Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5258
Det er mange ungdom under 18 år som fester med relativt store mengder alkohol. I går ble det publisert en artikkel på Budstikka (lokalavisen i Asker & Bærum) som omhandlet nettopp dette. Politiet hadde beslaglagt mengder med alkohol, både øl og sprit.

Det jeg lurte på er på hvilket grunnlag kan politiet beslaglegge alkohol som tilhører mindreårige? Det er fullt lovlig å kjøpe, drikke og være i besittelse av alkohol i alle aldre.

Et annet tema jeg tenkte å få fram er brygging av øl. I følge RUStelefonen på ung.no er det også fullt lovlig for mindreårige å brygge sitt eget øl. Vil eventuelt politiet ha rett til å beslaglegge bryggingsutstyr tilhørende mindreårige?
Tuller du?
Det er ikke lov å kjøpe alkohol dersom du er under 18 år. Det er også straffbart å kjøpe alkohol for så å gi eller selge det til mindreårige.
Klem fra Betty
Fra lovdata:
§ 1-5.Aldersgrenser

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.

Den som selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk gruppe 3, må ha fylt 20 år, og den som selger, utleverer eller skjenker alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke ved salg av alkoholsvak drikk når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrift om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for personer med fagbrev dersom fagbrevet har naturlig sammenheng med salgs- og skjenkevirksomhet og utdanningen gir tilstrekkelig opplæring i alkohollovgivningen. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.
0 Endret ved lover 23 juni 1995 nr. 42 (ikr. 1 jan 1996), 16 mai 1997 nr. 28 (ikr. 1 jan 1998), 17 des 2004 nr. 86 (ikr. 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 599), 19 juni 2009 nr. 67 (ikr. 1 juli 2009), 6 mai 2011 nr. 13 (ikr. 1 jan 2012 iflg. res. 6 mai 2011 nr. 466).
Vis hele sitatet...
Det er altså ikke forbudt ved lov for en under 18 å drikke eller oppbevare alkohol.
Kan likevel se at snuten reagerer på "drita fulle" 15-åringer med alt for mye alkohol tilgjengelig.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Tuller du?
Det er ikke lov å kjøpe alkohol dersom du er under 18 år. Det er også straffbart å kjøpe alkohol for så å gi eller selge det til mindreårige.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Det andre er jeg helt enig i, men det første er jeg helt uenig i.

Du får ikke kjøpt alkohol i vanlig butikk når du er under 18, men det er fortsatt lov. Det som er ulovlig er å lange alkohol til mindreårige.

Det er dessverre ikke lett å skaffe konkrete kilder om det fra lovverket da det ikke står noe om det å kjøpe alkohol.

Men her er paragrafen om aldersgrenser fra alkoholloven (§1-5):
Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.

Den som selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk gruppe 3, må ha fylt 20 år, og den som selger, utleverer eller skjenker alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke ved salg av alkoholsvak drikk når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrift om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for personer med fagbrev dersom fagbrevet har naturlig sammenheng med salgs- og skjenkevirksomhet og utdanningen gir tilstrekkelig opplæring i alkohollovgivningen. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.
Vis hele sitatet...
Det er med andre ord den overrekker alkoholen til mindreårige som er skyldig.
Uansett om du overrekker eller selger alkohol til mindreårige så har politiet lov til å beslaglegge dette som bevis mot personen som overrakte/solgte den alkoholen til mindreårige.

Det er straffbart å overlate alkohol til mindreårige jf. alkohollovens § 1-5. Det har altså skjedd en straffbar handling når et barn bærer på alkohol. Alkoholen kan tas i beslag jf. straffeprossloven § 203. Ting som antas å ha betydning som bevis, kan beslaglegges.
Vis hele sitatet...
De har også rett til å beslaglegge alkohol dersom de mistenker en farlig situasjon kan oppstå (som i bunn og grunn kan være veldig subjektivt).

Etter politiloven § 13 kan politiet "ta hånd om barn som påtreffes under omstendigheter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnas helse eller utvikling". Barn som bærer på alkohol (med mindre de hjelper til å bære matvarer fra butikken til bilen) faller under "omstendighter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnas helse eller utvikling".
Vis hele sitatet...
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
For at straffeprosessloven skal virke inn må det være opprettet en sak.
Kilde: Lovdata

