Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 10367
Sitat av ratmole Vis innlegg
Problemet oppstår når folk gjør det uansett, og skadene er større i et illegalt marked enn de hadde vært i et lovlig. Da blir det dyrere for alle.
Vis hele sitatet...
Igjen, her er du ikke uenig med meg, jeg sier bare at man må til en hver tid se etter løsningen som er den beste for samfunnet i sin helhet. Da det er dette som i mine øyne i lengden tjenester individet i sin helhet best mulig.

Jeh bare poengtere at jeg mener det er riktig at samfunnet burde kunne legge in forbud og restriksjoner hvis dette medfører en generelt bedre samfunn i sin helhet. Men det forusetter at det en det som er den beste løsningen i et gitt tilfelle - om en annen løsning skulle være bedre så skal man gå for den selvfølgelig.

Men jeg har en følglese av at vi diskuterer rundt hverandre selv om vi egentlig på mange måter er enige.
Sitat av etse Vis innlegg
Igjen, her er du ikke uenig med meg, jeg sier bare at man må til en hver tid se etter løsningen som er den beste for samfunnet i sin helhet. Da det er dette som i mine øyne i lengden tjenester individet i sin helhet best mulig.
Vis hele sitatet...
Det er allikevel en problemsstilling: i et demokrati mener jeg vi ikke kan tillate å straffe og fornedrige mennesker for å velge å innta et rusmiddel. Dette er etter mitt syn et brudd på menneskerettighetene og primitivt, og veier tyngre en alle andre hensyn.

Forbudet mot BRUK av narkotika og forbudet mot distribusjon er to helt forskjellige ting. Et forbud mot bruk hører ikke hjemme i et demokrati under noen omstendigheter.

Dessuten kan jeg ikke se hvordan et forbud mot bruk har noen som helst nytte for samfunnet.

Som sagt mener jeg at en full legalisering av all narkotika hadde vært langt billigere og bedre på alle måter enn situasjonen vi har i dag. Men et forbud mot bruk er i hvert fall helt unødvendig.

Det finnes ingen dokumentasjon på at et forbud er en bedre løsning for samfunnet, og mye dokumentasjon på at avkriminalisering er bedre.

En narkotikapolitisk diskusjon blir uansett fullstendig pervertert, fordi det som blir oppfattet som "allmenn visdom" må ses i lys av forbudets historiske opprinnelse:

Enkelte psykoaktive stoffer som i dag kalles "narkotika" og som folk er veldig redde for, er ikke forbudt fordi de faktisk representerer noen trussel. De er forbudt på grunn av RASISME. Jepp. Det er sant. Derfor må nesten alt ses i lys av det. Kanskje det er en grunn til at enkelte stoffer bør være forbudt, men den grunnen vil du ikke finne i en offentlig debatt om narkotikapolitikk, for den er preget av avleggerne av den hysteriske rasistiske panikkangsten som oppstod i USA på begynnelsen av 1900-tallet.
Sist endret av ratmole; 9. mai 2011 kl. 04:09.
Sitat av ratmole Vis innlegg
Det er allikevel en problemsstilling: i et demokrati mener jeg vi ikke kan tillate å straffe og fornedrige mennesker for å velge å innta et rusmiddel. Dette er etter mitt syn et brudd på menneskerettighetene og primitivt, og veier tyngre en alle andre hensyn.

Forbudet mot BRUK av narkotika og forbudet mot distribusjon er to helt forskjellige ting. Et forbud mot bruk hører ikke hjemme i et demokrati under noen omstendigheter.
Vis hele sitatet...
Hvor vidt et samfunn er demokratisk eller ikke, mener jeg ikke spiller så mye rolle i spørsmål rundt ting som dette - da jeg mener at et eventuelt svar på dette egentlig er generelt nok til å gjelde alle styresystemer - selv om noen er mer og mindre sansynlige til å faktisk innføre et slikt system.

Jeg setter selv individet ganske høyt, men annser samfunnet som en samling av individer - hvor alle ønsker å oppnå en størst felles lykke. Problemet oppstår i det et valg du tar påvirker andre; enten direkte eller indirekte - noe f.eks. rusmiddler gjør.

