Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 6660
Rus eller uskyldig?
Jeg vet egentlig ikke helt hvor jeg skal begynne, men jeg får bare hoppe i det. Jeg lurer på om min bror driver å ruser seg. Grunnen til min bekymring er at han bor sammen med 3 små barn. Han nekter plent Selv og sier at vi er hysteriske og at han bare er sliten for han får ikke sove og går på antidepresive.

Jeg fant temgesic i lommen hans, en tom pakke, men han sa at det hadde bare vært ett par i og de tok han for lenge siden ( det var selvfølgelig 100 unnskyldninger før dette)

Ellers føler jeg han snøvler og er sløv, men han skylder på at han er sliten, sover lite og går på antidep.

Hva gjør jeg her? Kan det være han snakker sant? Kan man bli slik av antidepresive? Han nekter tisseprøver og blir forbanna når vi tar det opp..

Så enten skjuler han noe, eller så er det jeg som er en idiot og ikke forstår hvordan ting fungerer? Blir veldig glad for ærlige svar, for jeg er rådløs!
Flesteparten som reagerer med aggresjon skjuler noe. Er en grunn til at det er et advokat triks i retten
Men personlig så vet jeg veldig lite om rus, men virker veldig mistenkelig
han går på antidep, det er vanlig
Hvis han er deprimert er det ikke rart at han virker litt sløv...

Finn heller ut hvordan du kan støtte broren din. Å ha en familie som mistror deg mens du er syk hørtes ikke noe særlig ut.
Da for du pushe han tilbake til legen og slik at han får et alternativ til den antidepressivaen han går på så han kanskje slipper bivirkningene

Høres for meg ut som en sleiping.
Støtte gjør jeg så godt jeg kan på alle tenkelige måter! Akkurat det skal det ikke stå på! Men så har du de periodene hvor han trekker seg unna, ikke tar telefonen o.l. Jeg og føler at det er noe med tanke på hvor han blåser seg opp om det nevnes! Men siden han er deprimert er jeg gjerne litt forsiktig til tider og da jeg er redd for å skubbe han "utfor ett stup". Han har allerede vært hos legen og "bedt" om nye medisiner og bivirkninger, men det tror jeg bare var for å slippe mas.

Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Hvis han er deprimert er det ikke rart at han virker litt sløv...

Finn heller ut hvordan du kan støtte broren din. Å ha en familie som mistror deg mens du er syk hørtes ikke noe særlig ut.
Vis hele sitatet...
Sløv som snakker tregt, treg i øynene.. Kan antidepresive gi slike bivirkninger?
Slutt å prøv å vurder ut sånne ting. Ta samtale med han og spør skikkelige spørsmål.

Den beste hjelpen du kan gi er å ta en skikkelig samtale, hardt og brutalt. Så kan du si at du vil alltid være der om han vil ha hjelp.

Du kan bare prøve å være ærlig, om det ikke virker så vil han ikke ha hjelp. Da er det lite annet du kan gjøre enn å tilby hjelp når han vil ha.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Wonderchild Vis innlegg
Sløv som snakker tregt, treg i øynene.. Kan antidepresive gi slike bivirkninger?
Vis hele sitatet...
Depresjon i seg selv kan gi slike bivirkninger.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Slutt å prøv å vurder ut sånne ting. Ta samtale med han og spør skikkelige spørsmål.

Den beste hjelpen du kan gi er å ta en skikkelig samtale, hardt og brutalt. Så kan du si at du vil alltid være der om han vil ha hjelp.

Du kan bare prøve å være ærlig, om det ikke virker så vil han ikke ha hjelp. Da er det lite annet du kan gjøre enn å tilby hjelp når han vil ha.
Vis hele sitatet...
Den samtalen er tatt flere ganger. Kun nekt! Er ikke interessert i å verken bevise noe, og han har ikke noe problem, og det ender med at jeg blir kastet ut og er dum og udugelig. Har prøvd det meste av taktikk, men kommer ikke gjennom! Er bare veldig bekymret for mine nieser.

Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Depresjon i seg selv kan gi slike bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Den er jeg litt skeptisk til. Har opplevd flere rundt med med depresjon og som har gått på antidepresive, men aldri noe lignende som dette. Men som jeg nevner vet jeg ikke, men er uhyre skeptisk til det!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Wonderchild Vis innlegg
Den er jeg litt skeptisk til. Har opplevd flere rundt med med depresjon og som har gått på antidepresive, men aldri noe lignende som dette. Men som jeg nevner vet jeg ikke, men er uhyre skeptisk til det!
Vis hele sitatet...
Vanlig depresjon kan da fort gi sånne bivirkninger, særlig om man ikke går på antidepressiva. Man blir trettere og slappere og har null energi, får ikke sove eller må sove hele tiden og da blir man fort snøvlete osv.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Vanlig depresjon kan da fort gi sånne bivirkninger, særlig om man ikke går på antidepressiva. Man blir trettere og slappere og har null energi, får ikke sove eller må sove hele tiden og da blir man fort snøvlete osv.
Vis hele sitatet...
Men han går på antidepressiva og har gjort det snart ett år. Folk reagerer jo selvfølgelig forskjellig, men synes det er rart at han får medisiner som gjør han slik når han har tre små barn å ta seg av hjemme. Minste er tre år, så fem og syv år.
Jeg har aldri hørt om noen som snøvler (Min definisjon på snøvling) av antidep, nå vet jeg ikke hvilken medisin broren din bruker så jeg kan ikke være sikker på dette.
Å være sløv er en veldig vanlig bivirkning av antidep. Snøvling derimot kommer vell av et meget redusert sentral nervesystem, og aggresjonen kombinert kan meget mulig være f.eks rivotril. Skulle ikke mye til før jeg begynte å snøvle, merka det selfølgelig ikke selv, men min mor hørte det med en gang.


Og tips til hysteriske pårørende, dont bust his balls! Ta det opp når det passer, og ikke kom med krasse spørsmål. Men si at du bryr deg og ønsker svært gjerne at han oppsøker hjelp eller rusfrie kompiser.

temgesic er vel i samme gate som subutex (?) Det er et A-preperat og er EKSTREMT vanskelig å få av legen, kan være han har et større problem enn du tror. meget avhengihetsskapende.
Sitat av whaeck Vis innlegg
Flesteparten som reagerer med aggresjon skjuler noe. Er en grunn til at det er et advokat triks i retten
Vis hele sitatet...
Ja er det nå det? Eller er det kanskje mer et hollywood triks?
ho/han sier broren snøvler, blir agressiv og fant et tomt brett med temgesic, og enkelte presterer å si at det er en vanlig bivirkning av antidepp? hva faen, våkn opp.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Rart og bli sløv på antidepp da.....

Det jeg har av erfaring på anti.depp er null rus, at det bare er noe som fyller opp "happy" lagrene i hjernen så man ikke blir så deppa ....

Men så ifølge wiki da: Lavdose-buprenorfin markedsføres i Norge som Temgesic (sublingiualtabletter)

Så er altså Temegesic en svak syntetisk opiat.... altså tar man litt overdosering her så er det noe man kan åpna i stor grad og bli sløva rusa på så det holder.


Tipper han tar en del ekstra av de pillene hvis du mener han er sløv og irritert. Har han ikke noe og skjule så får han jo søren meg tørre og ta en hjemme test fra apoteket for deg TS... Men som det er med rusmidler så er det jo deilig som faen så er vell ikke noe han vill gi slipp på Dumt og ruse seg når man har unger da....æssss!

I og med at det er en svak versjons opiat så kan du nok se ganske tydelig at han har bitte små pupiller om han driver og ruser seg på temegesicen
Sist endret av deGrønne Skoger; 27. desember 2012 kl. 01:50.
Sitat av Henkal Vis innlegg
ho/han sier broren snøvler, blir agressiv og fant et tomt brett med temgesic, og enkelte presterer å si at det er en vanlig bivirkning av antidepp? hva faen, våkn opp.
Vis hele sitatet...
Ingen sier at det er en bivirkning av antidrepressiva. Lær deg å lese.
Sitat av deGrønne Skoger Vis innlegg
Rart og bli sløv på antidepp da.....

Det jeg har av erfaring på anti.depp er null rus, at det bare er noe som fyller opp "happy" lagrene i hjernen så man ikke blir så deppa ....

Men så ifølge wiki da: Lavdose-buprenorfin markedsføres i Norge som Temgesic (sublingiualtabletter)

Så er altså Temegesic en svak syntetisk opiat.... altså tar man litt overdosering her så er det noe man kan åpna i stor grad og bli sløva rusa på så det holder.


