Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 6597
God ettermiddag!


Lesten en artikkel på vg i dag, om at omsorgsminister Jonas Gahr Støre vil åpne for at røyking av heroin skal bli lovlig for å minimalisere antall overdoser og gjøre det tryggere for heroinavhengige. Jeg mener det i hvert fall er en steg i riktig retning, og at de forhåpentligvis vil hjelpe avhengige. Men hva mener dere? Vil det hjelpe noe?

Synes det er bra at politikere tar opp temaer som dette.

Her er artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10114188
Man bør kanskje først sette seg litt grundigere inn i hva han egentlig mener - fordi VG-artikkelen nevner muligens ikke alt. Han vil nok neppe komme til å legalisere heroin/røykeherion for hvermansen, dette er utelukkende for de sterkt avhengige misbrukerne.

Jeg synes idéen på generelt grunnlag høres ut som en god og gjennomtenkt idé. Ikke at idéen er perfekt, for ideelt sett burde vi ha fått misbrukerne ut av heroinkjøret på helt andre stoffer enn heroin eller andre lignende opiater.
Røykeheroin er definitivt mindre skadelig enn sprøyteheroin, så slik sett er det et skritt i riktig retning.

Min (ukvalifiserte) mening vil falle på det her; dette intiativet fra Støre er et skritt i riktig retning for de tyngste og mest syke av misbrukerne, de som _må_ ha "skikkelig" hero for å holde abstinenser unna. For en stor gruppe andre burde subutex, metadon, etc etc holde.

(...) Uansett så håper jeg ikke det fører milimeteret nærmere noen form for avkriminalisering/liberalisering av heroin.
Heroin er noe av det jæveligste i verden du kan gjøre deg avhengig av.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. mars 2013 kl. 13:13.
Så selv Støre sin uttalelse i dag morges , hvor han spesifiserte at dette var en plan for å hjelpe de tyngste missbrukere e. Det første som slår meg er at røyking av heroinen ikke demper behovet like bra som et skudd ville gjort, derfor tror jeg de fleste som har skutt i flere år, ikke vil gi seg selvom dette muligens blir lovlig. Et annen side av saken er at det er ulovlig å bære heroin, men nå kan de si at de skal røyke det, og så slippe unna.
Sist endret av dr.Greenthumb; 1. mars 2013 kl. 13:21.
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Man bør kanskje først sette seg litt grundigere inn i hva han egentlig mener - fordi VG-artikkelen nevner muligens ikke alt. Han vil nok neppe komme til å legalisere heroin/røykeherion for hvermansen, dette er utelukkende for de sterkt avhengige misbrukerne.
Vis hele sitatet...
Jo jeg tenkte det samme, og synes jo at det er riktig. Mener at vi bør se på det som en sykdom, og at det vil hjelpe disse folkene. Men tror dere at tunge rusmisbrukere vil gå fra nåla til røyking kun fordi det er lovlig? Det er her jeg er litt i tvil.

Jeg regner med at de fleste oppegående mennesker ikke vil begynne å røyke heroin kun fordi det er lovlig.
Hadde tatt seg ut om heroinrøyking ble lovlig, hadde fått latterkrampe. Og tviler på at det vil hjelpe tunge misbrukere som tar det med sprøyte vil bytte, kanskje vi skal åpne Coffeeshop for heroin som Amsterdam har, ingen dum ide nei.

Jeg må vel begynne og røyke heroin så jeg slipper store bøter for og være påvirket av cannabis.
Sitat av Wiiimp Vis innlegg
Hadde tatt seg ut om heroinrøyking ble lovlig, hadde fått latterkrampe. Og tviler på at det vil hjelpe tunge misbrukere som tar det med sprøyte vil bytte, kanskje vi skal åpne Coffeeshop for heroin som Amsterdam har, ingen dum ide nei.

Jeg må vel begynne og røyke heroin så jeg slipper store bøter for og være påvirket av cannabis.
Vis hele sitatet...
Useriøs, ugjennomtenkt og generelt tåpelig kommentar.