Slik samfunnet vårt fungerer i dag vil staten dekke eventuelle kostnader om du skulle trenge behandling - selv om skadene er selvpåskyldt gjennom rusmiddler. Dette mener jeg er en god ting, da jeg mener "Man skal ha lov til å velge fritt selv, og man skal og ha lov til å velge feil" - og dette gjør at et menneske kan ta et dårlig valg og få god oppfølging for å komme seg tilbake i samfunnet igjen.

Dette medfører da at valg du gjør vil påvirke meg som individ, selv om du ikke direkte skader meg. Men det at du, eller andre, påfører deg selv skader via f.eks. rusmiddler eller at du spiser hamburger i stede for grønnsaker, betyr at jeg må betale mer i skatt til staten slik at de kan betale for disse kostnadene. (eller at pengene må taes fra noe annet staten bruker penger på). Jeg mener derfor at du ved å ta et slikt valg tar fra meg noe av min egen frihet. Min frihet til å bruke mine penger og min tid på det jeg selv ønsker - og ikke betale dine helsekostnader.

For meg betyr dette at du ved å gjøre dette valget kan sørge for at andre mennesker får mindre valgfrihet - og staten må derfor legge opp til at folk ikke skal ta slike valg.

Man kan selvfølgelig fjerne hele problemstillingen ved å si at samfunnet ikke betaler skader som kommer som resultat av egne valg - og at man selv får ordne opp. Men dette er en form for samfunn jeg ikke ønsker.

Man kan aldri hindre at folk vil gjøre dårlige valg - men man kan prøve å sørge for at færrest mulig gjør dette. Og noen ganger annser jeg resriksjoner som en nødvendighet (i form av både avgifter og forbud, og eventuelt aldersgrenser) for å legge opp til at folk ikke skal gjøre dårlige valg.

Jeg er personlig villig til å ofre noe av min personlige frihet for å oppnå et bedre samfunn. Men det er viktig at man ikke måler hvor bra et samfunn er i kun hvor effektivt og lønnsomt det er. Men også i borgerenes generelle lykke. Flest mulig skal trives best mulig i et samfunn. Og om man skulle forby alt som var skadelig og la alle mennesker leve et helt "A4" liv så vil man selvfølgelig ha mindre kostnader, men lykken i samfunnet vil trolig være en del lavere.

Sitat av ratmole Vis innlegg
Dessuten kan jeg ikke se hvordan et forbud mot bruk har noen som helst nytte for samfunnet.

Som sagt mener jeg at en full legalisering av all narkotika hadde vært langt billigere og bedre på alle måter enn situasjonen vi har i dag. Men et forbud mot bruk er i hvert fall helt unødvendig.

Det finnes ingen dokumentasjon på at et forbud er en bedre løsning for samfunnet, og mye dokumentasjon på at avkriminalisering er bedre.
Vis hele sitatet...
En helt annen diskusjon. Om en forbud tjener samfunnet eller ikke kan man ta i en annen tråd. (viktig: sier ikke at dette er uvesentlig, men blir litt ved siden av tema)
Selvsagt bestemmer man over egen kropp, men nå har jo rusmidler ofte en tendens til å ødelegge for andre. Skape dårlig miljø og et dårlig samfunn. Tenk på hvor mange pot-huer som lever på nav f.eks. Ikke spesielt samfunnsnyttig.
Og med tanke på at noen (ja det er vel et lite utvalg) av de som starter med hasj som ender opp på plata, og det\r snakker vi virkelig om problemer.
Man blir jo aldri kvitt rus-problemet, men må gjøre alt man kan for å begrense det.
Du har helt rett i at vi skal begrense "rus-problemet", men det eneste problemet her er måten staten har bestemt at noe som ikke gagner deres maktapperat er farlig for deg uten noe faktisk bevis. Avkriminalisering av THC ville løst problemet med dårlig miljø og dårlig samfunn over natten.
Kanskje noen av disse "Pot-huene" lever på NAV fordi de har blitt stemplet som narkomane av samfunnet og derfor har vanskelig for å finne seg arbeid? Kan det være at de er på NAV fordi samfunnet har blitt opplært til å dømme de nord og ned? Det er sikkert mange individuelle historier og grunner, og jeg tviler sterkt på at de fleste av de koker ned til at de bruker cannabis. Personlig kjenner jeg et skakk av folk som røyker, og de er alle voksne mennesker i fast arbeid.