Tipper han tar en del ekstra av de pillene hvis du mener han er sløv og irritert. Har han ikke noe og skjule så får han jo søren meg tørre og ta en hjemme test fra apoteket for deg TS... Men som det er med rusmidler så er det jo deilig som faen så er vell ikke noe han vill gi slipp på Dumt og ruse seg når man har unger da....æssss!

I og med at det er en svak versjons opiat så kan du nok se ganske tydelig at han har bitte små pupiller om han driver og ruser seg på temegesicen
Vis hele sitatet...
en bekjent går på cipralex pga depresjon og han er blitt lat og sløv.
så tror nok det er flere som blir slik på antidepressiver og så skal jo dosene tilpasses og det kan ta tid - og det kan jo være at de ikke funker slik de skal og da må de bytte tabletter.

snøvlete er heller ikke uvanlig slik jeg har opplevd det. Det er ikke rus som gjør det det er bare måten antidepressiv pillene virker på sier de.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Ingen sier at det er en bivirkning av antidrepressiva. Lær deg å lese.
Vis hele sitatet...
Nei, men når enkelte sier det er vanlig at det skjer når man går på antidepressiva, så er vel det det samme som og si at det er en bivirkning?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Henkal Vis innlegg
ho/han sier broren snøvler, blir agressiv og fant et tomt brett med temgesic, og enkelte presterer å si at det er en vanlig bivirkning av antidepp? hva faen, våkn opp.
Vis hele sitatet...
Jeg sa at det var en vanlig bivirkning av DEPRESJON, ikke av antidepp. Folk må lære seg å lese poster ordentlig.

Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Ingen sier at det er en bivirkning av antidrepressiva. Lær deg å lese.
Vis hele sitatet...
En her som kan lese ja.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jeg sa at det var en vanlig bivirkning av DEPRESJON, ikke av antidepp. Folk må lære seg å lese poster ordentlig.



En her som kan lese ja.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt jeg snakka til deg? Sikta spessielt til sprirituell.
Og jeg tror at det kan være mere enn kun depresjon, da han ble tatt med et tomt brett med temgesic.
Jeg synes du avslører deg selv i overskriften. Dersom en person ruser seg, er h*n da skyldig? Isåfall skyldig i hva da, og hva skal straffen bli? Tenker da på det personlige plan, det rettslige er vel strengt tatt ikke opp til deg å håndheve.
Jeg skjønner godt at du er mistenksom. Disse niesene har vel en mor også? Hva mener hun?
Sist endret av Susa; 27. desember 2012 kl. 03:58.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Jeg synes du avslører deg selv i overskriften. Dersom en person ruser seg, er h*n da skyldig? Isåfall skyldig i hva da, og hva skal straffen bli? Tenker da på det personlige plan, det rettslige er vel strengt tatt ikke opp til deg å håndheve.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel bare du som snakker om straff her, men siden du spør og det er barn involvert noe som kan tyde på omsorgsvikt er vel behandling ett passende sted å starte.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg skjønner godt at du er mistenksom. Disse niesene har vel en mor også? Hva mener hun?
Vis hele sitatet...
Ja om hun fortsatt er i stand til å mene noe selv og ikke er manipulert og snakker gjennom løgnene hans.

---

Nei, det her lover ikke bra og om det sku vise seg at han ikke ruser seg har han jo åpenbart problemer med seg selv han bør ta tak i.. Er det fastlegen som skriver ut ad eller går han i noe behandling? Hva ad er det snakk om? Bivirkninger som å bli sløv og trett er mest vanlig i tilvenningperioden, det er bare tull som flere her mener at all denne oppførselen er vanlig under depresjon og / eller på AD. Depresjon er mye lettere å skjule enn rusmisbruk og ad skal da tross alt bedre tilstanden. FFS. hvor mange er det ikke som knasker lykkepiller i dag, de sover om nettene og fungerer på dagtid.
Sist endret av Yalla; 27. desember 2012 kl. 04:32.
Dersom denne broren din ikke har vært voldelig eller vist tegn på aggressiv oppførsel mot barna sine, så har jeg bare følgende råd å gi deg: Stay away! Ikke bland deg opp ting du ikke har noe med.

Det er moralsk sett ikke noe galt i å ruse seg.
Sist endret av Alkohollikeren; 27. desember 2012 kl. 05:45.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg skjønner godt at du er mistenksom. Disse niesene har vel en mor også? Hva mener hun?
Vis hele sitatet...
Mor er ikke en oppegående person dessverre!

