Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2088
Jeg skal til å lage et et PC kabinett i tre. Det vil si, jeg skal lage et rom inne i en Arcademaskin som skal inneholde en PC. Jeg ser det er mange casemoddere her, men jeg har aldri laget et case fra bunn av så det jeg er litt usikker på er hva jeg må tenke på i forhold til å montere komponenter og HK rett på treverk.

Hvordan er det med jording og slikt, og hvordan feste hovedkortet? Kan jeg skru det rett ned i treverket, eller må jeg ha metallplate plate under?

Det skal altså være et "lukket" rom inne i kabinettet og jeg tenker å ha vifter i underkant og bakkant. Jeg regner med det blir god nok ventilasjon.

Jeg skal også montere USB innganger i forkant av kabinettet (et stykke unna selve maskinen) og er ute etter tips til hvordan jeg kan få disse festet på en solid, men diskret måte.
Her er mitt tre-kab http://freak.no/forum/showthread.php?t=216913

Hvis du ser under er det konstruktiv kritikk fra blant annet GreenRay og da kan du se litt hva du burde ha med.
Skal vi se

Regel nr 1! Planlegg ALT ned til minste detalj FØR du starter å bygge. Ikke improviser med festing av harddisker og slikt, det har en tendens til å bli stygt da. Er det noe du er usikker på, spør noen heller.

Jordig: Det trenger du ikke å tenke på

Montering av hovedkort: Kjøp et Lian Li hovedkortbret, tilpass hull til det, skru det fast og monter HK.

Montering av harddisker: Kjøp en slik eller noe lignende (har du et gammelt kabinett du ikke bruker kan du røske ut harddisk stativet som er inni der) Hvis du har litt stramt budsjett kan du kjøpe netting/plater-med-hull (vet ikke hva heter på norsk, kalles "modding mesh" på ModdeSpråket) eksempellink (eventuelt bruk patentbånd)

Montering av DVD: Samme som harddisk, modder's mesh, patentbånd eller aluplate med tilpassede hull

Materialer: Har du en ferdig arkademaskin? Ellers så anbefaler jeg mdf (12mm eller 14mm) VELDIG VIKTIG: Husk å forborre før du skrur inn en skrue! Ellers blir det fort sprekker, og det vil vi ikke ha anbefaler også å bruke trelim i tillegg til treskruer.

Kjøling: Høres greit ut det du sier, 2stk 120/140mm i bunnen som suger inn luft og 2stk 120/144mm i toppen/topp-bak som suger ut. Anbefaler også å bruke støvfilter (hvertfall på de som suger inn luft)

Du har ikke vurdert vannkjøling da Hadde vært tøft med en vannkjølt arkademaskin

USB i front: Kjøp en slik (og røsk ut det du vil ha) eller røsk ut fra en gammel pc (du kan finne noe på søppeldynga/gjenbrukslageret/bak din lokale elkjøp). Når du har skaffet dette er det bare å kutte et hull i fronten der du vil ha USB inn/utgangene og skru de fast fra innsiden.

Kutting av plater/hull: Bruk stikksag med fint blad til å kutte små hull (for eksempel til USB) For å kutte store plater bruker du en gjerdesag, håndsag eller sirkelsag. Husk å pusse godt etterpå.

Viftehull: En 120mm vifte et hull som er større en 60mm i diameter, dette er det mange som ikke tenker over. Her er ei liste med de rette målene:
- 80mm vifte= 76,2mm (3") hullsag
- 92mm vifte= 88,9mm (3.5") hullsag
- 120mm vifte= 114,3mm (4.5") hullsag
- 140mm vifte= 139,7mm (5.5″) hullsag

Sist, men ikke minst: Skriv arbeidslogg og post her

Er det noe mer du lurer på så rop ut

Et spørsmål: Skal du bygge hele arkademaskinen?

Lykke til med prosjektet! Håper på en arbeidslogg her
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Fabelaktig innlegg GreenRay, kudos!

Ja, jeg skal bygge hele Arcaden. Det er foreløpig på skisse / planlegging stadiet, men det er den andre arcaden jeg bygger så den biten skal bli veldig bra. Sist la jeg liten vekt på det estetiske og mye på det praktiske, men denne gangen er det full fokus på estetikk (og praktiske løsninger). Det er derfor jeg skal bygge inn PC'en i et eget rom. Det blir en del paneler som kan åpnes, og det skal ikke stikke frem noen ledninger eller være synlige datakomponenter.