Det å ikke kriminalisere syke mennesker avhengie mennesker, men heller gi dem et tilbud hvor de i det minste ikke trenger å være redde for loven i tillegg til abstinensene sine, det er en bra ting.

Dette betyr ikke at nysgjerrige rebellete ungdommer kan gå å kjøpe seg litt heroin når de er sure på foreldrene sine.
Sist endret av Membranplan; 1. mars 2013 kl. 13:38.
...Som om sprøytenarkomane bryr seg en døyt om lovligheten av rusmiddelet.

Dessuten er det jo allerede for alle praktiske formål lovlig å bruke narkotika, så lenge du defineres som narkis. Ser du ut som en narkis kan du sette deg et skudd i nygårdsparken uten at noen plager deg, om du derimot ser ut som en vanlig borger skal du bli med på stasjonen for å ta deg et hves.

Om en derimot kunne kombinert det med f.eks resept på heroin uegnet for injisering - da tror jeg det hadde hatt positiv effekt. Uansett må jeg tilføye at det om ikke annet ihvertfall er et skritt i riktig retning.
Sist endret av Tøffetom; 1. mars 2013 kl. 13:40.
Apropos, røykeheroin:

Var en artig vegg-melding på Facebook istad, som viste at VG hadde satt noe ála ""Støre vil ha (tobakk)-røykfritt Norge innen 2040"" rett ved siden av ""Støre vil gjøre heroinrøyking lovlig"".
VGs deskplanlegging er ikke god ^^, er da ikke rart folk fra tid til annen klikker i vinkel på kommentarfeltene eller i VGD..

Har noen politikere som venn på Fb, hvis noen lurte hvor jeg visste så kjapt om saken.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. mars 2013 kl. 13:43.
alkahol er lov, nå vil dem at heroin skal kunne røykes lovlig, hvorfor huleste kan vi ikke ha hasjbarer i norge? jeg vil ikke drikke alkahol eller røke heroin, jeg vil røyke mariuhana og slappe av!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
alkahol er lov, nå vil dem at heroin skal kunne røykes lovlig, hvorfor huleste kan vi ikke ha hasjbarer i norge? jeg vil ikke drikke alkahol eller røke heroin, jeg vil røyke mariuhana og slappe av!
Vis hele sitatet...
Forsåvidt helt enig med deg i å lovliggjøre cannabis, på fryktelig høy tid snart, men heroinen som skal kunne røykes lovlig er kun til de misbrukerne det står skikkelig ille til med.

Heroin og cannabis er to så totalt vidt forskjellige verdener. Støre har gjort dette fordi mer eller mindre kloke mennesker i apparatet rundt ham har endelig innsett realitetene i dagens kjør mot narkotika og så advart ham mot den totalt feilslåtte forbudspolitikken. Dermed får de tyngste misbrukerne tilgang til røykeheroin, røykeheroin er mindre skadelig enn å ta stoffet i sprøyte på veldig mange måter, både ift rusvirkning og ift smitte via sprøyter, ++.
Som sagt tidligere, så håper jeg ikke de legaliserer videre utover gruppen "tunge misbrukere", for det er vanskelig å bruke heroin, ekstremt lett i at det faller over til misbruk.