Sitat av Yalla Vis innlegg
Nå er det vel bare du som snakker om straff her, men siden du spør og det er barn involvert noe som kan tyde på omsorgsvikt er vel behandling ett passende sted å starte.
Ja om hun fortsatt er i stand til å mene noe selv og ikke er manipulert og snakker gjennom løgnene hans.

---

Nei, det her lover ikke bra og om det sku vise seg at han ikke ruser seg har han jo åpenbart problemer med seg selv han bør ta tak i.. Er det fastlegen som skriver ut ad eller går han i noe behandling? Hva ad er det snakk om? Bivirkninger som å bli sløv og trett er mest vanlig i tilvenningperioden, det er bare tull som flere her mener at all denne oppførselen er vanlig under depresjon og / eller på AD. Depresjon er mye lettere å skjule enn rusmisbruk og ad skal da tross alt bedre tilstanden. FFS. hvor mange er det ikke som knasker lykkepiller i dag, de sover om nettene og fungerer på dagtid.
Vis hele sitatet...
Han går ikke til noe behandling, da han sier han inne trenger dette. Han får antidepresive av legen, hvilken det er vet jeg ikke. Ja er det jeg og mener, har fått vite at venner går på AD uten å ha merket det noe særlig på de, så har liksom ikke helt klart å slå meg til ro med det.

Sitat av Alkohollikeren Vis innlegg
Dersom denne broren din ikke har vært voldelig eller vist tegn på aggressiv oppførsel mot barna sine, så har jeg bare følgende råd å gi deg: Stay away! Ikke bland deg opp ting du ikke har noe med.

Det er moralsk sett ikke noe galt i å ruse seg.
Vis hele sitatet...
Det er det som er så utrolig vanskelig. For selvom han ikke slår de eller er aggressiv, så er det ikke noe bra for en liten unge og vokse opp med en ruset far. Det skal stimuleres, mat skal lages, huset må vaskes!...
Og jeg føler egentlig selv nå når jeg skriver at jeg får reflektert litt annerledes enn å bare sitte å tenke.

Og ang. Aggressiv adferd har han innimellom hatt, ikke så mye, men det blir sånn hvor jævlig mye vi maser, og slik, kan svare på spørsmål som ingen har stilt... Men jeg føler egentlig til nå at jeg har fått svar på det jeg trengte. Takk for ærlige svar alle sammen! Jeg er ikke noe negge kjerring, jeg er bare en søster som er utrolig glad i broren sin, og utrøstelig redd for han og mine tre nieser!
Søvnproblemer og antidepressiva kan ha kraftige virkninger som tilsynelatende kan virke som rus. Prøv heller å støtte ham. Kanskje han kunne trengt noen timer hos psykolog?
Sitat av Alkohollikeren Vis innlegg
Dersom denne broren din ikke har vært voldelig eller vist tegn på aggressiv oppførsel mot barna sine, så har jeg bare følgende råd å gi deg: Stay away! Ikke bland deg opp ting du ikke har noe med.

Det er moralsk sett ikke noe galt i å ruse seg.
Vis hele sitatet...
Det er moralsk forkastelig, totalt uansvarlig og grov omsorgsvikt å ruse seg når man har omsorg for barn. Bare det å ruse seg i seg selv kan ha store konsekvenser for barna uten at man nødvendigvis behøver å kaste de i veggen før varsellampene lyser, langtifra. Det er ingen menneskerett å fritt kunne ruse seg å ødelegge familier noe du ser ut til å tro.

Sitat av Wonderchild Vis innlegg
Mor er ikke en oppegående person dessverre!



Han går ikke til noe behandling, da han sier han inne trenger dette. Han får antidepresive av legen, hvilken det er vet jeg ikke. Ja er det jeg og mener, har fått vite at venner går på AD uten å ha merket det noe særlig på de, så har liksom ikke helt klart å slå meg til ro med det.



Det er det som er så utrolig vanskelig. For selvom han ikke slår de eller er aggressiv, så er det ikke noe bra for en liten unge og vokse opp med en ruset far. Det skal stimuleres, mat skal lages, huset må vaskes!...
Og jeg føler egentlig selv nå når jeg skriver at jeg får reflektert litt annerledes enn å bare sitte å tenke.