Og med tanke på at noen (ja det er vel et lite utvalg) av de som har førerkort ender opp med å kjøre seg ihjel, så snakker vi virkelig om problemer.

(Ser du hvor meningsløse slike argumenter er?)
Mentalmelt, Ratmole og dere andre som er imot full legalisering: Jeg heller selv mot den tilnærmingen til narkotika, men ser jo at det kommer til å by på en del praktiske problemer.
Eksempel: Idag er det slik at hvis man ruser seg når man har ansvar for barn vil man mest sannsynlig få problemer både med politi og barnevern. Dette mener jeg er riktig, da rus og barn ikke hører sammen, og som voksen ansvarperson bør man ikke prioritere ulovlige rusmidler. Hva vil skje i fohold til dette ved en eventuell legalisering? Politiet vil i muligens mindre grad kunne hjelpe barn i familier der rus er utbredt. Jeg snakker da selvsagt om mer alvorlige saker en et glass vin/en joint når ungen har lagt seg på fredag. Vi vet allerede at mange barn i sliter i familier med høyt alkoholkonsum. Om alle rusmidler blir lovlige, hva kan vi gjøre for å htindre at barn ikke lider under dette? Jeg vet selvsagt at rus i familier er et utbredt problem allerede, men nå har man iallfall et system som gjør at man (i teorien) kan få barn ut av slike situasjoner raskt.

Problemet ligger jo i at når man har ansvar for noen andre holder det ikke å si at alle bestemmer over sin egen kropp. Det burde jo også nevnes at rusbruk/misbruk kan være symptomer på større problemer i en familie. Kan jo trekke frem Alvdal-saken, som har vært mye i media i det siste,
Sitat av etse Vis innlegg
Du må og huske at selv om tingene du går utover din kropp er det skattebetalerene som må betale for en eventuell behandling. Om du skulle drikk for mye alkohol, røyke eller bruke andre rusmidler som skader kroppen din er det en kostnad som resten av samfunnet må betale. Man kan selvfølgelig si at hvert menneske at ansvar for egen kropp, og ikke sette noen grenser - men sa får vi også si at hver person selv må betale for eventuelle behandlinger dette medfører.

Jeg ønsker ikke et slikt samfunn, og mener at vi burde ha gratis helsetjeneste - slik at om man er uheldig eller gjør noen dårlige valg kan samfunnet stille opp for deg. Men for at dette skal fungere; må vi og sette litt restriksjoner og prøve å legge opp til at folk tar gode valg - og ikke blir store kostnader for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Når jeg ser for meg et samfunn med alle rusmidlene vi har i dag legalisert ser jeg for meg at staten har styring på det meste, og med det mener jeg at når "vi" betaler for f.eks cannabis betaler vi med det samme for en eventuell lungeoperasjon i senere tid pga dårlige lunger i fremtiden. Så staten taper ingenting på å legalisere rusmilder sånn som jeg har fantasert det.

Sånn er det egentlig med alt uansett. En viss andel av pengene du bruker på å kjøpe en pakke røyk går til staten som bruker penger på f. eks en lungeoperasjon du trenger i fremtiden.
Utfra mine observasjoner går ett fåtall av cannabis røykere å patter på jointen hele dagen slik man ofte ser med tobaks røykere. pluss det finnes en hel del brukere som velger å spise cannabisen.
Sist endret av Sixpounder; 10. mai 2011 kl. 08:15.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Nei, men det var ikke no alkoholforbud, som var det første rusmidlet.



