Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 10365
Det er mange argumenter som går igjen for legalisering av cannabis, et av disse er: hva voksne mennesker putter i sin egen kropp burde være opp til dem selv.
Dette er jo et ganske kraftig utsagn sånn som situasjonen er idag, for ifølge denne tankegangen så burde jo alle rusmidler legaliseres!

Det kan jo skade kampen for cannabislegalisering å komme med noe såpass kompromissløst...tenker jeg da. Det blir på en måte å ta opp legalisering av heroin i samme slengen, og de som er for legalisering av cannabis kan bli assosiert med tyngre stoffer.

Så det jeg gjerne vil høre noen tanker rundt er:

-Er dette et uheldig ting å si i en (cannabis)legaliseringsdebatt?
-Burde voksne mennesker kunne bestemme helt selv hva de putter i sin egen kropp?
Sitat av bullshizz Vis innlegg
-Burde voksne mennesker kunne bestemme helt selv hva de putter i sin egen kropp?
Vis hele sitatet...
Ja, det bør dem.

Men som argument for legalisering av noe som helst?!? Da tror jeg egentlig det burde være et motargument.

For dersom det er slik så kan utsagnet stilles parallelt med en oppfordring til å spise rottegift, og i så måte stilles på lik linje med alkoholreklame.
Sitat av bullshizz Vis innlegg
-Er dette et uheldig ting å si i en (cannabis)legaliseringsdebatt?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror det vil fungere mot sin hensikt.
Sist endret av fxxked; 12. mars 2011 kl. 15:25.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Ja, det bør dem.

Men som argument for legalisering av noe som helst?!? Da tror jeg egentlig det burde være et motargument.

For dersom det er slik så kan utsagnet være en oppfordring til å spise rottegift, og i så måte stilles på lik linje med alkoholreklame.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hva du prøver å si her. Hva har dette med oppfordring til å spise rottegift å gjøre?
Det er sikkert hundre gode tråder om dette emnet her fra før. Bruk søkefunksjonen.
I utgangspunktet synes jeg alle rusmidler burde legaliseres nettopp på grunn av dette. Men da må det utdannes i virkningene til de forskjellige rusmidlene på en seriøs måte slik at folk forstår at det er like dumt å skyte herion som å slå seg selv i hodet med en hammer.
Sitat av Grix Vis innlegg
I utgangspunktet synes jeg alle rusmidler burde legaliseres nettopp på grunn av dette. .
Vis hele sitatet...
En rusmisbruker forsaker mye sorg, ikke bare hos han selv. Pårørende belastes og samfunnet tynges. Synes du alikevel det er greit at han gjør hva han vill? da han ødelegger for andre en seg selv?
Sitat av villmannen Vis innlegg
En rusmisbruker forsaker mye sorg, ikke bare hos han selv. Pårørende belastes og samfunnet tynges. Synes du alikevel det er greit at han gjør hva han vill? da han ødelegger for andre en seg selv?
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager mener du bruk av ett stoff automatisk fører til misbruk? Da burde vel Norge bestå av 99% alkoholikere?
Sitat av Omaha Vis innlegg
Hvordan i alle dager mener du bruk av ett stoff automatisk fører til misbruk? Da burde vel Norge bestå av 99% alkoholikere?
Vis hele sitatet...
Det vil sannsynligvis alltid finnes folk som misbruker utbredte stoffer; og den dag idag blir så godt som alle vanlige stoffer misbrukt av noen. Heldigvis pleier det å være mindre en 99%.
Sitat av villmannen Vis innlegg
Det vil sannsynligvis alltid finnes folk som misbruker utbredte stoffer; og den dag idag blir så godt som alle vanlige stoffer misbrukt av noen. Heldigvis pleier det å være mindre en 99%.
Vis hele sitatet...
Hva mener du egentlig, skal vi forby alt som folk kan misbruke? Jeg føler en viss selvmotsigelse i dine svar.
Ja, alle rusmidler burde legaliseres, men det kommer nok aldri til å skje av noen simple grunner.

1. Det hadde kræsja alkoholindustrien. Og det liker man ikke.
2. Jens.
3. hurr sharing pot needles.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Hva mener du egentlig, skal vi forby alt som folk kan misbruke? Jeg føler en viss selvmotsigelse i dine svar.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at alle rusmidler kan ikke legaliseres med det argument at ett voksent menneske burde kunne bestemme over sin egen kropp, da misbruk (som kommer til å eksistere i en viss grad) påvirker inndirekte så mange flere enn han selv.

Er selv for legalisering.
Sitat av villmannen Vis innlegg
En rusmisbruker forsaker mye sorg, ikke bare hos han selv. Pårørende belastes og samfunnet tynges. Synes du alikevel det er greit at han gjør hva han vill? da han ødelegger for andre en seg selv?
Vis hele sitatet...
Men poenget mitt var jo at hvis det blir nøytral, ærlig og pålitelig opplæring om virkningene til de forskjellige rusmidlene, hvem er det da som med vitende vilje velger tunge, skadelige midler som heroin eller kokain når f.eks cannabis, MDMA, psykedelia og lignende er lett tilgjengelig? En som tar selvmord forårsaker også mye sorg rundt seg, men vil man absolutt gjøre det mener jeg en burde få lov.

(Er klar over at selvmord faktisk er ulovlig, makan til meningsløs regel)
Sist endret av Grix; 12. mars 2011 kl. 16:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GregHouse Vis innlegg
1. Det hadde kræsja alkoholindustrien. Og det liker man ikke.
2. Jens.
3. hurr sharing pot needles.
Vis hele sitatet...
Har du bakgrunn for nokon av påstandane dine, eller er det bare tanketom, grunnlagslaus synsing? Nederland har jo ein svært stor alkoholindustri trass i at cannabis er avkriminalisert.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du bakgrunn for nokon av påstandane dine, eller er det bare tanketom, grunnlagslaus synsing? Nederland har jo ein svært stor alkoholindustri trass i at cannabis er avkriminalisert.
Vis hele sitatet...
Sant nok, det. Så skal det sies at det er for det meste bare cannabis som er avkriminalisert. Grunnen til at de har en stor alkoholindustri er kanskje fordi det de lager faktisk smaker godt, i motsetning til hva man får tak i her.

Men nei, jeg har ikke noen stor bakgrunn for 'påstandene' mine, jeg bare teoriserer.
Sitat av Grix Vis innlegg
Men poenget mitt var jo at hvis det blir nøytral, ærlig og pålitelig opplæring om virkningene til de forskjellige rusmidlene, hvem er det da som med vitende vilje velger tunge, skadelige midler som heroin eller kokain når f.eks cannabis, MDMA, psykedelia og lignende er lett tilgjengelig?
Vis hele sitatet...
Idag er det mange som misbruker tyngre stoffer, som f eks heroin. Jeg tror at mange av disse personene bruker heroin som en slags virkelighetsflukt; de bruker heroin for å unngå en smertefull tilværelse. Jeg tror at mange av disse personene var klar over risikoen da de begynte; tror ikke mer kunnskap ville gjort noen forskjell. Denne gruppen misbrukere tror jeg vi også ville hatt i et samfunn hvor alle rusmidler er legalisert.
Håndholdt
Trådstarter
Sitat av fxxked Vis innlegg
Men som argument for legalisering av noe som helst?!? Da tror jeg egentlig det burde være et motargument.