Om dette har noen innvirkning på cannabis vet jeg ikke, men minervanett.no som jeg leser ofte (liberal politisk tenketank), anser dette som et stort skritt i en god retning. Magefølelsen min sier at dagens lille legalisering om ikke fryktelig lenge vil ha ringvirkninger.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. mars 2013 kl. 14:03.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Satt å hørte på radioen i stad hvor de intervjuet en kar som var tidligere tung heroinist og nå rusfri, og som han sa det: De tunge misbrukerne er ute etter sterkest mulig effekt, de får sterkere effekt av å bruke sprøyte enn å røyke. I prinsippet et godt forslag men et forslag som IMO ikke kommer til å fungere.
Sitat av dr.Greenthumb Vis innlegg
Det første som slår meg er at røyking av heroinen ikke demper behovet like bra som et skudd ville gjort, derfor tror jeg de fleste som har skutt i flere år, ikke vil gi seg selvom dette muligens blir lovlig. Et annen side av saken er at det er ulovlig å bære heroin, men nå kan de si at de skal røyke det, og så slippe unna.
Vis hele sitatet...
En heroinnarkoman klarer aldri å oppnå samme følelse som de første gangene de skjøt heroin. De bruker resten av livet på å jakte etter den følelsen, men den kommer aldri tilbake igjen. En annen grunn til at flere foretrekker injeksjoner er fordi at man - som du sier - får en sterkere ruseffekt. Det er i tillegg det mest økonomiske. Heroin er veldig dyrt, så jeg håper at renere og tryggere heroin en dag vil kunne gis ut på resept til de narkomane som ikke ønsker å bli avhengige av andre typer - og ofte verre - rusmidler enn heroin som de får når de ønsker å slutte med sistnevnte. Fri og renere heroin til disse sammen med en nedtrappingsplan og oppfølging fra helsepersonell vil gjør det enklere å komme ut av dritten. I dag propper de dem fulle av annet sterk narkotika og tror at dette er noe som fungerer for flertallet. Det gjør det ikke.

Andre positive effekter med en slik tilnærming til problemet vil være at de heroinnarkomane ikke lenger trenger å kjøpe medisinen sin av narkodealere, og markedet til disse vil derfor reduseres og etter hvert forhåpentligvis forsvinne helt. Det samme gjelder nyrekrutteringen og store deler av hverdagskriminaliteten.

Støre fortjener en applaus. Dette er ett upopulært forslag hos moralister og andre som ikke har peiling på hva de narkomane må gjennom og hva det koster samfunnet av ressurser og menneskeliv:

Sitat av Verdens Gang
- Er ikke det å redusere overdoser, å redde liv?

- De får gjøre som andre narkomane, nemlig bruke det ulovlig på gatene og rundt omkring. Hva er det med heroinet som skal gjøre det lovlig å bruke?, spør Kjos.
Vis hele sitatet...
Kari Kjos (FrP) mener tydeligvis at det er greit at de narkomane bruker heroin på "gatene og rundt omkring". Men hun er altså i mot at de narkomane (som allerede kjøper og bruker heroin) kan få lov til å bruke den lovlig under tryggere omgivelser. Hun vil fortsette å jage dem.
Sist endret av caperno; 1. mars 2013 kl. 14:40.
Sitat av happy violence Vis innlegg
God ettermiddag!


Lesten en artikkel på vg i dag, om at omsorgsminister Jonas Gahr Støre vil åpne for at røyking av heroin skal bli lovlig for å minimalisere antall overdoser og gjøre det tryggere for heroinavhengige. Jeg mener det i hvert fall er en steg i riktig retning, og at de forhåpentligvis vil hjelpe avhengige. Men hva mener dere? Vil det hjelpe noe?

Synes det er bra at politikere tar opp temaer som dette.

Her er artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10114188
Vis hele sitatet...
Det eneste Jonas Gahr Støre bryr seg om her er statistikken. Han vil ha ned overdose-tallene, ikke nødvendigvis hjelpe heroin-missbrukerne. Etter min mening ser han vekk fra det som er hovedproblemet i rusdebatten; hvorfor mennesker drives til å i det hele tatt bruke heroin. Flere heroin-brukere sier jo også selv at når du røyker heroin bir rusen en helt annen, og det tar mye lengre tid før den virker. Mange er derfor IKKE villige til å gå over til å røyke heroin.

Altså, missforstå meg rett, det er veldig bra at noen endelig tør å ta opp et slikt tema.