Forebyggende, med tanke på alltid narkomane.
Og ja, helt enig, narkomane får alt for dårlig hjelp. Tragisk!
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hvordan du kan mene at rettsforfølgelse og straffeutmålinger kan hjelpe noen til å ikke ville ruse seg.
Hvis man heller brukte de resurser det kreves for å håndheve et slikt forbud på å bevisstgjøre slike som deg istedet for å la dem ende opp som
de man må tvinge til å endre seg så ville det blitt mye billigere for staten, samt bedre livskvalitet for de potensielle rusmisbrukere...
Sist endret av 666/212; 10. mai 2011 kl. 08:43.
Sitat av ratmole Vis innlegg
Nettopp derfor burde vi som samfunn legalisere og oppfordre voksne til å bruke marihuana røykt uten tobakk fremfor alkohol. Marihuana uten tobakk er ikke kreftfremkallende og gir ingen skader. Det er omtrent like farlig som kaffe, og gir også en langt tryggere rus uten utagerende oppførsel.
Vis hele sitatet...
Samfunnet bør ikke oppfordre til rus. Livet er et flott sted UTEN rus.
Håndholdt
Trådstarter
Sitat av Ella Vis innlegg
Samfunnet bør ikke oppfordre til rus. Livet er et flott sted UTEN rus.
Vis hele sitatet...
Synes du. Gledesfascist...
Sitat av Ella Vis innlegg
Samfunnet bør ikke oppfordre til rus. Livet er et flott sted UTEN rus.
Vis hele sitatet...
Mange finner livet enda mer interessant MED rus. Dette er noe ethvert samfunn er nødt til å forholde seg til.

Om samfunnet bør OPPFORDRES til rus er derimot ikke nødvendigvis lurt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av ratmole Vis innlegg
Det er allikevel en problemsstilling: i et demokrati mener jeg vi ikke kan tillate å straffe og fornedrige mennesker for å velge å innta et rusmiddel.
Vis hele sitatet...
I ett folkestyre, som demokrati betyr, kan vi tillate å straffe mennesker for og innta ett rusmiddel, som over 50% av folket har bestemt er ulovlig og vi bestemmer også straffen. Er jo folket selv som avgjør dette. Bruken av dette argumentet betyr jo ingenting.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
I ett folkestyre, som demokrati betyr, kan vi tillate å straffe mennesker for og innta ett rusmiddel, som over 50% av folket har bestemt er ulovlig og vi bestemmer også straffen. Er jo folket selv som avgjør dette. Bruken av dette argumentet betyr jo ingenting.
Vis hele sitatet...
Demokratiet forplikter seg også til å bevare mindretallets rettigheter og interesser. Om en lov er grunnlovs/menneskerettighetsstridig, kan den ikke gjøres gyldig i et demokratisk land til tross for at et flertall har vedtatt/stemt for loven.

I tillegg har vi det demokratiske 3-delte prinsippet som gjelder lover som innskrenker individets rettigheter (overvåking, forbud, etc):

1. Loven må være vedtatt ved flertall.

2. Inngrepet (loven) er begrunnet i samfunnsmessige hensyn:
Det samfunnet tjener på den repressive loven, bør være minst proporsjonalt (proporsjonalitetkonstans på minst 1) med det samfunnet investerer/betaler/taper på loven.

3. Nødvendighetskravet: Det holder ikke at inngrepet kan være nyttig eller hensiktsmessig, det må faktisk være helt nødvendig i den sosialdemokratiske staten. Det må også før iverksettelse kunne påvises at inngrepet er mer egnet enn andre, mindre inngripende virkemidler
▼ ... noen uker senere ... ▼
“Rusmidler lovlig eller ikke” er tull fra ende til annen, da noen/noe prøver og kontrollere privat eiendom, som er deg selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ntaru Vis innlegg
“Rusmidler lovlig eller ikke” er tull fra ende til annen, da noen/noe prøver og kontrollere privat eiendom, som er deg selv.
Vis hele sitatet...
Problemet er at rusmidler går ikkje kun utover deg sjølv. Det går utover dine næraste, /og/ samfunnet. Difor bør samfunnet ha eit ord med i laget gjerne.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at rusmidler går ikkje kun utover deg sjølv. Det går utover dine næraste, /og/ samfunnet. Difor bør samfunnet ha eit ord med i laget gjerne.
Vis hele sitatet...
Forklar gjerne hvordan de går ut over andre. Om jeg inntar cannabis er de ingen andre en jeg som kjenner effekten.
Sitat av ntaru Vis innlegg
Forklar gjerne hvordan de går ut over andre. Om jeg inntar cannabis er de ingen andre en jeg som kjenner effekten.
Vis hele sitatet...
Det slashdot mener er hvis du danner et usunt mønster i rusbruken din, vil det gå utover flere enn deg selv.
om du skyter heroin, blir addict og havner på plata går det utover dine nermeste, og siden cannabis KAN føre til sterkere stoffer er det ulovlig
Sist endret av pyth0n; 22. juli 2011 kl. 20:22. Grunn: leif
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pyth0n Vis innlegg
om du skyter heroin, blir addict og havner på plata går det utover dine nermeste, og siden cannabis KAN føre til sterkere stoffer er det ulovlig
Vis hele sitatet...
Cannabiss (og alkohol) kan definitivt gå utover dagliglivet til en person ved feil bruk.