For dersom det er slik så kan utsagnet stilles parallelt med en oppfordring til å spise rottegift, og i så måte stilles på lik linje med alkoholreklame.
Vis hele sitatet...
Jaa, ser den. men da er dette plutselig en debatt om hvorvidt selvmord burde være lovlig, og det var ikke tanken.
Alle voksne mennesker burde ha rett til å kjøre livet sitt på tryne selvom det er helt idiotisk, eller bare nyte det vi har tilgjengelig uten og være kriminell av den grunn.
kols er lov, fedme er lov, alkis er lov, helsemessige plager pga dårlig kosthold er lov, nyte narkotika er ikke lov.
Håndholdt
Trådstarter
Sitat av Omaha Vis innlegg
Det er sikkert hundre gode tråder om dette emnet her fra før. Bruk søkefunksjonen.
Vis hele sitatet...
Massevis av legaliseringstråder, ingen tråder om "folk burde få innta hva de vil"- utsagnet er hensiktsmessig i cannabisdebatt.
Sitat av bullshizz Vis innlegg
Jaa, ser den. men da er dette plutselig en debatt om hvorvidt selvmord burde være lovlig, og det var ikke tanken.
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig ønsker at alle mennesker har full råderett over egen kropp, og med det frihet til å putte i seg de rusmidler man måtte ønske uten å bli straffeforfulgt så må du også godta at noen vil bruke den samme argumentasjonen for å "legalisere" selvmord.


Hvorvidt personlig frihet bør være et tungt argument for cannabis legalisering så er nok svaret nei. Det blir kontradiktivt å gå inn for å legalisere ett stoff og samtidig være for å svarteliste de tyngre stoffene. Det er en hel haug andre grunner til å legalisere cannabis, og hvis de ikke gjør jobben så tror jeg neppe at å legge 'personlig frihet' kortet på bordet vil gjøre saken noe bedre.
Sist endret av emphi; 12. mars 2011 kl. 16:45.
Sitat av emphi Vis innlegg
Hvis du virkelig ønsker at alle mennesker har full råderett over egen kropp, og med det frihet til å putte i seg de rusmidler man måtte ønske uten å bli straffeforfulgt så må du også godta at noen vil bruke den samme argumentasjonen for å "legalisere" selvmord.


Hvorvidt personlig frihet bør være et tungt argument for cannabis legalisering så er nok svaret nei. Det blir kontradiktivt å gå inn for å legalisere ett stoff og samtidig være for å svarteliste de tyngre stoffene. Det er en hel haug andre grunner til å legalisere cannabis, og hvis de ikke gjør jobben så tror jeg neppe at å legge 'personlig frihet' kortet på bordet vil gjøre saken noe bedre.
Vis hele sitatet...
Hvis mennesker virkelig har det så vondt, hvem er vi til å bestemme at denne personen har feil? Det å ta selvmord er en lang indre prosess kan jeg tenke meg, hvis man ikke er uheldig å skyter seg i hodet i fylla eller er uforsiktig på andre måter. Vil ikke spore helt av her nå, men det er jo en lov som ikke praktiseres hvis man faktisk lykkes.
Alle rusmiddler burde legaliseres.
Voksne mennesker burde ikke behandles som tankeløse barn.

Jeg har aldri skutt heroin, men det er fordi jeg vet det ikke ville vært lurt. Ikke fordi forbudet har gjort det umulig for meg å få tak i det.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Hvis mennesker virkelig har det så vondt, hvem er vi til å bestemme at denne personen har feil? Det å ta selvmord er en lang indre prosess kan jeg tenke meg, hvis man ikke er uheldig å skyter seg i hodet i fylla eller er uforsiktig på andre måter. Vil ikke spore helt av her nå, men det er jo en lov som ikke praktiseres hvis man faktisk lykkes.
Vis hele sitatet...
Praktiseres loven om en som prøver å ta selvmord mislykkes da? Får han straff? Nei... Den loven har jeg aldri hørt om, og om det er en lov så burde jensemann og hele regjeringa legge seg. Man må da få bestemme om man vil leve eller ikke!
Sitat av Grix Vis innlegg
(Er klar over at selvmord faktisk er ulovlig, makan til meningsløs regel)
Vis hele sitatet...
Dette er ikke sant! Nå må folk slutte å spre slike usannheter!

Dette tullballet kommer alltid opp når noen skal argumentere mot "overformynderiet" og byråkrati. Problemet er kun at det ikke er sant!

Det er ingen som helst lov mot å begå (man begår mord, man tar det ikke) selvmord.
Sitat av GregHouse Vis innlegg
Sant nok, det. Så skal det sies at det er for det meste bare cannabis som er avkriminalisert. Grunnen til at de har en stor alkoholindustri er kanskje fordi det de lager faktisk smaker godt, i motsetning til hva man får tak i her.

Men nei, jeg har ikke noen stor bakgrunn for 'påstandene' mine, jeg bare teoriserer.
Vis hele sitatet...
Eller fordi det ikke koster 100kr for 0.5 med pils der... ????
Norge er jo skattet så sykt høyt at turister blir sjokkerte! Hvis cannabis blir avkriminalisert her, vil dette både gå utover tobakk og sprit industrien i Norge. Med mindre de som eier polet tar monopol på cannabis-salg også.
Alle rusmiddler burde legaliseres. Pengene de bruker på å opprettholde narkotika ulovlig, burde bli brukt til rehab og helsesystemet. Det er 2 hovedproblemer med rusmiddler.

1. Er man urutinert, uforsiktig eller dårlig psykisk/fysiskt stilt kan rusmiddler være livsfarlig for deg og de rundt deg
2. Avhengighet/misbruk er livsfarlig for deg og de rundt deg.

Men det er jo også slik at alkohol er lovlig. Alkohol dreper flere mennesker enn noe annet rusmiddel på verdensbasis. Rusen kan gjøre en person så dopet att personen kan handle på impulser og være en skade for seg selv og de rundt seg. Det er livsfarlig å misbruke alkohol.

Hadde ikke narkotika vært tilgjengelig, ville mest sannsynlig narkomane i dag, misbrukt alkohol.

Hvordan ville verden sett ut om alkoholen i dag ikke fantes og det lovlige rusmiddlet var cannabis?

Ett forbud er ulogiskt.
Sist endret av ZionRoad; 13. mars 2011 kl. 23:22.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Alle voksne mennesker burde ha rett til å kjøre livet sitt på tryne selvom det er helt idiotisk, eller bare nyte det vi har tilgjengelig uten og være kriminell av den grunn.
kols er lov, fedme er lov, alkis er lov, helsemessige plager pga dårlig kosthold er lov, nyte narkotika er ikke lov.
Vis hele sitatet...
Det er et samfunnsøkonomisk hensyn her. Selv om vi allerede har mange ting som er en belastning på samfunnet, i form av tapt arbeidsinntekt, er ikke det et argument for at vi skal skaffe oss flere. Grunnen til at vi ikke avskaffer disse er at de er dypt forankret i kulturen, selv om røyking nå i større og større grad blir gjort ulovlig i mange situasjoner.

Du synes sikkert det er kult å tenke på at alt skal være lovlig, men det er ikke like kult lenger den dagen du ikke får betalt utdannelsen din. Om du tar noen da.
Er du klar over hvor mange jobber og penger foreksempel hamp hadde skapt om det var lovlig og akseptert?
shit was so cash
Anda22's Avatar
Ja sefølgelig burde jo man få lov og besteme over sin egen kropp ! Men hvem skal passe på deg når kroppen ikke funker skikkelig pga tunge rusmidler ( Hvis norge hadde legalisert alt ) Det er et avrusning senter. Og det siste vi hadde trengt er skatteøkning pga vi må utbygge psyikatrier, sjukehuser , avrusnings sentere osvosv.