Noe jeg syntes hadde vært et bedre forslag ville vært og i tett samarbeid med legen kunne gi rein heroin og reine sprøyter i kontrolllerte doser til de som er VELDIG avhengig av stoffet. Altså til de som ikke kan fungere som mennesker uten.
Siterer Arild Knutsen sin facebook-oppdatering:
"Debatten NRK1 kl.21.30. tar opp at helseministeren vil tillate narkomane å røyke heroin - kritikerne mener at Støre har gitt opp kampen mot narkotika."

Blir interessant å se.
Dette utspillet handler om at Gahr Støre vil tillate røyking av heroin i sprøyterommene og evt. andre egnete plasser. Som det er nå er det ikke tillatt pga røykeloven. Det er ikke sånn at hvermansen kan fly rundt på gata og røyke heroin helt lovlig.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Dette utspillet handler om at Gahr Støre vil tillate røyking av heroin i sprøyterommene og evt. andre egnete plasser. Som det er nå er det ikke tillatt pga røykeloven. Det er ikke sånn at hvermansen kan fly rundt på gata og røyke heroin helt lovlig.
Vis hele sitatet...
Dette er ett godt poeng i debatten. Egentlig så setter man bare røykeloven til sides når det kommer til sprøyterommene. Heroinen og bruken er der jo allerede.

-

FpU går nå også ut og støtter Gahr Støre sitt forslag. Stikk i strid med hva moderpartiet står for! Bravo!
Dette er vel et tegn på at politikerne holder på å gi opp kampen pga at politiken de har ført til nå har vært for dårlig. Norge ligger på overdosetoppen i hele Europa.

Norge ligger på europatoppen når det gjelder overdosedødsfall.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...elag/1.7912193

Det første politikerne bør gjøre er å gi de narkomane et skikkelig tilbud slik at de kan leve nogenlunde normalt. Gi de kunstig heroin på resept, grundig oppfølging fra det offentlige helsevesenet og sprøyterom for de som trenger det. Målet må være å gi de tunge narkomane verdigheten og livet tilbake slik at de kommer seg ut i jobb, og til slutt klarer å forsørge seg selv.
Bør heller bruke tid og penger på rehabilitering, det å gi noen et alternativ blir litt som å si at vi har gitt deg opp og ser ikke noen annen mulighet for deg.
Forebyggende arbeid burde også i langt større grad prioriteres.
Sitat av packman Vis innlegg
Bør heller bruke tid og penger på rehabilitering, det å gi noen et alternativ blir litt som å si at vi har gitt deg opp og ser ikke noen annen mulighet for deg.
Forebyggende arbeid burde også i langt større grad prioriteres.
Vis hele sitatet...
Det er nå hvertfall et steg i riktig retning. I alle herrens år sier "antidop"folk at det vil være å gi opp. Og at vi gir disse menneskene opp om vi tallater dem å røyke heroin. Det er feil. Det vi gjør per idag derimot, er ikke bare å gi de opp, men også å straffe de og ødelegge de mer enn de allerede er.

Få fingeren ut av ræva folkens og hjelp disse menneskene istede for å sitte å syte over "øøøh da gir vi go opp kampen nærkkåotikah blabla". De narkomanes liv er mer verdt enn deres ære og moral..

Dagens narkotikapolitikk umuliggjør hjelpen de bør få. Dette er hvertfall et steg i den lange veien.
Sitat av packman Vis innlegg
Bør heller bruke tid og penger på rehabilitering, det å gi noen et alternativ blir litt som å si at vi har gitt deg opp og ser ikke noen annen mulighet for deg.
Forebyggende arbeid burde også i langt større grad prioriteres.
Vis hele sitatet...
Oslo har hatt sprøyterom i flere år. Hvordan kan du mene at det er å gi opp når det eneste man gjør er å la de narkomane selv bestemme om de skal skyte heroinen inn i blodårene sine, eller om de ønsker å innta det på en "sunnere" måte? Jeg mener det er å gi opp når man ikke kan gi alternativer til de narkomane som ikke klarer å bli friske etter å ha vært gjennom alt av rehabiliteringstilbud.