Eg seier på ingen måte at vi bør oppretthalde forbudet mot cannabis, men eg seier at argumentet om at det kun skader deg ikkje er eit spesielt holdbart argument. En kan gjerne argumentere for at en bør ha lov til å ta kva som helst, ut fra liberalistiske prinsipper, og det er definitivt gyldig, men det skader andre. Da er det ikkje direkte urimelig at andre prøver å kontrollere det til en viss grad.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
om du skyter heroin, blir addict og havner på plata går det utover dine nermeste, og siden cannabis KAN føre til sterkere stoffer er det ulovlig
Vis hele sitatet...
på hvilken måte går de utover dine nærmeste? at noen vil skyte heroin å stå på plata er opp til dem selv. hvordan kan cannabis føre til "sterkere stoffer"?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Cannabiss (og alkohol) kan definitivt gå utover dagliglivet til en person ved feil bruk.

Eg seier på ingen måte at vi bør oppretthalde forbudet mot cannabis, men eg seier at argumentet om at det kun skader deg ikkje er eit spesielt holdbart argument. En kan gjerne argumentere for at en bør ha lov til å ta kva som helst, ut fra liberalistiske prinsipper, og det er definitivt gyldig, men det skader andre. Da er det ikkje direkte urimelig at andre prøver å kontrollere det til en viss grad.
Vis hele sitatet...
Ser fortsatt ingen grund til at noen andre skal få "lov" til og kontrollere andre.
Hva som skjer med deg selv er opp til deg selv?
søsteren min som er på avvenning (+ diagnose bipolar) atm er ikke en del av familien lenger, ført til store familieproblemer og mye trøbbel generelt i nå 10 år
Sist endret av pyth0n; 23. juli 2011 kl. 03:32.
Det er en vesentlig forskjell på å PÅVIRKE ANDRES LIV, og det å SKADE ANDRE.
Dersom jeg utøver fysisk vold mot deg, har jeg krenket din rett til å bestemme over din egen kropp/skadet deg.

Rusbruk derimot, går under noe helt annet. Det handler om at andre blir påvirket av dine personlige valg.
F.eks: Per og Kari er sammen. Per vil avslutte forholdet, mens Kari vil at de skal bli sammen. Dersom Per gjør det slutt, vil dette påvirke Kari. Hun kan utvikle depresjon, angst og andre psykiske problemer. Men Pers rett til å bestemme over egen kropp og liv står over dette. Det er det samme med rusbruk. Dersom brukeren utvikler misbruk, vil dette påvirke venner og familie. Det kan dog ikke defineres som "juridisk" skade...

Men uansett, det er allikevel interessant å forske på hvilke problemer pårørende utvikler, selv om dette ikke kan brukes som argument for totalforbud. Dette hadde også forutsatt at forbudet virkelig hadde virket til sin hensikt, noe det definitivt ikke gjør.