Og jeg selv tror at det ville vert mer unge mennesker som hadde prøvd det fordi det er legalisert og det er enklere og få tak i en før.

Greit, staten har penger. Men vil ikke at di skal "sløsest" bort på folk som tar dop og ikke klare og passe på seg selv. Det er et eget valg og ta det dope hadde det vert legalisert, men da burde man betalt egen regning vist det hadde skjedd noe galt med deg. Kanskje det er en grunn til at det ikke er legalisert og for mans eget beste. Jeg er selv for og legalisere cannabis, men ikke tyngre rusmidler. Heroin, kokain, Amf osvsov.

Kanskje litt dårlig forklart, beklager evt skriveleifer
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Er du klar over hvor mange jobber og penger foreksempel hamp hadde skapt om det var lovlig og akseptert?
Vis hele sitatet...
Vi har omtrent 3,4% arbeidsledighet i Norge. Vårt problem er ikke mangel på arbeidsplasser, men heller mangel på folk til å besette dem. Når du ser på antallet som er trygdet i dag, hvor mange kunne blitt det dersom alle stoffer ble legalisert?

Nå sier ikke jeg at antallet misbrukere kommer til å stige dramatisk dersom man legaliserer, det vet jeg ikke nok om. Det jeg reagerte på var formen på innlegget til ham som skrev at alle har "rett" til å kjøre livet sitt på skakke.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av Drachir Vis innlegg
Du synes sikkert det er kult å tenke på at alt skal være lovlig, men det er ikke like kult lenger den dagen du ikke får betalt utdannelsen din. Om du tar noen da.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil ikke staten si; "Nå er alle rusmidler lovlig, men dere må fortsette å kjøpe fra dealere!". Har du hørt om vinmonopolet? Hver gang du kjøper ei flaske med Jeltzin, så legger du penger i statskassa. Det er helt åpenbart at hvis Norge noen gang skal vurdere legalisering, så vil det bli kontrollert av staten. Kall det gjerne et "Rusopol". Dette vil bidra til mere penger til statskassa, og mindre penger til mafian i Russland.
Sitat av daimeno Vis innlegg
Selvfølgelig vil ikke staten si; "Nå er alle rusmidler lovlig, men dere må fortsette å kjøpe fra dealere!". Har du hørt om vinmonopolet? Hver gang du kjøper ei flaske med Jeltzin, så legger du penger i statskassa. Det er helt åpenbart at hvis Norge noen gang skal vurdere legalisering, så vil det bli kontrollert av staten. Kall det gjerne et "Rusopol". Dette vil bidra til mere penger til statskassa, og mindre penger til mafian i Russland.
Vis hele sitatet...
Joda, det finnes et økonomisk perspektiv der. Men dersom en ser på potensialet for skadevirkninger så vil jeg si at vinninga fort går opp i spinninga. Men som sagt, jeg vet ikke nok om det, så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert her. Hadde jo vært interessant å se statistikker på det fra feks. Nederland eller Portugal, før og etter.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det er et samfunnsøkonomisk hensyn her. Selv om vi allerede har mange ting som er en belastning på samfunnet, i form av tapt arbeidsinntekt, er ikke det et argument for at vi skal skaffe oss flere.
Vis hele sitatet...
Skaffe flere? Akkurat som om det ikke allerede er en høyst reell problemstilling?

Narkotika er ikke noe som lar seg fjerne gjennom forbud, det er rimelig åpenlyst spør du meg. Så hvilke alternativer har vi egentlig? Vi kan enten tviholde på forbudspolitikken av frykt for å innrømme at vi har driti på draget, og dermed fraskrive oss alt ansvar og all kontroll over narkotikamarkedet. Eller, vi kan avkriminalisere og legalisere, ta det samfunnsansvaret vi strengt tatt burde tatt for lenge siden, og dermed ta kontroll over markedet, sikre kvaliteten, beskatte varene, og frata de kriminelle miljøene enorme intektskilder og maktposisjoner.

Hvis du vil se det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, fremfor det idealistiske som denne tråden handler om, så kan du jo begynne å se på hvor mye penger og ressurser vi pr. i dag kaster ut av vinduet på grunn av forbudspolitikken. Rundt 40% av alle straffesaker i Norge er narkotikarelaterte. Skjønner du eller? Det er nesten halvparten. Det er helt ufattelig hvor mye tid og ressurser politiet bruker på dette, for ikke å snakke om rettsvesenet, som i likhet med politiet ikke akkurat har mangel på viktige arbeidsoppgaver.

Vi har alt å tjene på en legalisering. Istedenfor å straffeforfølge hver bidige narkotikabruker man sporer opp, kunne vi konsentrert oss om å hjelpe den lille prosentandelen som faktisk er rusmisbrukere. Få noen av disse totalt bortkastede midlene inn i helsevesenet istedenfor, så kanskje vi kan begynne å snakke om fornuftige samfunnsøkonomiske perspektiver.
Sist endret av mentalmelt; 14. mars 2011 kl. 00:13.
Forby alle rusmidler, innkludert alkohol.
Som alkoholiker syns jeg alkohol var nydelig.
Som bønnerøyker syns jeg bønner var nydelig.
Som knipsspiser trodde jeg på fred i verden om alle spiste knips, og syns det var nydelig,
Som makkafreaker dansa jeg natta lang, og syns det var nydelig.
Som heroinmisbruker elsket jeg heroin over alt annet, innklusiv alle andre rusmidler.
Og til slutt som nykter, for første gang på 20 år, så er ikke livet bare nydelig, men jeg har ett verdig liv, på godt og vondt. Og jeg lurer ofte på hvordan jeg kunne kaste bort så jævla mye tid på rus. Håper dere kan ta hensyn til mennesker som er like svake som meg, og ikke ønske legalisering. Men det var værre for mange av vennene mine som døde av overdoser og kjøring i rusa tilstand.
Først å fremst vil jeg bare beklage det du har gått igjennom, jeg har vært bønnerøyker selv og har alltid hatt ett lite problem med alkohol.

Men vi er fult klar over hvor ille det kan gå. Uansett vil ikke ett forbud hindre noen i å ruse seg. Du sier jo selv at du brukte ulovlige rusmiddler, du fikk det til. Folk skader seg hver dag pågrunn av valg de tar. Vi har råkjørere,ekstremsportutøvere, misbrukere av tobakk og mennesker som har ubeskyttet sex for å gi noen eksempler. Alle de tingene kan forbindes med at de er svake for noe eller/og avhengig av det. Skal vi forby disse tingene? Nei det kan jo vi ikke.
Sist endret av ZionRoad; 14. mars 2011 kl. 00:33.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Forby alle rusmidler, innkludert alkohol.
Som alkoholiker syns jeg alkohol var nydelig.
Som bønnerøyker syns jeg bønner var nydelig.
Som knipsspiser trodde jeg på fred i verden om alle spiste knips, og syns det var nydelig,
Som makkafreaker dansa jeg natta lang, og syns det var nydelig.
Som heroinmisbruker elsket jeg heroin over alt annet, innklusiv alle andre rusmidler.
Og til slutt som nykter, for første gang på 20 år, så er ikke livet bare nydelig, men jeg har ett verdig liv, på godt og vondt. Og jeg lurer ofte på hvordan jeg kunne kaste bort så jævla mye tid på rus. Håper dere kan ta hensyn til mennesker som er like svake som meg, og ikke ønske legalisering. Men det var værre for mange av vennene mine som døde av overdoser og kjøring i rusa tilstand.
Vis hele sitatet...
Forbudet ser ikke ut til å ha stoppet deg i å bli narkoman i hvert fall.