Vannkjøling blir nok uaktuelt. Kravene til PC er ganske lave, og den skal uansett ikke være synlig på noen måte.

Men mye gode tips, takk for det.

Jeg er som sagt på skisse / planleggingsnivået ennå, men jeg skal vurdere å legge ut worklog her underveis. Uansett er planen å lage guide på websiden min slik jeg gjorde med pokerbordet.
Sist endret av Cikey; 1. juli 2012 kl. 00:34.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Fabelaktig innlegg GreenRay, kudos!

Ja, jeg skal bygge hele Arcaden. Det er foreløpig på skisse / planlegging stadiet, men det er den andre arcaden jeg bygger så den biten skal bli veldig bra. Sist la jeg liten vekt på det estetiske og mye på det praktiske, men denne gangen er det full fokus på estetikk (og praktiske løsninger). Det er derfor jeg skal bygge inn PC'en i et eget rom. Det blir en del paneler som kan åpnes, og det skal ikke stikke frem noen ledninger eller være synlige datakomponenter.

Vannkjøling blir nok uaktuelt. Kravene til PC er ganske lave, og den skal uansett ikke være synlig på noen måte.

Men mye gode tips, takk for det.

Jeg er som sagt på skisse / planleggingsnivået ennå, men jeg skal vurdere å legge ut worklog her underveis. Uansett er planen å lage guide på websiden min slik jeg gjorde med pokerbordet.
Vis hele sitatet...
Høres bra ut Utifra det du har laget før er jo dette dømt til å bli bra! Steike for et pent pokerbord du har
Et lite tips er å ha mer viftetrykk inn i kabinettet enn ut, og ha støvfilter kun på viftene inn. På den måten stopper det meste av støvet i filteret, istedenfor å bli sugd inn i kabinettet ved alle åpninger.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Ozma: Nice protip, det hadde jeg ikke tenkt på!

GreenRay: Takk for det. Pokerbordet er jeg meget fornøyd med

Har bodd fire år i tigerstaden i små leiligheter og skal omsider tilbake til korrekt side av fjellet og eget hus. Så nå er det omsider tid for prosjekt igjen

Er det forresten noen som vet hvor man kan få tak i flere slike låser med samme nøkkel:

http://www.biltema.no/ProductImages/86/large/86-105_l.jpg

Det skal etter planen være minst fire låsbare luker / paneler på maskinen, men jeg orker ikke ha fire forskjellige nøker...
Hvis du skal ha flere låser med samme sylindermønster må du garantert til låsesmed. Har bare sett 2-pkn med hengelåser som har samme sylinder tidligere, hvertfall ikke kabinett-/postkassenøkkel
Sitat av Cikey Vis innlegg
Er det forresten noen som vet hvor man kan få tak i flere slike låser med samme nøkkel:

http://www.biltema.no/ProductImages/86/large/86-105_l.jpg

Det skal etter planen være minst fire låsbare luker / paneler på maskinen, men jeg orker ikke ha fire forskjellige nøker...
Vis hele sitatet...
Har kjøpt det på biltema noen ganger

Om du skal ha levende tre (ikke mdf) pass på, for det utvider seg etter hvert!
Sitat av mroj Vis innlegg
Har kjøpt det på biltema noen ganger

Om du skal ha levende tre (ikke mdf) pass på, for det utvider seg etter hvert!
Vis hele sitatet...
Hvis du kjøper de på biltema kan du bruke samme nøkkel de er utrolig dårlige (hvertfall de jeg kjøpte)

PS: Funker å låse opp med skrujern
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Sikkerheten er ikke hovedpoenget med disse låsene. Maskinen vil uansett bare være tilgjengelig for venner, og ikke inneholde store verdier. Men de er viktige av praktiske og autentiske årsaker.

mroj: Regnes kryssfiner som "levende" tre? Tror ikke de var noen problemer med den forrige jeg bygget. Men på den annen side så hadde jeg den bare ett par år før jeg solgte den.

Så at de er dårlige spiller ingen rolle, men jeg orker som sagt ikke en hel haug med nøkler. Skal sjekke ut biltema, eller eventuelt høre med en låsesmed.