Og ang. Aggressiv adferd har han innimellom hatt, ikke så mye, men det blir sånn hvor jævlig mye vi maser, og slik, kan svare på spørsmål som ingen har stilt... Men jeg føler egentlig til nå at jeg har fått svar på det jeg trengte. Takk for ærlige svar alle sammen! Jeg er ikke noe negge kjerring, jeg er bare en søster som er utrolig glad i broren sin, og utrøstelig redd for han og mine tre nieser!
Vis hele sitatet...
Nei jeg tror slettes ikke du er noen negge kjerring, har fulgt tråden men er vanskelig å svare da det er veldig vanskelig å tilnærme seg sånne med noe fornuft. De må på en måte se alvoret og egne svakheter selv å ikke minst ønske hjelp. Det viktigste nå er at du passer på deg selv og ikke blir dratt inn i hans problemer, løgner og manipulasjon. Det kan være slitsomt nok å være søsken til en rusavhengig. Ikke konfronter han mer som du har gjort men forsøk så godt du kan å være der for han, prøv å snakk med han som søster om du kan få han til å prate om hva det faktisk er han sliter med og som gjør at han ev. ruser seg. Psykolog som nevnt eller annen behandling er jo en mulighet på sikt, han må nok klargjøres litt. Hvordan han responderer på ad er i seg selv uavhengig av om han ruser ser grunn til bekymring og burde bli tatt på alvor av helsevesenet. Lykke til.
Hvis man mener at barn er utsatt for omsorgssvikt har man plikt til å melde!

Ihvertfall en moralsk plikt.
Enkelte antidepressiva (typen trisykliske, f.eks) brukes som sovemedisin og smertestillende. Det burde kanskje fortelle TS at det kan være den ikke-rusgivende medisinen som gjør at han ser rusa og stein ut.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Som jeg skrev tilbake så er temegestic en svak syntestisk opiat.

For de som enda ikke har fått det med seg så er opiat noe som delels opp i: heroin, morfin, kodein, buprenorfin etc.
Altså i riktig mengde hardcore rusmiddel til og bli fucked opp på.
▼ ... over en måned senere ... ▼
viss man har mistanke om at barn bor med foreldre som ruser seg er det grunn til bekymring OG til å foreta seg noe. Alt for mange har blitt skadet av en oppvekst med rusmisbrukende omsorgspersoner. Og nesten alltid har det vært noen som har sett og visst, men ikke grepet inn. Din lojalitet her bør først og fremst gå til barna, som er de mest sårbare i denne saken. Krev at han tester seg, eller kontakt barnevernet.
Sitat av tøydokke Vis innlegg
viss man har mistanke om at barn bor med foreldre som ruser seg er det grunn til bekymring OG til å foreta seg noe. Alt for mange har blitt skadet av en oppvekst med rusmisbrukende omsorgspersoner. Og nesten alltid har det vært noen som har sett og visst, men ikke grepet inn. Din lojalitet her bør først og fremst gå til barna, som er de mest sårbare i denne saken. Krev at han tester seg, eller kontakt barnevernet.
Vis hele sitatet...
Så du mener at barn har det bedre når de blir tatt fra foreldrene sine, satt i barnevern systemet, omplassert eller sendt til fosterhjem/insustisjon?

Og hva ser du på som en rusmisbrukende omsorgsperson? er en som går på anti depressive en rusmisbruker? eller bruker han rusmiddelet fornuftig? Skjønner at det ikke er lett å si hva som er etisk/uetisk her, men hvis en ruser seg for at deg gjør dem til en bedre person, er det fortsatt et rusmisbruk? eller er det medisinering? blir aldri klok på dette...
Har ei vennine som går på antidepressiva og hun kan fort bli sint, men aldri vært voldelig mot noen.
Hun har sine perioder der hun ikke orker å være rundt noen som helst..
Stenger seg inne, sover mye, generelt vil hun bare holde seg unna alt å alle. For hun vet selv at det ikke er noe vits i å prøve å vær sosial når hun har det slik.

Men liker ikke at det er 3 barn i bildet her. Får håpe det ordner seg, så ikke ungene blir plassert bort på fosterhjem.
Men som andre har skrevet lenger opp, er du så bekymret for at ungene ikke har det bra med faren sin, så må du jo faktisk ringe å prate med barnevernet.

Lykketil & håper alt ordner seg tilslutt