Du bør virkelig prøve å se dette en smule mer nyansert. Narkomane vil vi alltid ha i samfunnet vårt, og så lenge vi har en forbudspolitikk, så vil denne pasientgruppen være tvunget til å leve under svært kritikkverdige forhold. For det er det de er, pasienter, og det er slik de skal og bør behandles. Det er lite hensiktsmessig for en rusmisbruker å måtte kjøre ørten runder i rettsapparatet, stadig tilbringe netter på glattcella, samtidig som man står i en milelang ventekø for å få hjelp til å bli frisk. Dette er heller ikke særlig hensiktsmessig for myndighetene eller resten av samfunnet, for når man først er stemplet som kriminell, hvor mye skal da til før man tyr til andre kriminelle aktiviteter? Veien til et liv som yrkeskriminell er plutselig veldig kort når man allerede lever i et kriminelt miljø, og konstant trenger penger fordi man stadig er sjuk av abstinenser.

Det er ikke brukerne som har skapt disse forholdene. De er praktisk talt brikker i et moralpolitisk spill med hva jeg anser som religiøse undertoner, hvor rusmidler har fått en tilnærmet diabolsk rolle. En skulle nesten tro at politikken fortsatt var underlagt kirkens dogmatiske moral. Det er politikernes feighet som er skyld i opprettholdelsen av dette latterlige systemet, og det er deres ansvar å rydde opp før flere liv renner ned i avløpet. Hurra for forbudspolitikken
Sist endret av mentalmelt; 14. mars 2011 kl. 00:57. Grunn: la til noe
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skaffe flere? Akkurat som om det ikke allerede er en høyst reell problemstilling?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstod meg. Han argumenterte med at fordi en allerede tillater en rekke ting som er skadelige, så burde en tillate rusmidler som er skadelige. Det var derfor jeg mente at en ikke trenge å "skaffe flere".

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Narkotika er ikke noe som lar seg fjerne gjennom forbud, det er rimelig åpenlyst spør du meg.
Vis hele sitatet...
Det lar seg ikke fjerne, det er jeg helt enig i, men det lar seg nok begrense til en viss grad. Dersom disse rusmidlene var helt lovlige kan vi vel være enige om at flere sannsynligvis ville prøvd dem?

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Så hvilke alternativer har vi egentlig? Vi kan enten tviholde på forbudspolitikken av frykt for å innrømme at vi har driti på draget, og dermed fraskrive oss alt ansvar og all kontroll over narkotikamarkedet. Eller, vi kan avkriminalisere og legalisere, ta det samfunnsansvaret vi strengt tatt burde tatt for lenge siden
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at det er en motsetning mellom å ta samfunnsansvaret, og å håndheve et forbud. Dersom en i større grad, selv om en sannsynligvis allerede i dag gjør nettopp det, fokuserer på å ta bakmennene, og ikke jonas på 17 som røyker en gang i blant, vil en kunne begrense tilgangen til stoffene. Å da kunne la helsevesenet ta seg av dem som bruker er ikke umulig, og jeg er fullstendig enig med deg i at det nok er den beste løsningen pt.



Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis du vil se det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, fremfor det idealistiske som denne tråden handler om, så kan du jo begynne å se på hvor mye penger og ressurser vi pr. i dag kaster ut av vinduet på grunn av forbudspolitikken. Rundt 40% av alle straffesaker i Norge er narkotikarelaterte. Skjønner du eller? Det er nesten halvparten. Det er helt ufattelig hvor mye tid og ressurser politiet bruker på dette, for ikke å snakke om rettsvesenet, som i likhet med politiet ikke akkurat har mangel på viktige arbeidsoppgaver.
Vis hele sitatet...
Dersom vi ser på statsbudsjettet fra 2008 så brukte vi:
Politi og påtalemyndighet: 11,5 milliarder
Rettsvesen: 2 milliarder
Kriminalomsorg: 3,4 milliarder
Vis hele sitatet...
Dersom vi antar at 40% faktisk er narkotikarelaterte, så kan vi se at kostnaden jo blir betraktelig. Men la oss si at den får en realistisk grenseverdi rundt 5,5 milliarder kroner. Til sammenligning er et anslag på de økonomiske kostnadene skadevirkninger av alkohol har rundt 50 milliarder kroner.

Dersom man legaliserer, og dermed sannsynligvis får flere brukere, så vil det ikke være urimelig å anta at kostnaden på helsevesenet vil stige. Samtidig så vil det være mange som ikke oppsøker helsevesenet, men som mister arbeidsinntekt som en konsekvens av uvettig bruk. Det er jo antatt at hasj for eksempel har relasjon til amotivasjonssyndromet, et større forbruk vil dermed resultere i en betydelig kostnad for den norske stat.


Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vi har alt å tjene på en legalisering. Istedenfor å straffeforfølge hver bidige narkotikabruker man sporer opp, kunne vi konsentrert oss om å hjelpe den lille prosentandelen som faktisk er rusmisbrukere.
Vis hele sitatet...
Det at en straffeforfølger alle brukere kan jeg kanskje være enig i at ikke er en god tilnærmelse til problemet, samtidig som jeg tror det vil ha en allment preventiv effekt på forbruket i den norske befolkning. Dermed er nok situasjonen ikke fullt så enkel som du påstår her, hva som faktisk vil gi økonomisk gevinst er litt usikkert.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Få noen av disse totalt bortkastede midlene inn i helsevesenet istedenfor, så kanskje vi kan begynne å snakke om fornuftige samfunnsøkonomiske perspektiver.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt disse midlene er "totalt bortkastede" kan jo diskuteres. Jeg vet ikke om du vil være enig med meg om jeg sier at det burde være et mål å bergrense bruken av rusmidler generelt i befolkningen, da de positive effektene ofte blir utveiet av de negative. Dersom du er med på den tankegangen vil ikke midlene som brukes på dette være bortkastede.

Jeg er enig i at det totale forbudet som praktiseres i dag burde debatteres, og alternative løsninger burde vurderes, men hvorvidt det kan gjøres ut fra et økonomisk perspektiv er jeg absolutt ikke sikker på.

Kan du ikke komme med noen flere innspill på hvordan du ville løst en eventuell avskaffelse av forbudet, for du pleier alltid ha noen meget reflekterte og interessante synspunkter på saker og ting.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Jeg tror du misforstod meg. Han argumenterte med at fordi en allerede tillater en rekke ting som er skadelige, så burde en tillate rusmidler som er skadelige. Det var derfor jeg mente at en ikke trenge å "skaffe flere".
Vis hele sitatet...
Skjønner.

Sitat av Drachir Vis innlegg
Det lar seg ikke fjerne, det er jeg helt enig i, men det lar seg nok begrense til en viss grad. Dersom disse rusmidlene var helt lovlige kan vi vel være enige om at flere sannsynligvis ville prøvd dem?
Vis hele sitatet...
Vi kan nok gå ut i fra at flere ville prøvd stoffer som er mer eller mindre sosalt akseptable, da først og fremst cannabis. I hvilken grad det er negativt kan man jo diskutere. Når det kommer til tyngre stoffer med mer alvorlige skadevirkninger og faremonenter, så tror jeg ikke vi ville sett en økning i bruk. Jeg tror ikke det er forbudspolitikkens fortjeneste at folk holder seg unna slike stoffer.

Som eksempel kan vi se på Portugal, som i 2001 avkriminaliserte all bruk og besittelse av mindre menger narkotika. Eksempler på tendensen man har sett der er økt bruk av cannabis, og mindre bruk av heroin. De har også forbedret en rekke andre forhold, først og fremst i sammenheng med behandling av pasienter i avrusning, overdosedødsfall, og i bekjempelsen av HIV-smitte.