Slike tiltak går neppe ut over midlene som brukes til forebyggende arbeid. Det er uansett litt for sent å snakke om forebygging rettet mot personer som allerede er heroinnarkomane. Dersom du tenkte på forebygging for samfunnets øvrige borgere, så er vel kunnskapen man har i dag om heroin allerede forebyggende i seg selv. De som likevel går til det skritt å bruke heroin, hadde nok også gjort dette selv om det på ethvert gatehjørne var plakater som oppfordret til å ikke bruke stoff.

Det var i kveld en debatt om temaet på NRK. Lederen i Norsk Narkotikapolitiforening (NNPF), Mette Rooth, presterte der å si at hun var meget redd for at ungdommer ville begynne å røyke "bønner" inne på sprøyterommene dersom forslaget til Gahr Støre blir realisert. Nå er jeg usikker på om hun faktisk tror at "bønner" og heroin er det samme, eller om hun rett og slett tror at hasjrøykende ungdommer kommer til å slå opp leir inne på sprøyterommene. Uansett, så er dette helt latterlige argumenter. Hun kan jo ikke ha peiling på hva hun snakker om, og det er ikke akkurat ett inntrykk jeg sjeldent får når jeg hører noen fra NNPF uttale seg. Er det for mye å forlange at såkalte fagpersoner faktisk vet hva de snakker om når de får slike viktige stillinger i samfunnet?
Sist endret av caperno; 7. mars 2013 kl. 17:30.
Sitat av Marr Vis innlegg
Siterer Arild Knutsen sin facebook-oppdatering:
"Debatten NRK1 kl.21.30. tar opp at helseministeren vil tillate narkomane å røyke heroin - kritikerne mener at Støre har gitt opp kampen mot narkotika."

Blir interessant å se.
Vis hele sitatet...
Det var en.. merkverdig debatt... Som alltid så vi at alle bortsett fra Arild Knutsen og Venstre behandler uttrykkene "avkriminalisering" og "legalisering" som de groveste trusler om en sikker dommedag.

Høyre, KRF, Narkotikapolitiforeningen (som tydeligvis ikke kunne forskjell på hasj og heroin), og de to andre "bruker"organisasjonene (tror det var RIO og ACTIS) måtte jo selvsagt kalle Støres forslag en avsporing, og dermed sende debatten inn en reell avsporing om behandlingstilbud. Det er da ingen som er uenige i at slike tilbud er bra, men det er vitterlig ingen motsetning mellom skadereduksjon/lavterskeltilbud og behandling til de som er motiverte. Det er midler nok til begge typene tiltak.

Bent Høye og resten av forbudsfanatikerene snakket om at misbrukere må ha konsekvenser (les:straff) for å få motivasjon til å bli rusfrie. Merkelig da, at all forskning peker i den retning av at forbudet ikke påvirker forbruk av rusmidler. Også merkelig, at i samme øyeblikk som stoffer blir av-/dekriminalisert (Portugal + en liten periode i UK, da cannabis gikk fra klasse B til C), øker antall som søker behandling. Straff motiverer ikke avhengige/misbrukere; det ligger jo i definisjonen av avhengighet: Fortsatt bruk til tross for større negative konsekvenser enn positive. Det er jo slik dopamin og det såkalte belønningssenteret i hjernen fungerer mht. avhengighet -> Konsekvenser har marginalt,- om noe som helst- å si.

I tillegg er det viktig for forbudstilhengerene at tidligere avhengige fikk bygget seg et nytt liv. Det tar jo forbudet og setter en bra stopper for, ved å stemple brukere av alt annet enn alkohol/nikotin/koffein som kriminelle, og helst gi dem noen skraper i rullebladet. Det kriminelle rullebladet (som utelukkende er en konsekvens av forbudet) sørger for å gjøre det mye vanskeligere å få seg f.eks jobb, som er en fundamental del av det å forbli rusfri.

