Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2101
Driver å restaurerer et gammelt Voigtländer Vito II og er nyskjerrig på om det fungerer. Gidder ikke prøve å ta masse bilder for å dra å få filmen fremkalt på butikken. Er det mulig å fremkalle en fargefilm hjemme med husholdnings artikler? Mener jeg så det på myhtbuster... Noen andre tips til å sjekke at det faktisk kommer bilder ut av denne gamle saken?
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Det er mulig å fremkalle hjemme men jeg vil anbefale deg en liten tur på google hvor du søker etter "fotoklubb [plassen du bor på]" så er det sikkert muligheter for å få hjelp til fremkalling.
Det desidert enkleste å fremkalle er sort-hvitt-film. Vanlig c-41 fargefilm krever dyrere kjemikalier og at du er nøye med temperaturer, mens en rull sort-hvitt krever billige kjemikalier og kan tåle det om du gjør mye feil. Det sies at sort-hvitt kan fremkalles i kaffel Husk at det er snakk om ordentlig sort-hvitt-film her, ikke kodaks BW400CN som er C-41, og som du får kjøpt på vanlige fotobutikker. Denne filmen kan definitivt ikke fremkalles i kaffe. Du trenger t-max, plus-x, tri-x, HP5, eller en annen ekte sort-hvitt-film for å få frem et bilde i det hele tatt med den slags hjemmefremkalling.

Hvis du bare skal teste kameraet vil det enkleste uansett være å kjøpe en billig rull på fotobutikken og la dem gjøre det.
Sist endret av patches; 4. mai 2012 kl. 19:23.
Kan du ikke bare ta ut filmen av kameraet, rulle den ut og holde den opp mot et lys, så får du hvertfall bekreftet om det skjer noe i hvertfall.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Kan du ikke bare ta ut filmen av kameraet, rulle den ut og holde den opp mot et lys, så får du hvertfall bekreftet om det skjer noe i hvertfall.
Vis hele sitatet...
Dude!
Har du gjort det noen gang? Å utsette filmen for lys før den er fremkalt er nok ikke det lureste man gjør...
Jeg mente det seriøst jeg... Han gidder jo ikke bruke penger på fremkalling for å finne ut om kameraet hans fungerer (hvor gira er han på å få det til å fungere egentlig?). Film koster jo ingenting, så gjør jo ikke noe å ødelegge en for å teste. Nå vet jo ikke jeg om det faktisk er mulig (at bildene vaskes ut så fort du drar ut rullen), om det er nødt til å overføres på en negativ først.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg mente det seriøst jeg... Han gidder jo ikke bruke penger på fremkalling for å finne ut om kameraet hans fungerer (hvor gira er han på å få det til å fungere egentlig?). Film koster jo ingenting, så gjør jo ikke noe å ødelegge en for å teste. Nå vet jo ikke jeg om det faktisk er mulig (at bildene vaskes ut så fort du drar ut rullen), om det er nødt til å overføres på en negativ først.
Vis hele sitatet...
Såklart er jeg gira på at kameraet skal fungere! Men har ingen ting i mot å sløse bort en film bare for å se om det funker. Tror desverre det blir borte i det sekundet lyset treffer.
Kan du ikke lyse med rødt lys i et mørkt rom eller lignende? Vet vi gjorde dette under fremkalling av kretskort hvertfall, de har jo sånn film som fremkalles på samme måte
Du kan bruke metoden som han her http://www.youtube.com/watch?v=AgOTk4ApEYs , det funka faktisk veldig bra
Er ikke det filmen tatt rett ut i lyset da?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Er ikke det filmen tatt rett ut i lyset da?
Vis hele sitatet...
Nope, den filmen har allerede vært gjennom en prosess. Andre kan forklare hvordan det foregår bedre enn meg.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Film koster jo ingenting, så gjør jo ikke noe å ødelegge en for å teste. Nå vet jo ikke jeg om det faktisk er mulig (at bildene vaskes ut så fort du drar ut rullen)
Vis hele sitatet...
Film er ganske dyrt i Norge. Dessuten er det faktisk ikke mulig. En vanlig rull vil bli til grå tåke i det du tar den ut i lyset.
Når du skal teste et gammelt manuelt kamera så tester du først og fremst om lukkeren fortsatt har riktig timing, fordi optikk som regel har åpenbare feil når noe er i veien, f.eks synlig mugg, mens lukkeren er basert på mekanikk og derfor ofte er utsatt for usynlige feil/skader. 1/250 sekund, 1/60 sekund, 1/30 sekund, osv. Det er ikke sikkert kameraet fungerer bare fordi du ser kontraster i filmen i det sekundet du drar filmen ut av kameraet og ser i dne mot et lys.
Sitat av danchr Vis innlegg
Film er ganske dyrt i Norge. Dessuten er det faktisk ikke mulig. En vanlig rull vil bli til grå tåke i det du tar den ut i lyset.
Når du skal teste et gammelt manuelt kamera så tester du først og fremst om lukkeren fortsatt har riktig timing, fordi optikk som regel har åpenbare feil når noe er i veien, f.eks synlig mugg, mens lukkeren er basert på mekanikk og derfor ofte er utsatt for usynlige feil/skader. 1/250 sekund, 1/60 sekund, 1/30 sekund, osv. Det er ikke sikkert kameraet fungerer bare fordi du ser kontraster i filmen i det sekundet du drar filmen ut av kameraet og ser i dne mot et lys.
Vis hele sitatet...
Ja virker som om lukkeren ikke er helt i form alikevel. Den henger seg litt og utløsermekanismen funker sjeldent. Når sant skal sies så har ingen anelse om hvordan man bruker kameraet, så kan jo hende at jeg gjør alt feil.