Sitat av Drachir Vis innlegg
Jeg kan ikke se at det er en motsetning mellom å ta samfunnsansvaret, og å håndheve et forbud. Dersom en i større grad, selv om en sannsynligvis allerede i dag gjør nettopp det, fokuserer på å ta bakmennene, og ikke jonas på 17 som røyker en gang i blant, vil en kunne begrense tilgangen til stoffene. Å da kunne la helsevesenet ta seg av dem som bruker er ikke umulig, og jeg er fullstendig enig med deg i at det nok er den beste løsningen pt.
Vis hele sitatet...
Jeg mener man fraskriver seg samfunnsansvaret når man velger å lukke øynene for hvor dårlig forbudet fungerer, og heller tviholde på en utdatert og feilslått politikk av frykt for å rokke ved en inngrodd, nærmest religiøs moral som nå har preget den politiske scenen i mange tiår. Man er redd for hva USA vil si, for hva EU vil si, hva kristen-norge vil si, og ikke minst, hva de inngrodde, gamle partiveteranene vil si. Det er lite mot å finne hos norske politikere til å gå i mot noe som så mange har tviholdt på så lenge. Karrieren er gjerne viktigere enn å ta det samfunnsansvaret som man egentlig vet man burde.

Samtidig gir man gjennom forbudet fra seg muligheten til å kontrollere markedet gjennom tiltak som aldersgrenser og kvalitetskontroller. Man gir rett og slett hele ansvaret til de kriminelle, som selvsagt ikke finner det for godt å begrense tilgang, eller å sikre kvalitet på noen som helst måte. Det kaller jeg også ansvarsfraskrivelse.

Sitat av Drachir Vis innlegg
Dersom vi ser på statsbudsjettet fra 2008 så brukte vi:

Dersom vi antar at 40% faktisk er narkotikarelaterte, så kan vi se at kostnaden jo blir betraktelig. Men la oss si at den får en realistisk grenseverdi rundt 5,5 milliarder kroner. Til sammenligning er et anslag på de økonomiske kostnadene skadevirkninger av alkohol har rundt 50 milliarder kroner.


Dersom man legaliserer, og dermed sannsynligvis får flere brukere, så vil det ikke være urimelig å anta at kostnaden på helsevesenet vil stige. Samtidig så vil det være mange som ikke oppsøker helsevesenet, men som mister arbeidsinntekt som en konsekvens av uvettig bruk.
Vis hele sitatet...
Nå har vi en lang tradisjon for alkoholkonsum her til lands, så at kostnadene for skadevirkningene alkohol medfører er høye, er ikke forbausende. Et slikt tall sier uansett ingenting om kostnadene vi vil stå overfor ved en legalisering av andre rusmidler, da kulturen, moralen og holdningne vi har overfor disse er helt annerledes.


I tillegg må du huske på at alkohol er kraftig skattebelagt, slik at brukerne dermed bidrar med en god slump til kassa hver gang de handler varene sine. Dette er ikke tilfellet med narkotika under forbudspolitikken, hvor alle pengene går rett ut av landet og ned i lomma på organiserte kriminelle. Ved en legalisering ville man åpnet for å beskatte alle rusmidler, og dermed fått et langt mer balansert økonomisk forhold mellom utgifter og inntekter. Nå vet jeg ikke hvordan det er med alkohol, men tobakksavhengige betaler jo faktisk mer i skatter og avgifter enn det koster oss å holde dem i live.

Sitat av Drachir Vis innlegg
Det er jo antatt at hasj for eksempel har relasjon til amotivasjonssyndromet, et større forbruk vil dermed resultere i en betydelig kostnad for den norske stat.
Vis hele sitatet...
Man kan også anta at forbudet i seg selv, et voldsomt sosialpolitisk virkemiddel, bidrar i langt større grad til amotivasjonssyndromet enn det THC-molekylet gjør. Det å bli stemplet som en kriminell, det å skape seg en identitet som er knyttet opp mot en illegal og rebelsk subkultur, det å konstant kjenne på følelsen av å ikke være akseptert, og å føle seg fremmedgjort. Dette er rimelig kraftige psykologiske bieffekter av den nåværende politiske situasjonen.

Sitat av Drachir Vis innlegg
Det at en straffeforfølger alle brukere kan jeg kanskje være enig i at ikke er en god tilnærmelse til problemet, samtidig som jeg tror det vil ha en allment preventiv effekt på forbruket i den norske befolkning. Dermed er nok situasjonen ikke fullt så enkel som du påstår her, hva som faktisk vil gi økonomisk gevinst er litt usikkert.
Vis hele sitatet...
Jeg er overbevist om at den allmennpreventive effekten forbudet har ikke er i nærheten av å veie opp for de enorme problemene som forbudet medfører. Dette kan jeg naturligvis ikke bevise, det gjenstår å eventuelt prøves ut, men jeg vil igjen henvise til Portugal som et eksempel på at i hvert fall avkriminalisering fungerer i praksis.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3525515.ece

Sitat av Drachir Vis innlegg
Hvorvidt disse midlene er "totalt bortkastede" kan jo diskuteres. Jeg vet ikke om du vil være enig med meg om jeg sier at det burde være et mål å bergrense bruken av rusmidler generelt i befolkningen, da de positive effektene ofte blir utveiet av de negative. Dersom du er med på den tankegangen vil ikke midlene som brukes på dette være bortkastede.
Vis hele sitatet...
Vi bør naturligvis ha på plass funksjoner som aktivt begrenser konsum av rusmidler blant befolkningen. Hensikten med dette må være å hindre spredningen av rusmiljøer og rusmisbruk. Målet kan derimot ikke være å hindre rusbruk generelt, da rus i aller høyeste grad er en del av menneskets liv og kultur. Måten å gjøre dette på er å innføre aldersgrenser og utsalgssteder med begrensede åpningstider. Samtidig må man aktivt gå inn med informasjon i skolene, og bytte ut skremselspropagandaen med håndfast og dokumentert informasjon. Jeg har mer troen på at et opplyst folk er i stand til å ivareta sine egne interesser, enn at myndigheter med skremselspropaganda og forbud kan styre befolkningen inn på rett spor.

At alle midlene brukt på håndhevelsen av forbudet er bortkastet mener jeg ikke, men så lenge ressursene kunne vært brukt på en langt mer konstruktiv måte, så vil jeg så absolutt hevde at mesteparten av innsatsen er totalt bortkastet.

Sitat av Drachir Vis innlegg
Jeg er enig i at det totale forbudet som praktiseres i dag burde debatteres, og alternative løsninger burde vurderes, men hvorvidt det kan gjøres ut fra et økonomisk perspektiv er jeg absolutt ikke sikker på.