Det var kun Venstre og Arild Knutsen som forsøke å påpeke forbudets manglende validitet, selvfølgelig basert på strafferetten, krav til utvetydig effekt av forbud, og krav til få negative konsekvenser av forbud (i tillegg til andre kriminologiske aspekter ved hva et samfunn faktisk kan tillate seg å forby). Som forventet var det ikke særlig gehør for dette.

Ellers så var det en del variasjoner av de "gode" gamle: "hvis vi tillater heroinrøyking gir dette en signaleffekt om at det er greit, og da vil mange flere blir avhengige av heroin." I tillegg har jeg en helt annen oppfatning av hva som er å gi opp mennesker, enn det forbudstilhengerene synes å ha.


Jeg må vel gi noe kreditt til Støre for å ha foreslått en videre lovendring som "tillater" røyking av heroin for visse grupper på visse steder. Han gjør likevel ikke framskrittet en stor tjeneste når han i samme setning sier at total rusfrihet må være utopien vi kjemper for å nærme oss, og at han ikke er for noen som helst form for avkriminalisering eller legalisering.
Sist endret av Vargas; 7. mars 2013 kl. 23:58.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jobber det ikke helsepersonell på sprøyterom? De blir da i så fall og kunne kjenne forskjell på lukten til 'bønne' og heroin, i tillegg til forskjellige måter og røyke det på da, så det ser man jo...
Utrolig at Jonas Gahr Støre gikk fra å være utenriksminister til helseminister på dagen. At det er så lett å bare rulere på rollene i Stortinget er ganske absurd.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Satt å hørte på radioen i stad hvor de intervjuet en kar som var tidligere tung heroinist og nå rusfri, og som han sa det: De tunge misbrukerne er ute etter sterkest mulig effekt, de får sterkere effekt av å bruke sprøyte enn å røyke. I prinsippet et godt forslag men et forslag som IMO ikke kommer til å fungere.
Vis hele sitatet...
Skulle akkurat til å si det samme. Jeg er ikke heroinist, men mitt inntrykk er at disse folka er interessert i en skikkelig rus, hverken mer eller mindre, og de er ikke interessert i å sløse med penger. Ergo er forslaget dødfødt slik jeg ser det, da jeg ikke kan skjønne at noen seriøs heroinist vil bytte injeksjoner mot røyk.

Og det er selvsagt hodeløst å argumentere for at heroinister bryr seg om hva som er minst helseskadelig på sikt eller hva som er lovlig, dette er selvsagt uten betydning for dem allerede. Røyking er sikkert mindre helseskadelig enn injeksjoner, og blir det lovlig så blir det ikke sanksjoner fra politiet (som om det er så mange sanksjoner i dag) men dette er ikke dette argumenter rusavhengige vil ta i betrakning.
...Ja det skal vel bli lovlig å skyte folk med revolver og, så lenge man ikke sprenger seg selv i lufta på kjøpesenteret...

Skal man gjøre noe med detta her så må man innføre hardere straffer på dealerne
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Utrolig at Jonas Gahr Støre gikk fra å være utenriksminister til helseminister på dagen. At det er så lett å bare rulere på rollene i Stortinget er ganske absurd.
Vis hele sitatet...
Ministrar er ikkje ei rolle i Stortinget. Det er ei rolle i regjeringa, som er oppnevnt av kongen, og skal styre landet til dagleg, og lage saksframlegg for Stortinget. Eg ser ikkje heilt problemet med å bytte rollene slik?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ministrar er ikkje ei rolle i Stortinget. Det er ei rolle i regjeringa, som er oppnevnt av kongen, og skal styre landet til dagleg, og lage saksframlegg for Stortinget. Eg ser ikkje heilt problemet med å bytte rollene slik?
Vis hele sitatet...
Du ser ikke problemet med at folk som ikke har kompetanse innenfor faget skal få jobbe som det? Det blir det samme som om en snekker plutselig får seg jobb som overlege på UNN.

