Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 10836
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er jo ikke selvsagt at det er cannabisen direkte som er årsaken, og såvidt jeg kan se er det bare en korrelasjon som er funnet.

Barn som begynner med narkotika har en bråte andre statistiske fellesnevnere; de kommer gjerne fra dårligere kår, de utdanner seg ikke, høyere arbeidsledighet, "problembarn" er overrepresentert etc. IQ skal liksom være noe som ikke avhenger av kunnskap og erfaringer, men jeg har ingen problem med å tro at en understimulert hjerne ender opp som litt sløvere etterhvert som årene går.

Og hva er det egentlig som skal forandre seg i hjernen rundt 18-års alderen som plutselig gjør en immun mot cannabis sine "fordummende" bivirkning? Er det en gang en løs hypotese som forklarer en slik mekanisme, eller er det bare noe man automatisk aksepterer som mulig fordi folk flest (meg inkludert) egentlig ikke vet en dritt om hjernen?

Hvis ikke vil jeg anse den ovenstående forklaringen som langt mer plausibel, og korrelasjon medfører ikke kausalitet. Overskriften burde lest: Barn som kronisk inntar narkotika i flere år er ikke like kjappe i hodet som de som ikke gjør det. Den hadde ikke vært like spennende.
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt lest saken? Det virker som om du tror konklusjonen på rapporten er "de som røyker er dummere enn de som ikke gjør det", dette er ikke tilfellet. Det artikkelen sier er at man ser et tap i IQ hos dem som har brukt over lang tid, fra de allerede var barn.

Jeg siterer
Having taken into account other factors such as alcohol or tobacco dependency or other drug use, as well the number of years spent in education, they found that those who persistently used cannabis - smoking it at least four times a week year after year through their teens, 20s and, in some cases, their 30s - suffered a decline in their IQ.
Vis hele sitatet...
Her ser du, forskere tar litt forhåndsregler. Dette er et seriøst forskningsprosjekt, som ikke har som mål å svartmale cannabis-bruk. Hvorfor er det så vanskelig å innse at cannabis ikke kun har positive effekter?

Dette med over/under 18 år er vel bare en måte å si det litt generelt på. Man regner med at hjernen er så og si ferdig utviklet rundt 18 årsalderen, og da er det en fin alder å skille mellom
Sitat av trippy Vis innlegg
Dette stemmer selvsagt ikke for alle, men når jeg var rundt 15-16 var det mye lettere å skaffe bønne enn øl
Vis hele sitatet...
Samme her, men vi fikk nå tak i begge deler da
Sitat av Olympic Vis innlegg
Har du i det hele tatt lest saken? Det virker som om du tror konklusjonen på rapporten er "de som røyker er dummere enn de som ikke gjør det", dette er ikke tilfellet. Det artikkelen sier er at man ser et tap i IQ hos dem som har brukt over lang tid, fra de allerede var barn.
Vis hele sitatet...
Og det jeg sier er at de som røyker cannabis kronisk fra de er barn også vil ha mange andre negative fellestrekk, fordi de tilhører bunnsjiktet av samfunnet på også veldig mange andre parametere.

Jeg har ikke på noe vis prøvd å si at cannabis ikke gjør deg dummere, jeg sier bare at studien du presenterer kun åpner for det, ved å påvise en korrelasjon.

Hadde det vært en plausibel forklaring på en konkret mekanisme hvis funksjon endret seg betydelig rundt 18-års alderen, altså en hypotese på hvordan det eventuelt skulle vært snakk om en årsakssammenheng, da hadde det vært noe annet. Nå foreligger såvidt jeg kan se (jeg har ikke sett særlig etter) ikke dette, men bare den vanlige "hjernen utvikler seg fram til da", som ikke gir svar på en dritt.

Når det kun er påvist en korrelasjon, det ikke foreligger noen fornuftig forklaringsmodell samtidig som det er all grunn til å tro at gruppen innehar andre negative fellesnevnere, da hopper jeg ikke i taket og påstår at noe som helst er dokumentert.
Sist endret av Tøffetom; 11. februar 2013 kl. 13:42.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ja, det er en interessant artikkel, men den sier ikke det mange her ser ut til å tro at den gjør. Jeg prøver ikke å si at cannabis IKKE er skadelig, bare så det er sagt, men hvis man har studert litt samfunnsvitenskap, spesielt psykologi (og ikke medisin, for da er man mest sannsynlig helt på jordet), vil man nok forstå at denne studien egentlig ikke sier veldig mye nytt. Den påviser en sammenheng, men den sier ikke "hvilken vei" sammenhengen går, og så komplekse som årsaksfaktorene når det gjelder hjernen i seg selv og også rusmisbruk er kan ikke en gang et hav av statistisk kontroll endre på det faktumet at dette er en korrelasjonsstudie. Og ja, jeg har hatt min kvote nevrobiologi og psykologi til å vite hvor viktig den forskjellen er her. Det er ingenting som peker på en årsakssammenheng annet enn det man allerede har visst i lang tid - at det er en sammenheng mellom cannabis og IQ. Det kan skyldes nesten uendelig mange ting, og det gjør det mest sannsynligvis også. For å balansere diskusjonen (men ikke utelukke at cannabis faktisk er årsak til varig reduksjon av IQ) bør man også påpeke at alle godt kontrollerte studier på de kognitive effektene av cannabis (og da snakker vi, igjen, ikke om de fleste såkalte medisinske forsøkene og deres dårlig tilpassede metodikk, vi snakker om de psykologiske) viser at disse forsvinner i løpet av ca. to uker, toppen fire, uavhengig av hvor lenge og hvor intensivt man har røkt. Kognitiv funksjon må sees på som et bedre mål, om enn snevrere, på eventuell hjerneskade enn intelligens, uten at jeg vil gå dypere inn på det. For de som er interessert hadde Psykologforeningen for noen år siden en litteraturgjennomgang på dette. De konkluderer og argumenterer nokså spesielt, men utvalget av forskningsartikler er ganske godt og tallene taler for seg selv.

Sitat av Enew Vis innlegg
8 IQ poeng er jo ikke akkurat mye og dagsformen kan ha større utslag enn 8 poeng. Men er nok greit å ta til etterretning, jeg er glad jeg personlig ikke prøvde weed før jeg var 19 og personlig synes jeg det burde bli 20 årsgrense om det noen gang skulle bli legalisert.
Vis hele sitatet...
8 IQ-poeng er et halvt standardavvik, og er faktisk ganske mye.

Sitat av Merenliare Vis innlegg
Opptrening av IQ er vel et eget diskusjonstema, men såvidt jeg vet vil du ikke få noen nevneverdige resultater av å prøve å trene opp IQen din.
Vis hele sitatet...
Det høres veldig spesielt ut at man ikke skal kunne trene seg mye opp på IQ-tester. Har du sett en ordentlig IQ-test før? Det er svært mye der som man kan trene på og bli bedre i.
Sist endret av Brukernavnmann; 13. mars 2013 kl. 03:16.