freak-forumet og tusenvis av tråder andre steder.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Hvorfor er ikke trapper ulovlig? Folk kan jo falle og skade seg!
Sist endret av Slaps; 12. april 2013 kl. 20:46.
Hvorfor er ikke spilling ulovlig? Folk sitter jo 12 timer hver dag uten form for produktivitet!!!! ånei!..
Spørsmålet er vel egentlig, hvorfor er ikke "de andre" rusmidlene lovlige? Alt fra cannabis til heroin og fleinsopp burde vært lovlig, og da må gjerne staten slenge på de samme "trygghetsbemerkningene" som de gjør med tobakk og nikotin. Sett en fornuftig aldersgrense, informér på pakken og gjør reklamering av disse rusmidlene også ulovlig. Staten, og ikke minst den moderne kulturens hykleri har ingen grenser. Staten er ikke interessert i å passe på oss, ved å "kun" ha tobakk, koffein, alkohol (og morfin) lovlig. Kulturen er ikke din venn.
Sist endret av KvalmtKrek; 18. april 2013 kl. 21:16.
Sitat av Slaps Vis innlegg
Hvorfor er ikke trapper ulovlig? Folk kan jo falle og skade seg!
Vis hele sitatet...
Hvorfor er ikke hjem ulovlig? De fleste drap foregår jo i ett hjem...
skal de forby røyk kan de forby Mc'ern mat og farlige og spise den hver dag enn å røyke