Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 10496
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Torst3in Vis innlegg
Hvor får du tak i så billig helium? Og hvor kjøper du ballong fra?
Vis hele sitatet...
Helium har jeg ikke finregnet på enda, men kommer til å skaffe via kontakter, som betyr billig.
Ballongen kommer jeg til å handle fra ebay.
Men dette er ett langtidsprosjekt, så det kommer ikke til å skje mye med første.
Kommer sikkert til å lage en bygge tråd når den tid kommer..
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Nå er det ikkje nødvendig å sende opp en hel android device får å bilder å posisjon ned. Ved å kjøpe en GPS brikke som sender RAW data ut, Amtel AVR, og en kamera module som outputer JPEG, så kan man sette sammen en enkelt krets som bruker mye mindre batteri enn en adroid device bruker, og som kan sende bilder og GPS posisjon tilbake til jorden på f.eks 27 MHz som er fri frekvens, og siden frekvensen er så lav så bruker ikkje den så mye strøm på å sende signalet. Som Android devicer som bruker 800/900/1800/1900 MHz.

I tillegg så trur ikkje jeg man har mobil dekning 50K KM oppi luften, og man kan bli sporet på SIM korte hvis dem får taki ballongen.
Vis hele sitatet...
For dere som fremdeles planlegger dette, så bare pass på å bruke en GPS brikke som ikke kommer fra USA. De som kommer fra USA, eller inneholder deler fra USA, er programmert til å ikke fungere i høyder over 18 000 meter... Er jo fremdeles redd for at noen skal sende en "hjemmelaget" ICBM deres vei...
▼ ... over en uke senere ... ▼
dette med mobiltelefon har jeg veldig liten tro på. Det er null mobildekning på de flyvningene jeg har testet hvertfall. Har testet på Widerøe flight (10.000 fot) og opp til 33000 fot. Null dekning

Så man er avhengig av å finne igjen enheten etterpå for å ta ut bildene
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det er ikke noe problem å bruke mobil.
Man får tilbake dekninga på tur ned i igjenn. Så man finner den igjenn.
Men jeg vil bruke noe som jeg har dekning hele veien, siden jeg vil logge hele turen.
OM det blir noe av..
Har alt for mange prosjekter på gang!
ja ok da er jeg med. hva med en satellittelefon? Mener jeg så en data usb dings som man kunne kjøpe rimelig (2-3000 kroner) og da bruke mobildata over satellitt. husker den sto i vi menn i fjor men husker ikke hva den heter
Er det ikke bare å kjøpe en (billig) ekstern GPS og bruke den? En slik en man kan spore.
Sist endret av Stupebrett; 17. oktober 2012 kl. 20:57.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ja, de finnes forskjellige GPS produkter som egner seg til dette..
Men det ser jeg mer på når jeg kommer så langt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Holder på med et lignende prosjekt for øyeblikket Hydrogenproduksjon er testet og klart. Alt annet er ennå på planleggingsstadiet minus kamera, jeg har GoPro. Tenkte å kjøpe værballong snart, men så ser jeg dette
Sitat av moret Vis innlegg
Ballong: Her Du trenger minst en 350grams
Vis hele sitatet...
Vil noen være så vennlige å forklare hvorfor? Hva gjør en 150 grams ballong uegnet?