Trenger vel ikke nevne Hadia Tajik... Hvis du er så naiv slashdot at du tror at Norge er gull og grønne skoger og at det som regjeringa bestemmer er RETT, da bør du prøve å tenke litt selv. Virker som det eneste du lar deg styre av er hvordan andre sier ting skal være.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Du ser ikke problemet med at folk som ikke har kompetanse innenfor faget skal få jobbe som det? Det blir det samme som om en snekker plutselig får seg jobb som overlege på UNN.
Vis hele sitatet...
Nei, fordi ein statsråd i hovudsak er øvste leiar for eit område, og har ei fagavdeling i departementet for å ta seg av den faglege delen, så ser eg ikkje heilt det store problemet. I tillegg går svært mykje ut på høyring der alle (du og) kan sende inn kommentarer. Ein overlege har derimot eit direkte fagleg ansvar, i form av å legge detaljerte operative (pun intended) retningslinjer.
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Hvis du er så naiv slashdot at du tror at Norge er gull og grønne skoger og at det som regjeringa bestemmer er RETT, da bør du prøve å tenke litt selv. Virker som det eneste du lar deg styre av er hvordan andre sier ting skal være.
Vis hele sitatet...
Nei, det trur eg verkeleg ikkje, men eg prøver å ha eit sakleg grunnlag for kritikken min, og at ein person bytter taburett er ikkje ein reell kritikk i mine auge.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Støre nevnte at Norge ville bryte FN-konvensjonen med legalisering? Hvilke punkter ville evt brytes og hva slags sanksjoner har Nederland og Portugal fått? Antar de er med i FN..
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Støre nevnte at Norge ville bryte FN-konvensjonen med legalisering? Hvilke punkter ville evt brytes og hva slags sanksjoner har Nederland og Portugal fått? Antar de er med i FN..
Vis hele sitatet...
Han lever vel i den villfarelse at "Single Convention on Narcotic Drugs of 1961" utvetydig sier at hvert land skal forby (til og med) bruk og besittelse av narkotika.
Sist endret av Vargas; 8. mars 2013 kl. 18:44.
Sitat av caperno Vis innlegg
Oslo har hatt sprøyterom i flere år. Hvordan kan du mene at det er å gi opp når det eneste man gjør er å la de narkomane selv bestemme om de skal skyte heroinen inn i blodårene sine, eller om de ønsker å innta det på en "sunnere" måte? Jeg mener det er å gi opp når man ikke kan gi alternativer til de narkomane som ikke klarer å bli friske etter å ha vært gjennom alt av rehabiliteringstilbud.

Slike tiltak går neppe ut over midlene som brukes til forebyggende arbeid. Det er uansett litt for sent å snakke om forebygging rettet mot personer som allerede er heroinnarkomane. Dersom du tenkte på forebygging for samfunnets øvrige borgere, så er vel kunnskapen man har i dag om heroin allerede forebyggende i seg selv. De som likevel går til det skritt å bruke heroin, hadde nok også gjort dette selv om det på ethvert gatehjørne var plakater som oppfordret til å ikke bruke stoff.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror at et sprøyte rom i Oslo er nok så har jeg vanskelig for å ta deg serriøs.
Stemmer selvfølgelig at mange faller tilbake etter rehabilitering, men da er det nok heller en feil i rehabiliteringen. Det som trengs er oppfølging over lang lang tid, men det koster selvsagt mye penger.

Det som da er synd er at regjeringen i dag har gjort det nesten umulig for de private rehabiliteringssentrene å drive på med regler og forskrifter som de innfører.
Så dermed blir det ikke alle som får et godt tilbud om rehab og køene blir lange.
Noe som ikke kommer fram i media, hvor det virker som om du har hentet dine synspunkter fra.

Ja var det jeg tenkte, men kanskje ikke nødvendigvis kun mot heroin. Problemet er vel kanskje heller at det blir tatt for lett på som du her viser, noen plakater rundt om er ikke nok. Har kjennskap til noen som har reist rundt på skoler og holdt veldig direkte og virkningsfulle foredrag, noe som har vist seg å fungere i ettertid. Her er også problemet at skoler ikke prioriterer det da de ikke setter av tid og heller prioriterer en viktig nynorsk prøve.