Kan du ikke komme med noen flere innspill på hvordan du ville løst en eventuell avskaffelse av forbudet, for du pleier alltid ha noen meget reflekterte og interessante synspunkter på saker og ting.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg har gjort rede for mye av dette i innlegget her. Det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på =)
Sist endret av mentalmelt; 14. mars 2011 kl. 02:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Forbudet ser ikke ut til å ha stoppet deg i å bli narkoman i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Nei, men det var ikke no alkoholforbud, som var det første rusmidlet.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du bør virkelig prøve å se dette en smule mer nyansert. Narkomane vil vi alltid ha i samfunnet vårt, og så lenge vi har en forbudspolitikk, så vil denne pasientgruppen være tvunget til å leve under svært kritikkverdige forhold.
Vis hele sitatet...
Forebyggende, med tanke på alltid narkomane.
Og ja, helt enig, narkomane får alt for dårlig hjelp. Tragisk!
Sitat av mentalmelt Vis innlegg

For det er det de er, pasienter, og det er slik de skal og bør behandles. Det er lite hensiktsmessig for en rusmisbruker å måtte kjøre ørten runder i rettsapparatet, stadig tilbringe netter på glattcella, samtidig som man står i en milelang ventekø for å få hjelp til å bli frisk. Dette er heller ikke særlig hensiktsmessig for myndighetene eller resten av samfunnet, for når man først er stemplet som kriminell, hvor mye skal da til før man tyr til andre kriminelle aktiviteter? Veien til et liv som yrkeskriminell er plutselig veldig kort når man allerede lever i et kriminelt miljø, og konstant trenger penger fordi man stadig er sjuk av abstinenser.
Vis hele sitatet...
Jeg er nå og tidligere, når jeg var narkoman, sterkt imot denne sjukliggjøringa. Og at jeg var en pasient. Mener også at det er altfor mye snakk om hvor vanskelig det er og komme seg vekk fra rusmidler. Viste seg at det var mye enklere enn jeg trodde. Hadde jeg blitt fortalt det tidligere, og at det var en allmenn oppfatning av at det var enklere, så hadde jeg nok sluttet tidligere.
Selv om jeg er imot sykeliggjøringa, så er jeg ikke imot at narkomane skal få hjelp når de trenger det. Og de trenger tid, jobb, bolig og spenn!
Tenkte uff, ja nå er jeg så syk, at dette klarer jeg ikke å bli frisk fra!

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er ikke brukerne som har skapt disse forholdene. De er praktisk talt brikker i et moralpolitisk spill med hva jeg anser som religiøse undertoner, hvor rusmidler har fått en tilnærmet diabolsk rolle. En skulle nesten tro at politikken fortsatt var underlagt kirkens dogmatiske moral. Det er politikernes feighet som er skyld i opprettholdelsen av dette latterlige systemet, og det er deres ansvar å rydde opp før flere liv renner ned i avløpet. Hurra for forbudspolitikken
Vis hele sitatet...
Ser du kommenterte det meste i mitt forrige innlegg, foruten det at overdoser skjer, og at ikke alle er like sterke. Mener fortsatt at livene til de "svakeste/de som dør av overdoser/ blind vold av en alkoholruset person" er prioritet en. Og derfor den forebyggende holdningen. Og da forbud. For, for de er det ikke noen nyanser.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Forby alle rusmidler, innkludert alkohol.
Som alkoholiker syns jeg alkohol var nydelig.
Som bønnerøyker syns jeg bønner var nydelig.
Som knipsspiser trodde jeg på fred i verden om alle spiste knips, og syns det var nydelig,
Som makkafreaker dansa jeg natta lang, og syns det var nydelig.
Som heroinmisbruker elsket jeg heroin over alt annet, innklusiv alle andre rusmidler.
Og til slutt som nykter, for første gang på 20 år, så er ikke livet bare nydelig, men jeg har ett verdig liv, på godt og vondt. Og jeg lurer ofte på hvordan jeg kunne kaste bort så jævla mye tid på rus. Håper dere kan ta hensyn til mennesker som er like svake som meg, og ikke ønske legalisering. Men det var værre for mange av vennene mine som døde av overdoser og kjøring i rusa tilstand.
Vis hele sitatet...
Forbudet har ikke akuratt hjulpet deg?
Tror flere som har problemer lettere kunne fått hjelp viss samfunnet hadde liberalisert. Og fått en annen holdning til rusmidler.
Sikkert mange som i dag ikke tørr og søke etter hjelp pga fordommer etc, og personer som kunne blitt hjulpet ut av rusmisbruk før det kommer til det steget du har gått gjennom?

Ser jeg quotet\skrev dette litt sent.
Sist endret av sneipen; 24. mars 2011 kl. 23:04.
Sitat av bullshizz Vis innlegg
-Burde voksne mennesker kunne bestemme helt selv hva de putter i sin egen kropp?
Vis hele sitatet...
Ja selfølgelig, det blir bare veldig vanskelig å definere en voksent menneske da
Håndholdt
Trådstarter
Sitat av frodo94 Vis innlegg
Ja selfølgelig, det blir bare veldig vanskelig å definere en voksent menneske da
Vis hele sitatet...
Nei? folk som er 18 er definert som voksne. Ikke bli forvirret over at jeg gav deg KP, var et uhell
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av bullshizz Vis innlegg
Det er mange argumenter som går igjen for legalisering av cannabis, et av disse er: hva voksne mennesker putter i sin egen kropp burde være opp til dem selv.
Dette er jo et ganske kraftig utsagn sånn som situasjonen er idag, for ifølge denne tankegangen så burde jo alle rusmidler legaliseres!

Det kan jo skade kampen for cannabislegalisering å komme med noe såpass kompromissløst...tenker jeg da. Det blir på en måte å ta opp legalisering av heroin i samme slengen, og de som er for legalisering av cannabis kan bli assosiert med tyngre stoffer.

Så det jeg gjerne vil høre noen tanker rundt er:

-Er dette et uheldig ting å si i en (cannabis)legaliseringsdebatt?
-Burde voksne mennesker kunne bestemme helt selv hva de putter i sin egen kropp?
Vis hele sitatet...
Mange synes at når man er voksen må man få lov til å bestemme alt selv, også over sin egen kropp. Jeg er 16 år og tenker også ofte at det er noe av det man oppnår når man er 18 år, men jeg er litt uenig i at det er et bra argument. Det finnes så utrolig mange forskjellige voksne folk, noen har kanskje blitt voksen i hodet sitt allerede som 16 åring mens andre ikke blir det før de er 30. Det er utrolig individuelt og voksne mennesker kan ta like gale og feile valg som det barn og ungdommer kan, derfor mener jeg at det er noe som man må vurdere fra person til person uavhengig av alder. dersom man tenker på å ta narkotika er dette et bevis på at man ikke bør få bestemme over sin egen kropp.
Håndholdt
Trådstarter
Sitat av laviq Vis innlegg
Mange synes at når man er voksen må man få lov til å bestemme alt selv, også over sin egen kropp. Jeg er 16 år og tenker også ofte at det er noe av det man oppnår når man er 18 år, men jeg er litt uenig i at det er et bra argument. Det finnes så utrolig mange forskjellige voksne folk, noen har kanskje blitt voksen i hodet sitt allerede som 16 åring mens andre ikke blir det før de er 30. Det er utrolig individuelt og voksne mennesker kan ta like gale og feile valg som det barn og ungdommer kan, derfor mener jeg at det er noe som man må vurdere fra person til person uavhengig av alder. dersom man tenker på å ta narkotika er dette et bevis på at man ikke bør få bestemme over sin egen kropp.
Vis hele sitatet...
Heihei, *16 her også* Joda, noen kan sies å være ufornuftige, men vi har alle forskjellige verdier og oppfatninger når det kommer til rus. Skal staten kunne definere hva som er riktig og frata voksne menneskers myndighet? Jeg vet ikke selv egentlig. Men husk: At noe er narkotika er veldig intetsigende. Bare en gruppe rusmidler som er blitt stuet sammen. Når cannabis og heroin er i den samme fryktede rusgruppen, så blir hele begrepet fullstendig utvannet spør du meg.. Det er noe mer nyansert enn "narkotika=djevelens verk", og alt er kanskje ikke helt som det står i naturfagsboka
Sitat av bullshizz Vis innlegg
-Er dette et uheldig ting å si i en (cannabis)legaliseringsdebatt?
-Burde voksne mennesker kunne bestemme helt selv hva de putter i sin egen kropp?
Vis hele sitatet...
Neida, det er ikke uheldig. Det er et viktig prinsippiellt fundament, og også noe av det Straffelovkommisjonen argumenterte med da de sa i 2002 at bruk av narkotika ikke burde være straffbart. De sa at det primært rammer deg selv, og ikke er alvorlig nok sett i forhold til andre lovlige ting som ikke er straffbare, til at man kan kriminalisere det.