Enda et "men": Argumentet at en har rett til å bestemme over egen kropp er gyldig, men det er allikevel blant de svakere av de gydlige argumentene. Vi har mange andre gode argumenter. Det som er viktig, er at "skade" på pårørende ikke får bli brukt som et argument MOT regulering/legalisering.
Andre påvirker seg selv, at noen får problemer med at en annen person tar et valg som ikke stemmer overens med sitt eget syn på valg blir tåpelig. Da bør personen som har problemer med og takle andre sine valg ta en kikk på sin egen psyke.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ntaru Vis innlegg
Andre påvirker seg selv, at noen får problemer med at en annen person tar et valg som ikke stemmer overens med sitt eget syn på valg blir tåpelig. Da bør personen som har problemer med og takle andre sine valg ta en kikk på sin egen psyke.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg hva slags forhold til famile du har, men det høres absolutt ikke sunt ut.

Selvfølgelig påvirker det dine nærmeste at du missbruker stoff, om du ikke forstår dèt må jeg nesten be deg ta en titt på din egen psyke.
Klart, vi må skille mellom bruk og missbruk, noe samfunnet desverre ikke gjør, jeg trodde først det var her missforståelsen i argumentene dine lå.
Men når du drar alt under en kam med et så lite gjennomtenkt utsagn som "at noen får problemer med at en annen person tar et valg som ikke stemmer overens med sitt eget syn på valg blir tåpelig" gir meg inntrykket av at du ikke er i kontakt med det medmenneskelige spekteret av følelsene dine.

Jeg bruker cannabis selv, og kjenner flere som gjør det. Desverre har noen av de usunne forhold til rus, noe som resulterer i belastning for famile og nære: De er ikke produktive i samfunnet, og belaster familien sin ved å bo hjemme og leve på foreldrene sine.
Sist endret av Dodecha; 23. juli 2011 kl. 17:17.
Syns ikke voksne skal bestemme over egen kropp iht rus, fordi selv om vi er voksne, så er det ikke sikkert vi forstår alt i verden. Mange ungdom er smartere enn mange voksne.

Skal vi la alle ruse seg på hva de vil, er jeg sikker på at vi får mange helseskader og sykemelde om noen år. Det er en grunn til at vi har regler og begrensninger i samfunnet, gjelder alt mulig.
Sist endret av Taurean; 23. juli 2011 kl. 18:33.
"Rus" foregår konstant hele veien i et menneske, om de er «følelser» som eksempel, kjærlighet, hat, glad, trist. Forskjellig informasjon om hvordan «rus effekten» skal bli. Det er du som bestemmer hva du selv vil oppleve når og hvordan da dette blir hentet fra din interne «rus hylle». Hvem er de som henter ting fra denne hyllen tror du? Det er du selv, men du er ikke bevist over de.

Eksempel:
Du har hentet informasjon fra en kilde du ser på som pålitelig, kilden sier at cannabis er ekstremt farlig og dreper i hopetall..

Hva er sant i denne situasjonen om du skulle ferske din 20 år gammel sønn drikke cannabis te?


" Desverre har noen av de usunne forhold til rus".
(er de cannabisen så missbruker vennene dine? )
Sist endret av ntaru; 23. juli 2011 kl. 18:48.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Syns ikke voksne skal bestemme over egen kropp iht rus, fordi selv om vi er voksne, så er det ikke sikkert vi forstår alt i verden. Mange ungdom er smartere enn mange voksne.

Skal vi la alle ruse seg på hva de vil, er jeg sikker på at vi får mange helseskader og sykemelde om noen år. Det er en grunn til at vi har regler og begrensninger i samfunnet, gjelder alt mulig.
Vis hele sitatet...
Skal man følge din første setning, så burde ikke folk få bestemme selv hvilken tro/religion de skulle ha heller. Skal man ikke få bestemme selv over sine egne valg i livet på grunn av at man ikke forstår "alt i verden" så blir det plutselig meget lite en person skal få bestemme selv..
Mener du virkelig at en gjeng politikere som ikke nødvendigvis har mer peiling en andre folk skal bestemme alle valg for folk som "ikke forstår alt i verden"...??

Altså, eg har kommentert dine synspunkter på rusdebatten før, og gjør det igjen: Du er nødt til å evne å se på fakta og hva som funker i andre land isteden for å repetere den samme leksen om og om igjen.