I politiloven §13 står det:
Politiet kan også ta hånd om barn som påtreffes under omstendigheter som klart innebærer en alvorlig risiko for barnas helse eller utvikling, og i så tilfelle umiddelbart sørge for at barna blir brakt til verge eller annen foresatt eller om nødvendig til barnevernsmyndighetene.
Vis hele sitatet...
Dette gir dem heller ingen rett til å beslaglegge alkohol, men heller sørge for at barna blir brakt til en verge/foresatt.
Syns denne saken som går "viralt" på Facebook av ulike medier er helt latterlig. Er det virkelig behov for å ta opp saken om alkohol/rus og mindreårige igjen?
Hører folk som var ungdom/unge voksne for 20 år siden kommer med de samme argumentene idag, som de hadde for 20 år siden. Dette kommer ALDRI til å endre seg. Ungdom, og mennesker generelt kommer til å ruse seg, enten myndigheten vil det eller ei. Spørsmålet blir om det blir lovlig rus eller ikke. Se til Danmark, f.eks. 16 årsgrense.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Et annet spm er om hvis en kamerat av meg på 20 kjøper en flaske spirt 40% og gir den til meg på 18. Hvordan det er ulovlig er jo ganske sinnssykt.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av Clayton Vis innlegg
Et annet spm er om hvis en kamerat av meg på 20 kjøper en flaske spirt 40% og gir den til meg på 18. Hvordan det er ulovlig er jo ganske sinnssykt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det noe mer sinnssykt enn at en 18-åring gir en øl til en 16-åring?
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Hvorfor er det noe mer sinnssykt enn at en 18-åring gir en øl til en 16-åring?
Vis hele sitatet...
Fordi han på 18 kan lovlig drikke en liter 20%, men ikke en halv liter 40%, selv om det vil påvirke han like mye.
o shit waddup
Vel, gitt at du brygger ditt eget øl så er det ingen som kan straffe den som langer. Drikker du hjemmebrygget øl i ditt hjem, uten å gi noe til andre mindreårige, så er det ikke ulovlig. Det skal da også fint mye til for at onkel politi finner ut at du sitter hjemme og drikker øl, for så å komme og beslaglegge ølen?

Det blir kanskje heller en sak for barnevernet?
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ekvivokk Vis innlegg
Fordi han på 18 kan lovlig drikke en liter 20%, men ikke en halv liter 40%, selv om det vil påvirke han like mye.
Vis hele sitatet...
Han på 14 kan også lovlig drikke en liter 20%, akkurat som han på 18 kan drikke en halv liter 40%.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Det jeg lurte på er på hvilket grunnlag kan politiet beslaglegge alkohol som tilhører mindreårige?
Vis hele sitatet...
Grunnlaget kan jo være som så, at hvis du er under 18 så er det foreldrene dine som bestemmer over deg. De har vel på sett og vis ikke "lov til å gi deg lov" til å drikke. Altså, hvis politiet finner drikkevarene dine og gir dem til foreldrene dine, så har vel ikke foreldrene dine lov til å gi dem tilbake til deg? Slik tenker jeg at logikken er.

Men siden du ikke har gjort noe ulovlig ved å drikke så vil du ikke kunne straffes for det selv om du er over kriminell lavalder.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av entropi Vis innlegg
De har vel på sett og vis ikke "lov til å gi deg lov" til å drikke. Slik tenker jeg at logikken er.
Vis hele sitatet...
Det gir ikke mening. De har lov til å gi deg lov. De kan si at du kan drikke, men de kan ikke bidra med anskaffelse. Derav det andre spørsmålet om brygging av øl. Ved brygging av ditt eget øl, er det ingen parter som har gjort noe ulovlig (ut i fra mine kunnskaper).

Sitat av entropi Vis innlegg
Altså, hvis politiet finner drikkevarene dine og gir dem til foreldrene dine, så har vel ikke foreldrene dine lov til å gi dem tilbake til deg?
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det som skurrer hos meg. På hvilket grunnlag kan de gjøre dette? Slik som det for øvrig fremstår i artikkelen jeg linket til, har politiet beslaglagt drikken, ikke overrakt den til foreldrene.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Det er akkurat det som skurrer hos meg. På hvilket grunnlag kan de gjøre dette? Slik som det for øvrig fremstår i artikkelen jeg linket til, har politiet beslaglagt drikken, ikke overrakt den til foreldrene.
Vis hele sitatet...
Ja, mente at om de hypotetisk hadde gitt drikken til foreldrene, kunne de vel ikke gitt den til ungene uansett. Siden utlevering av alkohol til mindreårige er ulovlig. Mulig foreldrene kunne hevdet at de burde fått tilbake drikken. Tipper politiet anser det som bevismateriale siden det må ha blitt skaffet på ulovlig vis. Med mindre det er hjemmebrygg.

Når det gjelder bryggeutstyr så kan jeg ikke tenke meg at de kan beslaglegge det dersom det ikke er mistanke om noe ulovlig, f eks at man brygger til andre mindreårige. Det er jo ulovlig også for mindreårige å gi drikke til mindreårige.

For øvrig vil jeg tro at man kan ha andre hjemler for å hindre barn i å ruse seg enn alkoholloven, litt avhengig av hvor alvorlig situasjonen er. Hvis foreldrene for eksempel lar ungene få lov til drikke seg drita hjemme så går det nok under omsorgssvikt selv om de ikke har gitt dem alkoholen.

Foregikk dette på offentlig sted er det ulovlig uansett hvor gamle de er, så da er muligens det grunnlaget for beslaget.
Sist endret av entropi; 24. juni 2016 kl. 13:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.