Etter min mening, ja. All "narkotika" burde legaliseres. Dette betyr ikke nødvendigvis et frislipp. Selv om veldig få vil gå og kjøpe heroin på apoteket dersom det blir reseptfritt for voksne i morgen. Men uansett: i Norge kunne det f.eks. bety cannabis og khat på polet (eller egne pol) og bare lov å bruke hjemme eller i spesielle kafeer i en designert bydel, heroin på resept for narkomane og skadereduserende tiltak med foreskriving av amfetamin etc. for andre med rusproblemer. Dette for å ha medisinsk kontroll på kvaliteten o.l.

Det er det at det er forbudt som gir 80% av problemene knyttet til narkotika.

Ville anbefale deg å lese litt om narkotikakrigens historie, så ser du hva lovene vi har egentlig er fundert på. Det er veldig sjokkerende lesning. Bestill Drug War Politics: The Price of Denial (University of California Press) fra Amazon UK og les hele boken eller bare de kapitlene som omhandler hvordan forbudet ble etablert.

Forbudet er historisk sett grunnet i en hysterisk panikkbølge av reinspikka rasisme, religiøse moralister og hissige byråkrater som ønsket å score billige politiske poeng og få mer penger til eget departement. Samtidig har man sett bort fra leger, jurister og vitenskapsfolk som hele tiden har advart mot det man har gjort, bl.a. gjennom mange statlig oppnevnte kommisjoner. Straffelovkommisjonen var ikke den første i verden som konkluderte slik, for å si det forsiktig.

Sitat av bullshizz Vis innlegg
Når cannabis og heroin er i den samme fryktede rusgruppen, så blir hele begrepet fullstendig utvannet spør du meg.. Det er noe mer nyansert enn "narkotika=djevelens verk", og alt er kanskje ikke helt som det står i naturfagsboka
Vis hele sitatet...
Naturfagsboka bør være å anse som ren propaganda.

Hele narkotikaeposet er basert på en panikkangst, en redsel for noe nytt og fremmed, som oppstod på 60-tallet. Veldig mange er flasket opp med dette, og skolebøkene inneholder fortsatt veldig mange myter. Når mytene etterhvert er blitt motbevist av forskning, har skoleverket i stor grad fortssatt å spre de samme skremselsløgnene, men med mer vage formuleringer som unngår konkrete påstander.

Her er to gode kilder for å finne mer nøyansert materiale om cannabis:
http://marihuanamyter.wordpress.com/
http://legaliser.wordpress.com/artikler-om-cannabis/
Sist endret av ratmole; 9. mai 2011 kl. 02:54.
Du må og huske at selv om tingene du går utover din kropp er det skattebetalerene som må betale for en eventuell behandling. Om du skulle drikk for mye alkohol, røyke eller bruke andre rusmidler som skader kroppen din er det en kostnad som resten av samfunnet må betale. Man kan selvfølgelig si at hvert menneske at ansvar for egen kropp, og ikke sette noen grenser - men sa får vi også si at hver person selv må betale for eventuelle behandlinger dette medfører.

Jeg ønsker ikke et slikt samfunn, og mener at vi burde ha gratis helsetjeneste - slik at om man er uheldig eller gjør noen dårlige valg kan samfunnet stille opp for deg. Men for at dette skal fungere; må vi og sette litt restriksjoner og prøve å legge opp til at folk tar gode valg - og ikke blir store kostnader for samfunnet.
Sitat av etse Vis innlegg
Men for at dette skal fungere; må vi og sette litt restriksjoner og prøve å legge opp til at folk tar gode valg - og ikke blir store kostnader for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Nettopp derfor burde vi som samfunn legalisere og oppfordre voksne til å bruke marihuana røykt uten tobakk fremfor alkohol. Marihuana uten tobakk er ikke kreftfremkallende og gir ingen skader. Det er omtrent like farlig som kaffe, og gir også en langt tryggere rus uten utagerende oppførsel.

Sitat av bullshizz Vis innlegg
Heihei, *16 her også*
Vis hele sitatet...
Forøvrig synes jeg dere som 16-åringer bør vente med evt. bruk av cannabis til dere er over 18 eller 20. Ikke alle 16-åringer tåler det like godt som voksne, noen kan få en uheldig psykisk reaksjon av det.
Sist endret av ratmole; 9. mai 2011 kl. 03:08.
Sitat av ratmole Vis innlegg
Nettopp derfor burde vi som samfunn legalisere og oppfordre folk til å bruke marihuana røykt uten tobakk fremfor alkohol. Marihuana uten tobakk er ikke kreftfremkallende og gir ingen skader. Det er omtrent like farlig som kaffe, og gir også en langt tryggere rus uten utagerende oppførsel.
Vis hele sitatet...
Vil bare legge til at inlegget mitt ikke var ment som direkte for eller mot marihuana - da dette på en måte blir en egen diskusjon; men mer den overordnet diskusjonen om vi skal bestemme over helt over vår egen kropp eller skal staten kunne sette restriksjoner mot hva vi gjør mot vår egen kropp.

Selvfølgelig kan det i mange tilfeller være at et forbud er mer skadelig på samfunnet enn å ha det legalisert; men det blir en litt annen diskusjon.
Sitat av etse Vis innlegg
Vil bare legge til at inlegget mitt ikke var ment som direkte for eller mot marihuana - da dette på en måte blir en egen diskusjon; men mer den overordnet diskusjonen om vi skal bestemme over helt over vår egen kropp eller skal staten kunne sette restriksjoner mot hva vi gjør mot vår egen kropp.

Selvfølgelig kan det i mange tilfeller være at et forbud er mer skadelig på samfunnet enn å ha det legalisert; men det blir en litt annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
For å si det sånn, jeg tror nødvendigheten av strenge forbud, masse politi, straffer og en "krig" mot narkotika er sterkt overdrevet. Folk går ikke og ødelegger seg selv bare fordi det er lovlig.

Det finnes land der du kan få svært farlige medisiner reseptfritt på apoteket. F.eks. i sør-amerika og øst-europa.

Ser vi noen epidemi med misbruk av disse medikamentene som er noen eksistensiell trussel for samfunnet i disse landene? Nei. Er det misbruk av medikamenter i slike land? Ja. Er det omfattende? Neppe. Kan man best håndtere slikt misbruk med politi og forbud heller enn frivillig hjelp og reguleringer? Neppe. Er de negative konsekvensene av et forbud virkelig verdt det?

Sett i en slik sammenheng, tror jeg reguleringer innenfor loven hadde vært det beste for mange typer rusmidler som i dag er klassifisert som "narkotika". Er litt skeptisk når det gjelder f.eks. kokain og ecstasy, men å legalisere cannabis og heroin har jeg ingen problemer med.

Hysteriet rundt narkotika er helt uproporsjonalt med de egentlige problemstillingene. Det er bare med på å gjøre ting verre. Samfunnet er grepet av irrasjonell frykt.