De aller ferreste er så opptatt av å ruse seg at de vil hoppe på alt som skulle bli lovlig/avkriminalisert, om det var slik, hvordan gikk antallet ungdommer som hadde prøvd narkotika NED etter at personlig bruk ble avkriminalisert i portugal?

Forøvrig, om folk var så opptatt av å ruse seg, og tok til seg alt som ble lovlig, så skulle da folk ravet rundt med en pose bensin eller malingstynner i gatene?

Det er en grunn til de reglene og begrensingene vi har sier du, javel, kan du da si meg grunnen til at cannabis med fler ble ulovlig i første omgang?
Hint: Det hadde ingenting med skadelighet å gjøre.
Alt burde egentlig vært legalt, men man skulle hatt mye mer undervisning om rusmidlene, så folk unngår overdoser eller kjøper shit som er utblanda med dritt, så de dør.

Langt i fra alle som driver med cannabis vil videre til sterkere stoffer. Det er ikke slik det fungerer. Alkohol er like mye gateway drug som cannabis.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg synes all narkotika skal bli lovlig. Da mener jeg alt... Piller, heroin, kokain, lsd, hasj, kratom. Alt.

Hvorfor? Fordi den dagen du fylte 18 var den dagen du ble gammel nok til å gjøre "hva du vil". Hva gir myndighetene rett til å bestemme over hva du bruker fritiden din på?

"Missbruk skader flere enn deg selv". På hvilken måte? At din familie blir lei seg å såra, trist osv fordi du skader deg selv? Ja det er sant. Men hva vis du plutselig bestemmer deg for å flytte til Kina å kutte ut all kontakt med familien din. Vil de ikke da også lide, være såra, trist osv.

Vis du velger å gamble bort alle pengene dine på mrgreen hver mnd, skader ikke det familien din?

Også, ved å legalisere stoffene vil vi faktisk utrydde sikkert 30% av all kriminalitert.
Synes også at heroinavhengige burde få gratis heroin. Har vi råd til å bygge operan har vi råd til å hjelpe de som gjord et dumt valg i livet.

Men ja, dette er bare min mening å har ikke en dritt å si
Sitat av frantzen91 Vis innlegg
Jeg synes all narkotika skal bli lovlig. Da mener jeg alt... Piller, heroin, kokain, lsd, hasj, kratom. Alt.

Hvorfor? Fordi den dagen du fylte 18 var den dagen du ble gammel nok til å gjøre "hva du vil". Hva gir myndighetene rett til å bestemme over hva du bruker fritiden din på?

"Missbruk skader flere enn deg selv". På hvilken måte? At din familie blir lei seg å såra, trist osv fordi du skader deg selv? Ja det er sant. Men hva vis du plutselig bestemmer deg for å flytte til Kina å kutte ut all kontakt med familien din. Vil de ikke da også lide, være såra, trist osv.

Vis du velger å gamble bort alle pengene dine på mrgreen hver mnd, skader ikke det familien din?

Også, ved å legalisere stoffene vil vi faktisk utrydde sikkert 30% av all kriminalitert.
Synes også at heroinavhengige burde få gratis heroin. Har vi råd til å bygge operan har vi råd til å hjelpe de som gjord et dumt valg i livet.

Men ja, dette er bare min mening å har ikke en dritt å si
Vis hele sitatet...
Med den tankegangen må man altså ikke gi noen form for behandling til rusavhengige for rulrelaterte problemer. De har jo ansvar for eget liv. Og hvis det ikke skal påvirke andre enn dem selv betyr det at de ikke må være en byrde for samfunnet som helhet. Dette er ikke et system jeg ønsker.

Rus er et samfunnsproblem i dag, og vi må gjøre vårt beste for å løse dette. Jeg kjøper mye heller argumenter i rusdebatten hvor folk kan vise til at legalisering kan være med å redusere problemene vi har - eventuelt at enkelte lover ikke har effekt. (f.eks. at folk som bruker små mengder hasj ikke egentlig er et stort problem - samt at man heller burde behandle folk som syke fremfor som kriminelle)
Sitat av etse Vis innlegg
Med den tankegangen må man altså ikke gi noen form for behandling til rusavhengige for rulrelaterte problemer. De har jo ansvar for eget liv. Og hvis det ikke skal påvirke andre enn dem selv betyr det at de ikke må være en byrde for samfunnet som helhet. Dette er ikke et system jeg ønsker.