Til slutt vil jeg legge til at jeg har pratet med flere eksnarkomane om denne saken og de sa alle at det var rehabiliteringen som hjalp de og hvis de hadde fått tilbud om gratis heroin(som det også har vært diskusjoner rundt) så hadde de muligens ikke levd idag.
For dere som ikke har sett den enda, kom ansvarlig direktør i gatemagasinet =Oslo, Anlov Peter Mathiesen, nylig med et ganske skarpt innlegg mot moralistene i rusdebatten:

«Moralisme som dreper»
Sitat av packman Vis innlegg
Hvis du tror at et sprøyte rom i Oslo er nok så har jeg vanskelig for å ta deg serriøs.
Stemmer selvfølgelig at mange faller tilbake etter rehabilitering, men da er det nok heller en feil i rehabiliteringen. Det som trengs er oppfølging over lang lang tid, men det koster selvsagt mye penger.

Det som da er synd er at regjeringen i dag har gjort det nesten umulig for de private rehabiliteringssentrene å drive på med regler og forskrifter som de innfører.
Så dermed blir det ikke alle som får et godt tilbud om rehab og køene blir lange.
Noe som ikke kommer fram i media, hvor det virker som om du har hentet dine synspunkter fra.

Ja var det jeg tenkte, men kanskje ikke nødvendigvis kun mot heroin. Problemet er vel kanskje heller at det blir tatt for lett på som du her viser, noen plakater rundt om er ikke nok. Har kjennskap til noen som har reist rundt på skoler og holdt veldig direkte og virkningsfulle foredrag, noe som har vist seg å fungere i ettertid. Her er også problemet at skoler ikke prioriterer det da de ikke setter av tid og heller prioriterer en viktig nynorsk prøve.

Til slutt vil jeg legge til at jeg har pratet med flere eksnarkomane om denne saken og de sa alle at det var rehabiliteringen som hjalp de og hvis de hadde fått tilbud om gratis heroin(som det også har vært diskusjoner rundt) så hadde de muligens ikke levd idag.
Vis hele sitatet...
Dette er selvsagt ikke nok. Vi må også dele ut heroin på resept til de tyngste heroinnarkomane som ikke har noen effekt av rehabilitering. Det er også disse Gahr Støre tenker på når han lanserte forslaget om røykeheroin; de som har prøvd alt annet, men ennå ikke klarer å slutte. Hvorfor skal de tvinges til å injisere heroinen? Gi de gratis heroin og la de røyke den! Det er godt mulig at du har snakket med (eks)narkomane som mener at rehabilitering fungerte og som sier at de muligens ikke hadde vært i live i dag om de hadde fått gratis heroin. Vel, dette er ikke de narkomane som hadde fått gratis heroin - det skulle vært forbeholdt de som har vært gjennom alt av rehabiliteringstilbud- og tiltak, men som fremdeles ikke klarer å bli frisk. Du har rett og slett snakket med "feil" narkomane, så prøv å ta en prat med de som ikke klarer å slutte med heroin til tross for all hjelpen de har mottatt.

Jeg registrerer forøvrig at du ikke svarte på det eneste spørsmålet som jeg stilte deg.
Sist endret av caperno; 15. mars 2013 kl. 11:52.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da burde det først og fremst kommet sprøyterom!
Rather exquisite
insistens's Avatar
66 8
Vi har etter min mening ikke råd til å legalisere enda et rusmiddel, og hvertfall ikke heroin.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror dette vil føre til ekstremt liten endring.

Noen som skyter vil kansje gå over til å kun røyke med tiden begrunn av dette, men de aller fleste heroinister vil gi faen.
Det er fordi heroinister har ofte et veldig dedøvd følelses mønster grunnet at dette er heroin sine psykiske effekter.

Hilsen heroin bruker.