Argumentet om suverenitet over egen kropp er høyst relevant, særlig som en kontrast til den vanvittige og irrasjonelle panikkangsten i narkotikapolitikken, som ikke er logisk i det hele tatt. Narkotika er ikke som en pest som sprer seg. Det er medisiner og rusmidler, noe vi alltid må leve med.

Dersom man ikke skal bestemme over egen kropp må jo nødvendigvis det være grunnet i følgende forutsetninger:
1. Det er så avhengighetsskapende at man ikke lenger har noe valg.
2. Det er så farlig at man ikke kan få bestemme selv.

Disse presumpsjonene (som ligger til grunn for dagens politikk) holde rikke mål. For det første, er narkotika ikke så avhengighetsskapende som det fremstilles som. Selv kokain er noe de fleste brukere ikke er avhengige av, de gjør det en gang i blant. Det er altså et meget stort sprik mellom hva propagandaen og den angstpregede samfunnsoppfatningen tror om dette og realiteten. Realiteten finnes forøvrig enkelt i myndighetenes egen statistikk.

Og er det farlig? Faktum er at myndighetene f.eks. tillater morfin, som ikke er så medisinsk forskjellig fra heroin, til smertestillende, også til daglig bruk (!) for pasienter med kroniske smerter. De tillater daglig bruk av amfetamin (!) medisinsk til pasienter med ADHD og narkolepsi. Er det bivirkninger? Ja. Men de positive virkningene anses som verdt det. Man kan anta at mange av de som tar sterke stoffer uansett selvmedisinerer. Skal ikke de også ha rett til å velge hva de putter i egen kropp? Hvem er vi til å dømme dem og si at deres grunn ikke er riktig? Tror du virkelig ikke de vet hva de driver med?

Vil forøvrig legge til: Folk er i stand til å ta valg, og også i stand både til å slutte og til å bruke igjen senere. Søstera til Jens er et eksempel på en som har slutta med heroin, men som tar det en gang i blant og ikke lenger er avhengig (!)
Sist endret av ratmole; 9. mai 2011 kl. 03:20.
Sitat av ratmole Vis innlegg
For å si det sånn, jeg tror nødvendigheten av strenge forbud, masse politi, straffer og en "krig" mot narkotika er sterkt overdrevet. Folk går ikke og ødelegger seg selv bare fordi det er lovlig.

Det finnes land der du kan få svært farlige medisiner reseptfritt på apoteket. F.eks. i sør-amerika og øst-europa.

Ser vi noen epidemi med misbruk av disse medikamentene som er noen eksistensiell trussel for samfunnet i disse landene? Nei. Er det misbruk av medikamenter i slike land? Ja. Er det omfattende? Neppe. Kan man best håndtere slikt misbruk med politi og forbud heller enn frivillig hjelp og reguleringer? Neppe. Er de negative konsekvensene av et forbud virkelig verdt det?

Hysteriet rundt narkotika er helt uproporsjonalt med de egentlige problemstillingene.

Sett i en slik sammenheng, tror jeg reguleringer innenfor loven hadde vært det beste for mange typer rusmidler som i dag er klassifisert som "narkotika". Er litt skeptisk når det gjelder f.eks. kokain og ecstasy, men å legalisere cannabis og heroin har jeg ingen problemer med.

Argumentet om suverenitet over egen kropp er høyst relevant, særlig som en kontrast til den vanvittige og irrasjonelle panikkangsten i narkotikapolitikken, som ikke er logisk i det hele tatt. Narkotika er ikke som en pest som sprer seg. Det er medisiner og rusmidler, noe vi alltid må leve med.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan man stille store spørsmål rundt ruspolitikken. Jeg personlig tror mye mer på å forebygge ved bruk av reell kunskap (og ikke propagandaen som brukes i dag), for å prøve å la folk forstå problemene med ulike rusmidler. Jeg er og selv ganske liberal av meg og har troen på at individet vil kunne ta riktige valg.

Men jeg vil igjen si at du argumenter med meg på ting som var litt utenfor poenget jeg prøvde å lage - så kanskje jeg var litt uklar, så får prøve å ta forklare litt bedre.

Jeg har selv ikke prøvd å ta opp diskusjonen rundt hvor vidt den rusmiddel politikken vi har i dag er riktig eller ikke; og hvordan vi eventuelt kan forbedre den til å skape en bedre samfunn i sin helhet. Det jeg prøve å diskutere var om man skal sette retten til å bestemme over sin egen kropp så høyt at man generelt kan si "Så lenge det kun skader meg, og ingen andre så burde jeg få lov til å gjøre det". Dette mener jeg blir feil, siden det er medborgerene dine som må betale for eventuelle problemer dette skaper.

Jeg mener derfor at det er statens oppgave å legge til rette for at mennesker vil ta rette valg gjennom innføring av restriksjoner om nødvendig - og selvfølgelig også gjennom opplysning og kunskaper. Det og i tillegg oppfordre til positive valg gjennom f.eks. å ha lavere avgifter på sunne produkter over usynne produkter mener jeg også er ting staten burde gjøre.

Det er og selvfølgelig også viktig å poengtere at jeg er klar over at i mange tilfeller vil restriksjoner og forbud virke i mot sin hensikt - og at dette derfor er en viktig diskusjon å ta opp. (F.eks. er alkohol et stort problem for samfunnet, med et forbud har opp i gjennom historien alltid laget mere problemer enn det har løst)

Så som en konklusjon mener jeg at det er statens oppgave å legge til rette for at samfunnet skal leve på en fornuftig og sunn måte så. Midlene som blir brukt må selvfølgelig kontinuerlig diskuteres for å komme frem til en best mulig løsning på et felles problem.

Det kan være det virke som jeg unngår poengene dine, og på en måte er det slik; siden jeg føler du diskuterer om man burde legalisere rusmiddler eller ikke - mens jeg prøver å være litt mer på "metadiskusjonen". Om man skal legalisere rusmiddler eller ikke er en viktig diskusjon som må taes for å finne ut hva som må gjøres for å gjøre problemet med rusmiddler i samfunnet minimalt. Men dette blir som sagt en litt annen diskusjon i mine øyne.
Sist endret av etse; 9. mai 2011 kl. 03:34.
Sitat av etse Vis innlegg
Det jeg prøve å diskutere var om man skal sette retten til å bestemme over sin egen kropp så høyt at man generelt kan si "Så lenge det kun skader meg, og ingen andre så burde jeg få lov til å gjøre det". Dette mener jeg blir feil, siden det er medborgerene dine som må betale for eventuelle problemer dette skaper.

Jeg mener derfor at det er statens oppgave å legge til rette for at mennesker vil ta rette valg gjennom innføring av restriksjoner om nødvendig - og selvfølgelig også gjennom opplysning og kunskaper. Det og i tillegg oppfordre til positive valg gjennom f.eks. å ha lavere avgifter på sunne produkter over usynne produkter mener jeg også er ting staten burde gjøre.
Vis hele sitatet...
Problemet oppstår når folk gjør det uansett, og skadene er større i et illegalt marked enn de hadde vært i et lovlig. Da blir det dyrere for alle.

Personlig ser jeg for meg en framtid der vi kan velge mellom mange rusmidler i lovlige butikker, som er utviklet av selskap som sørger for at disse er relativt trygge.

Rus er noe folk har gjort til alle tider. At vi bare forbyr alt annet enn alkohol og røyk som er noe av det mest skadelige, og ikke forsøker å finne mer moderne løsninger, er utrolig baklengs.

Som sagt har jeg ingen tiltro til at moralistiske lille Norge vil komme til de samme liberale konklusjonene på egenhånd. Her må ting skje i utlandet først.

Det er umulig å ta en slik diskusjon uten å se bredt på det, sorry