Rus er et samfunnsproblem i dag, og vi må gjøre vårt beste for å løse dette. Jeg kjøper mye heller argumenter i rusdebatten hvor folk kan vise til at legalisering kan være med å redusere problemene vi har - eventuelt at enkelte lover ikke har effekt. (f.eks. at folk som bruker små mengder hasj ikke egentlig er et stort problem - samt at man heller burde behandle folk som syke fremfor som kriminelle)
Vis hele sitatet...
Med løse mener du da? Som alle sikkert vet er kampen mot narkotika tap.. For lenge siden, jens & co tørr bare ikke innrømme dette. Hvorfor ikke fjern haugevis med kriminalitet ved selge dette lovlig på evt et rusmonopol?

Man vil i tillegg få et rent stoff som ikke er tilsatt vaskepulver, rottegift osv. Pengene staten tjener på dette kan brukes til å hjelpe rusavhengige, istedfor å sløse bort masse av politets resurser på å slenge en person som ble tatt med 2 gram hasj og 1 gram amfetamin på glattcella i 10 timer, mens de sender 4 politifolk + en hund til leiligheten hanes å finner en bong å 2 gram hasj der.
Med løse mener jeg ikke å fjerne narkotika - for det bryr jeg meg ikke så mye om; men å fjerne problemene relatert til narkotika. Selvfølgelig å satse på at man skal løse det 100% er jo litt utopisk, men man kan i hvertfall få det vesentlig bedre enn i dag. Hele poenget mitt er bare at jeg ikke kjøper argumentet "Jeg vil gjøre hva jeg vil med min kropp for det rammer ikke andre enn meg. Det er ikke en sannhet. For narkotika rammer hele samfunnet - spesielt når vi må drive med behandling av rus-relatert problemer. Samt at mange av disse personene gjerne faller utenfor og lever på statstøtte og/eller kriminalitet.

Jeg prøvde å få frem at om man ønsker å snakke om legalisering og argumentere for dette må man vurdere samfunnsperspektivene: heller ta for seg hvorfor det vil være bedre for samfunnet. Vise til hvordan f.eks. legalisering vil føre til mindre problemer. For det finnes masse gode argumenter man kan bruke i debatten - men at det ikke påvirker andre enn deg selv er ikke et av de.
Sitat av etse Vis innlegg
Med løse mener jeg ikke å fjerne narkotika - for det bryr jeg meg ikke så mye om; men å fjerne problemene relatert til narkotika. Selvfølgelig å satse på at man skal løse det 100% er jo litt utopisk, men man kan i hvertfall få det vesentlig bedre enn i dag. Hele poenget mitt er bare at jeg ikke kjøper argumentet "Jeg vil gjøre hva jeg vil med min kropp for det rammer ikke andre enn meg. Det er ikke en sannhet. For narkotika rammer hele samfunnet - spesielt når vi må drive med behandling av rus-relatert problemer. Samt at mange av disse personene gjerne faller utenfor og lever på statstøtte og/eller kriminalitet.

Jeg prøvde å få frem at om man ønsker å snakke om legalisering og argumentere for dette må man vurdere samfunnsperspektivene: heller ta for seg hvorfor det vil være bedre for samfunnet. Vise til hvordan f.eks. legalisering vil føre til mindre problemer. For det finnes masse gode argumenter man kan bruke i debatten - men at det ikke påvirker andre enn deg selv er ikke et av de.
Vis hele sitatet...
Ja rus(mis)brukere skader samfunnet økonomisk ja. Derfor kunne det blitt solgt lovlig å vi kunne brukt de pengene til å hjelpe rus(mis)brukerne, da går på en måte pengene i sirkel. Akkurat nå går alle pengene til ulovlige dealere som selger deg et skittent stoff å kan finne på å drepe deg vis du ikke betaler, å i tillegg til det så bruker staten masse penger på å prøve å vinne krigen mot narkotika.

For meg virker det som om å IKKE legalisere å selge dette over disk er det som skader samfunnet.